X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  תחקירים
כך עולה מדוחות המיצ"ב של הרשות למדידה והערכה (ראמ"ה) של משרד החינוך גם תלמידי ב' שבאים מאוכלוסיות מבוססות נכשלו בהבנת הנקרא למרות חומרת הנתונים משרד החינוך הפסיק לבדוק את מצב הבנת הנקרא בכיתות ב'
▪  ▪  ▪
כשל בהבנת הנקרא [אילוסטרציה: פלאש 90]

הישגי הבנת הנקרא של כל תלמידי כיתות ב' בארץ נבדקו במשך שש שנים, בין שנת תשס"ח לתשע"ג, ובכולן שיעור הנכשלים בעברית - הן בחינוך הממלכתי והן בחינוך הממלכתי-דתי - היה גבוה, בין 23 ל-26 אחוז. אצל דוברי הערבית מדובר על שיעור גבוה יותר של 31%. על-אף חומרת הנתונים, הם הוצנעו על-ידי משרד החינוך, ובשנת תשע"ד החליט משרד החינוך להפסיק לבדוק את רמת הבנת הנקרא בכיתות ב'. הנתונים מתפרסמים לראשונה ב-News1.
בפעם האחרונה שהועבר המבחן בשנת תשע"ג (2013) נמצא שגם באוכלוסיות החזקות יש תלמידים שמתקשים בהבנת הנקרא. במדגם של 15,908 תלמידי כיתות ב', 1,679 תלמידים (10.5 אחוז) היו מרקע חברתי כלכלי נמוך והציון הממוצע שקיבלו היה 68 שמציין הישגים נמוכים מאוד בהבנת הנקרא. 5,847 (37.5 אחוז) מהנבחנים היו מרקע בינוני והציון הממוצע שקיבלו היה 75, שהוא ציון בינוני. 8,288 מהנבחנים (52 אחוז) היו מרקע גבוה, והציון הממוצע שלהם היה 80, שבקרב אנשי מקצוע נחשב לציון לא טוב, מכיוון שהבנת הנקרא היא מיומנות בסיסית שבלעדיה ילד לא יכול להשתלב בבית הספר.
בסיכום דוחות המיצ"ב על הישגי הקריאה בכיתות ב' לשנים תשס"ח-תשע"ג נכתב: "בכל השנים שנמדדו, כבר בכיתות ב' קיים פער משמעותי בהישגים של תלמידים דוברי עברית מרמות שונות של רקע חברתי-כלכלי בהבנת הנקרא לטובת תלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה יותר. ככל שהרקע החברתי-כלכלי גבוה יותר כך ההישגים טובים יותר". בסיכום נכתב שהפער בין תלמידים חזקים וחלשים לא השתנה בכל שש שנות הבדיקה. יצוין שהציון 80 שניתן ל-52 אחוז מהתלמידים החזקים מעיד שגם בקרב החזקים יש תלמידים שמתקשים בהבנת הנקרא.
מה לא יודעים הנכשלים
דוח המיצב תשע"ג על הבנת הנקרא בכיתות ב' מפרט במה נכשלו התלמידים שקיבלו ציונים נמוכים במבחן. מדובר בתלמידים ש"לא הצליחו לזהות באופן מלא מילים בעלות שורש משותף מתוך רשימה נתונה" (כגון הפכתי - הפוך. ראו דוגמה לשאלות מסוג זה במבחן לכיתות ב': כְּשֶׁשִׂחַקְתִי עִם חֲבֶרְתִי הָפַכְתִי אֶת סַל הַצַעֲצוּעִים עַל הָרִצְפָּה. עַכְשָׁו הַסַל ---, א.פ). תלמידים אלה גם לא הצליחו "לסדר באופן חלקי, מילים על-פי אל"ף-בי"ת חיצוני ופנימי, ליצור משפטים פשוטים מבחינה תחבירית, מתוך סדרת מילים נתונות". הם גם לא הצליחו "להפיק באופן מלא מילות תוכן ומילות תפקוד שאינן נתונות ולהתאימן להקשר נתון תוך התחשבות בהיבטים סמנטיים מתחביריים ומורפולוגיים". כמו-כן לא הצליחו "להסיק מסקנות על המשתמע מתוך הכתוב במשפט או בפיסקה קצרה".
מחצית מתלמידי ב' לא קוראים
מאז הופסקו בחינות המיצב הארציות בכיתות ב', בתי הספר עושים בחינות פנימיות בקריאה וכתיבה שתוצאותיהן אינן מתפרסמות. מורים ומנחים העוסקים בהוראת הקריאה בכיתות א'-ב' טוענים שבשנים האחרונות עלה מאוד שיעור התלמידים שלא יודעים לקרוא ברמה סבירה. מורה מצפון הארץ סיפרה שבבית הספר שלה מחצית מתלמידי כיתות ב' אינם שולטים בקריאה. "התלמידים האלה לא יכולים לשבת בכיתה וללמוד. אנחנו מוציאות אותם מהשיעורים ומנסות ללמד אותם לקרוא בצורה פרטנית". מורה ממרכז הארץ סיפרה שבבית ספרה בכל כיתה ישנם ארבע-חמישה תלמידים שלא קוראים ברמת הכיתה. "הכנסנו סייעות לכיתות והן יושבות בשיעורים בשולחן נפרד עם התלמידים ומלמדות אותם לקרוא בזמן שכל הכיתה לומדת".
