X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
ליכט. ריכז את המדריך [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]
מנדלבליט. אישר את הנהלים [צילום: פלאש 90]
היועץ המשפטי לממשלה יוכל למנוע דיון בהצעות חוק ממשלתיות שאינן נראות לו נאסר על משפטני המחלקה לקיים דו-שיח עם חברי כנסת על הצעות חוק המחלקה מתיימרת להגן על "זכויות אדם והאינטרס הציבורי" המשפטנים יורשו להעלות הערות גם בנושאים שאינם משפטיים - אך אין זכות מקבילה למי שמחוץ למחלקה להתערב בנושאי עבודתה המחלקה דורשת למנוע חקיקה פרטית בנושאים מורכבים ורגישים
▪  ▪  ▪


ליכט מדבר בעיקר על התרחבות העבודה והשלכותיה, וכן מציין ש"לא תמיד ידענו להסביר לנו ולאחרים את עמדותינו העקרוניות והמקצועיות". ליכט אינו מזכיר כלל את הטענות הקשות על משפטיזציה של הפוליטיקה והממשל, וכך המדריך ממילא אינו מציע דרכים להפחית אותה - אלא כאמור דווקא להרחיב את השפעת המשפטנים על הליכי החקיקה ועבודת הממשלה, עד כדי השתלטות עליה

מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים משתלטת במידה רבה על תהליך החקיקה ומגבילה את יכולתם של השרים וחברי הכנסת לקדם הצעות המנוגדות לעמדתה. זהו הקו המרכזי העולה מהמדריך לעבודת המחלקה, שפורסם בשבוע שעבר. משמעות הדבר: משפטיזציה מוגברת והשתלטות נוספת של דרג הפקידים, והפעם בליבת עבודתם של נבחרי הציבור בכלל ושל הרשות המחוקקת בפרט.
המדריך מעלה על הכתב בפעם הראשונה את נוהלי עבודתה של המחלקה, המפקחת גם על היועצים המשפטיים ביתר משרדי הממשלה ומכאן כוחה הרב. את הכנתו ריכז המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, והוא פורסם באישורו של היועץ, אביחי מנדלבליט. ליכט אומר שניירות העבודה העומדים בבסיס המדריך הוצגו לשרת המשפטים, איילת שקד, אך עם פרסום המדריך לא נאמר שהוא קיבל את אישורה.
במבוא מגדיר ליכט את מטרת המדריך במילים "להגן על מה שנבנה בעבודה קשה", ובמקביל אומר שהמחלקה לא השכילה "לתת מענה מקיף לשינויים הפנימיים בייעוץ וחקיקה והשינויים החיצוניים שהתרחשו סביבנו". אלא שבפירוט שינויים אלו, מדבר ליכט בעיקר על התרחבות העבודה והשלכותיה, וכן מציין ש"לא תמיד ידענו להסביר לנו ולאחרים את עמדותינו העקרוניות והמקצועיות". ליכט אינו מזכיר במילה וחצי מילה את הטענות הקשות על משפטיזציה של הפוליטיקה והממשל, וכך המדריך ממילא אינו מציע דרכים להפחית אותה - אלא כאמור דווקא להרחיב את השפעת המשפטנים על הליכי החקיקה ועבודת הממשלה, עד כדי השתלטות עליה.
עוד אומר ליכט כי היו שהתנגדו לחשיפת עקרונות העבודה של המחלקה, שמא הדבר יפגע באפקטיביות של העבודה [כלומר: יאפשר למי שחולקים על המשפטנים להכיר את דרכי עבודתם - א.ל]. "אחרים חוששים, כי המהלך יחדד את המתח הקיים מול אלה החולקים על הלגיטימיות שלנו ושואפים להחליש אותנו", מוסיף ליכט - אך אינו מספק מענה לגופן של הטענות שמעלים גורמים אלו. עם זאת מדגיש ליכט, כי חששות אלו לא התקבלו, וכי הגישה שביסוד המדריך היא שחשיפת דרכי הפעילות דווקא תחזק את מחלקת ייעוץ וחקיקה.

