X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
יצחק רבין. לא זכה לאהבה מאמו [צילום: פלאש 90]
דרך רבין ומורשתו - פרק 1
יצחק רבין האמיתי
פרק ראשון מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, "דרך רבין ומורשתו" בפרק - יצחק רבין כתקלה: העמקה לשורשיו של יצחק רבין - לאמו האנטי-ציונית שנקלעה לארץ-ישראל במקרה ולא התכוונה להישאר פה; ליחס אל לידתו כאל תקלה; ולביתו ולמשפחתו חסרי החום והאהבה
הספר דרך רבין ומורשתו

רוב הישראלים סבורים שיצחק רבין היה "מר ביטחון ומצביא מהולל" ושלא היה איש צבא מוצלח ממנו בתולדות מדינת ישראל. הם אינם יודעים שרבין לא פיקד אישית על שום קרב בחייו, שבקרב אחד בדרך לירושלים שאליו נקלע כשהיה מפקד חטיבת "הראל" במלחמת העצמאות, קיבל הלם, נטש את פקודיו, ברח למעלה החמישה ולקה בתסמונת פוסט-טראומטית ממנה לא נפטר עד סוף חייו.
התסמונת שבה ועלתה לפני מלחמת ששת הימים, שאז הוא אושפז בבית-חולים וקיבל טיפול בשוקים חשמליים. מכאן - שהיה לישראל רמטכ"ל, ראש ממשלה ושר ביטחון בעל הפרעת דחק פוסט-טראומטית - PTSD - שהתבטאה, בין היתר, בהתקפי חרדה קשים.
חקרתי במשך עשרות שנים את הביוגרפיה הצבאית של רבין, השונה בתכלית השינוי מכל מה שהתפרסם על-ידי היסטוריונים ועיתונאים. ראיינתי מאות אנשים ועיינתי בעשרות אלפים של מסמכים, רבים מהם חסויים.
השבוע נתחיל לפרסם מדי יום שישי את פרקי מחקרי, שיציגו לא רק את רבין, אלא את מערכת הביטחון, את צה"ל ואת מלחמות ישראל כפי שהיו והינם באמת.

רוזה

פחות אימא
מוזר, שבשני הכרכים של הביוגרפיה שלו, שהיא ביטחונית בעיקרה, לא הקדיש לפעילותה הביטחונית של אמו אפילו מילה אחת. בספרו, "בית אבי", הקדיש למורשת הביטחונית של משפחתו שורות אחדות שטחיות. ניתן לשער, כי ההתעלמות הבולטת לא נבעה מעודף חיבה. רוברט סלייטר, הביוגרף של רבין, כתב: "ניהול הגנתה של העיר עם טיפול בתינוק היו שתי מלאכות, שלא בדיוק התיישבו יחדיו". במודע, או שלא במודע, חש רבין כי רוזה הביטחוניסטית גזלה ממנו חיק-אם. על הרִיק הזה לא התגבר הבן גם בהיותו ראש ממשלה ושר ביטחון, ואת השפעתו ניתן למצוא בכל מה שעשה לו ולנו

