X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
שר התחבורה ישראל כ"ץ ומנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אלכס ויזניצ'ר. רשאים להורות על עצירת המכרז עד לתיקון הליקויים
תחקיר: החלקים החסרים במכרז הענק של מע"צ
מכרז שהוציאה החברה הלאומית לדרכים שעלותו הכוללת עשויה להגיע לכמיליארד שקלים סולל את הדרך להכנסה מהירה ופסולה של טכנולוגיה לשילוט אלקטרוני בתחנות אוטובוס שמעולם לא הוכיחה עצמה בישראל
הפגמים במכרז
טכנולוגיה לא מוכחת שלא נבדקה כראוי בישראל ולא אושרה ע"י משרד התחבורה
מוביל המכרז נפגש עם מציעים פוטנציאלים בחו"ל, ומע"צ מסרבת לפרט עם מי
המכרז נופל על החגים ואינו מאפשר זמן התארגנות מספיק לספקים ישראלים
הליכים מקדמיים לא בוצעו למרות שמדובר בפרויקט ניסויי
חלק מהשלטים שיוצבו מכילים פרסומות, שנראה כי אסורות לפי החוק

החברה הלאומית לדרכים הוציאה מכרז לאספקה, להתקנה, לתפעול ולאחזקת מערכת שילוט אלקטרוני בתחנות אוטובוס בדרכים בינעירוניות. מדובר בשלטים, אשר כוללים מסכים בטכנולוגיה רפלקטיבית ומופעלים באנרגיה סולארית בלבד. השלטים יעודכנו בנתוני נסיעה לתחבורה ציבורית, שהותקנו בתחנות אוטובוסים. עלותו הכוללת של המכרז עשויה להגיע ל-900 מיליון עד מיליארד שקלים.
קבלן המשנה של הזוכה במכרז יידרש להתחייב לתכנון המערכת וההתקנה או את לתכנון המערכת ולפיקוח והאחריות על ההתקנה של השלטים האלקטרוניים. אלא שהמכרז, שנועד להקיף כ-3,000 תחנות אוטובוס, כולל בתוכו שורה של תנאים המעוררים חשד כי מדובר במכרז מכור מראש.
חשמל קבוע או אנרגיה סולארית
עד לאחרונה, הטכנולוגיה המוכחת היחידה שעליה סמך משרד התחבורה הן מבחינת איכות השלטים, והן מבחינת כושר הנראות שלהם, עובדת בחשמל קבוע. עם זאת, נבדקה גם אפשרות של שלטים שעובדים על תאורת לילה, שכבר קיימת ברוב הרחובות בארץ, עם חיבור למצברים. מדובר בטכנולוגיה שקיימת בעולם, אבל אינה אמינה דיה בשלב זה, ואינה מאפשרת כוח חשמלי מספיק כדי להאיר שלטים באמות המידה הדרושות בארץ במתח החשמלי הקיים. לאחרונה, במסגרת ניסוי בפתח תקוה, הותקנו שלטים תקניים (העומדים בהנחיות) ומבוססים על מצברים (שנטענים מתאורת לילה ברחובות). בתחילת הניסוי, השלטים אשר מבוססים על תאורת לילה היו שלטים לא אמינים, אשר אינם עומדים בדרישות הטכנולוגיות של משרד התחבורה. ככלל, נראות של השלטים העובדים על סוללות טובה פחות בגלל הדרישות בישראל לטכנולוגיה מוכרת שהוכיחה את עצמה, ולכן המטרה היא לפנות לחישמול קבוע, עד להשגת טכנולוגיות זמינות טובות יותר.
בעבר אף פורסמה עמדת משרד התחבורה בנושא, ונאמר בה: "בתחבורה ציבורית אנחנו חייבים להשתמש בטכנולוגיות בטוחות, ברורות, מוכרות, שנותנות תוצאות טובות באמינות גבוהה מאד, כי הציבור צריך את זה, וכל תקלה מורגשת על-ידי אלפי אנשים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להשתמש בטכנולוגיות שאחוז התקלות בהן הוא מעבר לכמה פרומילים. זה פשוט לא ייתן את השירות הדרוש".

למה דילגו על ה-RFI

קודם לביצוע המכרז, לא בוצע תהליך RFI מסודר הנפוץ במקרים של שימוש בטכנולוגיה ניסויית, ומאפשר לכלל הספקים הפוטנציאליים להמליץ על הדרישות והתכונות הנדרשות, על-מנת שמע"צ תדע מה כדאי להכליל במכרז. גם כאן תשובתה של החברה אינה מניחה את הדעת:
  • "החברה הלאומית לדרכים חקרה ודרשה על אודות כל היבטי הפרויקט, לרבות בדיקת ההיתכנות כמפורט לעיל ומצאה, כי לא חסר בידה מידע הדרוש לצורך מימוש הפרויקט. לפיכך לא היה כל מקום לפרסומו של RFI. יש לזכור, כי המדובר בטכנולוגיה ידועה וישימותה כבר הוכחה בעולם".
קיימת סתירה בין הכתוב בתשובת מע"צ למופיע במפרט. במכרז טוענת החברה כי "הפרויקטים המבוססים על אנרגיה סולארית בלבד בהיקפים המוגדרים בפיילוט (100 שלטים) אינם רבים, ומדובר בפרויקט חדשני בקנה מידה בינלאומי". אם אכן הנושא חדשני, מדוע אפוא לא מאפשר המכרז מספיק זמן להיערכות על-מנת לחפש ספקים שעומדים בתנאי הסף לקבלן המשנה. לכך בחרה מע"צ שלא להשיב.

