X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
האמת על מלחמת העצמאות: ממשבר להכרעה – פרק 46

קורס הקצינים הראשון

קורס הקצינים הראשון שעליו פיקד חיים לסקוב; ויכוחים מה עדיף, שיטת האלתורים של הפלמ"ח או שיטת התרגולות של הצבא הבריטי; ביקורת חריפה על הידע הצבאי העלוב, וחוסר המשמעת בקרב צוערי הפלמ"ח
▪  ▪  ▪
רב אלוף חיים לסקוב [צילום: ארכיון המלחמות של אורי מילשטיין]

1. לסקוב או גילת

המחלקה, כאמור, הייתה היחידה המבצעית העיקרית של ארגון ה"הגנה" עד פרוץ המלחמה ובשלושת החודשים הראשונים שלה, ומפקדי המחלקות היו המפקדים המבצעיים הבכירים. הם לא הוכשרו לתפקידים בכירים יותר, ונאלצו להכשיר את עצמם לתפקידים אלה במהלך הקרבות בתנאי מלחמה. אבל גם מספר מפקדי המחלקות המוסמכים של ה"הגנה" לא היה מספיק, וכדי להתגבר על מחדל זה מונו מפקדי כיתות וסמלים שהצטיינו בפעולות, למפקדי מחלקות. רפאל איתן (רפול), מהגדוד הרביעי של הפלמ"ח; ג'רי אורן (ירחמיאל פינגרמן, ירח הג'ינג'י) מגדוד 54 של חטיבת "גבעתי"; משה כץ, מגדוד 42 של חטיבת "קרייתי" ומגדוד 72 של חטיבה 7; ואריאל שרון, מגדוד 32 של חטיבת "אלכסנדרוני", הם ארבעה מאלה שמונו למפקדי מחלקות, ללא קורס מ"מים. כץ אף פיקד על פלוגה; הקורס הבכיר ביותר שעבר כץ היה למפקדי כיתות (בשנת 1940). לדבריו "רבים ממפקדי מחלקות שצמחו מלמטה והצטיינו, ולא עברו קורס, היו טובים בהרבה ממפקדים שעברו קורס, כי הם הכירו היטב את התנאים בשטח ואת הלוחמים, ולא באו מקורס עם רעיונות לא מציאותיים." אורן פיקד על מחלקה שהשתלטה על הכפר בית-עפה, וכץ פיקד על כיבוש רמלה.1
לא רק ב-1948 לא הייתה הכשרת קצינים יסודית וממושכת. היא לא קיימת בצה"ל עד ימי כתיבת שורות אלה. בעניין זה הייתה אחדות-דעים מוזרה בין אסכולת הפלמ"ח ובין חיים לסקוב, שהשפיע על בן-גוריון להמשיך בתפיסה המיליציונית, והקורס (הקצר) של מפקדי המחלקות שימש כקורס הקצינים הבסיסי של ה"הגנה" ושל צה"ל, בזמן המלחמה.
קורס מפקדי המחלקות, שלסקוב לא הצליח לארגן, קיבל את השם "בית-ספר לקצינים", ואליהו בן-חור, שנקרא לשם כך מהנגב, הכניס שינויים בתוכנית הלימודים שקבע לסקוב, וגם ניסח את מטרות הקורס, "לחנך קצין שיוכל לפקד, להנהיג ולאמן את מחלקותיו, בשלום ובקרב, בתפקידים השונים," והגדיר את הכישורים הנדרשים מהחניכים: "החניך ייבָּחֵר בגלל כישרונותיו להוביל אנשים. עליו להיות מפקד-כיתה מושלם ומנוסה, לפחות שנה בהדרכה... עליו להיות בעל השכלה עממית לפחות, בן גיל עשרים לעשרים ושמונה, (ו)להתחייב לשירות מלא למשך שנתיים, או לפעילות חלקית ונכונות לגיוס מלא... משך הקורס חודש וחצי."2
קשה לדעת מי פיקד על בית-הספר לקצינים. בהצעת "אגף ההכשרה" כתוב: "שני מדריכים ראשיים ידריכו בכל המקצועות השונים."3 השניים היו, כנראה, חיים לסקוב וצבי הורביץ (גילת). לסקוב סיפר שהוא מונה למפקד בית-הספר ושגילת הצטרף אליו אחר-כך כ"מפקד שותף", אבל הוא, לסקוב, הבין שהוטל על גילת לפקח עליו;4 גילת סיפר שהרמטכ"ל הטיל על שניהם (ככתוב, במסמך של "אגף ההכשרה") לפקד במשותף על בית-הספר, ושלסקוב הציע שהם יתחלפו בכל שבוע, אבל הוא, גילת, טען שמוטב שמפקד אחד יופיע בפני הצוערים, על-כן ויתר על תואר המפקד, והוא ולסקוב "הסתדרו מצוין".5 אליהו בן-חור סיפר: "חיים לסקוב מונה למפקד בית-הספר למפקדי מחלקות... אמרתי למטה שלא ייתכן להשאיר אותו בלי סגן." בן-חור הציע, למנות לסגן את מרדכי מקלף, אבל משה כרמל סירב לוותר על מקלף, שפיקד על גדוד בחטיבתו, וגילת מונה לתפקיד הזה.6 כך או כך, האיש המרכזי בבית-הספר לקצינים היה חיים לסקוב.