לפי כל המקורות, רוזה לא רצתה ביצחק. ילד סימל בית משפחתי ותחילת התברגנות, שבהם רוזה בחלה, וגם משום שדעתה הייתה נתונה אז לעסקנות סוציאליסטית וביטחונית בירושלים, וזאת על-אף שהייתה אז אנטי-ציונית. ראשיתו של יצחק רבין בעולם הייתה בסביבה עוינת, שאהבה תומכת ומקילה לא נמצאה בה. הסופר אליעזר שמאלי, הביוגרף של רוזה, שהיה גם המורה של יצחק בבית-הספר היסודי, כתב: "קן משפחה במובן המקובל בחיינו לא בנתה רוזה כלל וכלל".1 בשנת 1976 התייחס רבין לעובדה, שכמעט אף פעם לא פגש בהוריו בחוזרו מבית-הספר, ושכנים טיפלו בו ובאחותו: "לא אהבתי זאת - את אורח החיים בבית".2
בתחילת 1922 הייתה רוזה עסקנית פועלים בולטת בחיפה ומנהיגת ה"הגנה" שם. כתב אליעזר שמאלי מפיו של נחמיה רבין:
  • כאשר פרצו מאורעות יפו, במאי 1921, לא היה בחיפה אף אדם שיעמוד בשעת צרה במערכה, וייצא להקביל פני רוצחים ושודדים שזממו להשמיד את היישוב העברי שהיה מפוזר בשכונות הערביות בעיקר, ובמקום שאין איש - מופיעה רוזה. הוציאה עשר לירות מכיסה, הזמינה בנגריות מאות אלות, חימשה בהן בחורים מכל העדות ופיזרה אותם בעיר, לעמוד על המשמר. ולא קל היה כלל וכלל לארגן וללכד את בני עדות המזרח ובני העלייה השלישית ליחידות אורגניות ובעלות משמעת. ולא היה קל להחדיר את היחידות המעורבות האלה לסמטאות הנידחות שבעיר העתיקה, בסביבות בתי-הקפה הערביים הסוערים המוסתים, ולחנכם לסדר, התאפקות וזהירות. אך מבט עינה של רוזה דיו כדי להטיל מרות, לחסל סכסוכי-קטנות ולטשטש הבדלי חינוך וטמפרמנט. ובשעת הצורך, כשבחור קל-דעת מעז לחרוג ולפעול על דעת עצמו - אין היא נרתעת כלל גם מפני שימוש בכוח וסוטרת לו - לקופץ בראש - בידה הצנומה לעיני כול, פורקת מעליו את 'נשקו' ומוציאה אותו מתוך שורות המגנים - למען יראו וייראו.3
ביום השנה הראשון להחלטת ועידת סן-רמו של מדינות ההסכמה (המנצחות במלחמת העולם הראשונה), למסור לבריטניה מנדט על ארץ-ישראל, לכלול בו את הצהרת בלפור, ולהטיל על בריטניה להקים בית לאומי יהודי בארץ-ישראל, שררה מתיחות רבה בין יהודים לערבים בחיפה. הערבים הכריזו על שביתה, ולמִפקדת ה"הגנה" בעיר הגיעו ידיעות, כי בשעות אחר-הצהריים ינסו לפגוע ביהודים. רוזה פקדה על חברי ה"הגנה" להיכנס לעמדות. בינתיים הגיעה שמועה, שהקשר עם קבוצת טירה נותק, ויש חשש להתקפה עליה מצד טירה הערבית. רוזה יצאה לבדה לטירה, רכובה על סוס, מצאה שהמקום לא הותקף, וחזרה משם בחשיכה. על מדרונות הכרמל הבחינה באוהלים, שלא ראתה ביום, ופנתה לבדוק את המתרחש - למרות הסיכון שבדבר. בדרכה משם השתולל הסוס, נתקל בעמוד טלפון, והיא הועפה ממנו ונחבלה. בשעה מאוחרת חזרה לחיפה, מרוסקת איברים, אך מרוצה.
פעילות ביטחונית זו, במחצית 1921 בחיפה, אמורה הייתה, לכאורה, למלא גאווה את בנה יצחק. מוזר, שבשני הכרכים של הביוגרפיה שלו, שהיא ביטחונית בעיקרה, לא הקדיש לה אפילו מילה אחת. בספרו, "בית אבי", הקדיש למורשת הביטחונית של משפחתו שורות אחדות שטחיות. ניתן לשער, כי ההתעלמות הבולטת לא נבעה מעודף חיבה. רוברט סלייטר, הביוגרף של רבין, כתב: "ניהול הגנתה של העיר עם טיפול בתינוק היו שתי מלאכות, שלא בדיוק התיישבו יחדיו".4 במודע, או שלא במודע, חש רבין כי רוזה הביטחוניסטית גזלה ממנו חיק-אם. על הרִיק הזה לא התגבר הבן גם בהיותו ראש ממשלה ושר ביטחון, ואת השפעתו ניתן למצוא בכל מה שעשה לו ולנו.
עד החודש התשיעי להריונה, בפברואר 1922, הנהיגה רוזה את ה"הגנה" בעיר. כל התנהגותה העידה, כי לאחר שתתגבר על ה"תקלה" שעתידה להיות יצחק רבין, היא תשוב לעיסוקיה ביתר-שאת. במחצית פברואר נחפזה מחיפה לירושלים, אחרי שכלב נשך את רגלה, ללדת את יצחק בבית דודה האמיד, מרדכי בן הלל הכהן - שממנו הסתייגה עד אז.
ברל רפטור עלה ארצה מרוסיה בתחילת 1920, בהיותו בן שמונה-עשרה. הוא פגש את רוזה באותה השנה בחיפה, ותיאר את התפעמותו והתפעמות חבריו ממנה:
  • בפגישות הראשונות אתה הזכירה לנו רוזה את אנשי "נרודניהווליה" [תנועה סוציאליסטית, מהפכנית וטרוריסטית, שהקימו ברוסיה א"י ז'יליאבוב וּורה פיגנר]. ראינו בה איש-העם, טיפוס פרולטארי ואדם שנוצר למעשים גדולים. לעתים נראתה לנו כקורסיסטית יהודית מרוסיה [אישה שרכשה את השכלתה הגבוהה בקורסים מחוץ לאקדמיה ולא בלימודים מסודרים באוניברסיטה. הקורסיסטיות הרוסיות היו נשים רדיקליות, קיצוניות בדעותיהן] ששרפה מאחוריה את כל הגשרים, ובנפשה - ייאוש של מגשימי המהפכה אשר נכשלה. אולם דווקא כוחות הייאוש האלה הם שקירבו אותה לאט-לאט ליצירת הפועל בארץ, והפכו לכוחות מרץ בלתי-מוגבל. את ירושתה הנפשית מימי ההגנה ברוסיה, את האומץ והגבורה שספגה שם - הביאה שי לתנועת הפועלים בארץ.5
אהבה לא העניקה רוזה ליצחק. לעומת זאת, בשנאה כלפי יריבים ובאי-יכולת להבין את המציאות החברתית והכלכלית ציידה אותו בשפע.
רוזה ונחמיה לא גדלו בסביבה אינטלקטואלית, ולא ספגו בצעירותם נופי תרבות עשירים וחשיבה ביקורתית, ספקנית ושיטתית. שאלות מעשיות והתפעמות ערכית-אידיאולוגית מילאו את תודעתם. רוזה ונחמיה גם לא נחשפו מעולם להשכלה יהודית שורשית, ולא היו מעורבים בפעילות ציונית נמרצת. ההורים, כבנם, התעניינו בעיקר בספרות אידיאולוגית על נושאים חברתיים.
רוזה הייתה נתונה להשפעת תנועת "בונד" האנטי-ציונית. נחמיה התייתם מאביו בגיל צעיר, חי במחסור, עבד מילדותו למחייתו, והיה חסר השכלה. בבחרותו מצא עניין-מה בחבורות מהפכניות ברוסיה, ובפעילות של האיגוד המקצועי בארצות-הברית. הביוגרף אליעזר שמאלי ניסח כך את מערכת היחסים בין החברה היהודית בארץ-ישראל בשנות העשרים ובשנות השלושים לבין רוזה כהן:
  • אכן, ניצחה הארץ את הבונדיסטית הגאֵיונה והרציונאלית, שיעבדה אותה ורתמה בעולה הכבד, אך גם לה נשתעבדה ונרתמה למושכותיה האמיצות, לרצונה החזק ולאופייה הבלתי-נכנע.6
לא רק הארץ השתעבדה אלא גם יצחק רבין, ובאמצעותו השתעבדה הארץ למשך שנים רבות. בצעירותו עבר רבין בעיקר את כור ההיתוך של רוזה.
רוזה כהן נולדה בשנת 1890 במוהילוב שברוסיה הלבנה, בת למשפחת סוחרים אמידה ומרובת ילדים. אביה, הסוחר המצליח יצחק כהן, היה דתי פונדמנטלי ובלתי-סובלני. הוא השתדל לכפות את אמונתו ואת אורח חייו על ילדיו באיומים ובעונשים. אך ברוזה הוא דווקא נתקל בהתנגדות עזה. היא עזבה את הדת למגינת-לבו, וחברה לשמאל המהפכני הרוסי. אחד מאחיה הבוגרים נהג כמותה, והיה ממקימי תנועת "בונד". אח בוגר אחר הצטרף למפלגה הסוציאליסטית-מהפכנית [סוציאל-רבולוציונרים - ס"ר] הכלל-רוסית. ברוב ימות השנה לא היה האב בבית. בניו עשו את ביתם המרווח לסניף של ס"ר ושל "בונד". רוזה הצעירה עקבה בעניין אחרי הוויכוחים הלוהטים שהתקיימו בחבורות השמאלנים, והושפעה מהם. בעיקר הושפעה מקריאתו של האנרכיסט בקונין לבוגרי הגימנסיות ברוסיה, "לרדת אל העם", ויחד אתו לחולל מהפכה טרוריסטית.
בהיות רוזה תינוקת, עקרה המשפחה לביאליסטוק, ובהיותה בת שש, נפטרה אמה. האב חזר עם שמונת ילדיו להומל, עיר-הולדתו. את רוב זמנו עשה בעסקיו. את רוזה ואחיה גידלה סבתה. בשנתה הראשונה בהומל היה בית דודה, מרדכי בן-הלל הכהן, ביתה השני - עד שדודה עלה לארץ-ישראל.
בהומל למדה רוזה בגימנסיה הממשלתית, למרות התנגדות אביה. כדי לממן את לימודיה, נתנה שיעורים פרטיים. כשהלכה לגימנסיה בשבת, סיפרה לאביה, שהלכה לבקר חברות. כשגילה האב, שרוזה הונתה אותו, הגיב בחריפות רבה, אך לא היה מסוגל להניאה. למזלה, היעדרויותיו התכופות של האב חסכו ממנה עימותים עמו. העימותים, שהתחוללו בכל-זאת, הקשיחו אותה. בית חם ואוהב לא היה לרוזה מעולם, לא כשהייתה ילדה ולא בהיותה אם.
בהשפעת ברוך, אחיה, הצטרפה רוזה לתנועת הנוער של "בונד", שהייתה בעלת אידיאולוגיה סוציאל-דמוקרטית - כפי שהתגבשה, בעיקר בגרמניה, ובמידת-מה ברוסיה. שם עוצבה אישיותה, ושם התגלתה מנהיגותה הטבעית.
בציונות ראו אנשי ה"בונד" תנועה לאומנית של המעמד הבינוני היהודי, שיש להיאבק בה. על הפועל ממוצא יהודי להילחם את מלחמת-קיומו במקום מושבו. שאיפה למדינה יהודית בארץ-ישראל הייתה, לדעת ראשי "בונד", אוטופיה נפסדת וביטוי לנחשלות אידיאולוגית. היהודים המפוזרים בעולם לא היו, כך אמרו, עם אחד. לכל קיבוץ יהודי יש תרבות משלו וגורל משלו, ואין לדבר על קשרים בהווה בינו לבין הקיבוצים האחרים. על יהודי רוסיה לפתור את בעיותיהם ברוסיה עצמה, באמצעות הרעיונות הסוציאליסטיים. מהשקפת-עולם זו לא השתחררה רוזה כליל עד יום מותה, ויסודות ממנה העבירה לבנה.
רוזה הייתה בת שש-עשרה, כאשר היה בהומל ניסיון לחולל פוגרום ביהודים. בספטמבר 1903, בניגוד לפרעות בקישינב באפריל אותה השנה, שהסתיימו בטבח, התגוננו יהודי הומל נגד הפורעים, ופגעו בהם יותר משנפגעו.7 את ההגנה העצמית שם הנהיגו ראשי "בונד" וראשי מפלגת "פועלי-ציון". כחברה בתנועת הנוער של "בונד", השתתפה רוזה בפעולות ההגנה ובפעולות-הנגד.
הפוגרומים ברוסיה בשנת 1903 זעזעו את היהודים, וחוללו את העלייה השנייה; ביאליק פרסם אז את שירו המהמם "בעיר ההריגה" שאותו תרגם ז'בוטינסקי לרוסית. השיר בתרגום המעולה היה להיט וחולל צונמי רוחני. אנשי "בונד" התבצרו אחרי הפוגרום בעמדתם האנטי-לאומית, וסירבו, למשל, לקחת חלק בשביתת המחאה במלאת שלושים לפוגרום בוורשה, בטענה ש"'בונד' אינו עושה שביתות 'יהודיות', אלא רק [שביתות] פועליות-מעמדיות".
בעקבות כישלון רוסיה במלחמתה עם יפן בשנת 1905, ובעקבות כישלון המהפכה באותה השנה, התחולל ברוסיה גל נוסף של פוגרומים, שלא פסח על הומל. רוזה בת החמש-עשרה בלטה מאוד בפעולות להגנה עצמית ולליכוד היהודים. סיפר י' בריסקר, יליד הומל:
  • למרות הדיכאון שהשתרר בקרב תושבי הומל היהודיים, אחרי הפרעות שהתחוללו בעיר זאת - התהלכנו אנו, הדור הצעיר, בראש מורם וברגשי-גאווה, כי הומל הייתה העיר הראשונה ברוסיה, שארגנה בתוכה את 'ההגנה העצמית' הידועה, שהגנה על כבודו של עם ישראל בנשק ביד, והוכיחה לממשלת הרשע, שאין אנו עדר כבשים נרעד ונפחד. ההגנה העצמית הפיחה רוח-חיים בנוער היהודי שבעיר, העירה אותו משנתו, וארגוני נוער שונים צצו יום-יום, בידיהם פרוגראמות ופלטפורמות בנות תוכן שונה. וכל הארגונים פתחו לעצמם מועדונים ובתי-ועד, וכולם - אפילו מתוך הסכם חשאי - התרכזו ב"רחוב הנפחים" וכבשוהו כולו. מצדו השמאלי של הרחוב היה פעיל ה"בונד", שעמד אז בעצם פריחתו וכיבושיו, ומימינו - התנועה הציונית.8
טובה חסקינה - מהגננות הראשונות בתל אביב, שהכירה את רוזה במלחמת העולם הראשונה ובמהפכה הבולשביקית בפטרבורג - כתבה:
  • והימים ימי המהפכה ברוסיה, ימי התנערות והתעוררות ברחוב היהודים: בונד, ציונות, פועלי-ציון וצעירי-ציון. רוחות חדשות נשבו בין הסטודנטים הציוניים שבבירה, וחלום אחד חלמו כולם: יצירת קולקטיבים בארץ-ישראל, ואוסיה טרומפלדור בראש. רעיון זה חדר לא רק ללבות החוג המצומצם של חברי טרומפלדור, אלא עשה נפשות גם בחוגים אחרים שעמדו עד עתה מהצד. אפילו אחיה של רוזה התקרב לרעיון ארץ-ישראל, אך לא היא. בונדאית הייתה, והתנגדותה לציונות ולארץ-ישראל נראתה לנו בכל.9
אליעזר שמאלי סיכם:
  • לא הצהרת בלפור ולא יצירת 'החלוץ' על-ידי יוסף טרומפלדור ברוסיה, ובשורת הגאולה הישראלית - לא זעזעו את רוזה ולא השפיעו עליה השפעה כלשהי. התנגדות לציונות טופחה ברוזה בלי הרף בכל ימי ילדותה ונערותה.
כשסיימה רוזה את לימודיה בגימנסיה, "הלכה אל העם", לעבוד ביערות שבניהול אביה, כמפקחת על חוטבי-עצים. כך ביקשה להכיר את המציאות, את החיים המעשיים ואת העם, "שעליו חלמה כל שנות ילדותה, ולמענו ישבה שנים ארוכות על ספסל הלימודים ובלעה ספר אחר ספר".10 מאבקיה עם אביה, יתמותה, עבודתה ביערות ועסקנות פוליטית ברוסיה, כל אלה הקשיחוה. קשיחותה הייתה לשם דבר בתל אביב הקטנה.
רוזה ונחמיה, שנולדו להורים חולניים, גדלו ביתמות, שממנה לא השתחררו עד יום מותם. בתא המשפחתי שבנו שררה אווירה של חולי ושל מוות. רבין:
  • אמי סבלה ממחלת-לב, ובלבי פחדים עמוקים, שמא ההתקפים יכריעו אותה. כל אימת שלקתה בהתקף-לב הייתי רץ בכל כוחותיי להזעיק את הרופא, וחרד שבשובי אמצא אותה מתה. אחותי [רחל, כיום חברת קיבוץ מנרה - א"מ] ואני חיינו בצלו של פחד זה כל שנות ילדותנו, ונזהרנו בקפידה שלא להרגיזה. מאוחר יותר נתגלתה אצל אימא גם מחלת הסרטן. הצירוף של מחלת הסרטן ומחלת הלב היו האירועים העיקריים, שבצלם התנהלו חיי-הבית. אמי הייתה מפוכחת וידעה את מצבה. אבי לא השלים, עשה כל מאמץ וטרח ויגע ושקע בחובות כספיים גדולים, להביא לה רפואה, או לפחות להקל ממצוקתה.11
בגיל צעיר התגלתה ברוזה, כאמור, מנהיגות טבעית עם תוכן סוציאליסטי אנטי-לאומי. הייתה עסקנית נוער, ובזמן המהפכה ניהלה בית-חרושת ללבנים, ששימשו את ה"צבא האדום". כמנהלת, התעמתה עם השליטים החדשים. הם ביקשו לפטרה. העובדים שהעריצוה שבתו, ומנעו בכך את פיטוריה. היא התחילה ללמוד כימיה, אך השלטונות הקומוניסטיים סילקוה מהלימודים, מאחר שסירבה להצטרף לשורות המפלגה. רוזה ונחמיה (בנפרד) נשבּו בקסמו של הסוציאליזם הרוסי, המהפכני והתמים, והתנגדו לבולשביזם הלניניסטי. שניהם החליטו להגר.
רוזה נקלעה לאודסה בשנת 1919, כשהאונייה "רוסלאן" עמדה להפליג לארץ-ישראל, ועליה עולים, רובם חלוצים. רוזה גינזבורג, בת-דודתה, כתבה בזיכרונותיה:
  • לאמתו של דבר באה רוזה [כהן] במקרה לארץ-ישראל. היא הפליגה מאודסה באנייה "רוסלאן" כי לא הייתה לה אפשרות אחרת לצאת את רוסיה בימים ההם, והיא אמרה לנסוע לשבדיה, שהיו לה בה ידידים, ולהסתדר שם בעבודה.12
בשיחותיה באונייה, ואחרי שירדה לחוף, הדגישה רוזה באוזני שומעיה, כי היא אנטי-ציונית, ולא עלתה ארצה, אלא הגיעה לבקר את קרוביה "הציונים הפנאטיים, שעלו לפלשתינה השוממה כבר לפני שנים רבות, ומדברים בה בלשון הקודש".
את ימיה הראשונים בארץ-ישראל עשתה רוזה בבית הדוד מרדכי בן-הילל הכהן בירושלים. האווירה הבורגנית הייתה זרה לרוחה. ברל כצנלסון ומשה שרתוק (שרת) נענו לבקשתה, ושלחו אותה עם מכתב המלצה לעדה, אחותו של משה שרת, לקבוצת כינרת שבעמק הירדן. להלן כתב ההמלצה:
  • העלמה המוכ"זת13 היא רוזה כהן ב'14 בת אחיו של מרדכי בן-הלל, קוזינתם של הלל ודוד. עלמה חשובה אינג'ינר סוציאליסטית, לא בולשביסטית, אך עבדה שנים אחדות בבית חרושת בולשביסטי על-יד פטרוגרד. רחוקה מאוד מכל עניינינו.15
    נקלעה לארץ-ישראל ורוצה לעבוד לשם הכרת הארץ והתנועה שלנו, יותר מאשר לשם העבודה עצמה. היא בת עירו16 ומכירתו הטובה של ברל.
    רצוי מאוד מאוד שתישאר אצלכם. אם תישאר צריך להקדיש לה תשומת לב מיוחדת. היא לא ראתה פני יהודי זה שנים ועתה היא חוששת לזה. חוששת גם לחיי צוותא שאינה רגילה בהם.17 היא בודדה מאוד. בית כהן הוא בשבילה מחנק. את יודעת את טיפוס הנערה הרוסית האינטליגנטית מהבורגנות הגבוהה אשר ניתקה את כל הקשרים עם משפחתה וחברתה ושוב אינה יכולה לשאתם.18
על חייה בקבוצת כינרת כתב אליעזר שמאלי:
  • בפגישותיה הראשונות בכינרת במכרים וידידים מרוסיה - הייתה רוזה מצטדקת תמיד, שבאה לארץ רק לביקור קצר, כדי להתראות עם קרוביה. וכי מה לה, לבלתי-ציונית, ואם תרצו: גם מתנגדת לציונות - ולארץ-ישראל?... רוזה סגורה ומסוגרת כל ימי שבתה בקבוצה ומכונסת בתוך עצמה... לא הייתה קונה "שקל" ולא תרמה לקרן הקיימת לישראל גם שנה לאחר שעזבה את כינרת, כי לא הייתה ציונית.19
יחד עם הוויכוחים המפלגתיים והביטחוניים, נמשכה עבודת הכפיים. בחורף של תחילת 1920, עבדה רוזה החולנית בנטיעת חורשת איקליפטוס בביצה. חלתה בקדחת, ונחלשה מאוד. נזכרה בקרוביה האמידים בירושלים, עזבה את עמק הירדן, ועלתה לירושלים להתרפא. במאורעות אפריל 1920 בירושלים, שהתה רוזה בעיר. זיכרונות הפוגרום בהומל, המחדלים בפרשת תל-חי, ומותו של יוסף טרומפלדור במרס אותה השנה, דחפוה לקו-הדם. היא נקלעה לעין הסערה, וחייה השתנו.

