X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
בניגוד מוחלט לתדמיתן העלובה, הרשויות המקומיות הן אימפריות כלכליות, שחולשת גופי הבקרה הפכה אותן למועדות לשחיתות אולמרט הוא רק דוגמא
▪  ▪  ▪
לופלויאנסקי, חולש על אימפריה

הרשויות המקומיות היו ועודן מקור לא אכזב לשחיתות. עשרות מיליארדי שקלים מתגלגלים מדי שנה בקופתן. פקידים בכירים רבים, יזמים זריזים וגם פושעים מועדים, הבינו היטב, כי במקום לשדוד בנק ולהילכד, עדיף לבצע הונאות קטנות או גדולות ברשויות המקומיות. העובדה שמערכות הפיקוח והבקרה ברשויות מתפקדות באופן לקוי, מבטיחה סיכוי סביר לכך שמבצע העבירה לא יילכד.
לפי נתוני דנס 100, שהופקו לקראת גל ההנפקות בבוקרסה מצד כמה עיריות, בשנת 2005 גדלו ההכנסות של 50 הרשויות הגדולות בישראל ב-8.7%. הסך הכולל שלהן הגיע ל-29 מיליארד שקל.
הכנסותיה של עיריית תל אביב למשל, עמדו באותה שנה על הסכום האגדי של כ-3.7 מיליארד שקל, ללא התמיכות הממשלתיות וללא ההכנסות מהחברות העירוניות. העלייה בהכנסות לא הובילה לשיפור השירותים לאזרח. להיפך: תל אביב, כמו רוב הרשויות האחרות, קיצצה ברווחה ובחינוך, הרחובות נותרו מטונפים למרות כ-3000 עובדי הניקיון שלה, והפקקים נעשו יותר ארוכים ויותר מעיקים. רוב הכסף הלך למשכורות. בתל אביב, השכר הממוצע למשרה הוא כ-148 אלף שקל למשרת עובד. אבל הנבחרים מקבלים הרבה יותר. בעיריית רחובות הקורסת, ממוצע השכר השנתי לנבחר ציבור היה כ-560 אלף שקל.
כשראש הממשלה אהוד אולמרט עזב את עיריית ירושלים ב-2003 הוא הותיר בה חור תקציבי, שלופליאנסקי הצליח תוך זמן קצר לסתום. מנתוני דנס 2007, עולה שכבר בשנת 2005 הפכה ירושלים לעיר עם ההכנסות הכי גבוהות במדינה, 3.8 מיליארד שקל, ועם עודף תקציבי של 14.2 מיליון שקל. לאן הלך הכסף בזמנו של אולמרט? תחקיר כרמיה מגלה אולי את קצה התשובה.
כראש עיריית ירושלים היה אולמרט שליט כל יכול. כשחלתה אחת מחברות המועצה וביקשה ממנו להפסיק לעשן בחדר הישיבות – הוא מיהר להכריז על החדר כאזור עישון. כשהחליט להוציא לפועל את תוכנית ספדי לבינוי מערב ירושלים, דבר לא עמד בדרכו. משרדי הממשלה ורשויות התכנון הארציות נגררו אחריו, עד שלמזלנו ולמזלם של הדורות הבאים, בא לופוליאנסקי ובמחי החלטה, גנז את התוכנית.

העריצים המקומיים

ירושלים הרגילה את אולמרט לפעול כעריץ. כנראה מתוך געגועים הוא רוצה עתה להרחיב את סמכויותיו כדי שיוכל לעשות במדינה כפי שעשה בעבר בעירו. אבל אולמרט הוא רק דוגמא.
ככלל, רבות מהרשויות המקומיות אינן מתנהלות בדרך דמוקרטית, וראשי רשויות עריצים וגסי רוח, אינם תופעה ייחודית. צבי בר ברמת גן ורון חולדאי בתל אביב יכולים בהחלט להתחרות באולמרט. ברבות מהרשויות אין אופוזיציה, ואם יש, היא חלשה מאוד. הראש עושה כרצונו, מעדיף מקורבים, מבזבז כספים, משלם משכורות עתק, ללא ביקורת, מול עיתונות חנפנית ומול שלטון מרכזי חסר כוח ומוטיבציה לאכיפה.
השליטים המקומיים אמורים לחלק סמכויות עם סגניהם, אבל רובם אינם עושים זאת וסגניהם משמשים בעיקר כקישוטים קואליציוניים. השליט מחזיק בידיו את מוקדי הכוח, ובראשם את הוועדה המקומית לתכנון ובניה, המחליטה מה ייעשה בשני המשאבים הכי חשובים: הקרקע והאוויר.
למרות שהשליט המקומי נבחר רק על-ידי חלק קטן מהאזרחים [אחוזי ההצבעה לרשויות המקומיות הם נמוכים] - זמן שלטונו אינו מוגבל. ישנם ראשי ערים המכהנים כ-20 שנה שצברו עוצמות שלא יתוארו. חברי האופוזיציה המוחלשים ולעתים גם המבוזים, לרוב אינם מקבלים את הכלים הנחוצים לניהול מאבק דמוקרטי. בישיבות, הידיים מורמות כידי רובוטים. גופי הבקרה בשלטון המקומי כפופים לבעל השררה: מבקר העיריה, היועץ המשפטי, והגזבר מתמנים על ידיו הרשות ורובם סרים למשמעתו, אחרת הם צפויים לאבד את משרותיהם.
הבחירה הישירה לרשויות המקומיות רק הרעה את המצב. התלות בתורמים והקשר אתם יותר צמוד, התורמים יכולים להפעיל לחצים יותר ישירים, ולנבחרים יש יותר אפשרויות לצ'פר תורמים ומסייעים בעלי ממון.

