X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
במכרז לעריכת מבחני תיאוריה בנהיגה בצפון זכתה חברה החשודה בהונאה וזיוף לזוכה, המכללה הארצית סכנין, יש בפרקליטות תיק משרד התחבורה בודק
▪  ▪  ▪
מכללת סכנין [צילום: אתר המכללה]

מכללת סכנין, שזכתה לאחרונה במכרז לביצוע מבחני תיאוריה בנהיגה בצפון, נחשדה על-ידי משרד החינוך בביצוע עבירות הונאה ודיווח כוזב בבתי ספר במזרח ירושלים. המקרה הועבר לחקירת המשטרה ומשם לפרקליטות מחוז ירושלים, שעדיין לא החליטה אם להגיש כתב אישום. משרד התחבורה טוען כי המידע על תיק החקירה נגד החברה לא היה ידוע לו בעת קיום המכרז. למרות כל זאת, ההיתר שקיבלה לעריכת מבחני תיאוריה לא נשלל.
התיק עדיין נבדק בפרקליטות
המכללה הארצית סכנין היא חברה מסחרית פרטית בבעלותו של אחמד בדארנה, שפתחה וניהלה החל משנת 2002 מספר בתי ספר פרטיים במגזר הערבי במזרח ירושלים תמורת שכר לימוד ששולם לה על-ידי משרד החינוך "לפי ראש". זאת מפני שעיריית ירושלים לא סיפקה מקומות לימוד עבור מאות תלמידים ערבים במזרח העיר.
בבדיקה שנערכה בשנת 2003 מצא משרד החינוך כי החברה מסרה דיווחים כוזבים על מספרי התלמידים בבתי הספר שבניהולה וחשב המשרד מוטי מרוז, כפה עליה להחזיר את הכסף שקיבלה שלא כדין. כמו כן, הוצמד לחברה "חשב מלווה" ואף הוגשה נגדה תלונה במשטרה.
המכללה שכרה את שירותיו של עו"ד דרור חוטר-ישי, שניסה ללא הועיל לשכנע את חשב משרד החינוך מוטי מרוז בטוהר כפיה של החברה ושל בעליה אחמד בדארנה. חוטר-ישי הביא לפני חשב משרד החינוך נימוקים שונים ומגוונים מדוע ספירת התלמידים על-ידי משרד החינוך הייתה שגויה ואילו דיווחי החברה אמיתיים. בין השאר טען חוטר-ישי בשם מרשו כי בודק משרד החינוך ערך את בדיקתו ב"מהלך הרמדאן, או עיד אל-פיטר, כנראה ביום גשום, וכנראה ביום בו התקיים גם טיול", ולכן הוא לא מצא 157 תלמידים, שאמורים היו להיות שם.
לגבי בית-ספר אחר טען חוטר-ישי, כי מנהלת בית הספר הכחישה בפני הבודק של משרד החינוך כל קשר בין בית הספר לבין המכללה הארצית סכנין, "כתוצאה של פחד אנושי השורר בקו התפר מכל קשר עם מוסד ישראלי".
מרוז לא השתכנע. הוא הודיע לבדארנה שעליו להחזיר את הכסף שקיבל שלא כדין ובנוסף החליט לפנות למשטרה. זו בדקה את הממצאים והעבירה את התיק לפרקליטות מחוז ירושלים. דובר משרד המשפטים הודיע כי התיק עדיין נמצא בפרקליטות ועדיין לא התקבלה החלטה בעניינו.
נושא נוסף שבו מצא משרד החינוך כי מכללת סכנין התנהלה שלא כשורה הוא תוכנית החומש למגזר הערבי שהסתיימה לפני כשנה. המכללה הארצית סכנין, שלראשיה היה קשר הדוק עם רונית תירוש, מי שהייתה מנכ"ל משרד החינוך וכיום ח"כ ממפלגת קדימה, הייתה אחת הזכייניות שנבחרו על-ידי משרד החינוך להפעלת תוכנית החומש יחד עם "המכללה האקדמית יהודה ושומרון" באריאל. השותפות בין "המכללה הארצית" למכללת אריאל התפרקה עוד לפני שהחלה העבודה, ומכללת סכנין, שלא היה לה ניסיון בחינוך, הפעילה את התוכנית בכוחות עצמה. כעבור זמן, התקבלו אצל ד"ר יצחק תומר, סמנכ"ל משרד החינוך ויו"ר תוכנית החומש למגזר הערבי, תלונות על ליקויים בהפעלת תוכנית החומש על-ידי מכללת סכנין, והוא החליט לצמצם את היקף פעילותה ולגבות ממנה החזר כספים.
תומר מסר: "בגלל הסכומים הנמוכים שהציעו מכללת סכנין ומכללת יהודה ושומרון, והעדר ניסיונם המקצועי, החליטה ועדת הרכישות לאשר לגופים אלו הפעלה רק בשני אזורים מתוך ששת האזורים שהוצעו על ידם. המשרד מקיים תהליכי בקרה אחר הוצאת הכספים בהתאם להנחיות החשבות. מחשבונה של מכללת סכנין קיצץ המשרד מיליוני שקלים, שהיוו את כל הסכום העודף הנובע מדיווחיהם הכוזבים מהעבר. בנוסף, הצמיד המשרד למכללה חשב מלווה".
דובר המשרד הבהיר, ש"הסכום העודף" שקוצץ ממכללת סכנין כולל גם סכומים ששולמו לה במסגרת "דיווחים כוזבים" במזרח ירושלים. באחרונה פורסם ב"TheMarker" כי הסכום שהוחזר למשרד החינוך על-ידי המכללה הארצית עומד על 8.5 מיליון שקלים.