נחמיה

נחמיה רוביצ'וב (רבין) נולד ברוסיה בשנת 1886, בעיירה בסידרוביץ' שבמחוז קייב, למשפחה ענייה. בהיותו בן עשר מת עליו אביו. הוא נאלץ לעבוד בטחנת-קמח על-מנת לפרנס את בני משפחתו. לא עמד בקשיים, ברח לעיירה אחרת, וניתק את כל קשריו הקודמים. גם במקום מגוריו החדש עבד בטחנת-קמח, אלא ששם שמר את כל שכרו לעצמו. כשגדל והיה לנער ולעלם, התמיד בעבודתו, אך לא חידש את קשריו עם אמו.20
בהיותו עלם, עסק נחמיה בפעילות מהפכנית. כשהיה בן שמונה-עשרה, חשדו השלטונות שהוא קשור לקבוצה מהפכנית, ועמדו לאוסרו. הוא ברח לארצות-הברית. שם התגלגל מניו-יורק לסנט לואיס, והתיישב לבסוף בשיקאגו, ועבד בבית-חרושת לבגדים. הוא הצטרף למפלגת "פועלי-ציון". לימודים פורמליים לא למד נחמיה מעולם. גם אוטודידקט לא היה. מעט רעיונות סוציאליסטיים ספג בשיחות עם חברי המפלגה בשיקאגו. זה היה עיקר עולמו הרוחני, כעסקן במפלגה ציונית-סוציאליסטית בארץ-ישראל, בתקופת היישוב והמדינה. במלחמת העולם הראשונה התנדב לגדוד העברי, ולאחר תום הקרבות הגיע אתו לארץ-ישראל. אחרי שחרורו עבר נחמיה, בירושלים, קורס ממשלתי למפעילי טלפון, והתקבל לעבודה כמפקח על רשת הטלפונים. משרדו היה בירושלים.

