X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
מפא"י [צילום: הנס פין/לע"מ]
צמיחת הציונות האסטרטגית של זאב ז'בוטינסקי – פרק 28
אכזבה מן הריבונות
בגידת השליטים והאליטות במצוות הדת, בעקרונות, בערכים ובאידיאולוגיה; אריה דרעי הולך בדרכו של רבין, בעזרת תרגיל שהגה היועץ המשפטי ולימים נשיא בית המשפט העליון ומחולל "המהפכה החוקתית", פרופ' אהרן ברק; הקומבינה המשיחית; הסתאבות מפא"י ומפלגת העבודה; האנטי-ציוניות של נטורי קרתא והחרדים והתגברות כוחם הפוליטי

הסתאבות החשמונאים

הניסיון ההרואי להחזיר את הריבונות העברית, החלקית לפחות, בימי החשמונאים, לא האריך ימים, כי השלטון גם הסתאב וגם וִיתר על מלוא ריבונותו, כדי לחסות בצִלהּ של האימפריה הרומית. החשמונאים שמרדו כדי לקיים את חוקי התורה, ולבלום את תהליך ההלניזציה בחברה היהודית, לא היו נאמנים לעקרונותיהם כשהגיעו לשלטון פוליטי. משל יותם ונבואת שמואל התגשמו במלואם. ההיסטוריון יחיעם שורק שהתמחה בחקר תקופת בית שני כתב על כך: "מגמה 'לאומית' לחוד ומגמה אישית לחוד: המלכים החשמונאים, שמחד הואֲדַם להב חרבם בדם הלניסטי, הרי מאידך שאפו להידמות למלכים הלניסטיים בעצמם – בשפתם, במנהגיהם, בלבושם, בטקסי המלכתם, בארגון צבאם ועוד. מה שמלמד אותנו, כי בשעה שמנהיגי המרידה נרגעו, צברו כוח והשפעה, הביטו סביבותיהם, אל בתי המלוכה ההלניסטיים, אולי מעט בקנאה, ואמרו לעצמם: מדוע לא ננהג כמותם. אמרו ועשו".1 יותר ויותר גברה ההכרה בקרב החכמים, ששליטה פוליטית מסכנת את תרבות התורה, ואין ליישב בין שתיהן אלא באחרית הימים (אוטופיה).

