X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות

כבר שנים אני עושה זאת: מדי שישה חדשים אני מקבל דוח מעודכן מחברת "אקספיריאן" על מצב האשראי שלי. הדוח מראה למי אני חייב כספים - משכנתאות, כרטיסי אשראי וכיוצא בזה, ובאם אני משלם בזמן. הדוח מראה גם את ניקוד האשראי שלי, מעין ציון בטווח 350-850 נקודות, שככל שהוא גבוה יותר, כך גם מתרחב חיוכו של מנהל סניף הבנק שלך כשהוא נפגש איתך. לאמריקני הממוצע יש ניקוד אשראי של 650, וכשלאדם יש ניקוד מעל ל-700, קרוב לוודאי שידאג שכל חבריו ידעו על כך.
בחזרה לענייננו: פתחתי את דוח האשראי שלי, ובעת ובעונה אחת החוורתי ונהיה לי רע על הנשמה. ניקוד האשראי, המופיע בשורה הראשונה של הדוח, היה נמוך ביותר מ-100 נקודות מאשר באוקטובר שעבר. אסון. נזכרתי שביום ו' האחרון נפנף אומנם מנהל סניף הבנק 'שלום' בידו, אך ללא חיוך. מה קרה לקרדיט שלי?
בארצות הברית קשה לחיות בלי אשראי טוב. עבור אדם עם אשראי טוב החיים קלים יותר וזולים יותר. הריבית על המשכנתה נמוכה יותר, קל יותר ללוות עבור הקמת או קניית עסק, וניתן לעשות ליסינג על הג'יפ בשלוש מאות דולר לחודש, בעוד שהשכן, זה שתמיד מאחר בתשלומיו, חייב לשלם שש מאות דולר לחודש על אותה מכונית. אז מה המכה שנפלה עלי לפתע-פתאום?
למכה גרם הפשע הפופולרי ביותר בארה"ב בשנים האחרונות, גניבת זהות. מישהו בשיקאגו הצליח לשים ידיו על שמי ומספר הביטוח הלאומי שלי - שווה למספר ת"ז בארץ - והשתמש בפרטים כדי לפתוח חשבון טלפון סלולרי בחברה מקומית. הכתובת שמסר לחברה הייתה בדויה, ולאחר מספר חדשים ביטלה החברה את החשבון והעבירה את המידע השלילי על הלקוח למאגרי המידע הלאומיים. הלקוח, כזכור, נתן להם את שמי ואת מספרי, וכך "זכיתי" להורדה מיידית של 100 נקודות בניקוד האשראי.
וזו למעשה הסיבה שמזה שנים אני מתעקש לעדכן את דוח האשראי שלי לפחות פעם בחצי שנה. גניבת זהות אינה הבעייה האפשרית היחידה. קרוב יותר לוודאי שבתיק האשראי שלי יופיע מידע שאין לו כל קשר אלי: אנשים עם מספר ת"ז דומה לשלי, או שם דומה. או - כפי שקרה לי בעבר - מהגר בלתי ליגאלי ש"המציא" מספר ביטוח לאומי עבור מעבידו, שבמקרה היה המספר שלי. מהגר זה לא בדיוק גנב את זהותי - הוא נתן למעבידו את שמו האמיתי.
במקרה שלי הצלחתי לפתור את בעיית דוח האשראי תוך פחות מחודש. הגשתי תלונה על גניבת זהות במשטרת לוס אנג'לס, ושלחתי את העתק התלונה לחברת הטלפון בשיקאגו. החברה תיקנה את המידע ששלחה למאגר המידע הלאומי, ניקוד האשראי תוקן, וביום ו' האחרון, בביקורי השבועי בסניף הבנק, בירך אותי מנהל הסניף בחיוך רחב על שפתיו.
עבור האזרח הממוצע הסיפור מסתיים לעתים רחוקות ב"האפי אנד". בדרך כלל, אזרח זה אינו מודע לאפשרות שהחוק נותן לו לקבל מידע לפחות פעם בשנה על מצב האשראי שלו. וכשהוא מגלה שהדוח שלו מכיל מידע לא נכון זה לאחר שהבנק דחה את בקשתו למשכנתה או להלוואה לקניית מכונית. ובהרבה מקרים הוא נופל טרף בידי "מאכערים" המבטיחים לתקן את ניקוד האשראי עבור 1,000 - 2,000 דולר, ונעלמים עם הכסף.

תאריך:  30/04/2007   |   עודכן:  30/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אללי - הורידו לי את ניקוד האשראי ב-100 נקודות!
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה גל
ארז אוריאלי
מסר מנורבגים טובים התומכים בעם ישראל וארץ ישראל
אביתר בן-צדף
חובה להודות: טעינו בבחירת מבקר המדינה    הוא פשוט אינו מבין, שבחרו אותו כדי שיעשה הרבה מהומה על לא-מאומה, ובסופו של דבר תנוע השיירה, ותגיע ליעדה במועד שנקבע - כמו תמיד
דוד קשני
אריה גל
דני אלגמיס נפל כחייל צה"ל. משה פרוסט לא. אבל שניהם היו בני המחזור שלי בתיכון. ובשנת 2001 כתבתי את הסיפור הזה. על שניהם. ובעצם יותר מאשר על שניהם, כתבתי על הגורל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il