X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
תחקיר - עיר הנמל אינה בטוחה

מפקירים בריאות 200,000 איש

שנים ארוכות נמשכת הסאגה בסוגיית בניית בית חולים באשדוד תחקיר Nfc מציג את השתלשלות העניינים מהחלטת ממשלה שניתנה בשנת 1993 המאשרת הקמת בית חולים ועד לדרישתו הנוכחית של ראש עיריית אשדוד להתחיל לבנות ללא מכרז שלישי בינתיים, הנזקקים לטיפל רופאי נדרשים לבזבז זמן יקר בנסיעה לבתי החולים ברחובות או באשקלון
▪  ▪  ▪
אשדוד. עיר מודרנית ללא בית חולים

אשדוד היא העיר החמישית בגודלה בישראל. יותר ממאתיים אלף איש גרים בשטח עיר הנמל שהוקמה באמצע שנות החמישים. לאורך השנים, קלטה אשדוד עולים רבים וכיום היא עיר מודרנית, המחולקת לרובעים שתוכננו לתפקוד עצמאי.
אולם, בעיר החמישית בגודלה בישראל, המתפתחת בקצב מהיר, לא השכילה המדינה להקים בית חולים. וכך, למרות החלטות ממשלה וחוק שנחקק בשנת 2001, תושבי העיר אשדוד הזקוקים לטיפול בבית חולים, מוצאים עצמם נודדים לבתי חולים בסביבה, ולפעמים, זמן קריטי ויקר נאבד עד שהחולה מגיע לבית החולים.

אם דבר לא יקרה, נשתמש בנשק יום הדין

ראש עיריית אשדוד, צבי צילקר אמר ל- Nfc כי עניין הקמת בית החולים מתגלגל בין משרדי הממשלה השונים כבר מספר שנים. "משרד הבריאות הגיע להבנה שיש להקים שלושה בתי חולים בארץ כאשר מוסכם שהבית החולים הראשון שצריך להיבנות יהיה באשדוד. אולם, למרות שכל השרים הנוגעים לדבר מביעים תמיכה, העניין תקוע".
צילקר דורש מהמדינה לאפשר ליזמים להתחיל לבנות בלא מכרז. "מכרז נוסף הוא מיותר. המדינה ביצעה כבר שני מכרזים על-פי הנהלים ועל-פי חוקי מדינת ישראל ואף אחד לא ניגש". צילקר טוען כי "בפעם השלישית אפשר לגשת בלי מכרז".
יש לציין, כי קופות החולים הקטנות לא מעוניינות לגשת למכרז. מאידך, קופת חולים מכבי מעוניינת ככל הנראה. ראש העיר אומר כי "יש מוכנות לוותר על ההשתתפות הראשונית של הממשלה. במכרזים הקודמים, התנאים יצרו מצב בלתי אפשרי למי שניגש וזו עוד טענה מדוע יש לאפשר לגשת הפעם ללא מכרז".
עוד אומר צילקר כי "בג"צ קבע שעל ממשלת ישראל לנקוט בצעדים לבניית בית חולים בעיר. תוך מספר ימים, נפנה פעם נוספת לשר הבריאות לאפשר לנו לזרז את התהליך ושיפעל יחד עם שר האוצר לפטור ממכרז. אם דבר לא יקרה, נשתמש בנשק יום הדין ונפנה שוב לבג"צ".

גידול האוכלוסיה דורש הקמת בית חולים

כאמור כל השרים הנוגעים לדבר, כולל ראש הממשלה, תומכים בהקמת בית חולים באשדוד. ממשרד הבריאות נמסר, כי שר הבריאות, יעקב בן-יזרי, יפעל להקמת בית החולים באשדוד עוד במהלך כהונתו. "תושבי האזור קיבלו ומקבלים שרותי רפואה מבתי החולים ברזילי וקפלן. עם גידול האוכלוסיה באזור אשדוד נוצר הצורך בהקמת בית חולים".
עוד נמסר, כי "תוכנית בנין ערים אושרה רק בסוף שנה שעברה. בנוסף, הגיש משרד הבריאות לוועדת המכרזים את התוכנית המפורטת (הפרוגראמה) הכוללת גם את תמהיל המיטות".
במשרד הבריאות דוחים את קריאתו של ראש עיריית אשדוד לגשת לבניית בית החולים ללא מכרז. "המכרז להקמת והפעלת בי"ח באשדוד בהתאם לחוק יפורסם על-ידי משרד האוצר".

