X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
מהו הסיפור האמיתי שמסתתר מאחורי עלילותיו של חיים באר? מדוע שמעון אדף הוא סופר קומוניקטיבי באמת? כיצד שיבושי הזיכרון של עמוס קינן הולידו פתרונות יצירתיים בספרה הביוגרפי של אישתו, נורית גרץ?
▪  ▪  ▪

"בית בגליל" מציג בפני הקוראים תמונת פסיפס מרתקת של תרבות עברית עכשווית, כפי שהיא משתקפת מספרים שהצטברו על שולחנו של יאיר גרבוז, בביתו החדש שבגליל. זהו ספר חובה לכל אדם שמבקש להבין בדרך מצחיקה ומהנה עשרות ספרי מקור ותרגום שיצאו בשנים האחרונות (לצד עבודות של יוצרים בולטים במפת האמנות הישראלית) - וכל זאת מפי אחד מזקני השבט שלנו, האמן ואיש הרוח יאיר גרבוז, שבוחן ברשימותיו את הקודים הגנטיים של גיבורי תרבות ישראלים לצד כאלה של ענקי ספרות ואמנות מהעולם.
מהו הסיפור האמיתי שמסתתר מאחורי עלילותיו של חיים באר? מדוע שמעון אדף הוא סופר קומוניקטיבי באמת? כיצד שיבושי הזיכרון של עמוס קינן הולידו פתרונות יצירתיים בספרה הביוגרפי של אישתו, נורית גרץ? לָמה ספרה של יעל נאמן, "היינו העתיד", הוא ישראלי עד כאב? ומה המפתח להבנת ספרו של דרור בורשטיין, "נתניה"? אלה רק חלק קטן מהשאלות שעליהן עונה גרבוז בספר.
במשך כשנתיים, בביתו שבגליל, קרא גרבוז עשרות ספרים שבעקבותיהם כתב יומן קריאה. דרך רשימותיו המרתקות, השנונות והמקוריות, הוא משתף אותנו ביחסים המורכבים שהוא פיתח עם כל ספר וסופר; באסוציאציות ובהרהורים שהַקריאה הולידה; ובקשר שבין הספרות העברית לדורותיה למציאות חיינו הישראלית. על התוצאה המענגת אפשר ללמוד מהדברים שגרבוז עצמו כותב בהקדמה לספרו: "זהו תענוג גמור לגלות במהלך כתיבה של יומן קריאה, מישהו שכותב את הדברים טוב ומדויק ממך".

יאיר גרבוז: הערות ביוגרפיות

פרופ' יאיר גרבוז, יליד גבעתיים 1945, הוא צייר, מורה לאמנות, עיתונאי, סאטיריקן ומחבר ספרים. תלמידו של הצייר רפי לביא. הציג תערוכת יחיד ראשונה בשנת 1967, ומאז ערך עשרות תערוכות יחיד בגלריות ובמוזאונים והשתתף בתערוכות קבוצתיות רבות בארץ ובעולם.
הוא שימש ראש בית-הספר לאמנות "המדרשה", והיה חתן פרס א.מ.ת לשנת 2004. ציוריו מצויים באוספי מוזאונים בישראל ובאוספים פרטיים רבים בארץ ובעולם, והוא מיוצג על-ידי גלריה גורדון בתל אביב.
בית בגליל - יומן קריאה וראייה, הוא ספרו השישי. ספריו הקודמים הם: יאיר גרבוז בדרך לקולנוע (הקיבוץ המאוחד, 1981), תמיד פולני (זמורה-ביתן, 1989), פריז תל אביב - משם לכאן ומכאן לשם (מודן, 1996), כל הסיכויים שבקרוב תעבור כאן רכבת (עם עובד, 2000) ואוי ארצי - מכתבים לחבר צרפתי בדרך לישראל (דניאלה דינור, 2010).