ניסוי בסדר גודל לא פרופורציונלי

במפרט המיוחד (סעיף 1.6.2.1) מופיע שישום שלטים סולאריים מתבצע בפעם ראשונה בישראל ואינו נפוץ בעולם. למרות זאת בוחרת מע"צ לפרוס טכנולוגיה חדישה שכזו בסדר גודל גדול (100 שלטים!) ללא בחינתה המוקדמת בסדר גודל מצומצם (לשם השוואה, בישראל יש כ-34 שלטים קטנים, שאינם סולאריים, ועל כן מדובר בכמות רצינית ביותר).
  • תגובת מע"צ: "המכרז נשוא הכתבה יאפשר, לראשונה בישראל, את התקנת והטמעת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום. הטכנולוגיה פועלת בהצלחה באירופה מזה כשנתיים. המכרז עצמו הינו פיילוט הכולל 100 שלטים בלבד, אשר יהוו פחות מ-10% מהיקף הפרויקט כולו. נציין כי באחריות החברה הלאומית לדרכים כ-3,000 תחנות אוטובוס ועמודי עצירה".

עם מי נפגש אמיר אסרף

ל-News1 נודע כי הגורם האחראי במע"צ - אמיר אסרף, מנהל אגף תקציבים - נפגש באירופה עם ספקים פוטנציאליים למכרז. בקשתנו ממע"צ לקבל את רשימת הגורמים עימם נפגש לא נענתה, ובחברה העדיפו להסתיר את המידע מהציבור. במקום זאת הסתפקה בתשובה לקונית:
  • "כחלק מבחינת היתכנות הפרויקט, נפגשו נציגים מטעם החברה הלאומית ומשרד התחבורה עם יצרנים שונים אשר ייצרו מערכות דומות באירופה, על-מנת לבחון את מכלול היבטי הפרויקט ולהפיק לקחים מפרויקטים דומים".

שבוע עבודה מקוצר

הידע על טכנולוגיה חדישה זו נמצא באירופה. המכרז פורסם ביום חמישי אחר-הצהריים (עם סיום שבוע העבודה שקדם ליום כיפור), החל מהשבוע שעבר נחוג סוכות, שבו רבים מהגופים במשק (מן הסתם לרבות מע"צ) יוצאים לחופשה מרוכזת. יוצא אפוא שעד ה-3 באוקטובר, המועד לשאלות בענייני המכרז, נותרו לחברות טכנולוגיה ישראליות המבקשות להתארגן לפרטי המכרז ולמצוא ספקים פוטנציאליים בחו"ל רק שלושה ימי עבודה!
  • תגובת מע"צ: "החברה הלאומית לדרכים הגדירה לעצמה לוחות-זמנים למכרז בהתאם להערכת משך הזמן הנחוץ להיערכות הנדרשת מצד המציעים הפוטנציאליים. ה-3 באוקטובר הינו המועד להגשת שאלות הבהרה ולא להגשת ההצעות. החברה הלאומית לדרכים סבורה, כי פרק הזמן שניתן לשאלות הבהרה של מציעים ולהגשת ההצעות למכרז הינו סביר ומספק".
[בעקבות התערבות News1, קיבלו המשתתפים במפגש מציעים (21.9.10) הודעה על כך שמועד הגשת ההצעות נדחה בעשרה ימים – מ-21 באוקטובר ל-31 באוקטובר. גם מועד הגשת שאלות ההבהרה נדחה בשבוע – עד ה-10.10.
הגם שמדובר בשאלות הבהרה בלבד, כפי שנראה - לוחות הזמנים עדיין אינם מספקים עבור מתמודדים הראויים להשתתף במכרז, ומאפשרים רק למי שכבר התכונן מראש מול הספקים באירופה, בעבודה הכוללת תרגומים, בדיקת התאמת מוצרים למפרטים וכיו"ב. מפרט של כמה מאות עמודים צריך להיות מתורגם לאנגלית וגם בחינת שאלות הבהרה אורכת הרבה יותר מימי עבודה ספורים. גם ההגשה של המכרז נעשתה בלו"ז קצר מאוד. התאריך 31.10.10 אינו מאפשר מספיק זמן לחברות ישראליות להערך עם ספק פתרון אירופי (למעט כמובן אותן חברות שכבר נפגשו איתן ומוכנות עם פתרון במגירה שכל שנותר הוא רק להגיש אותו). מדובר באופן התנהלות תמוה במיוחד].