מוכנה לתת "משקל ראוי"
שקד. המסמכים הוצגה לה [צילום: פלאש 90]

המחלקה "תפעל להגנה על זכויות אדם, להגנה על האינטרס הציבורי ולהגנה על ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". לא ברור מהיכן נלקחה היומרה למלא תפקידים אלו, המסורים לנבחרי הציבור או לבתי המשפט

ליכט מציין עוד, כי אכן אחת המטרות של המדריך היא לשפר את השירות שנותנת המחלקה – אך אסור ששיפור השירות ילווה "בוויתור על מקצועיות או בנטישת מערכת הערכים שהונחלה לנו... עמידה נחושה על עקרונות היסוד המשפטיים היא הבסיס לעבודה שלנו והיא זו שמאפשרת לנו לרכוש את האמון של העובדים בייעוץ וחקיקה, של עמיתינו לשירות המשפטי של הרשות המבצעת ושל הציבור כולו", הוא טוען – תוך השמטה של הדרג הפוליטי והדרג המקצועי במשרדי הממשלה האחרים.
המדריך מונה את תפקידיה של המחלקה. הראשון שבהם: "תעניק ייעוץ משפטי, מקצועי ויעיל לממשלה על כל זרועותיה לשם קידום מדיניות הממשלה, ותעמיד כלים משפטיים, חקיקתיים ומינהליים מתאימים ליישום המדיניות. במסגרת זו, תהווה שומר סף כדי להבטיח כי פעילות הממשלה תתבצע במסגרת הוראות הדין". הייעוד השני: המחלקה "תפעל להגנה על זכויות אדם, להגנה על האינטרס הציבורי ולהגנה על ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". לא ברור מהיכן נלקחה היומרה למלא תפקידים אלו, המסורים לנבחרי הציבור או לבתי המשפט.
בין שבעת ערכיה של המחלקה, הראשונים הם מקצועיות, יושרה מקצועית והגינות, וחוסן ערכי ומקצועי. רק במקום השישי מצוי "כבוד לשותפים – אנשי ייעוץ וחקיקה יקפידו על מתן הכבוד הראוי לעמיתים ולמקבלי השירות השונים, וביניהם כנסת ישראל, הרשות השופטת ומשרדי הממשלה. במסגרת העבודה, יינתן המשקל הראוי למקצועיותם, לנסיונם ולמומחיותם של משרדי הממשלה וזרועות הרשות המבצעת האמונים על העשייה היומיומית בתחומי אחריותם". אלא שמחלקת ייעוץ וחקיקה היא שתקבע מהו "המשקל הראוי", והיא זאת שבחסדה הרב מוכנה לשמוע גורמים נוספים.
לדעת המחלקה, חובתה לשמור על גבולות הדין בפעילות החקיקה "נובעת מתפקידנו המוסדי כאמונים על שמירת שלטון החוק". המדריך מדגיש, כי אין סתירה בין חובה זו לבין החובה לסייע לממשלה לבצע את מדיניותה, אלא הן משלימות זו את זו – שכן "חובתה של הממשלה כנאמן הציבור היא לקדם את מדיניותה בהתאם לדין". לכן, גם ייעוץ משפטי הקובע שהדבר אינו אפשרי – מסייע בכך לממשלה. עוד קובע המדריך, כי תפקידה של המחלקה הוא גם "להגן על האינטרס הציבורי, במיוחד בנושאים הנוגעים למינהל תקין, להגנה על זכויות אדם ולנושאים הנגזרים מהיותה של הרשות הציבורית נאמן הציבור". שוב מדובר ביומרה שלא ברור מהו הבסיס שלה.

"מהמעולים שבמשפטנים"
לחסום הצעות חוק פרטיות [צילום: יצחק הררי, הכנסת]

גם במקרים של קושי משפטי, ייתכנו מצבים בהם הדרג המשפטי יחסום את פעילותם של השרים: אם המחלקה לא הצליחה לנהל "שיח בלב פתוח ונפש חפצה" עם המשרד שהעלה את ההצעה; או כאשר מדובר ב"קושי משפטי חוקתי או קושי מהותי אחר או שהצעת החוק עומדת בסתירה להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, הנחיה מקצועית של ייעוץ וחקיקה או תבנית חקיקה של ייעוץ וחקיקה"