2. אלתורים או תרגולת קרב

מאתיים ושישים צוערים, מהם מאה וארבעים שהיו בעלי ניסיון קרבי, נקראו לקורס הקצינים הראשון, שפתיחתו נדחתה יותר מפעם אחת. הקושי הראשון היה המיקום. לבסוף הוחלט על מחנה בריטי נטוש ליד נתניה (שקיבל אחר-כך את השם "דורה", על שם אשת מפקד חטיבת "אלכסנדרוני", דן אבן). המטכ"ל חִייב את המח"ט אבן לוותר על חלק מן המחנה שלו, ולהקצות אותו לבית-הספר, אבל ב-30 בינואר הודיע לסקוב לבן-חור: אין שטחי-אימון במחנה דורה, וחומר ההדרכה לא הגיע. ב-12 בפברואר הודיע לסקוב לבן-חור: אם לא יהיו נשק לאימונים, צוות מנהלי, חומר מודפס וציוד, עד מחר בשעה 13:00, לא ייפתח בית-הספר.7
הקורס נפתח ב-16 בפברואר.8 לפני כן סיימו מדריכיו קורס-הכנה בג'וערה, בפיקוד לסקוב,9 ורוב החניכים היו מפקדי-כיתות מצטיינים. החניכים, משוחררי הצבא הבריטי, שלא היו מפקדי-כיתות, השתלמו לקראת הקורס. צוערים מירושלים השתלמו לקראת הקורס בשכונת ארנונה,10 והחניכים מעמק-יזרעאל ומעמק בית-שאן השתלמו בנהלל.11 אחד החניכים, זאב (זוניק) שחם, היה מפקד פלוגה בחטיבת "קרייתי", וקרב שכונת התקווה, הקרב הגדול הראשון במלחמת העצמאות, כבר היה מאחוריו. שחם סיפר: "הייתי מפקד פלוגה, ופתאום מישהו נזכר שלא עברתי קורס קצינים ושלח אותי לשם. כשאתה בן עשרים ושלוש, בעל ניסיון, וכפוף לאחד שאינך בטוח שהוא כבר לחם, אתה מתהלך עם האף למעלה, כאילו אין להם מה ללמד אותך."12 חיים לסקוב אמר לצוערים, בתחילת הקורס: "עם ישראל נתן לכם חודשיים לחיות, ועליכם לנצל אותם וללמוד היטב את תורת-הקרב."13
בשלושה דברים עיקריים נבדל קורס-הקצינים הראשון הזה מקודמיו: רוב מדריכיו היו אנשי אסכולת הצבא הבריטי; התרגילים היו בנשק חם ובאש חיה; שיטת תרגולת-הקרב נוסתה על מגרש המסדרים. חניכי הקורס – גם הפלמ"חניקים שבהם – היו שונים מן המפקדים שצמחו ב"הגנה" עד אז, ונטו למקצועיות יותר מאשר לאידיאולוגיה, אף שמיד אחרי הקורס הקצר לא היו יכולים להיות לקצינים מקצועיים ממש. יואב גלבר כתב: "היה זה קורס ראשון שבו שולב באורח שיטתי ניסיון מלחמת-העולם השנייה, בהדרכת סגל-הפיקוד של ה"הגנה". מדריכים, כחניכים, למדו את יסודותיה של הלוחמה הסדירה, ואת דרכי ארגונו ומבנהו של צבא סדיר. הגדוד כיחידת-יסוד התקבל בקורס זה כעובדה קיימת. הקורס בא להשריש בחניכיו את ההכרה כי חיל-הרגלים פועל בצוותים, ולא כאוסף של יחידים; שנשק ההכרעה הוא נשק הצוות, ולא הנשק האישי; הוא לימד כי ייצור האש קודם לתפיסת מחסה, ויכול להקנות חופש תנועה לקראת מגע עם האויב."14 אולי אלה היו כוונותיו של לסקוב, אבל הן לא התממשו. יגאל שפי כתב: "רמת הגדוד טופלה במפורש רק במשך שלוש שעות בכל מהלך הקורס".15
פנחס וינשטיין, חבר הפלמ"ח, שהדריך בקורס, כתב: "החידושים היו רבים, הובאו שיטות של הצבא הבריטי, עם דפוסים של צבא, תקנים, מסגרות, מושגים קבועים, שיטות תרגול וכדומה. לנו, שהתחנכנו באימפרוביזציה, היה נדמה שחשובה לא הטכניקה אלא היוזמה האישית והפעלת התושייה בשעת הצורך; אנשי הבריגדה טענו שבשעת הקרב אין זמן להיגיון, למחשבה וכו', אלא יש לתרגל תרגולת קרב. חיים לסקוב הכניס שיטת 'תרגולת קרב', ולנו לא נראה הדבר. תוכנה של תרגולת זו הוא שאפשר לבצע דברים אוטומטית, ללא מחשבה, על-ידי תרגול מתאים... אופיינית הייתה כל אותה השפעה שהביאו אנשי הבריגדה בשטח המנהלי. האדמיניסטרציה הייתה הרבה יותר מאורגנת, בעיקר במה שנוגע לאפסנאות ותובלה. החלק המנהלי הועתק הרבה מהצבא הבריטי. בקורס זה באו לראשונה המושגים של סמל וקצין, הייתה הקפדה רבה על צורה חיצונית ועל לבוש, היה אסור ללכת עם ידיים בכיסים, והכפתורים היו צריכים להיות נוצצים."16

3. הפלמ"חניקים "לא ידעו בעצם מהי מלחמה"