שילוט פרסומי הנוגד את החוק?

העבודה כוללת התקנת 100 שלטים אלקטרוניים ב-100 תחנות אוטובוס, עם אופציה להתקנת חמישה שלטים הכוללים גם מודעות פרסומת, וכן סככות המתנה שישמשו כאב-טיפוס להצגת מידע בצורות שונות. אלא שחוק הדרכים (שילוט) אוסר הצבת שלטי פרסום, למעט בנתיבי איילון. במכרז מופיעה אופציה לשלטי פרסום. שאלנו את מע"צ כיצד חברה ממשלתית מפרסמת מכרז הכולל פוטנציאל לעבירה על החוק.
  • תשובת מע"צ: "חוק הדרכים שילוט קובע, כי 'לא יתקין אדם שלט הנראה לעיני מי שנוהג בדרך בין-עירונית'. הצבת שלטי המידע מתוכננת כך, שאינה יכולה להיראות לנוהגים בדרך".
ביקשנו לוודא כי השלט, שגודלו המתבקש אמור להיות לפחות 42', לא ייראה גם לנוסעי המכוניות הנוסעות בנתיב הנגדי. בחברה בחרו למלא פיהם מים.

תאריך:  26/09/2010   |   עודכן:  27/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחקיר: החלקים החסרים במכרז הענק של מע"צ
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
למה נדמה לי ששרי הליכוד לא
יודעים מה זה...  |  27/09/10 01:07
 
- אולי עיתונאים יחקרו התנהלות
השר ישראל כץ ....  |  27/09/10 09:38
 
- קורא למבקר לבדוק את כץ-שר התחב
שןקי  |  27/09/10 12:00
 
- בינתיים אני מכוסה היטב, לא לדא ל"ת
ישראל כץב  |  19/10/10 20:18
2
איפה התנועה לאיכות השלטון
עמיר לוי  |  27/09/10 09:27
3
מאפייה-שחיתות- סיבון ידיים= דנ
נבון  |  27/09/10 10:28
4
דפוס התנהגות החוזר על עצמו
tch1  |  28/09/10 04:40
5
היכן היה דירדטוריון מ.ע.צ? ל"ת
האם גם הוא נגוע?  |  28/09/10 19:09
6
שרשרות אופניים
אבי22  |  1/10/10 22:16
7
אל דאגה.
מקור מהימן  |  2/10/10 03:45
8
אחריות
אחד מהעם מספר 1  |  17/10/10 11:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צור ארליך
גם אחרי שפעילותו הרציפה של רופא בבית החולים הוגבלה ל-26 שעות, הרופאים קורסים תחת העומס. חולה שמגיע למיון או למחלקה בסופה של תורנות הלילה, יטופל על-ידי מתמחה עייף ומבולבל ברמה הקרובה לזו של צורך אלכוהול. ח"כ פרופ' אריה אלדד, לשעבר ראש מחלקה בבית חולים, בתגובה: זו הדרך היחידה ללמוד רפואה. תחקיר
עידן יוסף
כיצד הפכו חוות-הדעת של יועמ"ש משרד החקלאות לתעודות הכשר למעלליו של השר שמחון    כיצד נוטרל מבקר משרד החקלאות וסורסה הביקורת הפנימית    יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "תהיה רעידת אדמה בתחום הביקורת במדינת ישראל"    ועוד: כך תעתע שמחון בכנסת
איתי רום
תחקיר G חושף את העדויות שסיפקו למשטרה חבריו של בן-אליעזר    האכיפה שהצטמצמה נגד חברות הגז של המקורבים    הקלטות הסתר    הניסיונות לקדם פקיד באמצעות השר    ובן החבר שצעק בחקירה "פואד יפטר את כולכם!"    בן-אליעזר בתגובה: הטענות שקריות    לקרוא ולבכות
איציק וולף
המועצה המקומית בבית אל אישרה באופן רשמי בנייה למרות שמדובר בשטחים שכלל לא נמצאים באחריותה אלא נמצאים מחוץ לתב"ע ולמרות שחלו פגמים מהותיים בבקשות    המינהל האזרחי: ההיתרים ניתנו שלא כחוק    הכתובת של הבונים: בביתו של חבר הכנסת יעקב כץ
יפעת ארליך
כדי לייהד את הגליל, הקימו את נצרת-עילית. כדי לייהד את נצרת-עילית, הקימו בה את שכונת גבעת ברק, שבתיה נמכרו בהנחות מפליגות לאנשי צבא ומשטרה. אלא שתחקיר 'מקור ראשון' מגלה כי רבים מהתושבים הפרו את החוזים שעליהם חתמו, ומיהרו למכור את הבתים לבני מיעוטים, תוך שהם מפיקים רווחים נאים. המראה של מזוודה עמוסת מזומנים, כך מתברר, יכול לשבור גם לוחמים קשוחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il