קטע מתוך בית בגליל לפרסום

אינני מיסטיקן, ולכן אני משוכנע שאנחנו מוצאים את הספרים ולא הם שמוצאים אותנו. ובכל זאת, אירעו לי בחיי כמה מקרים - כמו זה שיסופר להלן - שבהם התגלה לי ספר מסוים באופן שבו המקרה הסטטיסטי יודע להתחפש לנס.
מדי פעם מרגלית רעייתי ואני מזדמנים לחנויות של ספרים משומשים לשם נבירה וגילוי אוצרות. בין המדפים הרעועים וערמות הספרים המגובבות חלקית, אני חש, כך נדמה לי, כמו צייר אימפרסיוניסטי מול מימי ביצה - אני צד בעיניים. כמעט אף פעם אינני יודע מה אני מחפש שם, ולרוב אני מצפה למגעה המעודד של האזוטריה וליד המקרה הטוב שיסיטו את מחשבתי מהמקום שבו היא נמצאת, יהיה אשר יהיה. ברוב המקרים אני גואל ספר כלשהו מערמה, מטעמי התבדחות ומטעמים שוליים אחרים, אך המפגש בינינו מסתיים לרוב בבדיחה גדולה ומוצלחת עוד יותר. מפגש עם ספר ישן וטוב מחדש זמנית את נעורי שנינו.
באחד הימים נקלענו ל"ספרים בחצר" - חנות לספרים משומשים בקיבוץ כפר גלעדי שבלב אזור הטוב-למות-בעד-ארצנו, היכן שהאריה השואג של חצר תל חי שומר כיום על תהליך ההפרטה. בראשי צפו ועלו זיכרונות מטיול בית ספר: אני וחברַי לכיתה היינו בערך בני שתים-עשרה. את מסענו הרגלי סיימנו בבית הקברות המיתולוגי שבשערי הקיבוץ. נשבענו אמונים לעמנו ולארצנו, תוך עשיית קרניים למצטלמים שמלפנים, שרנו שירי גבורה והקרבה, התעלמנו מהקברים שבגב האריה, והמרנו את פחד המוות בהתפעלות מבוהלת מההרים המכחילים של הגולן ומפסגתו המושלגת של החרמון.
עזבתי את זיכרונות ילדותי ונכנסתי עם מרגלית לחנות, מרחק כמה צעדים מהסליק המפורסם. באופן טבעי למדי, נתפסו עיני לספרים שעניינם חלוציוּת וארץ ישראל.
גם מי שכמוני לא אוהב נוסטלגיה, מוצא את עצמו נהנה מריחם של הספרים המתיישנים, כמו גם מתוכנם המתעפש שצובר יופי מתעתע ורגעי. לנוכח חנויות הספרים חסרות האופי של ימינו, געגוע הוא רגש בלתי נמנע שמתעצם בחנויות לספרים משומשים. הן משמשות מעין מקלטים של עמותת "תנו לספרים לחיות". ומאחר שכל מקום שמעורר בנו מחשבות ורגשות מעלה בנו גם צערים וסיכומים, הרי שחנות ספרים משומשים היא מקום מצוין להתאבל בו על ספרים שאף פעם לא נקרא, על ספרים שקראנו ושכחנו, על ספרים שנשבענו לקרוא שוב ולא קיימנו, ועל ספרייתנו שימיה להתפזר לכל רוח הולכים וקרבים. כלומר, להצטער עלינו ועל חיינו. אני, מכל מקום, אינני מתבייש לעמוד במרכז חנות ספרים משומשים, כיתום המצפה לפגוש את אביו בסיאנס, ולצפות לספר שיקרא לי.
במהרה מצאתי את עצמי מתענג על הטקסט העברי שב"ארצנו / ר' אבא" ועל רוחב היריעה והרגש שהוא מציע. אני מעתיק בחיוך המלווה את ההקלדה קטע ליחיד ולקולקטיב מתוכו:
ובעמק -
ואיש הלך מעין-חרוד לתל-יוסף.
והימים ימי אביב. השדות ירוקים, הכלנית מתפארת באדמותה ורכה היא ורעננה. והרי-גלבוע רוחצים בזוהר השמש.
והאיש צעיר. כוחו במותניו, ועלה באפו ריח אִשה. ויפן כה וכה. מאחריו עין-חרוד, מלפניו תל-יוסף, וישב על אבן על-יד הדרך ויחשוב:
ארבע שנים אני בארץ. שנה בכביש, שנה בכנרת, שנה בירושלים ושנה בעין-חרוד, ואשה אין לי.
והנה נקודה לבנה קטנה, ככף איש, יוצאת מתל-יוסף. וירא האיש ויאמר:
עלמה באה.
ותבוא העלמה עד מקום האיש. ויבט בה, שפתיה שני כאודם הכלנית בהרי-הגלבוע. עיניה שחורות וזכות כמעין עין-חרוד ומתניה נכונות. ויחשוב:
כמה ברָכה בבטנה.
ויקם ויאמר:
שלום.
ותען:
שלום.
ולא דיברו דבר וישבו שניהם על האבן על-יד הדרך.
[...]
ולא התאפקה העלמה, ותשאל:
הזרעתם את כל השדות?
והביט הצעיר עמוק, עמוק לתוך עיני העלמה ויאמר בקול רועד:
רק שדה אחד לא נזרע.
וצחק.
פני העלמה האדימו כשפתיה.
שתקה, נעצה עיניה בעיניו ואמרה:
השדה שלך.
ושאלה:
וביתנו איפה נבנה?
ואמר הצעיר:
אחת ליופי ולאהבה תל-יוסף ועין-חרוד, העמק והגליל, שומרון ויהודה, באשר תבחרי אבחר. כי אחת היא ארצנו לעבודה, ליופי ולאהבה.
את הקטע הזה ראוי לקרוא בקול ובהטעמה ובליווי תנועות ידיים מדגישות, ורצוי שברקע ינגן חליל, ואם אפשר יושמעו פעיות עולות ויורדות. אם תטו אוזן תוכלו לשמוע היטב איך הפאתוס זורם בכלי הדם.