מפגש ברובע היהודי
הרוגי נבי מוסא, 1920 ירושלים

הבריטים הפרידו ביניהם
עד מהרה חמקה רוזה כהן ממארחיה ההודיים, ופעלה באופן עצמאי, כיאה לבעלת ניסיון בפוגרומים. נחמיה רבין הבחין בדמות לבנה, החומקת בסמטאות. הוא קרא לה לעצור, ושאל למעשיה. היא סירבה להשיב. הוא התעקש. במהלך הוויכוח התנפלה עליו רוזה, וחטפה את אקדחו. הוא אחז בה בחוזקה, והתאמץ ליטול בחזרה את אקדחו. הם צעקו זה על זו ביידיש - עד שקבוצת חיילים בריטיים, שנקלעה למקום, הפרידה ביניהם

את ארגון ה"הגנה" הירושלמי הקים זאב ז'בוטינסקי, שעשרים שנה לפני-כן הושפע מאוד מן הלאומיות האיטלקית הגאה והעומדת על זכויותיה. הוא הטיף ופעל להתגונן בכוח גם מול עוצמה עדיפה וביקש להחילה, ללא הצלחה, בקרב היהודים. נחמיה היה חבר ועד הארגון מטעם ארגון החיילים המשוחררים, והיה מחסנאי הנשק בארגון, ועסק גם בהדרכה. פסח תר"ף (1920) חל בד-בבד עם החג המוסלמי לזכר נבי מוסא, ועם חג הפסחא הנוצרי. ז'בוטינסקי צפה מהומות. הוא חילק את העיר לארבעה רבעים, והציב בהם 34 עמדות שמירה. עמדות נוספות הציב בשערי העיר העתיקה. שליחיו אל יהודי העיר העתיקה, במטרה לארגנם להגנה ולהציב שם עמדות-מגן, נדחו על-ידי היהודים החרדיים, בתואנה שהם ביחסים מצוינים עם שכניהם הערביים. יהודי הרובע היהודי האמינו, שהסכנה אורבת רק לציונים. הם אף איימו להסגיר את אנשי ה"הגנה", אם אך יעזו להיכנס לרובע.21
בשני הימים הראשונים לחג הסתפקו הערבים בארגון הפגנות נגד הציונים. ביום השלישי, הם התנפלו על עוברי-אורח יהודיים, הרסו חנויות בקצה התחתון של רחוב יפו, והמשיכו משם לעבר הרובע היהודי, בקריאות "נשתה את דמם של היהודים"; "אל פחד, הממשלה עמנו". הם הרגו, פצעו, אנסו, בזזו, והשחיתו רכוש. רוב הקורבנות היו בשכונה המעורבת. בשכונת היהודים הצליחו התושבים להתגונן, ולא נפגעו. אנשי ה"הגנה" בעיר יצאו לשער שכם ולשער יפו, אך שם נתקלו בחיילים הודיים, שמנעו מהם, באיומי מכונות-ירייה, להיכנס לעזרת אחיהם. אחר-הצהריים הורשו אמבולנסים של בית-חולים "הדסה" להיכנס ולפנות את הפצועים. בחסותם הוברחו אל בין החומות כמה כלי-נשק וכמה לוחמים.
בין המסתננים לרובע היהודי, היו נחמיה רבין ורוזה כהן, שעד אז לא הכירו זה את זו - נחמיה באמבולנס של "הדסה", ורוזה כ"חובשת" של יחידה הודית, שנשלחה, כביכול, על-ידי השלטונות, להגן על תושבי הרובע. עד מהרה חמקה רוזה ממארחיה ההודיים, ופעלה באופן עצמאי, כיאה לבעלת ניסיון בפוגרומים. רבין הבחין בדמות לבנה, החומקת בסמטאות. הוא קרא לה לעצור, ושאל למעשיה. היא סירבה להשיב. הוא התעקש. במהלך הוויכוח התנפלה עליו רוזה, וחטפה את אקדחו. הוא אחז בה בחוזקה, והתאמץ ליטול בחזרה את אקדחו. הם צעקו זה על זו ביידיש - עד שקבוצת חיילים בריטיים, שנקלעה למקום, הפרידה ביניהם.22
רוזה שהתה ברובע היהודי תשעה ימים, ועזרה לנפגעים. נחמיה נעצר על-ידי השלטונות, וישב במעצר שלושה ימים. לפי שמאלי, השפיעו מחדלי הנהגת היישוב היהודי בתל-חי ובירושלים על החלטת רוזה שלא להמשיך בדרכה לשוודיה כמתוכנן, אלא להשתקע בארץ-ישראל. לדבריו:
  • מיסוֹד הדינמיקה שבהוויה נרקמה רוזה, וחיי שקט וקיפאון, חיי בעל-הבית והגביר שבהומל ובמוהילוב, היו שנואים עליה, וכל ישותה התקוממה נגדם. היא ברחה מפני העובש שעטף שגרת-חיים זאת, ותמיד הרגישה צורך, וצורך אמיתי וכן, לפעול, לעשות, להגיש עזרה, להגן ולהציל. ואין לי ספק שלוּ באה לארץ ומצאה בה את האידיליה של חובבי-ציון שבקולוניות, ודאי שהייתה קמה ובורחת מכאן סמוך לבואה. אך היא מצאה לפניה ארץ-ישראל אחרת לגמרי: ענייה, מדולדלת, חולה, כואבת, פרועה וזקוקה לידיים עסקניות ומלאות מרץ. כר רחב ומשכר זה משכהּ וקסם לה, והיא רותקה אליו עד יומה האחרון.23
אחרי שנרגעו הרוחות, עבדה רוזה כמנהלת-חשבונות בבית-המסחר "חירם" לחומרי בניין, שהיה שייך לקרוביה. עברה להתגורר בחיפה, ונכנסה לפעילות מואצת במועצת הפועלים וב"הגנה". במאורעות מאי 1921, כבר פיקדה על ה"הגנה" בעיר. נחמיה עבר להתגורר בחיפה כמפקח רשת הטלפונים בצפון, בדצמבר 1920, והיה ממלא-מקום של נציג בוועידת היסוד של ההסתדרות. אחרי שאליהו גולומב יצא לחו"ל, נהיה לחבר במועצת ההסתדרות. רוזה ונחמיה נפגשו שוב, ועברו להתגורר יחד במחנה גדוד העבודה בוואדי רושמיה. יצחק נולד אחרי שנה. לקראת סוף הריונה נסעה רוזה שוב לבית הדוד בירושלים וילדה את יצחק בבית-החולים "שערי צדק". בשנת 1923 עברה המשפחה לתל אביב. נחמיה התקבל לעבודה בחברת החשמל, רוזה הייתה למנהלת-חשבונות ב"סולל-בונה". מבחינה כלכלית הם היו מסודרים למדי, יחסית לרוב הארץ-ישראלים דאז. מהוריו, למד רבין להפריד בין נורמות לבין התנהגות - לדגול באידיאולוגיה סוציאליסטית נאו-אנרכיסטית וליהנות ממנעמי הבורגנות. הפרדה זו היא אחת הרעות החולות של ישראל בעת כתיבת שורות אלה, ובייחוד של השמאל, והיא מורשת מרכזית של משפחת רבין לכולנו.
________
[בשבוע הבא נעסוק בחינוך אנטי-אינטלקטואלי שקיבלו רבין וחבריו, בני האליטה החלוצית שנועדו להנהיג את המדינה; בצביעות הערכית של הוריו; בפחדנותו האישית של רבין; ברמה הירודה של בתי-הספר שבהם למד; ובקשר המכונן של חייו: המפגש שלו עם יגאל אלון.]

הערות

1. שמאלי, עמ' 46.
2. סלייטר, עמ' 32.
3. סלייטר, עמ' 44.
4. סלייטר, עמ' 25.
5. שמאלי, עמ' 33.
6. סלייטר, עמ' 48.
7. ראוי לזכור שבאותה שנה, עוד לפני הפרעות בקישינב, יזם זאב ז'בוטינסקי ארגון להגנה עצמית באודסה.
8. סלייטר, עמ' 49.
9. שמאלי, עמ' 28. המחבר נכח בשיחה בין טובה חסקינה לאמו, בהיותו ילד. זכור לו כי חסקינה אמרה לאמו דברים קשים הרבה יותר על אמו של רבין. היא גם סיפרה לאמו, שרבין היה אצלה בגן. המחבר שם לכך לב, כי אז היה רבין הפלמ"חניק גיבורם של הילדים.
10. שמאלי, עמ' 25.
11. פנקס שירות, עמ' 17-16.
12. שמאלי, עמ' 32.
13. המוסרת כתב זה.
14. הייתה עוד רוזה כהן בקבוצת כינרת.
15. דהיינו - לא-ציונית.
16. את המכתב כתב משה, אחיה של עדה. הוא לא ידע, כנראה, שרוזה לא הייתה בת עירו של ברל.
17. חששותיה של רוזה הם מאפייני אישיות שניתן למצוא בבנה. ראו להלן.
18. יוסי גולדשטיין, "רבין - ביוגרפיה", שוקן, 2006.
19. שמאלי, עמ' 36-34.
20. סלייטר, עמ' 16.
21. גם במלחמת העצמאות נקטו החרדים עמדה דומה.
22. סלייטר, עמ' 24.
23. שמאלי, עמ' 39-38.

