X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
כספי. הפך עצמו לצד בהסדרי הטיעון
משה גל. מדוע לא יפעל לעצירת התופעה
גולדברג. התערבותו מתחייבת ובהקדם
ביניש. מדוע לא תפעל [צילום: פלאש 90]
חשיפת News1 / תופעה פסולה החותרת תחת החוק

שופטים מסתירים מעורבותם בעסקות טיעון וחורגים מהחוק

החוק מחייב עריכת דיונים בפומבי ופרוטוקול שישקף את שאירע בפני השופט אלא שעשרות ואולי מאות שופטים נוהגים להשתתף במו"מ להסדר ומקיימים דיונים בלשכותיהם יחד עם באי-כוח הצדדים לאחר מכן הם "מקבלים" הסדרי טיעון שהיו צד להם ויוצרים בהכרעות הדין מצג שאינו אמיתי קשר השתיקה נוצר בהשתתפות עורכי הדין שחוששים מכך ש"ישרפו עצמם" אם יגלו פרטים משיחה שהייתה בלשכת השופט השופט זכריה כספי נהג כך בתיק רשות המיסים וגרם לעיוותים בתוצאת המשפט
▪  ▪  ▪

עשרות ואולי מאות שופטים העוסקים בתיקים פליליים נוטלים חלק פעיל ביצירת עסקות טיעון וזאת באופן החותר תחת החוק ותחת זכותו של נאשם למשפט הוגן. כך מתברר מבדיקת News1. עם אלה נמנים בעיקר שופטים מבתי משפט שלום אך גם שופטים מבתי משפט מחוזיים. אחד המשפטים המתוקשרים שבלטו בנושא בעייתי זה הוא תיק רשות המיסים, שהתנהל בפני שופט בית המשפט המחוזי מרכז, זכריה כספי. על תיק זה נרחיב ההמשך.
החריגות נעשות ממש מדי יום, כאשר שופטים משתתפים באופן פעיל בפרטי המו"מ לשם השגת הסדרי טיעון. אלא שדבר מעורבותם מוסתר מהציבור. יודגש, כי מדובר בתופעה נרחבת ביותר הנוגעת לעשרות אלפי תיקים פליליים בשנה. רק התערבות דחופה של המחוקק ו/או התערבות קרובה ומהירה מצד נציב תלונות על שופטים, השופט (בדימ.) אליעזר גולדברג, יכולה לעצור תופעה מסוכנת - המסכלת, ומראש, כל סיכוי לניהול הליך פלילי באופן טהור ותקין.
ההתערבות הנדרשת מצד גולדברג צריכה להתבצע בשני אופנים:
א) לאסור על שופטים להשתתף במו"מ ו/או במתן הצעות להסדר טיעון;
ב) לחייב שופטים לקיים את הדיונים באולמם ולכתוב פרוטוקול מלא ומדויק. אם עלה צורך מיוחד לקיים דיון בלשכה, לחייבם לכתוב פרוטוקול; ואם עלה הצורך במניעת פרסום הדברים שנאמרו באולם או בלשכה - שיתכבדו ויוציאו צו איסור פרסום.
עמדת המערכת המשפטית ידועה. עיקרון פומביות הדיון הוא המחייב. כך גם השיבו ל-News1 נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ומנהל הנהלת בית המשפט, משה גל: "יש לקיים דיונים בהתאם לכללי פומביות הדיון הנהוגים, זולת בסוגי דיונים שבהם הדין מתיר אחרת". השאלה המתחייבת היא מדוע לא יפעלו גם ביניש וגל, ולאלתר, כדי להדריך את השופטים - להקפיד ולהימנע מלפעול בדרך שאינה חוקית.

המטרה: סילוק תיקים

מטרת השופטים היא לסיים תיקים מהר ככל האפשר. כידוע, השופטים נתונים למעקב מתמיד מצד התקשורת ובעיקר מצד הנהלת בית המשפט. יעילותו של שופט נמדדת בעיקר לפי מספר התיקים שהוא מצליח "לסיים", ודבר זה עומד לזכותו/חובתו בעת שהוא מבקש קידום. לכן נדחפים השופטים לפעילות בעייתית החורגת אף מהחוק.
על-פי החוק וההלכה הפסוקה, דיונים משפטיים יתקיימו בפומבי באולמו של השופט. בדיונים רשאים/זכאים להשתתף נציגי התקשורת וגם הציבור הרחב (במגבלות המקום, כמובן). עיקרון פומביות הדיון מקודש במקומותינו, ואף נקבעו הלכות פסוקות רבות המחייבות דיונים פומביים. היוצאים מן הכלל הם אלה המתנהלים על-פי החוק בדלתיים סגורות: הליכים המתנהלים בבית המשפט לענייני משפחה; הליכים העוסקים בקטינים; הליכים הנוגעים לבטחון המדינה, וכן עניינים בגינם מוצא צו איסור פרסום מפורש.
התופעה שבה אנו עוסקים להלן נוגעת לכל אותם הליכים המחויבים בפומביות הדיון, פומביות המסוכלת בעצם העברתם ללשכת השופט - בלא רישום פרוטוקול ובלא גילוי נאות.

