X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות

החג שחלף זה מכבר, שבעה שמות לו, שקיצורן, "חקת שבעה" (חמישים, קציר, תורה, שבועות, ביכורים, עצרת, הקהל).
על הפסוק "...וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר" פירש רש"י: בדרך כלל ויחנו אלו חניות שבתרעומת ובמחלוקת, אך זו שנכתב בה "ויחן" לשון יחיד "כאיש אחד בלב אחד", נראה שכל העם מבחינה נפשית, גשמית ורוחנית, היו כולם כאיש אחד ובלב אחד, מקרה נדיר ויחיד במינו בדברי ימי האדם. אנשים לא התעסקו בצרכי עצמם, אלא בצורכי הציבור ולמענו בלבד. מטרת כולם כאיש אחד - עזרה לזולת, במשמעות של הפסוק "ואהבת לרעך כמוך" שעליו דרש רבי עקיבא "זה כלל גדול בתורה", ובדיוק על אותו פסוק, מוכר לנו הסיפור התלמודי (מסכת שבת):
"מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על-מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבנין שבידו. בא לפני הלל, אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד - זו היא כל התורה כולה, ואידך - פירושה הוא, זיל גמור".
שפירושה מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך וזו כל התורה כולה, את היתר תלמד לבד.
על כך נאמר במסכת שבת: "ישראל שעמדו על הר סיני פסקה זוהמתן". המדרש מספר שכל שהיו במעמד הר סיני, נתקדשו ונטהרו ונרפאו מכל מום, לא היה בהם סומא (וכל העם רואים את הקולות), לא היה בהם אלם (ויענו כל העם) ולא היה בהם חרש (נעשה ונשמע).
לפיכך אני מציע לתת פירוש שונה ועמוק יותר לשאלה הנצחית בהודיה הנאמרת בליל הסדר בפיוט דיינו: "...אלו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה, דיינו" - וכי ייתכן שעם ישראל מוכן היה להסתפק בחסד אחד מתוך השניים בקרבה להר, ללא קבלת התורה? והתשובה ודאי שלא, אלא שהאחדות ששרתה בעם באותו מעמד - "כאיש אחד בלב אחד" - אהבת הזולת, זו בעצם כל התורה כולה.

תאריך:  24/05/2010   |   עודכן:  24/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צביקה ובר
גם הנושאים האחרים המופיעים בדוח מבקר המדינה לא מקבלים את המשקל הראוי בתקשורת, מאחר שאינם משרתים את האינטרסים של גוף זה או אחר אלא של הציבור כולו
עתידי המנחם
דני ניר
אנא בדיקתכם עם "שופרסל"
אשמח אם תעבירו ליאיר לפיד
רמי הלפרין
דוד קשני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il