לימים אמר אלכס שפיר, שהשתחרר כקצין מהצבא הבריטי והדריך בקורס: "הו, כמה התווכחנו. הם (המדריכים מהפלמ"ח) לא הבינו, פשוט לא הבינו, כשביקשנו מהם ללמד את החניכים לזחול תוך-כדי ביצוע הזחילה בעצמם... הם רק הסכימו לעמוד בצד ולתת פקודות. לא היה מובן מאליו שמדריך קם בשש בבוקר עם החניכים ויוצא אתם להתעמלות בוקר, ואם יש לך כמה דקות של פנאי, הקדש אותן להכנת השעורים הבאים. הם לא נהגו כך. לא כל המדריכים רצו להשתתף במסעות מאומצים... אחרי כל תרגיל סיכמתי את השיעור, וכשנותר זמן אמרתי, 'חבר'ה, בואו נעשה את זה שוב, במלחמה זה הרבה יותר גרוע, ואם לא תהיו פיט, כאילו לא עשיתם דבר'. הם לא היו מורגלים בזה. לא ידעו בעצם מהי מלחמה ולא תיארו לעצמם כמה חשוב להיות ערוכים לה. כולם שם היו 'סחבקים' של המפקדים שלהם. לו"ז (לוח זמנים) תקין לא נכנס להם (לצוערים) לראש. לכן החדרנו להם בכוח ששיעור שמתחיל בזמן, וסידור מיטה ונשק נקי הם חלק מהתורה."17
הצוער, זאב אשכולות, סיפר ש"המסר העיקרי (בקורס) היה: לא די ברצון טוב וברוח איתנה, דרושות טכניקות בהסתערות תחת אש."18 מאיר קוצ'ינסקי, חבר קיבוץ עין-גב, אמר: "סיימתי את הקורס כמפקד זוטר שחושב מחשבה צבאית, ומיד יישמתי את הדברים בעמק הירדן."19 מנחם מרגליות סיפר: "בקרבות ירושלים עלתה מחלקת לגיון בהפתעה על מחלקתי, ואני ידעתי-מה לעשות על-פי תרגולת-הקרב שעברתי בקורס."20 עזרא לוי וישראל זמיר סיפרו על משמעת-הברזל ועל הדרישות הקפדניות של לסקוב. "הוא דרש מעצמו מה שדרש מהחניכים. תמיד תרגל ראשון. למשל, הוא הדגים מעברי-מכשלים בשכיבת לוחם על גדר תיל, וכל היחידה עברה על גופו."21

4. "מושגי משמעת קלושים"

לא מעטים היו המתחים בין לסקוב המחמיר ובין החניכים שכבר ידעו קרבות ופעולות-גמול והתנסו באבטחת שיירות. יום אחד כיסו החניכים את אחד המדריכים בשמיכה והיכו אותו, ופעם הכריזו הפלמ"חניקים על שביתת-רעב, כמחאה על הצעידה בשלשות לחדר-האוכל. "חוש הביקורת מפותח מאוד, ולא תמיד קונסטרוקטיבי," דיווח לסקוב לבן-חור שבועיים אחרי פתיחת הקורס. "מושגי המשמעת קלושים. יש לעודד הרצאות על משמעת, מנהיגות ומשמעת קרבית בכל הקורסים המרכזיים והחטיבתיים... ההקפדה על התלבושת שופרה, אולם נראה רצון לפרוק את הדברים, מבלי כל סיבה."22
בזמן הקורס השתתפו מדריכיו וחניכיו בכמה פעולות מבצעיות, ומספר פעמים היו בכוננות. לקראת מבצע "נחשון", כשהוקם גדוד של אגף ההדרכה בפיקודו של חיים לסקוב, הסתיים, קורס-הקצינים זמן-מה לפני הסיום המתוכנן. החניכים שלא נכללו בגדוד של לסקוב חזרו ליחידותיהם.
כמחצית מחניכי קורס הקצינים הזה נהרגו במלחמה. משלושים הירושלמים שהשתתפו בו, נשארו בחיים רק שלושה-עשר.
__________
בשבוע הבא: הקולונל מרכוס העריך שארגון ה"הגנה" אינו ערוך למלחמה ממש ושהערבים יכולים בקלות לכבוש את תל אביב; מרכוס מציע להכשיר קצינים בכירים, אך מפקדי ארגון ה"הגנה" דוחים את הצעתו; ארגון ה"הגנה" וצה"ל תפקדו ומתפקדים כמו תנועת נוער ולא כמו צבא מקצועי.