הליקויים, העיוותים

שופטים רבים וטובים פיתחו פרקטיקה בעייתית המביאה לסיום תיקים באופן מעוות, ותוך חריגה מהחוק ומההלכה הפסוקה, כפי שיובהר להלן:
1) הצעה שאין לסרב לה - השופטים מציעים לצדדים להגיע להסדר (בפועל: עסקה). הצדדים הם: באי-כוח המדינה מזה (פרקליטות, משטרה), ובאי-כוח הנאשמים מזה. השופט "עוזר" להם להגיע לעסקה, בכך שהוא מאותת, ומראש, במה ירשיע ומה רמת הענישה כפי שהוא רואה לנכון;
2) הזמנה ללשכת השופט - במקרים רבים מאוד מוזמנים באי-כוח הצדדים ללשכת השופט. וכך, במעמד אינטימי זה, מציע השופט מפורשות את העסקה כולה: במה בדיוק יורשע הנאשם ואיזה עונש יהא מקובל עליו (על השופט);
3) קשר שתיקה - באי-כוח הצדדים מתורגלים מפעמים קודמות. הם יודעים היטב ש"אין זה מקובל" לגלות מה בדיוק אירע בלשכת השופט, ואם ידברו/יגלו, הם "ישרפו עצמם" - הם יוקעו, איש מהשופטים לא יזמינם ללשכתו, ובכך תיפגע יכולתם לסגור עניינים לטובת לקוחות אחרים... בפועל, נוצר בין הצדדים, כולל עם השופט, קשר של שתיקה, הפוגע קשות באינטרס של הציבור;
4) הסדר בהדרכת השופט - הצדדים אנוסים למעשה לקבל את הצעותיו של השופט. שאם לא כן, יימשך המשפט והוא יפסוק ויחמיר עם הצד הסרבן. וכך, למעט יוצאים מן הכלל, מסכימים הצדדים על הסדר טיעון שנרקם תוך מעורבותו הפעילה של השופט;
5) ההסדר מוגש - ההצגה נמשכת גם לאחר מכן: הצדדים מודיעים לבית המשפט/לשופט על-כך שהגיעו להסדר טיעון. בפועל, הצדדים מבקשים מבית המשפט לאשר הסדר שהשופט עצמו היה צד לו;
6) השופט מאמץ הסדר שהוא צד לו - השופט כלוא בעצמו בפרקטיקה הבעייתית הנוהגת אצלו וגם אצל אחרים. בבואו לכתוב את הכרעת הדין הוא אנוס לפרט ולנמק את טיעוני הצדדים, את פרטי ההסדר שהתגבש, ואף לשקול כביכול ולנמק מדוע הוא מקבל את הסדר הטיעון שהציעו הצדדים. לא נפריז אם נקבע כי מדובר בפבריקציה של הכרעת דין, שכן - למעט יוצאים מן הכלל ולמעט מקרים שההסדר כולל רק את פרטי הכרעת הדין ולא את גזר הדין - זו אינה אמיתית והיא אינה משקפת דיון שבסופו מכריע השופט בין עמדות הצדדים. יודגש, בשום מקום בהכרעת הדין לא נאמר כי מדובר בפועל בהסדר שהתגבש תוך מעורבותו של השופט עצמו, ובכך מוסתרת מהציבור העובדה שהשופט הפך עצמו לצד פעיל בהסדר;
מי שיוצא נפגע מכך הם הציבור בכללותו והנאשמים בפרט. תוצאת ההליך אינה משקפת את שאירע, שכן:
  • בהכרעת הדין "משחק" השופט בעמדות ובטיעוני הצדדים ומנמק מדוע הוא מקבל את ההסדר אליו הגיעו... מבלי שהוא טורח לגלות כי הוא אחד הטבחים הראשיים של התבשיל;
  • הנאשמים לא מקבלים את יומם, והם עדים לכך שבפועל - גזר דינם מוכרע על-ידי השופט בטרם הובאו בפניו הראיות והעדויות.