אוטובוסים מסוכנים - עברו טסט

בין פעילויותיה של המכללה הארצית, בבעלותו של אחמד בדארנה, קורסים לנהיגה ומכוני רישוי רכב. מכון הרישוי בסכנין, הנמצא לא הרחק ממשרדי המכללה, נבדק לפני יותר משנה על-ידי בוחני אגף הרכב במשרד התחבורה מספר פעמים, ולפי דיווחיהם "המכון הנפיק אישורי כשירות לתנועה בכביש לכלי רכב בלתי תקינים שחייבו הורדה מהכביש". בין כלי הרכב שקיבלו במכון הרישוי בסכנין אישורי כשירות למרות שנמצאו בלתי תקינים גם "אוטובוסים המסיעים ילדים". באחד המקרים, כך דיווח משרד התחבורה, עצרו הבוחנים אוטובוס זעיר המשמש להסעת ילדים, מייד אחרי שנהגו יצא ממכון הרישוי בסכנין "עם טסט ביד". לאחר בדיקה חוזרת מצאו הבוחנים באוטובוס הזעיר שישה פגמי בטיחות חמורים, שיכולים היו לגרום לתאונות חמורות בכביש וביניהם: צמיג אחורי שחוק, נזילת שמן מנוע ונזילת שמן הידראולי ממערך ההגה.
נוכח חומרת הממצאים שהצטברו במשרד התחבורה, נערך במשרד שימוע ב-11 באוקטובר 2005, שבסופו הוחלט להעניש את בעלי המכון על-ידי שלילת רישיון ההפעלה של המכון למשך 14 יום. בעקבות ההחלטה יצא דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, בהודעה לעיתונות בה הדגיש כי ההחלטה לשלול את הרישיון התקבלה על-ידי שר התחבורה, מאיר שטרית, שנתן הוראה מפורשת לסמנכ"ל בכיר במשרדו, עוזי יצחקי, לבצע את ההחלטה. הדובר הוסיף אז, שמשרד התחבורה שוקל גם "לפתוח בהליכים פליליים נגד בעלי המכון". ההחלטה לא בוצעה, וכמו כן לא נפתחו הליכים פליליים נגד בעלי המכון – המכללה הארצית סכנין של אחמד בדארנה.
דובר משרד התחבורה הסביר את התנהלות המשרד בפרשה בכך שההחלטה לסגור את המכון התקבלה, שלא בנוכחות בעלי המכון, אבל לאחר שאלה ערערו, הוחלט לקיים שימוע חוזר ב-30 בנובמבר 2005 בנוכחותם, שבסופו הוחלט "להקל בעונש". הנימוקים להקלה בעונש, היו לדברי הדובר "מנהל המכון הודיע לנו כי בכוונתו לנקוט במספר צעדים על-מנת להביא לשיפור רמת הפיקוח והבקרה במכון על-ידי התקנת מצלמות במעגל סגור, העסקת בוחן רכב ומנהל מקצועי נוספים על-מנת שיבצעו בדיקות מדגמיות לכלי רכב שסיימו את מבחן הרישוי השנתי, השעיה מהעבודה של הבוחנים המעורבים בבדיקת כלי הרכב נשוא השימוע". בנוסף מסר הדובר כי לא את כל הליקויים שנמצאו במכון "ניתן היה לאמת בצורה מוחלטת ולאור הצעדים שננקטו על-ידי בעל המכון, סברנו כי יש מקום להמיר את ההתליה בפועל להתליה על-תנאי כדלקמן: התליית כתב ההרשאה על תנאי לתקופה של 14 יום למשך שנה (מ-12/12/05 עד 12/12/06).
מתגובת הדובר עולה, כי בזמן עריכת המכרז לביצוע מבחני תיאוריה בנהיגה, היה תלוי ועומד נגד מכון הרישוי בסכנין השייך ל"מכללה הארצית" עונש על-תנאי של משרד התחבורה עצמו.