בית בגליל, הוצאת אחוזת בית, יומן קריאה, מאת יאיר גרבוז, 432 עמ', 78 שקלים
תאריך:  15/09/2014   |   עודכן:  15/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן-אלרן
ספרו החדש של ישראל זמיר, "דייג ברשת" מוגדר בידי כותבו כ"רומן", ולכן הכותרת שקבעתי: "מלאכת השזירה". כי במלאכת-כותב ידע מר זמיר לתפור סיפורים קצרים יחד ולחברן לדמות המרכזית כחלק בלתי נפרד משזירת הספר, שבו לוקח רון, גיבורנו, חלק פעיל במהלך הסיפורים, וכך התחושה של קריאה במסגרת אחת של רומן נשמרת לפחות בחלק מן הזמן
יהודית מליק-שירן
הספר עוסק בדילמות לא פשוטות האם חולי נפשי יכול לקיים חיי משפחה תקינים? האם אפשר לחיות עם התעללות רגשית? איך אפשר לחיות עם אלכוהליזם? מה קורה בחייהן של נשים מוכות והאם הן יכולות להתלונן על בעליהן? האם אפשר להתגבר על הפחד הזה של בעל מכה?
משה גרנות
על ספרה של עירית לינור "גברת ורבורג"    חסר הומור שהיה ממתיק את הגלולה המרה של הברבור הרב שבספר
יוסי ברנע
ביקורת על ספרו של טוביה טננבום, אני ישן בחדרו של היטלר    יהודי – אמריקני מבקר בגרמניה    2014, הוצאת סלעמאיר, 336 עמודים
יוסף כהן-אלרן
ספר הסיפורים של ראובן (יוסף) וימר, "וניל שוקולד", הוא מניפה נוסטלגית שתחילתה מהיות המספר ילד יתום מאב בחיפה של ימי המנדט הבריטי ועד בגרותו בירושלים ובקיבוץ מזרע, בנוי מעשרים וחמישה סיפורים קצרים שחציים אוטוביוגרפיים שחוברים למהלך של שנות דור, ואילו החצי השני הוא מחרוזת של סיפורי פנטסיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il