הערות

1 . הראיונות רפאל איתן, אריאל שרון ג'רי אורן ועם מוטה כץ.
2 . א"צ, יגאל ידין, בית-ספר לקצינים, אגף ההכשרה.
3 . שם, שם.
4 . א"צ, דברי חיים לסקוב בישיבות ועדת-גרינבוים.
5 . ראיון עם צבי גילת.
6 . א"צ דברי אליהו בן-חור בישיבות ועדת גרינבוים; סדרת הראיונות הנ"ל עם אליהו בן-חור.
7 . ראיונות עם אליהו בן-חור, חיים לסקוב וטל צבי גילת; ג'קי חוגי, "קורס הקצינים הראשון", במחנה, 16 במארס 1988.
8 . א"צ, מסמכי אה"ד.
9 . ראיונות עם חיים לסקוב.
10 . ראיונות עם אריה אורי ומנחם מרגליות.
11 . ראיון עם זאב אשכולות
12 . ג'קי חוגי, שם.
13 . סת"ה ג/2, עמ' 1477; ראיונות עם מנחם מרגליות ואריה אורי.
14 . גלבר, גרעין עמ' 178-177.
15 . יגאל שפי, שם, עמ' 145.
16 . סת"ה ג/2, עמ' 1477.
17 . חוגי שם.
18 . ראיון עם זאב אשכולות.
19 . ראיון עם מאיר קוצ'ינסקי.
20 . ראיון עם מנחם מרגליות.
21 . ראיון עם עזרא לוי ועם ישראל זמיר.
22 . א"צ, מסמכי אה"ד ראיון עם צבי גילת.

תאריך:  22/12/2017   |   עודכן:  22/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קורס הקצינים הראשון
תגובות  [ 124 ] מוצגות  [ 124 ]  כתוב תגובה 
1
{{{בזכות הפלמחניקים קמה ישראל
רק הם יצרו המדינה  |  22/12/17 09:06
 