מבחני התיאוריה מועדים לזיופים

ממדי הכישלונות במבחני התיאוריה לנהיגה הפכו אותם ליעד לזיופים והונאות. 51% מבין 258,905 הניגשים למבחני תיאוריה בנהיגה בשנת 2005 נכשלו בבחינות. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת ב-29 במאי השנה על כוונת משרד התחבורה להפריט את המבחנים, דיווח עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, על היקף גדול מאוד של "זיופים ועבירות על טוהר הבחינות" במבחני התיאוריה. לדבריו, בזיופים משתתפות כנופיות עבריינים שעושות שימוש בטלפונים סלולריים וכן מספר משגיחים שנתפסו מסייעים לנבחנים לעבור על טוהר הבחינות.
יצחקי הסביר לח"כים כי הפרטת המבחנים באה לשפר את רמת השירות לתלמידי הנהיגה, אך גם כדי להפחית את הזיופים והעבירות על טוהר הבחינות. זאת הודות לכך שהזכייניות יצטרכו לדאוג למיסוך שלא יאפשר קליטה מטלפונים סלולריים בזמן הבחינה, ולספק מערכת מיחשוב עם מצלמות, שלא תאפשר למתחזים להיבחן במקום נבחנים אחרים. יצחקי הדגיש שהבחינות עצמן תהיינה ממוחשבות והן יוכנו על-ידי משרד התחבורה, כך שיהיה קשה לזייף אותן. עם זאת הוא הודה כי למשרד התחבורה אין פתרון לבעיה הנפוצה של עבירות על טוהר הבחינות בסיוע משגיחים, שבעתיד יישכרו על-ידי זכייניות המכרז.
ההכנסות לקופת המדינה ממבחני התיאוריה בנהיגה עומדות על בין 50 ל–70 מיליון שקלים לשנה. לאחר קיזוז הוצאות, נאמדים הרווחים ב-30 מיליון שקלים לשנה, שיתחלקו בין הזכיינים. אריאל יעקובי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, שהתנגדה להפרטת הבחינות, טען מנגד כי מדובר ב"מתנה" בסך כ-30 מיליון שקלים שמעניקה המדינה לבעלי הון שהיא חפצה ביקרם.
מה ראה משרד התחבורה לבחור בזכיין שנחשד בעבירות הונאה, לביצוע מבחנים מועדים לזיוף?
דובר משרד התחבורה מסר בתגובה, כי למשרד לא היה ידוע על התיק שנפתח במשטרה ובפרקליטות נגד מכללת סכנין, אבל לנוכח המידע שהובא בפנייה לקבלת תגובה על-ידי Nfc נאמר כי "משרד התחבורה יבדוק את הטענות שהועלו בפנייה והמתייחסות למעורבותה של מכללה סכנין בחקירה פלילית ועל תיק החקירה העומד בפרקליטות כנגד המכללה".
אחמד בדארנה, הבעלים של המכללה הארצית סכנין, טען בתגובתו כי התיק נגדו בפרקליטות נסגר וכי אינו קשור למכון הרישוי בסכנין, שנענש בשלילת רישיון על-תנאי. כאמור, דובר משרד המשפטים מסר שהתיק לא נסגר ובפרסומים המסחריים המעודכנים לשנת 2005 של המכללה הארצית סכנין, מכון הרישוי בסכנין רשום כאחד הגופים ששייך למכללה.