משרד הפנים מרחיב את הפירצה

משרד הפנים האמור לפקח על הרשויות המקומיות הוא משרד נרפה וחסר שיניים, שכוחו דל משלהן וזה שנים שאינו אוכף עליהן חוקים ותקנות.
שר הפנים החדש רוני בר-און, הפך את החולשה הזאת לאידיאולוגיה ובאחרונה העניק עצמאות לוועדות התכנון והבנייה בשמונה רשויות מקומיות כדי לפשט הליכים ביורוקרטיים. בין שמונה הנבחרות, רמת גן שאישרה הקמת בניינים בתוואי הרכבת הקלה ותל אביב שאין לה תוכנית מיתאר לריסון החלטותיה בתחום הבנייה.
משרד הפנים גם מפגין חוסר אונים מול ההפקרות השוררת ברשויות המקומיות בתחום גביית הארנונה והיטלי ההשבחה ומול תופעות של שחיתות והעדפת מקורבים. להזכיר: השחיתות שהתלוותה ליוזמותיו של הקבלן דוד אפל בלוד, התגלתה כפועל יוצא של חקירת מבקר המדינה את הוצאות הבחירות של שרון ולא מבדיקות משרד הפנים.
הרחבת העצמאות של הרשויות בתחום התכנון והבנייה כשרשויות האכיפה לוקות בשיתוק, חלקי לפחות, היא בבחינת הרחבת הפירצה הקוראת לגנב.

הרשויות מעשירות את העשירים

מקור העושר של הרשויות המקומיות אינו ביכולות הניהול של העומדים בראשן, אלא בנכסי האדמה, האוויר והמים שהופקדו בידיהן. מכיוון שהנכסים הללו שייכים ללאום, מן הדין שפרותיהם יתחלקו באופן שוויוני, אבל לא כך קורה בפועל.
הרשויות המקומיות הפועלות מתוך אינטרסים צרים, מעשירות את העשירים ומזניחות את העניים. זכויות בקרקעות שבתחומיהן מוענקות בפרוטות ליזמים מועדפים, היתרי בנייה לגובה ניתנים כמעט ללא תמורה, ומכסות המים מחולקות בפזרנות למקורבים.
חלק גדול מהכנסות הרשויות המקומיות מקורו במסי ארנונה. באזורים עירוניים כ-90% מכלל מסי הארנונה נגבים מבעלי עסקים וכתוצאה מכך, הרשויות מתחרות ביניהן בהטבות שהן מציעות לבעלי העסקים, חלילה לא לאזרחים הפשוטים.
אילו לשלטון המרכזי היה כוח או מוטיבציה ליצור חלוקה רציונלית של המסים, הוא היה מפקיע מהרשויות המקומיות את מסי הארנונה ומחלק אותם באופן שיוויוני בין כל אזורי המדינה. התוצאה הברוכה של חלוקה כזאת יכולה להיות מניעת הצבר הון, שחיתות ובזבזנות ברשויות החזקות, ומניעת היווצרותם של כיסי עוני ברשויות החלשות. עוד תוצאה רצויה: שימוש זהיר יותר במשאבי הקרקע והאוויר שבידי הרשויות החזקות. ברשויות אלה, צצים להם כפטריות אחרי הגשם, מגדלים לעשירים הסותמים את האוויר ואת תשתיות הכבישים, המים והביוב. אם הרשויות המקומיות לא יוכלו לקבל את מסי הארנונה מהמגדלים הללו, סביר שסתימת האוויר תישקל בזהירות רבה יותר.
נימוק נוסף להפקעת הארנונה מהרשויות המקומיות הוא אחוזי הגבייה הנמוכים של מס זה. מאתנו האזרחים הפשוטים הן ממצות כל שקל, אבל ליזמים למיניהם הן מוותרות על מיליונים. בגבעתיים העשירה שהגיעה לסף גירעון, בדקתי מדוע יזם עשיר לא שילם חוב של כעשרים מיליון שקל לעיריה, והיזם, לשבחו ייאמר, הודה בכנות: "מעולם לא קיבלתי מהם דרישת תשלום על הסכום הזה".

