X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות
6 באוקטובר 1973, יום כיפור שחל בשבת בבוקר, הדרת קודש מורגשת בכל עבר, שקט בלתי שגרתי, מנוגד לחלוטין לשגרת החיים הסואנת בדרך כלל, אוויר נקי מקדם את היוצאים לתפילת השחרית, אוויר חף מזיהום, גם האוויר עורך חשבון נפש. למרות השעה המוקדמת בית הכנסת מלא מפה לפה, עטופים בטליתות, אפופים ארשת קדושה ומתפללים בכוונה מלאה, מבקשים תשובה, מבקשים סליחה ומחילה
▪  ▪  ▪

לא יאומן. 35 שנים חלפו אך למרות הזמן שחלף, הכאב חוזר שוב ושוב. פוליקר שר "כואב אבל פחות" אבל זה בדיוק העניין, אנשים לא מעטים שהשתתפו במלחמה יכולים להעיד: "כואב אבל יותר", הסיוט נמשך.
זיכרונות טורדניים חוזרים ומזכירים: "לזכור ולא לשכוח, לזכור ולא לסלוח".
35 שנים. למי ש"במקרה" שכח, פעמיים בשנה יש תזכורת: יום הזיכרון לחללי צה"ל, ויום הכיפורים. יום כיפור, יום של תשובה וסליחה במסורת היהודית, יום של זיכרון כואב להרבה אנשים שיצאו בעל כורחם להגן על הבית והמשפחה וחזרו אנשים אחרים. אלה שחזרו מהקרב הבינו, אולי מאוחר מדי, שיום כיפור של אז היה כקו מפריד בחייהם ובחיי הקרובים אליהם ואלה שיהיו קרובים אליהם; יש תקופה של עד יום כיפור, ויש תקופה שלאחר יום כיפור.
6 באוקטובר 1973, יום כיפור שחל בשבת בבוקר, הדרת קודש מורגשת בכל עבר, שקט בלתי שגרתי, מנוגד לחלוטין לשגרת החיים הסואנת בדרך כלל; אוויר נקי מקדם את היוצאים לתפילת השחרית, אוויר חף מזיהום, גם האוויר עורך חשבון נפש. למרות השעה המוקדמת בית הכנסת מלא מפה לפה, עטופים בטליתות, אפופים ארשת קדושה ומתפללים בכוונה מלאה, מבקשים תשובה, מבקשים סליחה ומחילה. אבל לאלוקים יש תוכניות אחרות. תפילות היהודים ברחבי העולם כנראה אינן מרשימות מספיק; היום עם ישראל יחל תקופה חדשה, אחד הקשות שידע.
תכונה בלתי שגרתית מורגשת בבית הכנסת השכונתי; מחפשים נואשות את אחד המתפללים. אימו, מבוהלת לחלוטין, מבקשת לשוחח איתו בדחיפות. יש הודעה דחופה מהצבא, היא אומרת בקול רועד. "התקשרו מהצבא, רוצים שתגיע דחוף!", אומרת האם בחרדה גלויה.
הידיעה נחתה כרעם ביום בהיר, חודרת לתודעה תוך שניות שנראות כמו נצח. מה קרה? האם זה אמיתי? אולי בדיחה שחורה שממש אינה מתאימה ליום כיפור?
חזרתי הביתה בלב כבד, אז לא היו פלאפונים ולא ניתן היה לוודא את אמיתות הקריאה בזמן אמת. מערכת הטלפונים הקווית החלה לקרוס מרוב עומס, ובאופק הייתה תחושה של חוסר וודאות לקראת חוסר אונים. הכיפה עדיין על ראשי, ואני נוסע במכוניתי לכיוון משרד הקישור, ביום הכי קדוש, מי היה מאמין. כמה פרחחים חבושי כיפות מנצלים את הזדמנות הפז שלהם "לחזור בתשובה", זורקים אבנים וגורמים למכוניתי נזקים. הכבישים ריקים חוץ מאבנים הפזורות על הכבישים, אין מפריע.
משרד הקישור מלא מפה לפה, בלאגן לא מאורגן, רעש, צעקות, צלצולי טלפונים, איש לא יודע בדיוק מה קורה, מנהלים שיגרת גיוס חירום. כמפקד ציר קיבלתי אוטובוס לאיסוף אנשי המילואים ויצאתי לדרכי, "איזה מזל שרק לפני זמן קצר ערכנו תרגיל גיוס" חשבתי בדרך.
הספקתי תוך כדי הבלאגן לאסוף את חפצי האישיים, מצלמה, ואת כל סרטי הפילם שמצאתי בבית. תחושה קשה החלה להשתלט עלי. רוב חיילי המילואים שאספנו בדרך היו אופטימיים, מתבדחים, מקווים ש"ניתן בעיטה בתחת לאויב ונחזור הביתה, ממש כמו במלחמת ששת הימים". בדיחות הדעת לא הייתה מנת חלקי; השילוב בין גורם ההפתעה, במיוחד ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, לבין תחושת הבהולות שבגיוס, לא בישרה טובות. ידעתי שתפסו אותנו עם המכנסיים למטה, ידעתי שקל זה לא יהיה.
בכבישים הראשיים החלה תנועה ערה יותר, כלי רכב צבאיים לצד אוטובוסים, אזרחים מופתעים מתבוננים בחשש בפעילות הצבאית, משפחות נפרדות בדמעות מאהוביהן. הם אינם יודעים, אבל חלקם הגדול לא יתראו יותר; חלקם האחר ישובו אחרים, נכים, הלומי קרב, או שניהם גם יחד. כאן מתחילה תקופה חדשה לרבים מהלוחמים ומשפחותיהם, ברגע זה החל תהליך התבגרות וחוסר הבנה מכל עבר.

תאריך:  08/10/2008   |   עודכן:  08/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי טויסטר
עו"ד שמחה ניר
כיכר צה"ל בירושלים, 22.9.2008: פיגוע טרור או תאונת-דרכים: תשובה למתווכחים    אני דוחה בשאט-נפש כל רמז למוטות פוליטית    עמדתי לא הייתה משתנה גם אם היה מדובר במתנחל ימני שהיה נכנס לתוך קבוצה של פלשתינים    בוודאי שלא הייתי מזכיר את ברוך גולדשטיין, עמי פופר ודומיהם    הלגלוג על האהבה הנכזבת כשיקול לקביעה אם היה זה אירוע תאונתי או מעשה מכוון, לא היה קיים אם המאהב הנכזב היה יהודי
שמעון ראם
אריה גל
בעז שפירא
ובהזדמנות זו לכל עם ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il