שירותי הסיעוד לזקנים הופרטו לפני שנים רבות, ובשטח פועלות כ-150 עמותות וחברות כוח אדם המעסיקות את המטפלים הסיעודיים במימון הביטוח הלאומי. המכרז לבחירת נותני שירותי סיעוד לטיפול בזקן בביתו בא להציב קריטריונים ברורים להעסקת המטפלים הסיעודיים ולאיכות שירותי הסיעוד הניתנים לזקנים וכתוצאה ממנו נפסלו עשרות גופים שעסקו במשך שנים רבות במתן שירותים אלה. כ-40 מהם התארגנו ושכרו את שירותיו של משרד עו"ד אילן בומבך, שבדק את התנהלות ועדת המכרזים של הביטוח הלאומי במכרז, והגיע למסקנה כי מדובר בהתנהלות "קלוקלת, רשלנית ובלתי סבירה באופן קיצוני". הוועדה, טען עו"ד בומבך, לא בדקה כהלכה את ההצעות, וקיימה "הליך רצוף פגמים חמורים ומהותיים, שחלקם אף גבל בפלילים לכאורה". בומבך הצביע על שורה של נתונים כוזבים לכאורה שמסרו הגופים שזכו במכרז, שלא נבדקו וזכו לניקוד גבוה בוועדת המכרזים. בעקבות ממצאיו פנה בומבך ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה להורות על בדיקה של הליך המכרז כולו, אבל פנייתו לא נענתה. על-פי הדין, כך טען בומבך, ועדת המכרזים של הביטוח הלאומי הייתה אמורה לפסול על-הסף את כל הצעותיהם של המשתתפים שהתבססו על נתונים כוזבים ובנוסף אף הייתה אמורה למצות איתם את הדין ולהשעותם מכל פעילות עם הביטוח הלאומי. בפועל, כאמור, קרה ההפך ווועדת המכרזים נתנה להם ניקוד גבוה, שקידם את סיכוייהם לזכות במכרז. בהקשר זה יש לציין, שכאשר התגלתה תופעה של מסירת נתונים כוזבים במכרז על בניית גדר הפרדה, פנה משרד הביטחון למשטרה ונפתחה חקירה.
|
"ערב יופי" לרווחת העובדים
|
|
בין הנתונים הכוזבים לכאורה, שהוצגו על-ידי עו"ד בומבך, שתי חברות ש"ניפחו" באופן מלאכותי את הקף פעילותן על-ידי צירוף גופים שאינם פועלים ואינם מאוגדים אתן, בניגוד לתנאי המכרז. לפי דרישות המכרז, חברות הסיעוד צריכות היו להוכיח שהמרחק בין סניפיהן אינו עולה על 35 ק"מ, וחלקן, כדי לזכות במכרז, ציינו מרחקים כוזבים בין הסניפים. כך למשל, אחת החברות כתבה כי המרחק בין סניף החברה בכרמיאל לסניף בנצרת עלית הוא כ-29 ק"מ בעוד שהמרחק בפועל 39.5 ק"מ. המרחק בין סניף החברה בקריית גת לסניף בבת ים נרשם כ-34 ק"מ, בעוד שהמרחק בפועל הוא 56.7 ק"מ. המרחק בין הסניף בבת ים לסניף בקריית מלאכי נרשם כ-34 ק"מ כאשר המרחק בפועל 41.7 ק"מ וכיו"ב. לפי המקובל ב"שוק", הסיעוד היחס בין המטופלים למטפלים עומד על 1.4-1.3 מטופלים למטפל סיעודי אחד, בין החברות שזכו במכרז נמנות חברות שהציגו יחס הרבה יותר גבוה וביניהן חברה שהציגה יחס של 6.9 מטופלים לכל מטפל. היו משתתפים במכרז שכללו בהצעותיהם בתי חולים ומחלקות סיעודיות בבתי אבות כסניפים שנותנים שירותי סיעוד מטעמם, בעוד שלפי החוק, שירותי סיעוד בבתי חולים במחלקות סיעודיות הם שירותים שניתנים על-ידי משרד הבריאות ולא על-ידי הביטוח הלאומי. הגדילה לעשות אחת החברות שרשמה בסעיף "רווחת המטפלים", שהיא נותנת ל-33% מעובדיה "ערב יופי, טיפוח ונוהלי עבודה". לאותה חברה 4,163 מטפלים ולפי רישומיה 130 מהם זכו ל"ערב היופי". חישוב פשוט מראה שרק 3.1% מהעובדים ולא 33% מהם זכו ל"ערב היופי", אבל ועדת המכרזים של הביטוח הלאומי נתנה לחברה הזאת ניקוד גבוה בסעיף "רווחת המטפלים". חברה אחרת שלפי נתוניה שלה יש לה רק 439 מטופלים, כתבה שהיא נותנת טיפול ל-1,259 מטופלים, אבל ועדת המכרזים התייחסה למספר הגבוה ונתנה לחברה ניקוד בהתאם.
|
שכר מינימום למטפלים הסיעודיים
|
|
לפי תנאי הביטוח הלאומי, המטפלים הסיעודיים זכאים לשכר מינימום פלוס 4% בלבד, בגובה 20.5 שקלים לשעה. בתוספת 8 ימי חופשת חג, 6 ימי הבראה, נסיעות, ימי מחלה, ומתנות-חג, מסתכם השכר למטפלים הסיעודיים ב-25.85 שקל לשעה. התמורה שניתנת לגופים המעסיקים את המטפלים הסיעודיים משתנה בהתאם למעמדם המשפטי. מעסיקים עסקיים מקבלים 39.70 שקלים לשעה, ומעסיקים שהם מוסדות ללא כוונת רווח מקבלים 36.91 שקלים לשעה. המעסיקים חייבים להעסיק עובדים סוציאליים לפיקוח והדרכה של המטפלים בהקף של עובד סוציאלי אחד לכל 80 מטפלים בנוסף לשירותי ניהול, הדרכה ופיקוח.
|
- הביטוח הלאומי: "שירותי הסיעוד ניתנים על-ידי המדינה כפי שניתנים שירותים אחרים בתחום הבריאות והחינוך. המוסד התקשר עם חברות הנותנות שירותי סיעוד על-מנת ששירות זה יינתן בצורה מבוקרת על-ידי גופים מבוקרים ומאושרים על-ידי משרד העבודה והרווחה, לאחר שבדק את רמת השירותים, המוניטין שלהם וקיבל התחייבות כי יתמידו במתן שירותים וכן שיינתן פיקוח צמוד על טיב השירותים באמצעות אנשי מקצוע". לעניין בדיקת החשדות לפלילים בהצגת נתונים על-ידי גופים שזכו במכרז, מסר הביטוח הלאומי: המכרז בוטל ולכן השאלה לא רלוונטית". כמו כן נמסר כי "לעניין ביטול המכרז ופרסום מכרז חדש - הביטוח הלאומי שוקל את צעדיו בנושא".
- משרד המשפטים לא נמסרה תגובה לשאלה האם בדעת המשרד להורות על בדיקת החשדות לפלילים.
|
|