התסכול של הילדים שמתקשים בקריאה
הפרופסור יוסי דאהן, יו"ר מרכז אדוה למידע על שוויון וצדק חברתי בישראל: "הנתונים משעתקים את מה שאנחנו יודעים על החברה הישראלית. יש מאות ואלפי ילדים עניים ויש קשר בין עוני להישגים לימודיים. הנותנים משקפים את הפער המעמדי חברתי-כלכלי ומראים פגיעה בשוויון ההזדמנויות בחינוך. ילדי העניים נמצאים בתחתית סולם ההישגים. מלבד הפגיעה בדמוקרטיה, זו מערכת שתייצר מבוגרים בלי אוריינות בסיסית. אזרחים שלא יוכלו להגן על עצמם ועל האינטרסים שלהם. מבחינה פסיכולוגית ילד בכיתה ב' שיושב בכיתה ולא יכול לקרוא ולהבין, צובר תסכול בכל פעם שהמורה מלמד חומר והוא לא יודע על מה מדובר. רק סביר להניח שחלק מהילדים שלא קוראים יפתחו התנהגות לא חברתית".
  • דוברת משד החינוך מיכל צדוקי הגיבה: "ההחלטה לבטל את המיצ"ב החיצוני בכתות ב' התקבלה על-ידי ועדת מומחים. ההחלטה נבעה ממספר גורמים ביניהם גילם הרך של התלמידים, הלחץ הנפשי שחוו בסיטואציה והעובדה שיש לעודד הערכה פנימית שבעקבותיה נבנות תוכניות עבודה. לצד החלטה זו בתי הספר המשיכו להשתמש במיצ"ב כיתות ב' ככלי הערכה פנימי באמצעותו זיהו מה נדרש כדי לקדם את התלמידים בהתאם למצופה מבני גילם. במקביל, פותח כלי הערכה עדכני על-ידי הראמ"ה, מומחים מהאקדמיה, ונציגי משרד החינוך, כלי המשמש כלי הערכה פנימי למורי כיתות ב'. הכלי מאפשר לזהות עבור כל תלמיד את מידת עמידתו בהישגים הנדרשים מבני גילו והתאמת תוכנית עבודה. השנה הורחב הכלי גם להערכת הכתיבה".
הדוברת הוסיפה שבנוסף נכתבה והופצה לכל בתי הספר תוכנית הוראה עבור מורי כיתות א'-ב' שהדגשים שלה הם הוראת מיומנויות הקריאה והבנת הנקרא וכתיבה. כמו-כן היא כוללת הצעות יישומיות לקידום תלמידים מתקשים.

תאריך:  21/01/2019   |   עודכן:  21/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרסום ראשון: אחד מארבעה תלמידי כיתות ב' נכשל בהבנת הנקרא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הרבה שגיעים
כתבה דיסגראפית  |  22/01/19 07:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי מילשטיין
הערבים בגליל ניזוקו מפרוץ המלחמה יותר מהיהודים; ליקויי פקוד בגליל; אורי יפה מוותיקי הפלמ"ח מונה למפקד הגליל העליון אך מפקדי הגדוד השלישי שלא הפלמ"ח לא סרו למשמעתו; גדוד חיפאי בפיקוד ישראל ליאור עולה לגליל
אורי מילשטיין
פלוגת חי"ש מחיפה נשלחה לגליל העליון בסוף דצמבר 1947; פיגוע על קיבוץ עין זיתים למחרת הכ"ט בנובמבר ונפילתו של עמוס צורף; פעולת הגמול של הפלמ"ח על הכפר הערבי עין זיתון; כוח פלמ"ח בפיקוד מאיר דרזנר פוצץ את גשר בנות יעקב כדי למנוע חדירת חיילי "צבא ההצלה" לארץ ישראל; השמדת הכפר מנסורה אל חות של בדואים משבט ערב אל הייב; כישלון פשיטת עמוקה; הצלחה בפשיטות על הכפרים זוק וסעסע
איילת פישביין
ח"כים ומשפטנים מבקשים לבטל את הנוהג של פקידי האוצר להקצות סכומי כסף לח"כים שמתחייבים להצביע בעד קידום תהליך אישור תקציב המדינה    עבור הצבעתם, ובהתאם להחלטת פקידי האוצר, מקבלים חברי הכנסת תקציב לקידום מטרותיהם הפוליטיות האישיות    נוהג המכונה באופן לא רשמי כמתן "בונוסים לח"כים מצטיינים", מעלה חשש לשחיתות עד כדי חשד לעבירות פליליות
אורי מילשטיין
לאחר פרוץ המלחמה יישובי הגליל בקשו עזרה בכסף, בנשק, בלוחמים ופועלים לעבודה במשק החקלאי; טענה שהמושבים מקופחים לעומת הקיבוצים; הגדוד השלישי של הפלמ"ח עלה לגליל העליון לפני פרוץ המלחמה ושינה את התמונה; פשיטת חסאס; פיגוע במכונית ערבית
אורי מילשטיין
פרק ראשון בסדרת פרקים חדשה על הגליל העליון, בפרוץ מלחמת העצמאות. הפרק יעסוק בהכנות הלקויות למלחמה; התפתחות ההתיישבות בגליל העליון; ערבים השתלטו על קרקעות של יהודים; לא התפתחו דפוסים של שיתוף פעולה בין יישובים והם לא ירו גוש התיישבותי חזק; המלצות שלא יוזמו ב-1945 לפתח את הגליל העליון כדי שמספר היהודים שהתגוררו בו יעלה מחמשת אלפים לעשרים אלף. לערבים הייתה באזור עליונות מוחלטת; עד פרוץ המלחמה יחסים תקינים בין יהודים לערבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il