- ועל זה אנו בוכים
ב_שמואל  |  22/12/17 11:12
 
- אם זה היה תלוי בכם לא הייתה מד
גלילי  |  22/12/17 14:23
 
- גלילי כשאתה צודק,אתה צודק רק
חבר קיבוץ יגור  |  22/12/17 18:46
 
- כתבת לא נכון עובדתית
חזקי שנאן  |  23/12/17 11:50
 
- נא לא לשכתב ההסטוריה
גלילי  |  23/12/17 17:34
 
- {{{ברק הלוחם המעוטר ביותר שהיה
לעם היהודי מעולם.  |  22/12/17 19:13
 
- וראש הממשלה הכי כושל של
חבר קיבוץ יגור  |  22/12/17 20:04
 
- צודק, לכן גם ברק רה"מ הבא...
מגיב ותיק  |  23/12/17 11:46
 
- חחח...סרטון קורע מצחוק ל"ת
עוקב  |  23/12/17 13:51
 
- חס וחלילה, אני מעריץ אנשים אמי
ב_שמואל  |  23/12/17 20:30
 
- הכתיבה הקיצונית שלך כאן
חזקי שנאן  |  23/12/17 08:38
 
- {אז והיום פולנים שולטים בליכוד
נתניהו משתמש זורק  |  22/12/17 11:52
 
- אתה מתבלבל. מנהיג ארגון
ב_שמואל  |  22/12/17 15:02
 
- {עד היום הפולנים שולטים בליכוד
ריסקו את דוד לוי  |  22/12/17 19:24
 
- בכיין מזרחי כאן בוכה "אכלו לי
חבר קיבוץ יגור  |  23/12/17 07:19
 
- שוטה הכפר {{{ תקשיב ביום א
חבר קיבוץ יגור  |  22/12/17 14:03
 
- חבל {{{ שוטה הכפר שאתה לא
חבר קיבוץ יגור  |  22/12/17 14:10
 
- {{{בקיבוץ יגור חיפשו ולא מצאו
כזה סוג של חבר  |  22/12/17 19:19
 
- שוטה הכפר {{{ ממשיך כקומוניסט
חבר קיבוץ יגור  |  22/12/17 20:12
 
- המתחזה אכן מתגורר ברמת אפעל
נחשון הצעיר  |  22/12/17 20:15
 
- אמנם אדיוט אבל זכרון
בת האיכר  |  23/12/17 09:54
 
- לצערנו גונבי התרנגולות מהפלמח
מקס פאואר   |  23/12/17 09:31
 
- זהו מקס האידיוט המעריץ של
נחשון הצעיר  |  23/12/17 13:53
 
- {{{שרון אלפרון קצב אולמרט בר..
בוגרי מרכז הליכוד  |  23/12/17 19:53
 
- אתה לא מבין מהי דמוקרטיה
ב_שמואל  |  24/12/17 01:33
 
- {״אנחנו אירופאים אנחנו עדינים״
ממעון ראש הממשלה  |  24/12/17 07:51
 
- שטויות, מותר לי (ולכל אחד) להב
ב_שמואל  |  24/12/17 08:28
 
