X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות
תגובה למכתבו של פרופ' דוד נבון, "לבעלי חיים אין זכויות", הארץ מיום 22.5.15
▪  ▪  ▪

בתגובה למאמר של אייל מגד כותב הפרופסור לפסיכולוגיה דוד נבון ש"עצם הקיום בטבע אינו יוצר בהכרח זכויות. זכות אינה אלא מושג חברתי". לא אכנס עמו לוויכוח על זכויות טבעיות לעומת זכויות חברתיות, אלא אשאל בנקודה זו: מה המשמעות הנובעת מעצם היות הזכות, זכות חברתית?
בהמשך מסביר נבון ש"הטבע אינו חברה. גם אם בעלי חיים השייכים לאותה קבוצה (מין, להקה נחיל, עדר) מפגינים התנהגות חברתית כלפי בני קבוצתם, הם נוהגים כאילו צרכיהם קודמים לצורכי כל יצור מקבוצה אחרת". ומה לגבי האדם? האם אין הוא אינו נוהג בצורה כזו?
אם כך, כיצד ראוי להתנהג כלפי בעלי החיים? "ראוי לנהוג במידת החמלה ולמנוע מהן סבל מיותר. אך אין זה אלא חסד". מדוע זה "חסד"? מדוע בכלל למנוע סבל, המוגדר כ"מיותר"?
"חמלה אינה נובעת מחוב מוסרי אלא מרצון חופשי", ממשיך ומסביר הפסיכולוג. אולם, מדוע להתחשב ברצון חופשי הגורס יחס של חמלה כלפי בעלי החיים?
במקום תשובה נזקק נבון לאנלוגיה לשואה ומציין ש"לפני 70 שנה היו אלה הנאצים שלא תפסו שקיים הבדל איכותי בין יחס לגיטימי כלפי בין עם אחר לבין יחסינו לתרנגולות, פרות או חולדות. היום להבדיל, לא תופסים זאת קנאי "זכויות החיות".
זוהי אשמה חריפה, שיש לדחות אותה מהיסוד. בעלי החיים זכאים להיכנס במערכת המוסר שלנו, למרות שלהם אין מערכת מוסר. אבל בשל צרכיהם, יש להם זכויות מבחינת יחסנו אליהם. גם תינוקות בני יומם אין להם מערכת מוסר. קופי שימפנזה מפותחים מתינוקות עד גיל מסוים. האם זה מצדיק לעשות בתינוקות הללו ניסויים? אולי המוסר אמור לאסור עלינו לעשות ניסויים, לא רק בתינוקות אלא גם בקופים.
האם עצם היכולת לסבול, אינה קו אדום מבחינת היחס האפשרי לבעלי החיים? לא סתם אמר בשביס זינגר שעבור בעלי החיים כל יום הוא טרבלינקה.

פובליציסט המאמין שבעלי חיים צריכים להיכנס בתורת המוסר של זכויות בני האדם
תאריך:  31/05/2015   |   עודכן:  31/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה יריב
אריה גל
יהודה דרורי
אריה גל
האם לא סיסמתו של השמאל הישראלי היא "הם שם אנחנו פה"?    היה רק נדמה לי?
מרק בריל
העיתונים מלאים "סופרלטיבים" לגבי אופן כינון הממשלה, איש איש וסגנונו, מלאי התלהבות ללגלג ולמתוח ביקורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il