מובלעות דיקטטוריות במדינה דמוקרטית

ההנחה הרווחת שהשלטון המרכזי נוגע לכולם ואילו השלטון המקומי נוגע לקבוצת אזרחים הגרה באותו מקום בלבד, היא הנחה שגויה. התוצאה: הרחק מהעין הציבורית מתפתחת תרבות שלטונית אנטי דמוקרטית, מועדת לשחיתות, ומחוסרת רסן.
משאבי עתק השייכים לכולנו נמכרים על ימין ועל שמאל למקורבים ומערכת האכיפה אינה מסוגלת, או אינה רוצה לנקוף אצבע. וכך, המערכת השלטונית שקובעת בצורה הכי משמעותית את איכות חיי היום יום של אזרחי ישראל, משתעבדת לאנשי ממון, והופכת למערכת מקוטבת, שפערים ואי שיוויון מוטבעים בה עמוק, ואין מולה מערכות בקרה ואכיפה יעילות.
זו מערכת שלעומדים בראשה יש סמכויות אדירות והם מנהלים אותה כמובלעות דיקטטוריות בתוך מדינה שמוסדותיה הדמוקרטיים הולכים ונחלשים.

תאריך:  06/04/2007   |   עודכן:  07/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אימפריות מועדות לשחיתות
תגובות  [ 29 ] מוצגות  [ 28 ]  כתוב תגובה 
1
בורות של הכותבת. ירושלים נגמרת
טעות חשבונאית  |  7/04/07 08:50
 
- וגם העיר מאוד מלוכלכת
ברכה שביט  |  7/04/07 11:35
 
- ונניח שאת צודקת ואצלם הסלאמס
פנחס  |  7/04/07 13:33
 
- פשיעה אצל הדתיים
רמת-גן  |  24/05/07 10:38
2
האחרון שדאג לפיתוח ירושלים
כפיר  |  7/04/07 09:23
3
ערים
ממ  |  7/04/07 09:40
 
- שרשרת שחיתות
אחד שיודע  |  7/04/07 14:23
4
החברה למשק כלכלה ושחיתות
יו"ר מרכז השחיתות  |  7/04/07 09:49
5
לבדוק החברה הכלכלית בתל אביב
לחי  |  7/04/07 10:32
6
נראה לי שחולדאי הוא היוןשב ראש
טאר  |  7/04/07 11:15
7
נכון,ראו הרחבה בענין המבקרים ה
קדמי  |  7/04/07 11:20
8
שחיתות בעירת תל אביב לכאורה
וטי  |  7/04/07 11:23
9
כתבת זבל
שמשון הגיבור  |  7/04/07 11:40
 
- כנראה אתה מקורב לשחיתות !!!
אברום  |  7/04/07 12:47
 
- שמשון הפחדן
תומך בכתבת  |  7/04/07 15:03
10
ראו לאיזה עושרהגיע בני ועקנין
שהיה ראש עיר 25 ש  |  7/04/07 12:01
11
תגובה מס' 7-מענין מאד,לא ידעתי ל"ת
טמיר  |  7/04/07 12:21
12
בר און והאישור לגנוב
ישר  |  7/04/07 14:03
13
למה תמונה של לופוליאנסקי דוקא?
מיכאל ב, ירושלים  |  7/04/07 20:32
14
מדוע לשים את תמונת לופליאנסקי?
Sam17  |  7/04/07 20:56
15
איפוא התמונות של ראשי הערים ל"ת
הזכרתם  |  7/04/07 21:45
16
כתבה מדהימה
אלי עזר67  |  7/04/07 22:48
17
השחיתות באיפריות המקומיות
AVIVALON  |  7/04/07 22:59
18
הקשר בין האימפריות המושחתות
מנקה האורוות  |  8/04/07 01:23
19
כל מילה אמת
חיים אביטנסקי  |  8/04/07 06:41
 
- מסכים
איתך  |  9/04/07 13:56
20
הארת השחיתות ממחשכיה
יפואית  |  9/04/07 23:26
21
היטבת כל כך לתאר את הרגשתנו
הותיקים ר"ג  |  24/05/07 11:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת פישביין
משרד התחבורה ניפק רשיונות נהיגה שלא כדין, על-סמך אישורים רפואיים של רופא שאינו קיים ושל רופאה שתוקף רשיונה פג    כך נלחמים בתאונות דרכים?
איילת פישביין
"יד רוחצת יד"    חברת אמאב תכננה קוטג'ים עם עבירות בנייה בקרקעות הפרטיות של צבי בר בכפר יונה, והפכה לחברה מובילה ברמת גן
איילת פישביין
צבי בר, ראש עיריית רמת גן, התיר למכללה האקדמית למשפטים לעבור לבניין בלתי חוקי וכך העשיר מאכער ויזם מועדף    בר העשיר את המאכער בעסקות נוספות
איילת פישביין
נכסים בשווי מיליונים שנתרמו לעמותה "זבולון יורדי ים" לצורך חינוך ימי, הועברו לחברה הפרטית "נאמני זבולון"    מנכ"ל החברה: "אני לא מכרתי אותם"
מוטי אקסמיט
תחקיר מקיף    אלי פלח היה פסיכולוג שהורשע בביצוע מעשים מגונים בארבע מטופלות בשנת 1993    הוא ריצה עונש מאסר ורשיון הפסיכולוג שלו נשלל לצמיתות    עובדות אלו לא הפריעו לו להמשיך ל"טפל" בשיטותיו הישנות והמוכרות    מחמת זאת הורשע באחרונה שוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il