- }}} לדעתך שמואל ראש ממשלה
לא הגון ולא ישר  |  24/12/17 12:10
 
- אידיוט, ראש ממשלה חייב להיות נ
ב_שמואל  |  24/12/17 13:35
 
- מה יהיה איתך {{{ שוטה כפרי ?
חבר קיבוץ יגור  |  24/12/17 14:38
 
- {{{קומוניסטים תרמו להקמת ישראל
יותר מימין ודתיים  |  26/12/17 23:28
2
הפלמ"ח= צבא הנעורים המהפכני
נחשון הצעיר  |  22/12/17 11:07
 
- מהפכנים כבורים ועמי ל"ת
ארצות  |  22/12/17 12:26
 
- גם אחיך רם ז"ל היה בור ?
נחשון הצעיר  |  22/12/17 14:38
 
- הפלמ"ח =מיקבץ מרשים של בורים
נחשון הותיק.  |  22/12/17 17:15
 
- נזכרתי בעוד כמה בורים מהפלמ"ח=
נחשון הותיק  |  22/12/17 17:59
 
- נחשון הותיק, באת לברך ויצאת
ב_שמואל  |  24/12/17 01:20
 
- בורים שהביאו את מלחמת יוה"כ. ל"ת
ההומו מיגור  |  22/12/17 18:47
 
- הבורים ועמי הארצות מהפלמ"ח הם
נחשון הצעיר  |  23/12/17 09:30
 
- נחשון הצעיר, אני לא יודע עד כמ
ב_שמואל  |  23/12/17 21:14
 
- בתחום הצבאי בוודאי! ל"ת
אורי מילשטיין  |  23/12/17 15:43
3
אני מבינה שבן גוריון "לכלך
ראומה  |  22/12/17 12:22
4
ב 4000 מנופלי תשח האשם הוא ב"ג
יאיר פטיש  |  22/12/17 12:42
 
- כאשר מאשימים אדם על מעשיו
ב_שמואל  |  22/12/17 15:13
5
רוח הנעורים של הפלמחניקים,
כנרת  |  22/12/17 12:53
6
בן גוריון ויחסו לאבידות
יאיר פטיש  |  22/12/17 16:44
 
- ב"ג ויחסו לאבידות.המשך
יאיר פטיש  |  22/12/17 20:56
 
- ועדת חקירה:איך התנהל ב"ג בשואה
יאיר פטיש  |  22/12/17 21:54
 
- ועדת חקירה-ב"ג בשואה המשך
יאיר פטיש  |  22/12/17 22:47
 
- יאיר פטיש. זה שפישל בעין זחלתא
נחשון הצעיר  |  22/12/17 23:31
 
- מה שחשבת וכתבת זה הערת שוליים
פועה  |  23/12/17 12:36
 
- אשמת בן גוריון
אורי מילשטיין  |  2/01/18 19:48
7
גם דדו היה חניך בקורס הזה ל"ת
פלמוני  |  23/12/17 00:54
8
מה יש לצפות מעם
בת האיכר  |  23/12/17 09:48
9
המחדל הוא טיפשות "ההיסטוריון"
פועה  |  23/12/17 10:29
 