המדריך מציין, כי ברוב המקרים אין הוראת דין ברורה וחד-משמעית הנותנת מענה לסוגיות המונחות לפתחה של המחלקה, ולכן המענה יינתן בהתאם לכללי הפרשנות. אם יש כמה דרכי פרשנות – יש להציג את כולן בפני הרשות ולעמוד על יתרונותיהן וחסרונותיהן. אם קיים קושי באחת החלופות או מתעורר חשש שבית המשפט לא יקבל אותה, יש להציגם בפני הרשות "אך אין למנוע ממנה ללכת בדרך זו. קושי משפטי אינו מונע את קבלת ההחלטה אך יש לשאוף לתקנו", וזאת בניגוד ל"מניעה משפטית" שמשמעותה שלא ניתן לבצע את המהלך המבוקש.
עוד נקבע בהנחיות, כי אנשי המחלקה יכולים להעלות גם הערות לגבי המדיניות המוצעת עצמה – ולא רק לגבי ההיבטים המשפטיים שלה. הנימוק: "משפטני ייעוץ וחקיקה הם מהמעולים שבמשפטני המגזר הציבורי ומהווים גורם מקצועי מומחה שברשותם ידע רב שנצבר לאורך השנים. עלינו לחלוק ידע זה כדי להביא לשיפור ההסדר המוצע". עם זאת מודגש, שבהקשר זה – בניגוד להקשר המשפטי – דעתם של משפטני המחלקה איננה הקובעת. לעומת זאת, המדריך אינו מאפשר לגורמים מחוץ למחלקת ייעוץ וחקיקה להעלות הערות משפטיות – וכלל אינו מזכיר את האפשרות שהדרג הפוליטי יוכל להיעזר בעורכי דין חיצוניים אם יחלוק על חוות דעתם של משפטני המחלקה.
כחלק מן הפירוט הרב של פעילות הייעוץ להצעות החוק, נקבע שליועץ המשפטי לממשלה יש זכות וטו על דיון בוועדת השרים לחקיקה בהצעות לגביהן נקבע שקיימת מניעה משפטית. אם המשנה ליועץ המשפטי קובע שיש מניעה והשר המציע מבקש להביא בכל זאת את ההצעה לוועדת השרים, יש להביא את הנושא להכרעת היועץ המשפטי. "יש להמתין עם הבאת ההצעה לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה עד להכרעת היועץ המשפטי לממשלה", נאמר במדריך – תוך התעלמות מכך שסדר היום של הוועדה נקבע בידי שר המשפטים, ולא בידי הדרג הפקידותי.
גם במקרים של קושי משפטי, ייתכנו מצבים בהם הדרג המשפטי יחסום את פעילותם של השרים: אם המחלקה לא הצליחה לנהל "שיח בלב פתוח ונפש חפצה" עם המשרד שהעלה את ההצעה; או כאשר מדובר ב"קושי משפטי חוקתי או קושי מהותי אחר או שהצעת החוק עומדת בסתירה להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, הנחיה מקצועית של ייעוץ וחקיקה או תבנית חקיקה של ייעוץ וחקיקה".
משמעות הדבר: המחלקה תוכל לחסום כל הצעת חוק פרטית שאינה נראית לה או שמבקשת לשנות הנחיות קיימות - תוך הפרה בוטה של כללי הפרדת הרשויות. במקרים כאלו, תאסור המחלקה [כך!] על המשרד היוזם להביא את ההצעה לוועדת השרים. אם המשרד יעמוד על דעתו, יתקיים דיון אצל המשנה ליועץ המשפטי – ורק לאחר מכן יוכל המשרד להעלות את ההצעה, גם אם לא קיבל את ההערות.

עצמאות ליועצים במשרדים

"העמדה המובעת בחוות הדעת היא עמדה משפטית מקצועית. אין לשנותה או להתמקח עליה מול גורמים פוליטיים" – וזאת למרות שהמחלקה מצהירה על תודעת שירות ועל כבוד לגורמים מולם היא עובדת, וביניהם הכנסת. המחלקה גם מבקשת להשפיע על החלטות ועדת השרים לחקיקה: "יש לשאוף להחלטות בהירות של הוועדה... במקרה של אי-בהירות של ההחלטה, יעמוד המשפטן על הבהרתה"