תאריך:  22/09/2006   |   עודכן:  22/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשודה בפלילים זכתה בתיאוריה
תגובות  [ 28 ] מוצגות  [ 28 ]  כתוב תגובה 
1
"מתאים לה" מתאים למדינה כולה ל"ת
מיכל מירושלים  |  22/09/06 14:54
2
אז מה? זה לא המצב השיגרתי במדינה?
רימה ותולעה  |  22/09/06 14:57
3
המכנה המשותף לכל האירועים
מאיזור 04  |  22/09/06 17:53
4
קונספירציה במשרד הרישוי
לפיד  |  22/09/06 18:58
5
ARE BRIBE COLECTORS ל"ת
DECISION MAKERS  |  23/09/06 10:22
6
בדרן האחמד בדראנה הזה.... ל"ת
מורה לנהיגה  |  23/09/06 10:58
7
תוצאה צפויה של ההפרטות
אזרחית  |  23/09/06 11:27
8
תחקיר ממש לא ענייני ל"ת
אנא  |  23/09/06 14:59
9
מה העניין פה? הבנתם משהו, הכל קשקוש ל"ת
מחמוד  |  23/09/06 15:00
10
כתבה בכלל לא מעניינת  ל"ת
כוכי  |  23/09/06 15:03
11
איפה למדה הכתבת עיתונות? ל"ת
ניר  |  23/09/06 15:05
12
אחמד בדארנה עוזר לעניים ל"ת
סוסו  |  23/09/06 15:06
 
- עוזר לענים
ת.  |  23/09/06 16:44
13
בכתבה יש רגש, תחקיר כושל מקצועית ל"ת
מוראל  |  23/09/06 15:30
14
הכתבת אוהבת להכפיש יש בעיה באישיות ל"ת
מוחי  |  23/09/06 15:32
 
- מוחי
ת   |  23/09/06 16:47
15
ליואב העורך- תגובה עניינית - תכנס
מומו  |  23/09/06 15:41
 
- מוסר מעוות
יחודי  |  23/09/06 19:29
 
- תשובה למומו האמת
וסם  |  27/09/06 00:53
16
מה חדש בזה שמשרד התחבורה מושחת ל"ת
ושבוחנים משוחדים?  |  23/09/06 16:24
17
הפרטת מבחני הנהיגה
כל האמת  |  23/09/06 21:01
18
משחקים בחיי אדם הפקרות
אוסם  |  23/09/06 23:09
19
בדארנה מושחת וכל החברים שלו
waheb  |  24/09/06 17:13
 
- הסיפור האמיתי של השחיתות
וסם  |  27/09/06 21:57
20
בדארנה הנשמה גואל המגזר ל"ת
אמת  |  29/09/06 12:09
21
נכון בדארנה בעל הון והוא גאון
הון  |  29/09/06 15:17
22
מי עוזר לבדארנה?????? ל"ת
צדקיה  |  30/09/06 00:53
23
מעוניין להצליב מידע בנושא סכנין
מצליב  |  30/09/06 18:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ע. יוסף, מ. פריידין
הרב הצבאי הפורש לא מרוצה ממחליפו בתפקיד ∙ במקום חפיפה מסודרת הוא "עושה ברוגז" וזאת בגלל התעקשותו של הרב הנכנס למנות מינויים לפי כישורים ולא לפי קשרים
איילת פישביין
שמעון סוסן, ראש המועצה האזורית חבל מודיעין, מוותר על הכנסות בשווי מיליונים לטובת איירפורט סיטי, בבעלות איש העסקים קובי מימון    מנגד, זוכה סוסן לתמיכת מימון וחבריו ממרכז הליכוד
יואב יצחק
נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה, השופטת בלהה גילאור, שפטה בתיק שבו מעורבים השופט (בדימ.) זיילר ורעייתו, למרות היכרותה וידידותה האישית עימם    חשש לעיוות דין
איילת פישביין
יונה יהב, יו"ר דירקטוריון "יפה נוף" מכוח היותו ראש העיר חיפה, מנע מסירת תלונה במשטרה נגד קודמו, אהוד (אודי) אדמתי, בחשד שזייף והיטה תוצאות מכרז
איריס פרחי
עורכי דין רבים מתקשים למצוא עבודה ומתלוננים על תופעה מכוערת: משרדים שמציעים שכר מינימום בתמורה לשעות עבודה רבות, וללא תנאים סוציאליים. לעתים עורך הדין יצטרך לעבוד בפרוזדור או בחדר ממ"ד ויסבול מבוס עריץ ואווירה עכורה. לקרוא ולא להאמין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il