הממשלה אישרה והכנסת חוקקה

כבר בשנת 1993, החליטה הממשלה, אז בראשותו של אריאל שרון לאשר הקמת בית חולים באשדוד. שלוש שנים לאחר מכן, קבע לראשונה משרד הבריאות את הקריטריונים להקמת חדר המיון. שני מכרזים, בשנים 1999 ו- 2000 נסגרו בלא כלום.
בעקבות התנהלות העניינים בסוגייה, החליטה סופה לנדבר, היום חברת כנסת בישראל ביתנו ובשנת 2001 חברת כנסת מטעם מפלגת העבודה, ליזום חקיקת חוק להקמת בית חולים באשדוד. אבל, לא רק ההתנהלות הפורמאלית הקפיצה אותה.
ח"כ לנדבר, תושבת העיר, החליטה לקדם את הנושא לאחר אירוע משפחתי בו אחד מבני משפחתה הקרובים היו צריכים להגיע לבית חולים במהירות. היא זוכרת כיצד נסעה אחר ניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים קפלן ברחובות, מקווה בכל ליבה כי לא יגיעו לבית החולים מאוחר מדי.
למזלה, הם הגיעו בזמן אך היא הבינה כי חובה להקים בעיר בית חולים למען הצלת חייהם של התושבים. וכך, שנתיים לפני החלטת ממשלה נוספת בנושא, רוב של כשישים חברי כנסת העבירו את החוק בשלוש קריאות.
רק ארבע שנים לאחר מכן, בשנת 2005, פורסמה התוכנית הסטטוטורית ואושרה סופית. גם המכרז השלישי אמור היה לצאת לפועל באותה שנה, אולם, המכרז לא הוכן ולאחר פנייה לבג"צ של עיריית אשדוד, הוחלט לתת אורכה לממשלה לפרסם את המכרז עד 13.3.06. חשוב לציין כי המכרז השלישי, עוד לא פורסם.

כל פרויקט ממשלתי חייב להתבצע בהליך של מכרז

גם משרד האוצר דוחה את הקריאה לפעול ללא מכרז שלישי. "על-פי חוק חובת המכרזים, כל פרויקט ממשלתי חייב להתבצע בהליך של מכרז. כך גם הקמת בית החולים באשדוד המחייבת הליך סדור של מכרז על-פי החוק. עוד נמסר כי "בחוק להקמת בית החולים באשדוד נקבעו מספר תנאים להקמת בית החולים ובכלל זה מימון בניית בית החולים על-ידי השימושים המסחריים הנלווים בקרקע. העיכוב בתהליך הקמת בית החולים באשדוד נובע מאי השלמת התנאים להוצאת מכרז בהתאם לחוק".
"לפני זמן מה אישרה עיריית אשדוד תוכנית בנין ערים מתוקנת האמורה לענות על דרישות החוק. וועדת המכרזים המשותפת למשרדי האוצר, הבריאות ומינהל מקרקעי ישראל, בוחנת בימים אלה את התוכניות העסקיות שהוגשו לה לאור שינויי התכנון האמורים".
ואילו שר הבינוי והשיכון, מאיר שטרית הבהיר באופן שאינו משתמע לשני פנים כי הוא תומך בהקמת בית חולים באשדוד. בוועדת הכספים שדנה בנושא, התייחס השר לחוק כ"חוק מטומטם". בסביבתו הסבירו כי אין השר חושב שהחוק דרוש להקמת בית החולים.
כמו כן, השר הבהיר כי מרגע שתהיה פרוגראמה מאושרת ע"י משרד הבריאות ובית החולים באשדוד, בתוך חודש יצא מכרז. יש לציין כי חוק בית החולים באשדוד מחייב כי חודש לאחר ההתקשרות עם היזם, יתן מנהל שירותי הרפואה אישור להקמת בית החולים.
השר שטרית הדגיש גם כי "אין להוציא את הפרויקט לדרך ללא מכרז. הוא הדגיש כי "ניתן יהיה לקיים מכרז ללא מחיר מינימום, מהלך האמור להקל באופן משמעותי על ביצוע המכרז". עוד אמר כי "במידה ומשרד האוצר ומשרד הבריאות יודיעו כי ניתן לצאת לדרך ללא מכרז, התמונה תשתנה".