הטקטיקה של השופט זכריה כספי

תופעה זו בלטה, כאמור, בתיק רשות המיסים שהתנהל בפני השופט זכריה כספי וכלל שמונה נאשמים. השופט כספי, המבקש לפרוש בקרוב טרם הגיעו לגיל פרישה, דחף להסדרי טיעון בזה אחר זה עם מרבית הנאשמים. הוא לא הסתיר את רצונו לסיים משפט זה מהר ככל שניתן, ולשם כך פעל באופן חריג ביותר להסגרת הסדרים.
הדיונים התקיימו בעיקר בלשכתו בפני באי-כוח הצדדים. השופט עסק בפרטי הפרטים, עודד חלק מהנאשמים להסכים לקבל הסדר טיעון, ואף העלה רעיונות/הבטחות כיצד יכתוב את הכרעת הדין ואף יגן על ההסדר מפני הפיכתו בערכאה גבוהה יותר (בית המשפט העליון).
בנסיבות שנוצרו, השתתף השופט בפועל בגיבוש ההסדרים. לאחר מכן כתב הכרעות דין המאמצות למעשה את ההסדרים אליהם דחף, מבלי שטרח לגלות בפרוטוקול ו/או בהכרעת הדין מה רב היה חלקו בגיבוש ההסדרים. המדובר כאמור בהתנהלות חריגה ביותר אפילו אצל השופט זכריה כספי, המוכר וידוע בחומרת עונשיו.

השאלות, התשובות

מאחר שמדובר בתופעה רחבה ובעייתית, פניתי אל נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ואל מנהל הנהלת בית המשפט, משה גל. ביקשתי את התייחסותם לסוגיות שלעיל. התרעתי מפני כך שעשרות ואף מאות שופטים מנהלים בלשכותיהם דיונים ו/או שיחות עם באי-כוח הצדדים, בלא שעיקרון פומביות הדיון נשמר. הלנתי על-כך שבאותם דיונים/שיחות לא נרשם פרוטוקול ואפילו הפגישה שהתקיימה אינה מתועדת.
הצגתי כדוגמה את המקרה של זכריה כספי, שניהל פגישות רבות בלשכתו עם באי-כוח הצדדים ולאחר מכן כתב הכרעת דין וגזר דין על-בסיס עסקת טיעון שנכרתה בין הצדדים תוך מעורבותו הפעילה והמלצתו... התרעתי על-כך שמדובר בנוהג נפוץ, אף שהדבר אינו עולה בקנה אחד עם החוק המחייב לקיים דיונים בפומבי - אלא אם קיימת סיבה מיוחדת לקיים דיון בדלתיים סגורות, ואז מוצא צו איסור פרסום.
ביקשתי מענה לשאלות שלהלן:
1) האם נכון שהשופט כספי קיים כמה ישיבות עם באי-כוח הצדדים כדי לקדם עסקת טיעון;
2) מדוע לא יפעלו הנהלת בית המשפט ונשיאת בית המשפט העליון להפסקת נוהג זה מצד השופטים, המסכל, למעשה, את יישום עיקרון פומביות הדיון.
תגובת דוברת מערכת בתי המשפט:
  • יש לקיים דיונים בהתאם לכללי פומביות הדיון הנהוגים, זולת בסוגי דיונים שבהם הדין מתיר אחרת;
  • באשר לשופט כספי - הפגישות עם ב"כ הצדדים, לגבי הנאשמים כולם, באולם ובלשכה, התקיימו על-פי בקשתם של אלה. דבר קיום הפגישות מצא ביטוי גם בפרוטוקול. באשר לעונש שנגזר ושיקולי הענישה, בית המשפט אמר את דברו, בצורה ברורה, בגזר הדין.
[הערת הכותב: לא נכון. בפרוטוקול ו/או בהכרעת הדין אין זכר לפרטי הצעותיו של השופט ולחלקו במו"מ כפי שאלה הועלו בלשכתו בפני הצדדים, י.י.]

תאריך:  16/07/2011   |   עודכן:  17/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שופטים מסתירים מעורבותם בעסקות טיעון וחורגים מהחוק
תגובות  [ 38 ] מוצגות  [ 38 ]  כתוב תגובה 
1
שופטים חסרי גבולות
וחסרי הגינות  |  16/07/11 12:47
 
- "ויקוו למשפט והנה מספחחחחחחחח"
רחב הזונה מיריחו  |  16/07/11 20:14
2
אין פלא שהערכת הציבור את
המערכת המשפטית  |  16/07/11 12:59
3
באופן קבוע בתיקי פשיטת רגל
חשדנית  |  16/07/11 13:11
 
- אם לביבי מותר, אז הכל מושחת
עקרב  |  16/07/11 20:36
 
- מה הקשר לביבי? יה עקרב!
סלית  |  17/07/11 07:40
 
- לעקרב הסמולן:שכחת שבגלל הכיבוש
רחב המפורסמת  |  17/07/11 09:44
 
- לחשדנית
אחת שתיים שלוש  |  2/08/11 14:58
4
שופטים מעל לכל חשד-עברינות
eric  |  16/07/11 13:17
 