תאריך:  07/06/2013   |   עודכן:  09/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יצחק רבין האמיתי
תגובות  [ 350 ] מוצגות  [ 350 ]  כתוב תגובה 
1
קיראו ספרו של אורי שטנדל:סכנות
אורבות לנער(יצחק)  |  7/06/13 13:53
 
- תמשיכו להגיב מזה מילשטיין
מתפרנס למחייתו  |  9/06/13 11:25
 
- על דיר יאסין פרסם חומר חובה
לא זבל  |  9/06/13 16:11
2
מי יודע כמה אסונות נוצרים היום
ירון זכאי 1  |  7/06/13 14:02
 
- תינוק ללא אהבת אם
אורי מילשטיין  |  7/06/13 15:46
3
מה חושב חוקר על מילשטיין
אנאליסט  |  7/06/13 14:20
 
- להשלמה כדאי לקרוא גם את הספר
שיצא לאחרונה  |  7/06/13 16:38
 
- מיכל, העיקר לחשוף את כל
אורי מילשטיין  |  7/06/13 21:05
 
- יש להודות שאלמלא הפלמ"ח היינו
בקקאט  |  8/06/13 12:39
 
- אנליסט ואנליזות..........
נכה צה"ל 18  |  7/06/13 18:08
 
- אנליסט הוא שכיר-עט
אורי מילשטיין  |  7/06/13 21:41
 
- אתה מנסה במלל לבטל עובדות.
מוטי1  |  7/06/13 19:41
 
- שכולם היו שרלטנים או פחד
נכון  |  7/06/13 21:51
 
- מדובר ב"ברית הנכשלים"
אורי מילשטיין  |  8/06/13 15:51
 
- ת ג ו ב ה
יעקב יעקב   |  9/06/13 12:02
 
- כל הכבוד יעקב על העדות הכנה! ל"ת
אורי מילשטיין  |  10/06/13 08:53
 
- ברק והצנחנים ב"חווה הסינית"
איציק אגם  |  10/06/13 09:15
 
- ברק
אנאליסט  |  11/06/13 02:26
4
האמא והאישה...
חשדנית  |  7/06/13 14:41
 
- חסד עושה המגיב הזה ללאה רבין
חסד  |  7/06/13 15:38
 
- לא סותר. כוחנית ורעה
חשדנית  |  7/06/13 22:48
 
- למיטב ידיעתי בשלב מסויים
אורי מילשטיין  |  7/06/13 15:55
 
- חשבת לבד על השטות הזאת?
גלילי  |  7/06/13 17:43
 
- ומה הייתה רוזה כהן?
אופירה לוי  |  7/06/13 23:33
 
- את קובעת זאת מהכרות אישית?
גלילי  |  8/06/13 07:08
 
- מר גלילי, אמרתי לך זאת
אופירה לוי  |  8/06/13 10:08
 
- אופירה, אל תהיי פאטתית
גלילי  |  8/06/13 17:08
 
- דברים קשים את אומרת
אופירה לוי  |  7/06/13 21:00
 
- אופירה צודקת, לאה רבין כשלה,
חשדנית  |  8/06/13 00:43
 
- הליקויים בחקירת רצח רבין
אורי מילשטיין  |  8/06/13 07:50
 
- אם היו חוקרים יותר היה מסתבר
שאורי שותף לרצח  |  8/06/13 11:57
 
- אין לך תשובה עיניינית,ברור. ל"ת
אתה מקלל סתם  |  8/06/13 18:34
 
- מלשטיין, אני רצחתי את רבין!
פועה  |  9/06/13 11:25
 
- פועה, גם את ארלוזורוב ???
איריס כהן  |  10/06/13 17:17
 
- לאה דווקא סיפרה מה קרה:
טנט  |  8/06/13 20:31
 
- פוליטיקאים גם משמאל וגם מימין
אורי מילשטיין  |  10/06/13 09:05
 
- מדוע לאה רבין שתקה אחרי הרצח?
חשדנית  |  10/06/13 10:54
 
- בוילה של השב"כ פיברקו את הרצח
שבץ חלובה  |  10/06/13 13:19
 
- למרות שקשה להאשים את לאה
פלא יועץ  |  10/06/13 16:35
5
חודש לפני שרבין נרצח
ירוחם  |  7/06/13 15:31
6
עם התחלה כזאת, מה הפלא
ראומה  |  7/06/13 16:04
 
- רבין כסתל
אורי מילשטיין  |  7/06/13 22:22
 
- בעיקרון שלא מקבלים מהורים בגיל
אחד ויחיד במינו  |  8/06/13 10:03
 
- ילדות אינה סיבת דטרמיניסטית
אורי מילשטיין  |  11/06/13 22:27
7
מיחזור של תוכן חלש במקור...
גלילי  |  7/06/13 17:38
 
- גלילי חוטא במה שהוא מאשים
חייל זקן  |  8/06/13 11:01
 
- גלילי לא חיבר את הפרק
גלילי  |  8/06/13 17:14
 
- מילשטיין וגלילי
חייל זקן  |  8/06/13 21:56
 
- זה לא מדויק
גלילי  |  8/06/13 23:29
 
- מודה במקצת
חייל זקן  |  9/06/13 11:58
 
- אצל מילשטיין זה קיצוני
גלילי  |  9/06/13 17:08
 
- על איזה עובדות אתה מדבר גלילי?
חייםק'ה  |  9/06/13 17:24
 
- אג'נדה סלקציה ופרשנות
אורי מילשטיין  |  11/06/13 11:41
 
- נו באמת
גלילי  |  11/06/13 16:38
8
בעיות העומק של החרדים והציונות
נצר יואב  |  7/06/13 18:21
 
- הציונות לא מסטיקנית
יואל קורנבלום  |  8/06/13 19:00
 
- המיסטיקה הציונית
נצר יואב  |  8/06/13 20:25
 
- עדיין לא מיסטיקה
יואל קורנבלום  |  8/06/13 21:04
 
- תגיד נצר, אתה קראת את
ב_שמואל  |  12/06/13 15:44
9
ככלב השב אל קיאו כן מילשטיין
חייםק'ה  |  7/06/13 19:59
 
- חיימק'ה זה שם של
קיבוצניק  |  7/06/13 21:56
 
- אם לא ראית, כניראה שלא היית שם
גלילי  |  8/06/13 07:43
 
- יהיה זכרם של הלוחמים
ברוך2  |  8/06/13 21:53
 
- שיעור יחסי עצום
גלילי  |  8/06/13 23:36
 
- זה שם של קיבוצניק שהוא פולני  ל"ת
גועל-נפש++  |  8/06/13 17:20
10
איך אפשר לצמוח במציאות הקשה
אופירה לוי  |  7/06/13 20:28
 
- רבין היה ילד נטוש
אורי מילשטיין  |  7/06/13 21:47
 
- אתה היית ילד עטוף באהבה רואים!
פועה  |  9/06/13 11:41
11
אורי, מסכים כל מילה
מרק בריל-כלכלן  |  7/06/13 20:37
 
- חינוך אנטי-אינטלקטואלי
אורי מילשטיין  |  7/06/13 22:05
12
אמרתי אז ואני חוזר ואומר
bob  |  7/06/13 21:14
 
- הרצח היה השלב האחרון
אורי מילשטיין  |  8/06/13 06:40
13
"כל הכפר משוגעים", אמר המשוגע ל"ת
הסיפור הקלסי  |  7/06/13 21:30
 
- הפוסל במומו פוסל
אליהו גולומב  |  9/06/13 00:17
14
קבוצות מאורגנות מטעם ה"הסתדרות
עם רוזה רבין אמו  |  7/06/13 21:40
 
- חינוך לשנאה
אורי מילשטיין  |  7/06/13 22:00
 
- מזעזע!התנפלו על ילדים??? ל"ת
זה אמיתי?  |  8/06/13 01:25
 
- כך גבשו את שלטון השמאל
אורי מילשטיין  |  8/06/13 06:47
15
מילשטיין תתמקד בתאור לא במסקנה
פועה  |  7/06/13 22:38
 
- מסכים עם כל מילה שלך, פועה
עוזר  |  8/06/13 00:07
 
- קמה בזכות החפ"שים! לא של רבין
השתכר ביוני 1967   |  8/06/13 00:30
 
- לפועה המיעצת
ראומה  |  8/06/13 02:12
 
- פועה, תתמקדי בעובדות,
אורי מילשטיין  |  8/06/13 06:53
 
- עובדה שלא בהכרח רבין הגיב כמוך
פועה  |  8/06/13 14:34
 
- נכון פועה "צודקת " רבין בחר
איריס כהן  |  9/06/13 09:19
 
- לא התפרק שום ישן. הכל מולד
נצר יואב  |  8/06/13 20:40
 
- ניסוח חד כתער! ל"ת
אורי מילשטיין  |  11/06/13 17:04
 
- פועה תודה, תגובתך מחזקת אותנו ל"ת
גבלס  |  8/06/13 22:03
16
''מורשת'' רבין
מלש  |  7/06/13 22:43
 