המדריך כולל גם נוהל מפורט לטיפול בהצעות חוק פרטיות לשם גיבוש עמדת משרד המשפטים לגביהן. אחת מנקודות המוצא שלו בנושא זה היא, ש"במרבית המקרים, הצעות חוק פרטיות עולות לוועדת השרים כשהן ברמת בשלות נמוכה". לכן, "יש למקד את חוות הדעת בקשיים המשפטיים העיקריים ובהיבטים המרכזיים שיהיה צורך לתקן בהצעה, אם תעבור". המחלקה קובעת, כי נושאים מורכבים ורגישים צריכים לעבור באמצעות הצעת חוק ממשלתית ולא בהצעת חוק פרטית. מדובר בניסיון בוטה מצד הדרג הפקידותי למנוע מחברי הרשות המחוקקת לבצע חלק מתפקידם.
עוד מודגש, כי "העמדה המובעת בחוות הדעת היא עמדה משפטית מקצועית. אין לשנותה או להתמקח עליה מול גורמים פוליטיים" – וזאת למרות שהמחלקה מצהירה על תודעת שירות ועל כבוד לגורמים מולם היא עובדת, וביניהם הכנסת. המחלקה גם מבקשת להשפיע על החלטות ועדת השרים לחקיקה: "יש לשאוף להחלטות בהירות של הוועדה... במקרה של אי-בהירות של ההחלטה, יעמוד המשפטן על הבהרתה".
לעומת התערבותה הרבה של מחלקת ייעוץ וחקיקה בפעילות של משרדים אחרים, היא מדגישה את החופש שתתן ליועצים המשפטיים של אותם משרדים: "יש לשאוף לפעילות עצמאית של היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה בענייני משרדיהם... ולהקפיד שלא להחליף את הייעוץ המשפטי של הרשות המבצעת בעבודתו השוטפת. יש להתמקד בנושאים עקרוניים, תקדימיים או מהותיים בהם יש ערך מוסף למעורבותנו".

תאריך:  12/11/2017   |   עודכן:  12/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפקידים משתלטים על תהליך החקיקה: מח' ייעוץ וחקיקה דוחקת את הנבחרים
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
לגנוז ולהגדיר להם מחדש ! ל"ת
די למשפח !!!  |  12/11/17 09:40
2
לא ברור אם אפשר יהיה ליישם
אתי אור  |  12/11/17 10:03
3
הגדרת תפקידו של היועץ המשפטי1
רפרף  |  12/11/17 10:04
4
מה שנראה כמו פוטש
סב  |  12/11/17 10:05
5
פתרוןפשוט=נפריד ביןיעוץ לחקיקה
ע_הראל  |  12/11/17 10:06
6
הגדרת תפקידו של היועץ המשפטי2
רפרף  |  12/11/17 10:19
7
הגדרת תפקידו של היועץ המשפטי3
רפרף  |  12/11/17 10:32
8
הגדרת תפקידו של היועץ המשפטי4 ל"ת
רפרף  |  12/11/17 10:40
9
הגדרת תפקידו של המיועץ המשפטי4
רפרף  |  12/11/17 11:17
10
לקרוא יהודה יפרח במקור ראשון - ל"ת
בגיליון השבת,שווה  |  12/11/17 13:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
אומרת שהיו התבטאויות בלתי ראויות בניסיון להשפיע על ביהמ"ש - אבל הניסיון נכשל    סבורה שיש להתיר הפגנות רק לידי משרדיהם של אנשי ציבור
איתמר לוין
על ביהמ"ש לנהוג ריסון בביטול חוקים - אך לעשות זאת במידת הצורך    מדגישה את עקרונות השוויון בפני החוק ואת הצורך בחקיקה מפורשת כתנאי למעשה מינהלי
איתמר לוין
בג"ץ צריך סמכות לבטל חוקים, והמילה האחרונה צריכה להיות של הכנסת. האיזון הראוי עובר דרך הרכבים מורחבים בביהמ"ש העליון ופסקת התגברות שתחייב רוב מיוחס
איתמר לוין
הכנסת צריכה ללכת בעקבות גופים ציבוריים אחרים ולהקים בית דין פנימי, שיכריע בענייני נוהל ומשמעת. כך תפחת העילה להתערבות בג"ץ בחקיקה, והטיפול האתי בחבריה יהיה מקצועי ולא פוליטי
איתמר לוין
יכולתם של בתי המשפט לפסוק נגד רשויות המדינה בכל נושא, היא חשובה ביותר ובלעדיה אין דמוקרטיה. לכן בתי המשפט והשופטים חייבים להיות עצמאיים, ולכן צריכה להיות להם היכולת לפסול חוקים. השאלה היא כיצד מאזנים בין שלוש הרשויות ובמיוחד מהי המידתיות של התערבות בג"ץ בחקיקה. האיזון הזה הופר בשנים האחרונות. פסקת ההתגברות וחוק הלאום הם כלים ראויים להשבתו על-כנו
רשימות נוספות
בנט ושקד יקדמו את פסקת ההתגברות  /  איתמר לוין
אדלשטיין: הפרדת הרשויות - אגדה  /  איתמר לוין
חוק מס ריבוי דירות בוטל וחוזר לוועדה  /  איתמר לוין, אלעזר לוין
כחומר ביד היוצר  /  איתמר לוין
אימא, לא אחות  /  איתמר לוין
ועדות, איתורים ומינויים  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il