הסתאבותן של מפא"י ומפלגת העבודה

תופעה דומה התרחשה בתקופה הציונית כאשר הסוציאליזם האוטופיסטי במנהיגות דוד בן-גוריון הסתאב לאחר הכרזת העצמאות והקמתה של מדינת ישראל. נשכחה האידיאולוגיה, וערכים של צדק ושוויון פינו את מקומם לכוחנות, להפליה ולשחיתות שאותן אִמצו שאר המפלגות, הארגונים, המוסדות והמפעלים על-מנת לשרוד. הדבר בא לידי ביטוי כאשר נחשף קיום חשבון בנק בארצות הברית של ראש הממשלה יצחק רבין, בניגוד לחוק הפיקוח על מטבע זר, והיועץ המשפטי לממשלה נמנע מלהגיש נגדו כתב אישום בתנאי שיתפטר. למרות זאת בחרו בו יורשי בן-גוריון להנהיג אותם ולהיות מטעמם ראש ממשלה ועד היום הוא משמש להם סמל ללכת לאורו. זאת אחת הסיבות לקריסת כוחם הפוליטי והפיכתם לסיעה זעירה חסרת כל השפעה. בעצם ימינו אלה יורשיו של רבין צועקים חמס על שמנהיג ש"ס, אריה דרעי, הולך באותו עניין, עם כל ההבדלים, בדרכו של רבין. זהות מלאה אחת יש בין דרעי לרבין: שניהם עשו לביתם על חשבון הציבור ובניגוד לחוק; ולעניות דעתי, עבירתו של רבין חמורה יותר וגם לא נחשפה במלואה. את התופעה הזאת ביטא ראש הממשלה אריאל שרון בבואו להסביר מדוע הגה את תוכנית ההינתקות, לאחר שתמך במשך שנים ביישוב שטחי יהודה שומרון וחבל עזה, בציטטה מתוך השיר "לקחת את ידי בידך", שכתב הפזמונאי יעקב רוטבליט: "דברים שרואים משם, לא רואים מכאן". על כך השיבו מבקריו של שרון: "מידת ההינתקות כמידת השחיתות".
הפילוסוף היוָני אפלטון התלבט גם הוא בימי קדם באותה שאלה, והציע פתרון בספרו הקלאסי "המדינה": שְליטה של מלך פילוסוף, שישלוט במדינה על-פי אידאת האידאות, היא אידאת הטוב. אולי משה רבנו היה כזה, אולי פרידריך השני (הגדול) מלך פרוסיה במאה ה-18, אולי וינסטון צ'רצי'ל במלחמת העולם השנייה. כפתרון כללי מדובר באוטופיה, וחכמי תורה יהודיים לא סמכו עליו אחרי חורבן בית ראשון ועוד פחות אחרי חורבן בית שני.
הרצון להחזיר את הגלגל לאחור, לשוב לריבונות עברית מלאה בארץ ישראל, לבלום את ההיטמעוּת בגלובליזם הרומי, ולהימנע מהעלאת קורבנות לאלילים ולקיסרים2, הניע מרידות משיחיות נגד רומא, שסיכוייהן להצלחה היו אפסיים לאור יחסי הכוחות. רק התערבות אלוהית-נִסית יכלה להעניק ניצחון למורדים. נסים לא התחוללו. המרידות גרמו לחורבן בית שני, להשמדת יהודים רבים ולהגליות. מצד שני, קבלת הדין עלולה הייתה לגרום להיטמעות היהדות בתרבות ההלניסטית-רומית והפיכת בית המקדש לאתר פולחן רומי – שהוא בעיני החכמים, גרוע מחורבן.

הקומבינה המשיחית

האכזבה מן הריבונות העברית הניעה מהפכה רבנית, שהייתה כאמור כבר גלומה בנבואת שמואל: קיום תורת משה ללא ריבונות עברית. דוגמה חיה לקיום חברה תורנית בגלות, ללא ריבונות, היו הקהילות היהודיות בבבל, בשלטון בבלי ובשלטון פרסי, ובייחוד קהילת העיר נהרדעא (סמוך לבגדד) מימי גלות יהויכין, עוד לפני חורבן בית ראשון (597 לפנה"ס). בעיר נבנה בית הכנסת "שף ויתיב" (שנעקר וישב). בתלמוד נאמר בשמו של רבי שמעון בר יוחאי "גלו לבבל – שכינה עמהן"3.
לפי היהדות הרבנית, העבריוּת תחזור לעם ישראל באחרית הימים עם בוא המשיח, על-פי נבואות ישעיהו4 ואחרים. אז אלוהים ימשח את המשיח לתפקידו. המשיח יהיה גם בעל יכולת פוליטית גבוהה מאוד, אך גם נאמן לתורת משה. איש מעֲלָה שכזה יבטל את הסתירה ההיסטורית שבין פוליטיקה ושְלִיטָה לבין חוקת התורה. לפי מרטין בובר, "האמונה המשיחית של ישראל, היא, לפי עיקר תוכנה, התכוונות אל קיום היחס בין אלוהים לעולם בשלטון-מלכות שלם של אלוהים".5 אז יבשילו התנאים לחזור לריבונות.
החלה הגלות בת אלפיים השנה, שבה יצרו מורי ההלכה את התורה שבעל-פה - וממשיכים ליצור אותה - ושעל-פיה חיו המוני בית ישראל עד התפתחות הלאומיות המודרנית באירופה, עד שנקראה הכתובת על הקיר של השואה, ועד ראשית הציונות. ועם זאת, בגלל הרצון הטבעי לקיים ריבונות, המונע על-ידי עקרון השרידות, הופיעו נביאים מן השלב הראשון של יצירת הגלותיות, ולא מעטים נהרו אחריהם. גאולה הם לא חוללו ובכך חיזקו את כוחה של הגלותיות ואת ההתרחקות מן הריבונות.
בעמדה זאת נוקטים היום נטורי קרתא המתנגדים בחריפות לקיומה של מדינת ישראל ולציונות. הם מאמינים שקיומה של מדינה יהודית טרם בוא המשיח אינו לגיטימי ורואים בהקמת המדינה ובקיומה "התגרות באומות" הגורמת לשפיכות דמים במלחמות ובפיגועים. תפיסה קרובה אך פחות קיצונית מאפיינת את כל העדה החרדית בישראל, שכוחה הפוליטי עולה בגלל מאפייניו הכוחניים והמושחתים של השלטון בישראל, שמהפכת התקשורת הנוכחית חושפת אותם לציבור הרחב יותר ויותר.
_____________________________
בשבוע הבא: המהפכה של ישו, פאולוס ורבן יוחנן בן זכאי; מדוע ביקש בן זכאי מאספסיאנוס את העיר יבנה ולא את הבירה ועיקר הקודש ירושלים? היהודים לא חקרו את הווית הצבא והמלחמה; היהודים מתכוננים לימי המשיח