- רבין היה אדם בינינוי מינוס
אורי מילשטיין  |  8/06/13 07:02
 
- ברח גם ממלחמת ששת
הימים  |  9/06/13 00:22
17
האמא דווקא הייתה ג'דעית
וגם ציונית  |  7/06/13 23:04
 
- אפילו אם זה נכון,
אורי מילשטיין  |  8/06/13 07:13
 
- מסכים בעקרון אבל האמא הייתה
ציונית למעשה  |  8/06/13 11:07
 
- הנושא אינו רוזה כהן
אורי מילשטיין  |  9/06/13 14:49
18
תיק רבין:מיתוס ושיברו/מילשטיין
חשדנית  |  8/06/13 00:53
 
- את רואה צל הרים כהרים!
עוזר  |  8/06/13 02:16
 
- מורשת רבין: דבר והיפוכו !
חשדנית  |  8/06/13 03:26
 
- רבין חתם על הסכם אוסלו
אורי מילשטיין  |  8/06/13 11:06
 
- אשף מטוניס חזר באוגוסט 1991
נצר יואב  |  8/06/13 20:49
 
- באוגוסט 1991 אהוד ברק היה
חשדנית  |  11/06/13 09:53
 
- היה יציר כפיה של אימו
שבץ חלובה  |  9/06/13 14:46
19
כל כך הרבה רוע אצל מילשטיין
עין אחת  |  8/06/13 01:51
 
- כל הרבה טפשות
ראומה  |  8/06/13 01:59
 
- משרתים בשכר
אורי מילשטיין  |  8/06/13 06:34
 
- למגיב עין אחת
שולם  |  8/06/13 09:00
 
- "בעל עין אחת" משרת את אדוניו
אורי מילשטיין  |  8/06/13 09:08
 
- מילשטין..אתה צואה כמו שפטל
כל כלב יבוא יומו  |  8/06/13 11:52
 
- עד כה שום עובדה שתסתור את מילש
מי מתנגד לבירור?  |  8/06/13 18:48
 
- מחקר ממושך ומבוסס
אורי מילשטיין  |  9/06/13 19:23
20
הללויה לאורי מילשטיין=אמת מהיס
קורןנאוה טבריה  |  8/06/13 07:20
 
- הגרוע ביותר האפשרי
אורי מילשטיין  |  8/06/13 07:44
 
- תבדוק בבקשה מעיין צמחה המוטציה
ששמה יורם שפטל  |  8/06/13 12:10
 
- גם אם זה לא נעים
יואל קורנבלום  |  8/06/13 19:19
 
- שפטל התנדב להגן על דמאניוק
גלילי  |  8/06/13 23:50
 
- גלילי, תחשוב מה אתה
יואל קורנבלום  |  9/06/13 21:25
 
- ניתוח יפה של צביעות השמאל!שאפו ל"ת
קוראת מזדמנת  |  11/06/13 01:18
 
- זאת רק המנה הראשונה
אורי מילשטיין  |  11/06/13 09:55
 
- תגובה מעולה של קורנבלום
חשדנית  |  11/06/13 10:13
 
- מצטער, ברק לא נאצי בעיני
גלילי  |  11/06/13 16:26
 
- תגיד, אתה מטורף? (3)
חייםק'ה  |  11/06/13 19:07
 
- לא תמיד הקרימינל מודע להיותו
ב_שמואל  |  10/06/13 21:45
 
- קראו ביוגרפיה של היטלר
ראיס-פוטין-טיל300  |  8/06/13 20:09
 
- נאווה הזאת עברינית מורשעת עם
רקע פלילי  |  8/06/13 11:28
 
- את מודעת לכך שאת מוציאה דיבה
אופירה לוי  |  8/06/13 12:11
 
- תבדקי במשטרה .קורןנאווה מטבריה
עברינית מורשעת  |  8/06/13 12:33
 
- נאווה קורן גם מרוקאית !!!!!!!!
ע ו ב דה !!!!!!  |  8/06/13 12:40
 
- אופירה,בבקשה תתבעי אותי! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  8/06/13 12:56
 
- על "עברינותה" של נאווה קורן
מאי שם  |  8/06/13 18:22
 
- אופירה סליחה-טעיתי בתגובתי אל
קורןנאוה טבריה  |  8/06/13 22:34
 
- נאווה קורן מטורללת על כל הראש
עובדה  |  9/06/13 11:06
 
- נאווה קורן ראוייה למדליה !!
חשדנית  |  11/06/13 10:32
21
אין הבדל בין רוזה האדומה לבריו
קורןנאוה טבריה  |  8/06/13 08:00
 
- לפי התגובה רואים שנאווה קורן
לא נורמלית  |  8/06/13 11:34
 
- במסגרת ההגנה בתרפ"א רוזה
נלחמהלהגנת יהודים  |  8/06/13 12:33
22
קראתי מספר ביוגרפיות של היטלר
חייםק'ה  |  8/06/13 10:06
 
- נכשל כלכלית?
כלכליסט  |  8/06/13 10:45
 
- אכן לא נכשלתי כלכלית
אורי מילשטיין  |  8/06/13 11:12
 
- היה רצוי ששלטונות המס יבדקו
את הכנסות מילשטין  |  8/06/13 11:46
 
- מס הכנסה מקבל דיווח שוטף
אורי מילשטיין  |  11/06/13 16:57
 
- השב'כ צריך לבדוק את מעשיו של
אורי ברצח רבין !  |  8/06/13 11:41
23
מילשטין היה כנראה מעורב עם
יגאל עמיר ימח שמו  |  8/06/13 11:21
 
- מילשטין ושפטל אותה צואה ימנית
חבל על הזמן  |  8/06/13 12:04
24
מילשטיין הוא היסטוריון מקצועי
שבץ חלובה  |  8/06/13 12:10
 
- עושה רושם שאתה חבר לדעותיו של
יגאל עמיר ימח שמו  |  8/06/13 12:15
 
- גם על גבלס אמרו שהוא הסטוריון
עובדה !!!!!!!!!  |  8/06/13 12:22
 
- שבץ חלובה זה שם מרוקאי או
סתם פרענק פערך ?  |  8/06/13 12:27
 
- צודקת ומסכים, דר' מילשטיין
מביא עובדות  |  9/06/13 08:24
25
איזה כיף,האמת שחושף מילשטיין מ
קורןנאוה טבריה  |  8/06/13 13:02
26
רבין וקונספירציית יום כיפור
חשדנית  |  8/06/13 13:43
 
- והדולרים של לאה(?) ל"ת
ממשכורת צבאית?  |  8/06/13 17:31
 
- פרשת הדולרים אינה חשובה בקיומם
ב_שמואל  |  10/06/13 22:11
 
- לחשדנית גם רבין נרצח בסופו של
איריס כהן  |  10/06/13 08:28
 
- אכן. נפש תחת נפש
חשדנית  |  10/06/13 11:03
27
חחח...איך אורי מוציא שם בארץ
מאי שם  |  8/06/13 14:00
 
- רבין לא היה שמאלני
אורי מילשטיין  |  8/06/13 15:12
 
- אבל הוא הפך להיות אלוהים שלהם
מאי שם  |  8/06/13 18:06
 
- השמאל ניצל את המיתוס של רבין
אורי מילשטיין  |  9/06/13 06:47
28
האישפוז בבית חולים פסיכיאטרי
אלון פלג  |  8/06/13 14:28
 
- טיפול פסיכיאטרי
אורי מילשטיין  |  8/06/13 14:45
 
- קשה לקבל את זה
אלון פלג  |  8/06/13 15:10
 
- בוודאי שרוב האחרים אינם ראויים
אורי מילשטיין  |  8/06/13 15:21
 
- ביחוד הברווזון ביבניון!! ל"ת
איריס כהן  |  10/06/13 08:35
 
- רבין כתלמיד בכדורי שיא מאווייו
פלא יועץ  |  11/06/13 09:19
29
רבין האמיתי - תקציר
שאול.  |  8/06/13 14:51
 
- תקציר מדוייק
אורי מילשטיין  |  8/06/13 15:28
30
יש להקים את אנדרטת אלטלנה
שבץ חלובה  |  8/06/13 15:05
31
אורי מילשטיין, אתה נהנה ,
חנו  |  8/06/13 15:46
 
- רבין לא היה אדם פרטי
אורי מילשטיין  |  8/06/13 16:14
32
מה ההסבר של מילשטיין השקרן
חייםק'ה  |  8/06/13 16:51
33
מה ההסבר של מילשטיין השקרן (2)
חייםק'ה  |  8/06/13 17:01
 
- עוד יש לך ציפיות ממנו?
גלילי  |  8/06/13 17:24
 
- יש גבול לא?
חייםק'ה  |  8/06/13 17:36
 
- אג"ח, פששש...איך תפסתם אותו
מאי שם  |  8/06/13 18:13
34
הכובע החדש של מילשטיין
אנאליסט  |  8/06/13 17:23
 
- א.ברק שהיה ילד רזה וקטן,חי
פלא יועץ  |  11/06/13 10:32
 
- פלא של תגובה...
אנאליסט  |  13/06/13 01:39
 
- האומנם הפשע השמאלני אינו גלוי?
ב_שמואל  |  13/06/13 08:40
 
- נילי פריאל אסורה לבעלה ולבועלה
חשדנית  |  13/06/13 10:39
35
עבודת קודש
סטודנט לביטחון  |  8/06/13 17:41
 