להתעלות מעל שיקולי מלחמות הבירוקרטיה

מעבר לכל מלחמות הבירוקרטיה, יש לזכור כי מעל מאתיים אלף אזרחי מדינת ישראל חיים בעיר בה אין בית חולים מרכזי. הם נסמכים על שני בתי חולים, קפלן וברזילי המשרתים גם את תושבי הערים רחובות ואשקלון כמו גם את יישובי הסביבה.
ניתן רק לתאר את המצוקה השוררת בבתי חולים אלה, את העומס במחלקות שלא לדבר על חוסר נוחות וסכנה גדולה לחיים של אזרחים רבים הזקוקים לטיפול דחוף שאין הם יכולים לקבל משום שאין בית חולים בקרבתם.
לפני כ- 13 שנים התקבלה החלטת ממשלה ראשונה בנושא. לאחר החלטת ממשלה נוספת, חוק שחוקק בכנסת ושני מכרזים, ראוי לקרוא לכל הנוגעים בדבר, להתעלות מעל כל השיקולים שאינם נוגעים לחיי אדם ולפעול להקמת בית חולים באשדוד.
ולפוליטיקאים, בנימה הצינית ביותר, רק תחשבו על מידת התמיכה האלקטוראלית שתקבלו אם תבנו בית חולים באשדוד. אי אפשר להקל ראש בתמיכה של מעל מאתיים אלף אזרחים.

תאריך:  18/08/2006   |   עודכן:  19/08/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפקירים בריאות 200,000 איש
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
למי איכפת? איפה בכלל העיר הזו ?
זה רוסים שם ?  |  19/08/06 09:17
 
- בית חולים
ARMAND  |  19/08/06 14:38
 
- אנשים יכולים למות בדרכם לבית החולים ל"ת
אורי 23  |  19/08/06 16:58
 
- אז מקימים מרפאת טיפול נמרץ
ולא בי"ח שלא צריך  |  20/08/06 08:00
 
- אידיוט ל"ת
ishco  |  19/08/06 20:22
2
פופוליזם מושחת. מרמים את המדינה
חוק מושחת  |  19/08/06 09:20
 
- ברחובות ובאשקלון גרים פחות תושבים
אורי 23  |  19/08/06 16:41
3
הכל פוליטיקה יש 2 בתי חולים במרחק
עוז יעוז   |  19/08/06 14:00
 
- מכסף פרטי
אורי 23  |  19/08/06 16:43
 
- אורי 23 הכסף של קופ"ח הוא של המדינה
אשר דעדוש  |  22/08/06 23:08
4
ראשון יותר גדולה ואין בה בית חולים ל"ת
רעננה  |  20/08/06 07:36
5
שטרית הביתה חולה רוח בושה למדינה ל"ת
מאיר  |  20/08/06 09:14
6
שטרית- קדימה לאחור
אני בשוק   |  21/08/06 11:21
7
שטרית? מי זה?
אני בשוק  |  21/08/06 12:06
8
כדי לשנות את כול החולאים מחברתנו
שימשי  |  31/08/06 09:20
9
יש לך משהו נגד  ל"ת
זאנה  |  14/03/08 12:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת פישביין
אנשי מקצוע מצביעים כבר עכשיו על כשל מערכתי שגרם להפקרת העורף במלחמת "שינוי כיוון"    המבקר הקודם חשף ליקויים בעורף אך לא נלחם לתקנם    ממשלות ישראל לא עשו את הנדרש כדי להגן על חיי התושבים    ההפקרות נמשכת גם עתה
ח"כ אופיר פינס
המלצות ועדת החקירה הממלכתית לא זו בלבד שאינן מיושמות אלא אף לא הגיעו לכלל דיון בממשלה. מנקודת הראות שלי זה מצב בלתי מתקבל על הדעת
איילת פישביין
פרס מוסיף לסייע בפעילות עם גופים הקשורים לרש"פ ולממשלת החמאס    פעילותו נעשית בשיתוף עמותת מרכז פרס לשלום, שגם מקימה עבורו ארכיון ולשכה מרשימה
יואב יצחק
אולמרט קיבל שוחד בהיקף מאות אלפי דולרים לפחות. את זאת כבר חשפנו כאן ב- Nfc. עכשיו אנו חושפים גם את תרגילי המיסוי. וגם את השיקולים מדוע היזם העדיף את עסקת השוחד עם אולמרט, על-פני עסקה זולה יותר, מבחינתו, עם דבורה גנני
יואב יצחק
מעריב וידיעות אחרונות התגייסו כדי לנסות ולהרוס את מבקר המדינה, השופט (מיכה) לינדנשטראוס    מעריב מפרסם תחקיר מעוות ומגוחך המאשים את לינדנשטראוס בניהול בלתי תקין של עמותה    ידיעות אחרונות "הדביק" למבקר אשמה כאילו בתו מונתה לרשמת באופן בלתי תקין    Nfc מציג: העיוותים, הסילופים והכזבים של שני העיתונים    וגם מה שעומד מאחורי הפרסומים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il