הערות

1. יחיעם סורק, "גיור כפוי תוצרת בית חשמונאי", אתר ידען, 12 באוגוסט 2006.
2. קליגולה, קיסר רומי, לדוגמה הורה להציב את פסלו בבית המקדש בירושלים כעונש על שיהודים ביבנה הרסו מזבח לפולחן הקיסר ביבנה.
3. תלמוד בבלי, מסכת מגילה, כט, א.
4. ישעיהו, פרק י"א, א-ח.
5. מרטין בובר, "מלכות שמים", מוסד ביאליק, הדפסה שניה, 2000, עמ' 8.

תאריך:  13/01/2023   |   עודכן:  13/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי מילשטיין
המהפך האסטרטגי במזרח התיכון אחרי קרב כרכמיש בשנת 605 לפני הספירה; הנביא "איש הרוח" והאינטלקטואל, ירמיהו, מבין יותר באסטרטגיה ובמדיניות מן הגנרלים והיועצים הצבאיים והמדיניים שהם "נביאי שקר"; רדיפת הממסד את האינטלקטואלים; עצת הרמב"ם לראשי המדינות; על חוקי התורה ניתן לשמור בלא ריבונות; נזרע הזרע לגלות
יואב יצחק
מסמכי תביעת מיליונים שהגיש עו"ד רועי פריד נגד קבוצת אלד חושפים את הסחרור הפיננסי שאליו נקלעה קרן וולת'סטון    תמליל הקלטה של אחד הבעלים כולל הודאה בחוב של 140 מיליון שקל    עו"ד פריד טוען: בעלי הקרן הונו את המשקיעים ורוקנו את הקופה
אורי מילשטיין
חוקת התורה; הוויתור של משה רבנו; משה רבנו ובנימין נתניהו; פיצול פנימי בין השבטים (כפי שמתרחש היום במדינת ישראל) לאחר ההתנחלות, מנע את השלמת המהפכה העברית הראשונה; הלקח של "משל יותם"; שליט מהווה את האיום הגדול ביותר לעם ולמדינה שהוא עומד בראשם; פרדוכּס השילוב ההכרחי בין החוק לשלטון; המהפכה שביקש לחולל זאב ז'בוטינסקי
אורי מילשטיין
הדנ"א האוטופיסטי שהוריש אברהם אבינו לעם ישראל; מלחמת העצמאות של בני ישראל במצרים העתיקה; חשיבות הקונצנזוס הפנימי; צליחת סער בים סוף; צליחות סער מפתיעות בהיסטוריה; תפקידה של חוקת משה; התנאים ההכרחיים לקיום היהדות
אורי מילשטיין
המרד שהפיח לוט בבקעת הירדן; עימותים בתוך קואליציות; המרדף אחרי מלכי הצפון; הדוגמה האישית של אברהם; מנהיגות כתכונת יסוד של אבי האומה; השלמת המהפכה העברית הראשונה; תנאי לבוא המשיח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il