- מפאי ההיסטרית שיכתבה היסטוריה
ראיס-פוטין-טיל300  |  8/06/13 20:19
36
חצי המדינה על שם "הקדוש" הזה!
אלי הרחובותי  |  8/06/13 17:46
 
- מצטרפת ל"ת
חשדנית  |  11/06/13 10:45
37
מילשטיין ממחזר סידרתי
אליהו גלעדי  |  8/06/13 19:19
 
- הלוואי שהיו עוד "ממחזרים"
סטודנט לביטחון  |  8/06/13 19:43
 
- דבריך קושט דברי אמת
אנאליסט  |  8/06/13 20:07
38
לסטודנט לבטחון האהבל
אליהו גלעדי  |  8/06/13 21:14
 
- "המלך" רבין
עובר אורח  |  9/06/13 13:13
39
למה מילשטיין רוצה שישנאו אותו
עין אחת  |  8/06/13 21:15
40
למי שדר' מילשטיין חשוב
לו...  |  8/06/13 21:47
 
- צפירת הרגעה לקצין לוחמני...
אנאליסט  |  8/06/13 22:54
 
- לו היית מזדהה
ולא שפן  |  9/06/13 00:05
 
- מיהו השפן?
אנאליסט  |  9/06/13 01:18
 
- אנאליסט הוא אהוד ברק
חשדנית  |  9/06/13 21:31
 
- חלשה גם בניחוש...
אנאליסט  |  10/06/13 19:11
 
- נחשו מי כתב את הקטע הבא:
חשדנית  |  9/06/13 21:41
41
מר מילשטיין לתשומת לבך
אורית בת-ציון  |  8/06/13 22:34
 
- תודה אורית, יטופל! ל"ת
אורי מילשטיין  |  9/06/13 06:24
 
- ואיך תתקן את השקר הזה?
חייםק'ה  |  9/06/13 09:53
 
- למה להטריח? במשפט חסר משמעות
פועה  |  9/06/13 08:04
42
אתה מביא עובדות חשובות. אמיץ!! ל"ת
תודה, מילשטיין  |  8/06/13 22:53
43
אלוהים נמצא בפרטים הקטנים
חייםק'ה  |  8/06/13 23:52
 
- לא מיליון וגם לא חצי
שקרים של   |  9/06/13 00:11
 
- חשיבה קטנונית וסטריאוטיפית
אנאליסט  |  9/06/13 01:49
 
- מפחיד
גלילי  |  9/06/13 03:21
 
- אין ספק שעל פי מספר
ב_שמואל  |  10/06/13 22:36
44
הכותרת מטעה...יצחק רבין לא היה
מזויף  |  9/06/13 00:27
 
- "האמיתי" בכותרת הוא המזוייף
אורי מילשטיין  |  9/06/13 10:10
45
תנועת העבודה בעיניים היא גיס 5
נצר יואב  |  9/06/13 07:54
 
- אנחנו סוכנים של אויבינו
אורי מילשטיין  |  9/06/13 10:18
 
- בהמשך לדברייך, אורי
אופירה לוי  |  9/06/13 11:13
 
- אופירה כל הכבוד!
אורי מילשטיין  |  9/06/13 14:40
 
- "מהפכה פרדיגמטית"...
חייםק'ה  |  9/06/13 17:15
 
- אני מתאמצת להבין חיימק''ה
אופירה לוי  |  9/06/13 20:25
 
- ZV BJNS
חייםק'ה  |  10/06/13 11:01
 
- למתבונן בר דעת אתה נחשף
אופירה לוי  |  10/06/13 11:43
46
מילשטיין הוא תקלה בעצמו
שמעון אמסלם  |  9/06/13 10:06
 
- הוריו כנראה שנאו אותו והעריצו
חייםק'ה  |  9/06/13 10:55
 
- תקלות של אלוהים
אורי מילשטיין  |  9/06/13 10:56
 
- מילשטיין. ממה אתה מתפרנס חוץ
מתגובות מגיבים  |  9/06/13 11:18
 
- מעריב
אורי מילשטיין  |  9/06/13 13:06
 
- אני ממש לא ידידך
שמעון אמסלם  |  9/06/13 12:02
 
- שמעון אמסלם ואני איננו ידידים!
אורי מילשטיין  |  9/06/13 13:12
47
אוליגרכים קיבוציים בצבא
ספר חדש  |  9/06/13 10:32
 
- מיתוס השוויון והצניעת
אורי מילשטיין  |  9/06/13 11:11
 
- מילשטיין הכל נכון. הם שדדו
חשדנית  |  9/06/13 17:26
 
- המשך
חשדנית  |  10/06/13 20:28
48
משפטו אל יגאל עמיר היה מפוברק
שבץ חלובה  |  9/06/13 11:01
 
- אתה טועה ומטעה. לאה רצחה אותו
שפכטל  |  9/06/13 11:12
 
- ומדוע המכונית עם רבין
אורי מילשטיין  |  9/06/13 11:50
 
- קשקוש בלבוש
חייםק'ה  |  9/06/13 17:30
 
- חיימ'קה, איך אתה ידוע מה
ב_שמואל  |  11/06/13 07:23
 
- לא צריך שום מקור מידע
חייםק'ה  |  11/06/13 15:09
 
- פינוי הפגנה רגועה, באמצעות רכב
ב_שמואל  |  12/06/13 15:29
 
- ספקולציות מטופשות
חייםק'ה  |  12/06/13 17:25
 
- אתה מוכיח את השקר השמאלני
ב_שמואל  |  13/06/13 08:05
 
- אורי, רבין הגיע עם ניידת טיפול
חשדנית  |  9/06/13 17:50
49
משפטו של עמיר מפוברק (המשך)
שבץ חלובה  |  9/06/13 11:08
50
משפט יגאל היה מפוברק (המשך 3)
שבץ חלובה  |  9/06/13 11:15
 
- אין ספק שמשפט
פוברק  |  9/06/13 14:30
 
- גם רצח קנדי לוטה בערפל
יואל קורנבלום  |  9/06/13 18:16
 
- רצח רבין היה תרגיל בתוך תרגיל
חשדנית  |  11/06/13 11:16
 
- הנה חביבתי
חייםק'ה  |  11/06/13 15:17
 
- חיימקה, חתונה לא תצא כאן אבל
חשדנית  |  11/06/13 23:15
 
- איזה צד שני?
חייםק'ה  |  12/06/13 08:40
 
- תגיד, זה נראה לך נורמלי
ב_שמואל  |  13/06/13 00:43
 
- זה נראה לך נורמלי
חייםק'ה  |  13/06/13 07:36
 
- אתה שוב משקר, היכן ראית
ב_שמואל  |  13/06/13 11:46
 
- שמואל,לסמולנים לא אכפת מי רצח
חשדנית  |  13/06/13 14:23
 
- זו, פשוט, עובדה מדהימה ובלתי
ב_שמואל  |  13/06/13 15:59
51
יואב יצחק מגן על רוצחי רבין
שבץ חלובה  |  9/06/13 11:43
 
- חלש
מלש  |  9/06/13 23:49
52
יא יואב יצחק אתה מחרבן
שבץ חלובה  |  9/06/13 11:57
53
ד"ר מילשטיין גיבור ישראל
עוז ססונקין  |  9/06/13 12:37
 
- יש לתת כבוד ליואב יצחק
אורי מילשטיין  |  9/06/13 14:31
 
- כל הכבוד ליואב יצחק, היחיד
חשדנית  |  9/06/13 17:35
54
ברי חמיש ידע את האמת על ההתחלה
שבץ חלובה  |  9/06/13 13:14
 
- אפשר לקבל העתק
וייס  |  9/06/13 14:35
55
לשבץ חלובה
אנאליסט  |  9/06/13 17:11
 
- הראיות מובילות למסקנה שהיה קשר
שבץ חלובה  |  9/06/13 18:04
56
שאלה לחובבי הקונספירציות
חייםק'ה  |  9/06/13 17:37
 
- תיאוריות קונספירציה וקרל פופר
גלילי  |  9/06/13 18:37
 
- CUI BONO
אנאליסט  |  9/06/13 19:06
 
- אני קראתי את ספרו של חמיש
חייםק'ה  |  10/06/13 02:56
 
- קראת את הספר ולא הבנת אותו
שבץ חלובה  |  10/06/13 13:05
 
- המונח קונספירציה שמור לרצח
שבץ חלובה  |  10/06/13 10:16
 
- קונספירציה
אורי מילשטיין  |  10/06/13 19:17
 
- כמו במקרה של האחים קהלני
אלון פלג  |  9/06/13 19:58
 
- לגבי האחים קהלני
גלילי  |  14/06/13 02:21
 
- הקושרים לא סמכו על יגאל
שבץ חלובה  |  10/06/13 01:31
 
- בהחלט מתקבל על הדעת
יואל קורנבלום  |  11/06/13 06:39
 
- לחיימקה -יגאל עמיר חלק
איריס כהן  |  10/06/13 09:23
 
- הבולשביקים פחודים מן האמת! ל"ת
אורי מילשטיין  |  10/06/13 10:39
 
- סתם שקרנית הזויה
חייםק'ה  |  10/06/13 10:51
 
- לחיימקה ,שאלות טובות שגם אני
איריס כהן  |  10/06/13 17:44
 
- עמיר ואחיו ניסו לרצוח את רבין
חייםק'ה  |  10/06/13 19:19
 
- לחיימקה
איריס כהן  |  10/06/13 22:58
57
האחריות על פתית תיק רבין היא
שבץ חלובה  |  9/06/13 18:12
58
מצאתי! את הטעות של מילשטין
מבקר היסטוריונים  |  9/06/13 19:30
 