- הוא לא רק טיפש. "ההיסטוריון"
נחשון הצעיר  |  23/12/17 13:47
 
- מישהו/מישהי מאבד/ת את העשתונות
מגיב ותיק  |  23/12/17 13:58
 
- סה בגלל שפועה לא עושה בשבת
חבר קיבוץ יגור  |  23/12/17 14:30
 
- ומה אתה עשית בשבת מילשיטיון ?
נחשון הותיק  |  23/12/17 16:35
 
- ומה מנע מצה"ל להיות מקצועי?
גלילי  |  23/12/17 17:47
 
- לא מדוייק
מגיב ותיק  |  23/12/17 21:05
 
- נכון מאוד!!! ל"ת
אורי מילשטיין  |  24/12/17 06:29
 
- עוד טעות! חי"א ארגון קטן שהוקם
פועה  |  24/12/17 08:15
 
- אין שום מקום להשוואה
גלילי  |  24/12/17 08:26
 
- כמה הערות
מגיב ותיק  |  24/12/17 09:00
 
- אתה לא סותר דבר ממה שכתבתי
גלילי  |  24/12/17 11:28
 
- סותר גם סותר, הערות 2
מגיב ותיק  |  24/12/17 14:03
 
- לא סותר. אתה רק מכחיש ההבחנה
גלילי  |  24/12/17 17:45
 
- הערות 3
מגיב ותיק  |  24/12/17 18:33
 
- זה מתחיל לעייף
גלילי  |  25/12/17 08:39
 
- אל תתעייף !
מגיב ותיק  |  25/12/17 11:36
 
- מגיב עתיק= חופר שכל מקצועי
נחשון הצעיר  |  25/12/17 14:10
 
- לכתוב בתמציתיות יותר מעייף...
גלילי  |  25/12/17 16:26
 
- גלילי היקר
מגיב ותיק  |  25/12/17 19:10
 
- מגיב ותיק= מיפגע אקולוגי
נחשון הצעיר  |  25/12/17 20:00
 
- תודה על הניתוח הרציני! ל"ת
אורי מילשטיין  |  26/12/17 09:05
 
- מילשטיין משקשק, מתבייש
נחשון הצעיר  |  26/12/17 17:45
 
- גלילי, אתה יוצר וויכוח שאינו
ב_שמואל  |  24/12/17 10:58
 
- שטויות. זה בדיוק הויכוח
גלילי  |  24/12/17 11:45
 
- גלילי, אתה מאשים אחרים באשמה
ב_שמואל  |  24/12/17 13:55
 
- אין קשר ל"אנרכיזם"
גלילי  |  24/12/17 17:28
 
- כיוון שאנרכיזם אמור להיות חסר
ב_שמואל  |  24/12/17 21:33
 
- בקצור, אין לך מושג מהו אנרכיזם
גלילי  |  25/12/17 06:27
 
- גלילי, כיוון שאתה אנרכיסט
ב_שמואל  |  25/12/17 17:34
 
- אתה יכול ליצור מושגים כרצונך..
גלילי  |  26/12/17 04:48
 
- אנרכיסט אינו מוגבל לחוק או מוס
ב_שמואל  |  26/12/17 16:13
 
- איזה בלבול מוח...
גלילי  |  26/12/17 18:08
 
- גלילי, ומהו אנרכיסט באופן מעשי
ב_שמואל  |  26/12/17 23:39
 
- או, זאת כבר התקדמות
גלילי  |  27/12/17 12:35
 
- גלילי, יפה שהחלת להבין ולהסכים
ב_שמואל  |  27/12/17 16:20
 
- תודה, צחקתי בקול
גלילי  |  27/12/17 18:34
 
- גלילי, קשקשת שטויות
ב_שמואל  |  28/12/17 14:19
 
- כשאתה מגדף אני יודע שקלעתי
גלילי  |  28/12/17 16:32
 
- שמואל ב' החרדי האנרכיסט חופר
נחשון הצעיר  |  27/12/17 18:59
 
- נחשון הצעיר, בשביל מה את טורח
ב_שמואל  |  28/12/17 14:37
 
- אידיוט זה מחמאה לזבל נחשון צ'
חבר קיבוץ יגור  |  28/12/17 18:58
 
- אז איזה אידיוט יגורי אתה?
