אם אתם תושבי פתח תקוה, אור יהודה או קריית אונו המשתמשים בתחבורה הציבורית, אולי הרגשתם את האיחורים של האוטובוסים בשבועיים האחרונים ואת הצפיפות בהם. זה לא החמסין שמתעתע בכם, אלא
משרד התחבורה ו
חברת קווים שעשו יד אחת כדי לפגוע בשירות שניתן לנוסעים.
תדירות הקווים פחתה בשבעה קווים, ובמקום 1,014 נסיעות יומיות הנהוגות בתקופת חופשת הקיץ, מופעלות כעת 890 בלבד. מדובר בהפחתה של כ-12% מהנסיעות.
אם תהיתם לאן נעלמו האוטובוסים, תמצאו את התשובה לכך בבני ברק השכנה. רק לפני שבועות מספר
דיווח News1 בהרחבה על שערוריית קווי הים מבני ברק לחוף הנפרד בהרצליה - הפעלת השירות, שהופעל עד אשתקד על-ידי קואופרטיב דן, נכפתה על-ידי משרד התחבורה על חברת קווים. קווים אינה ערוכה למתן סוג כזה של שירות, וגם השירות שניתן לנוסעים החרדים המבקשים לנפוש מעט בחופשת הקיץ נפגע משמעותית, ועל כך כבר כתבנו. מה שלא ידענו, ומתברר רק כעת, הוא שגם שירות התחבורה הציבורית הסדיר לנוסעים אחרים נפגע גם כן.
כ-40 אוטובוסים לקווי הים כדי להפעיל את קווי הים לחוף הנפרד, דרושים לחברת קווים כ-40 אוטובוסים. שאלנו את דובר החברה, כמה נסיעות הורדו בסך-הכל מהשירות הסדיר באשכול פ"ת-אונו. הוא התחמק מלהשיב לעניין וענה: "רובם המכריע של האוטובוסים המופעלים בקווי הים מופעלים על-ידי חברות מתגברות, ולא על-ידי חברת קווים. באותם מקרים מועטים שנעשה שימוש באוטובוסי החברה, ובאישור משרד התחבורה, ההפעלה נעשית באמצעות תגבור מקווים עתירי תלמידים, שממילא בתקופה זו של השנה ישנה ירידה בתדירות הפעלתם".
האמנם? בדיקת News1 העלתה כי הדובר אינו מדייק. קווי תלמידים אכן אינם פועלים בתקופת חופשת הקיץ, והאוטובוסים המשמשים אותם הועברו לטובת קווי הים. הדובר מדבר על קווים עתירי תלמידים ולאו-דווקא על קווים המשמשים רק תלמידים. אך דובר קווים בחר לנסות ולהסתיר מאיתנו שתדירות הקווים הללו נמוכה ממילא בחופשות ומדובר למעשה בהפחתה על גבי הפחתה. למעשה, גם קווים רגילים נפגעו - 124 נסיעות פחות בשבעה קווים באשכול פתח תקוה-בקעת אונו: 16, 25, 36, 53, 62, 68, 99. קווים אלה משרתים בעיקר אוכלוסיות מוחלשות משכונות מצוקה וחיילים. קשה להתנתק מהמחשבה שהבחירה דווקא בקווים אלה נועדה למנוע מחאה.
בתקופת חופשת הקיץ של בתי הספר, למרות שאין מדובר בקווי תלמידים, תדירות הקווים הללו נמוכה ממילא ולמעשה מדובר בהרעה נוספת בשירות. תדירות הנסיעות בקווים שנבחרו ירדה, ופרק הזמן בין נסיעה לנסיעה גדל. נוסעים בקווים אלו מדווחים בדרך כלל על צפיפות, ומאז השינוי החדש הפכה הצפיפות באוטובוסים לקיצונית בצורה בלתי נסבלת ("סרדינים"). אם לא די בכך, גם השירות בחלק מן הקווים הנפגעים מסתיים בשעה מוקדמת יותר של הלילה.
הכל נעשה אומנם על-ידי חברת קווים, אך באישור מצד משרד התחבורה, שאיפשר את הפגיעה בחלשים. נזכיר כי זה אותו משרד תחבורה שגם אישר לפגוע בקווי הים לתושבי בני ברק כאשר הורה להעביר אותם מדן לחברת קווים.
"מענה הולם לנוסעים? ומה אומרים במשרד התחבורה? דובר המשרד אבנר עובדיה מסר כי "תדירות הנסיעות צומצמה בשעות השפל בלבד, שממילא מספר הנוסעים והביקוש בהן קטן ביותר. במקביל, תוגברו קווים אחרים באזור הנותנים מענה הולם לנוסעים".
גם כאן, תשובת הדובר תלושה מן המציאות. ראשית, תדירות הנסיעות צומצמה הן בשעות השפל והן בשעות השיא לאורך כל שעות היממה. שנית, כל פתח-תקוואי יודע שגם בשעות השפל הביקוש לקווים אלה גבוה, ומי שעושה בהם שימוש הם לרוב אנשים קשי-יום וקשישים שנוסעים לקופת חולים ולשוק. ואחרונה, לאלו נוסעים בדיוק הוא מתכוון - האם לתושבים באזורים שנפגעו שלא קיבלו שום תגבור או לנוסעים בבני ברק, ששירות עבורם אינו מצדיק בכהוא זה פגיעה בשירות הקיים.
יצוין כי האופן בו הודיעה קווים על הפחתת הנסיעות נעשה באופן שלא גרם לאף נורה אדומה לדלוק אצל הנוסעים. נאמר בהודעה כי "לוחות הזמנים ישתנו בקווים" האמורים. הודעות מעין אלה, שמשמעותן בדרך כלל היא שקו מסוים יאחר או יקדים בכמה דקות, הן עניין שבשגרה. בהודעה האמורה לא היה שום רמז לכך שעשרות נסיעות הולכות להתבטל. דובר קווים סירב להתייחס לשאלה שהפנינו אליו בעניין.
ב-9 באוגוסט, אחרי שלושה שבועות של סיוט תחבורתי, תחזור קווים לשגרה. אך את הרושם הרע שנותר יהיה כנראה קשה למחוק.