- השלמת התמונה...
אנאליסט  |  9/06/13 20:35
 
- אז מה הטעות?
אורי מילשטיין  |  9/06/13 22:51
59
רבין - מגדולי מנהיגי של ישראל
איציק אגם  |  9/06/13 22:49
 
- מגדולי שתייני הויסקי שיבאס
מלש  |  9/06/13 23:54
 
- רבין כמטרה להכפשות - עוד בחייו
אנאליסט  |  10/06/13 07:33
 
- לאיציק אגם ,איך אתה יודע
איריס כהן  |  10/06/13 08:52
 
- בייחוד שאיציק אגם
אורי מילשטיין  |  10/06/13 10:28
 
- גרשו את מילשטיין מהבית?
חייםק'ה  |  10/06/13 10:46
 
- רבין היה מנהיג חשוב בישראל
ב_שמואל  |  11/06/13 08:05
60
חיפשתי את הספר הזה כבר שנים
machinery  |  9/06/13 22:52
 
- אפשר לרכוש את הספר
אורי מילשטיין  |  10/06/13 05:49
61
לגלילי - תאוריית הקונספירציה
אנאליסט  |  10/06/13 08:06
 
- מצידי שיחשפו הכל
גלילי  |  10/06/13 18:52
 
- לא איכפת לך שיתכן
ב_שמואל  |  11/06/13 08:37
 
- מבחינתי יש דברים יותר דחופים
חייםק'ה  |  11/06/13 16:02
 
- על מה אתה יכול להאשים
ב_שמואל  |  13/06/13 00:59
 
- אני לא מאשים אף אחד
חייםק'ה  |  13/06/13 08:32
 
- ראשון ראשון ואחרון אחרון
ב_שמואל  |  13/06/13 12:00
 
- מצטער
חייםק'ה  |  13/06/13 15:32
62
אלטלנה
חיים ישראלי  |  10/06/13 08:39
 
- אבל לא לעולם חוסן
אורי מילשטיין  |  10/06/13 09:11
 
- עוד שקר מטופש של מילקשטיין
חייםק'ה  |  10/06/13 09:33
63
חזק ואמץ אורי
דרור שקולניק  |  10/06/13 10:48
 
- כבר מזמן איננו דמוקרטים
אורי מילשטיין  |  10/06/13 11:17
64
ההבדל ביננו לבין הערבים
אלון פלג  |  10/06/13 11:17
 
- סיבה לדאוג
אורי מילשטיין  |  10/06/13 13:51
65
הבה נבחן את המשפט הראשון
חייםק'ה  |  10/06/13 16:33
 
- מילשטיין! העם מחכה!
חייםק'ה  |  10/06/13 22:22
 
- עזוב, האיש סובל והוא לא במיטבו
פועה  |  11/06/13 09:13
 
- הוא טוען שהוא חוקר את הנושא
חייםק'ה  |  11/06/13 15:48
 
- רוזה לא רצתה תינוק...
חשדנית  |  11/06/13 23:56
 
- לפועה ,גם לנרי אבנרי את אומרת
איריס כהן  |  11/06/13 17:59
 
- משעשע
אורי מילשטיין  |  11/06/13 10:21
66
למה לאה הופרדה מבעלה יצחק?
שבץ חלובה  |  11/06/13 14:33
67
רצח רבין היה הפשע הכי גדול
שבץ חלובה  |  11/06/13 18:26
 
- אכן יש לפתוח את התיק מחדש
אנאליסט  |  11/06/13 20:09
 
- לא משלה את עצמי שזה יהיה קל
שבץ חלובה  |  12/06/13 07:29
 
- למה עמיר לא דורש משפט חוזר?
חייםק'ה  |  12/06/13 08:46
 
- יגאל מאמין שהוא רצח אותו
שבץ חלובה  |  12/06/13 20:51
 
- מי מפחד מחקירה חדשה?
אנאליסט  |  12/06/13 23:22
 
- מי מפחד? השלטון הנוכחי מפחד
שבץ חלובה  |  13/06/13 06:45
 
- שבץ חלובה, הדרך היחידה להגיע
חשדנית  |  13/06/13 14:37
 
- ברק פרש לסמול אין כח. אשכנזי?
שבץ חלובה  |  13/06/13 15:45
 
- המטרה לסכסך בין הסמולנים
חשדנית  |  13/06/13 23:06
68
נקודות למחשבה ל- ב_שמואל
אנאליסט  |  11/06/13 22:30
 
- אני מצטער, אך אני לא מכיר
ב_שמואל  |  13/06/13 01:34
 
- שקרים ושטויות
חייםק'ה  |  13/06/13 08:38
 
- לגבי חקירה של רצח רבין
ב_שמואל  |  13/06/13 03:37
 
- המאל אינו רוצה לדעת את האמת
אורי מילשטיין  |  14/06/13 06:51
 
- אני מאד רוצה לדעת את האמת
חייםק'ה  |  14/06/13 10:21
69
עדיין יצחק רבין תרם המון
פוני יער   |  12/06/13 08:58
 
- פוני, נשוחח אחרי שתקרא את כל
אורי מילשטיין  |  12/06/13 20:36
 
- אתה צודק, מגיע לו על מעשיו
ב_שמואל  |  13/06/13 03:21
 
- מדליות
אורי מילשטיין  |  13/06/13 09:19
 
- אורי, אתה חקרת ואתה יודע, אני
ב_שמואל  |  13/06/13 13:44
 
- השמאל שלט בישוב ובמדינה
אורי מילשטיין  |  13/06/13 15:16
 
- מה רבין היה אשם שאמא שלו היתה
שבץ חלובה  |  16/06/13 08:31
70
marriage solution
isabella  |  16/05/21 04:11
71
marriage solution
isabella  |  15/02/22 02:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
הממשלה החליטה להקים ועדת איתור לתפקיד הבכיר שינהל את התחבורה הציבורית בישראל. נציבות שירות המדינה ומשרד התחבורה לא המתינו למינוי חברי הוועדה, ופרסמו תנאי סף לתפקיד בניגוד להחלטת ממשלה ולכללי הנציבות. משהסתיים המועד להגשת המועמדויות התברר: אין ועדת איתור...
ד"ר אורי מילשטיין
פרק חמישה-עשר ואחרון מספרו/מחקרו הסנסציוני החדש של ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין על אהוד ברק כאיש צבא, כמפקד בכיר וכראש מערכת הביטחון    בפרק: אירועי נכבה 2000, התחממות גזרת קבר יוסף, פרשת אי-חילוצו של לוחם משמר הגבול מדחת יוסוף, בריחת צה"ל מקבר יוסף; ועדת החקירה בראשות האלוף יורם יאיר והוכחה שמנהיג החיזבאללה חסן נסראללה צדק כשקבע שצה"ל משול לקורי עכביש שניתן לסלק בקלות    וגם: סיכום ומסקנות של המחקר
ד"ר אורי מילשטיין
פרק ארבעה-עשר מספרו/מחקרו הסנסציוני החדש של ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין על ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, רב-אלוף בדימוס אהוד ברק    הפעם: היחסים בין ברק לשר החינוך בממשלתו יוסי שריד; הטענה שראש האופוזיציה אריק שרון והרמטכ"ל שאול מופז פעלו יחד לסלק את ברק מראשות הממשלה; חוסר הבנתו של ברק את האותות שעומד להתרחש פיצוץ בשטחים ושהאינתיפאדה השנייה עומדת לפרוץ; וההונאה העצמית של כל ראשי מערכת הביטחון וצה"ל ביחס לבעייתיות קבר יוסף
יואב יצחק
אורגן חדש מוקם במסגרת News1: "משמר המשפט"    מטרתנו: להעמיק את עיסוקנו בתחום של עיתונות-חוקרת במיוחד מול גורמים בעלי עוצמה ובעלי שררה וממון    עיתונאים-אורחים, עורכי דין ואחרים מוזמנים להשתתף במאבק הגדול
ד"ר אורי מילשטיין
פרק שלושה-עשר מספרו/מחקרו הסנסציוני החדש של ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין על ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, רב-אלוף בדימוס אהוד ברק    הפעם: אי-הבנתם של רה"מ ושר הביטחון ברק, יועציו הערביסטים וראשי אגף המודיעין של צה"ל בתהליכים הפנימיים בעולם הערבי; הצלחתו של ברק "לעבוד" על ביל קלינטון וכישלונו "לעבוד" על חאפז אסד ויאסר ערפאת; האופן בו כפה ברק על צה"ל לבגוד בצד"ל ולברוח מדרום לבנון; הבריחה המבישה מדרום לבנון; ותוצאות הבריחה ולקחיה
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il