נתשון הצעיר  |  29/12/17 10:42
 
- נכון, אבל זה לא בפרמטרי "החוקר ל"ת
פועה  |  24/12/17 08:04
 
- פרטציות וחובבנות טבועים בגנום
פועה  |  23/12/17 19:40
 
- ניכר עלייך פועה שעברת שבת טובה
חבר קיבוץ יגור  |  23/12/17 20:34
 
- אכן, ע"ע קריסת טבע
גלילי  |  24/12/17 09:56
 
- עובדה שארגון "ההגנה"
אורי מילשטיין  |  2/01/18 20:04
10
מילשטיין הפחדן והשפן
נחשון הצעיר  |  24/12/17 18:09
 
- מילשטיין באלם והלם-אימפוטנט
נחשון הצעיר  |  24/12/17 19:53
11
מילשטיין הנוכל ממשיך בנכליו
נחשון הותיק  |  27/12/17 18:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות האמת על מלחמת העצמאות: פרוץ המלחמה
אורי מילשטיין
ארגון ה"הגנה" הגיע למלחמת העצמאות עם יכולת להפעלת מחלקות בלבד; בפרוץ המלחמה נהרג שיעור הגבוה ממפקדי ה"הגנה"; סכסוכים בין וותיקי ה"הגנה" ומפקדי הפלמ"ח, לבין יוצאי הצבא הבריטי; ארגון קורסים קצרים למפקדי כיתות ומחלקות, תוך כדי המלחמה
אורי מילשטיין
דוד בן-גוריון לא הצליח למצוא רמטכ"ל מתאים לארגון ה"הגנה" בזמן המלחמה; ביקורת חריפה על בן-גוריון ב"מטבח המלחמה" שלו; מועמדו של בן-גוריון לתפקיד הרמטכ"ל, יוחנן רטנר, הסביר מדוע לדעתו לא ניתן לתפקד כהלכה כרמטכ"ל, כשבן גוריון אחראי אזרחי על מערכת הביטחון; לבן גוריון היה עניין להסתיר את מחדליו, והמיתוס שיצר על תפקודו ועל תפקוד ה"הגנה" ועל צה"ל במלחמת העצמאות, מנעו תחקירי אמת והפקת לקחים
אורי מילשטיין
מלחמת העצמאות התנהלה בלי רמטכ"ל, מאחר שברוב הזמן היה הרמטכ"ל, יעקב דורי, חולה ולא תפקד; הניסון למנות את יוחנן רטנר לרמטכ"ל לא צלח, כי רטנר לא האמין שיוכל למלא את תפקידו כהלכה, כשבן גוריון מעליו; הערכות של קצינים בכירים מארה"ב ומבריטניה, ששרתו בארגון ה"הגנה" ובדקו מקרוב את תפקודו היו, שהארגון אינו ערוך למלחמה
אורי מילשטיין
מצביא מלחמת העצמאות, דוד בן-גוריון, מתקשה להתאים את הפיקוד העליון של היישוב היהודי למצב מלחמה, עקב התנגדות של יריבים פוליטיים ושל קבוצות אינטרסנטים. לדעתו, עד פרוץ המלחמה לא היה פיקוח אזרחי על ארגון ה"הגנה", והוא פעל מכוח עצמו, במנותק מן האסטרטגיה הלאומית. לאחר שפרצה המלחמה התקשה בן-גוריון להקים מנגנון אזרחי שיפקח על הארגון הצבאי, ויפעיל אותו בהתאם לאסטרטגיה שרק הוא, כמפקד יחיד של המלחמה, יתווה
אורי מילשטיין
בפרוץ מלחמת העצמאות אימץ הפיקוד העליון העברי אסטרטגיה של "אף שעל" ואי נטישת היישובים העבריים שייוותרו במדינה הערבית המתוכננת; הישגים וכישלונות של ארגון ה"הגנה" בחודשי המלחמה הראשונים; בולטים שני מפקדים מהפלמ"ח: הסמג"ד משה קלמן והמ"ם אריה טפר; הצלחות וליקויים בארבעת החודשים הראשונים של המלחמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il