- שופטת: "נהניתה ממנה עכשיו תשלם
פמיניזם?  |  16/07/11 20:56
5
חיפוי על מעשה הנבלה בחוסות דקט
ישע  |  16/07/11 14:19
6
הכרעת הדין בדיון הנוסף.. הכעס
אונגרפלד  |  16/07/11 15:18
 
- כמו כן הוגשה בקשת חנינה  ל"ת
אונגרפלד  |  16/07/11 17:23
 
- אל תבנה על בית משפח
eric  |  16/07/11 22:24
 
- האמת היא שאני קיבלתי שוק
סתם_1  |  16/07/11 23:56
 
- כנראה שאתה תמים גדול
עקרב  |  17/07/11 00:31
 
- זו השופטת איילה פרוקציה האדיוט
סלית  |  17/07/11 09:48
 
- לסלית
אחת שתיים ושלוש  |  2/08/11 15:04
7
ומה האפליה-הטיית דין נגד החלש?
עיניה  |  16/07/11 15:52
8
אכן בני האור...
אריה פרי  |  16/07/11 16:12
9
להקים מסלול לימדו לשיפוט
כמו בצרפת  |  16/07/11 16:41
10
אם זה נכון צריך להתחיל לבנות
מיכל מירושלים  |  16/07/11 17:44
11
פרשת רמדיה הסיוט נמשך
אריה שנדורי  |  16/07/11 19:06
 
- מערכת המשפט בארץ היא חור שחור
אזרח מודאג 45  |  17/07/11 00:44
12
ניוז-מנצח בחשיפת שחיתויות. ל"ת
שקד  |  16/07/11 20:43
13
מה יודעים השופטים המעורבים?
עידן סובול  |  16/07/11 21:12
 
- פרוטוקולים "משופרים"
הנ"ל  |  17/07/11 11:28
14
יואב, אל פחד ואל חשש.
עקרב  |  16/07/11 21:15
15
הדוברות מרבות לשקר מה קורה כאן
פייגלה  |  17/07/11 00:26
16
את הגלימה השחורה להחליף לשקופה
יש מיש  |  17/07/11 08:36
17
לאבות אין אמון במערכת המשפט
קורבן מערכת המשפט  |  17/07/11 10:08
18
הדג מסריח מהראש
סלית  |  17/07/11 11:44
19
גם אסתר קובו לוחצת להסדרים
אמנון ל.  |  17/07/11 16:21
20
האם השמאל יסכים לביקורת נגד===
יוד יוד  |  19/07/11 14:05
21
"פרוטוקולים ערוכים"
אפרת רובין  |  20/07/11 20:47
22
השופטים שמתעלים על עצמם
אחת שתיים ושלוש  |  2/08/11 15:10
23
עסקות טיעון
מיטב  |  16/08/11 19:01
24
עסקות טיעון
מיטב  |  16/08/11 19:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר רוטקוביץ'
נתניהו מחרים כללים דמוקרטיים, ומחרים זכויות מיעוט של השמאל. הוא גם מבעיר אש שנאה. בחרמות מהקהילה הבינלאומית הוא יזכה בזכות - האירופים לא יקנו את הלהטטנות הדמי-דמוקרטית שלו. מעכשיו גם אנחנו נקפיד להחרים, למהדרין!
אבי בר-אלי, שלומית צור
מקורות במשק האנרגיה: מאחורי נחמה סנה עומדים דלק אנרגיה ונובל אנרג'י    החברות מכחישות
משה ליכטמן
חשיפת מגזין G: כל מחירי הירקות בישראל, מהחקלאי דרך הסופרמרקט והשוק ועד המקרר שלכם, מוכתבים על-ידי שלמה שמו, בהתבסס על סקר יומי קצרצר בשוק הסיטונאי    עכשיו תנחשו מי מרוויח מזה    שמו בתגובה: "אני הולך הביתה עם מצפון נקי"
גיל ברינגר
משהו לא טוב מתרחש בקק"ל. הגוף האמון על קרקעות שנקנו על-ידי יהודים מהארץ ומהעולם, פרי חזונו הציוני של הרצל, משלב ידיים עם רפורמת המרפסות של נתניהו ומוכן להפריט את האדמות שבבעלותו ולמוכרם לערבים. השילוב שבין כסף גדול מאד למשבר ערכי חמור מסכן את אחד ממפעלי החיים החשובים ביותר של העם היהודי במאה האחרונה    אורי בנק, חבר דירקטוריון קק"ל: "יו"ר קק"ל אפי שטנצלר זנח במוצהר את הרעיונות הציוניים של הארגון"
אבי בר-אלי
אחת המנהרות קרסה פעמיים, מפקחי עבודה התפטרו, מנהל הפרויקט תחת איום החלפה    רכבת ישראל: "טבעי שבפרויקט יהיו מהמורות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il