X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
תרשים קרב נבי סמואל
דרך רבין ומורשתו - פרק 11
הפקרת פצועים ושחיטתם בנבי סמואל
פרק אחד-עשר מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי בפרק: האופן בו תפקדו חיילי חטיבת "הראל" בקרב נבי סמואל, שעה שמפקד החטיבה רבין ישן מוכה-הלם-קרב במטה החטיבה; איך אורי בן ארי, לימים תת-אלוף בצה"ל, יצא ל"התקפה סיבובית", לא השלים את המשימה כגל שני ולא חילץ נפגעים ששכבו פצועים במדרון הקדמי ונשחטו ע"י הערבים לאור היום כשחבריהם (פקודיו של רבין) ברחו ואחרים צפו בכך מרחוק ולא עשו דבר
פירוט מהלכי הקרב בנבי סמואל לתרשים המצורף מעלה:
1) פוזה ובן-פורת נעים לעמדות הזינוק. בן-פורת תוקף את בית-איקסא.
2) פוזה מגיע לעמדה לפני נבי סמואל.
3) בנר חוסם בין נבי סמואל לבידו.
4) משוריינים מנסים להגיע לבית-איכסה.
5) פוזה תוקף את נבי סמואל.
6) משוריינים מנסים להגיע לנבי סמואל דרך עמדה בריטית ב-הרדר.

דרך רבין ומורשתו
הפרקים הקודמים - ראה מטה

בית-איקסא

רבין פקד להתחיל את ההתקפה על בית-איקסא בחצות. טבנקין התכוון, לדבריו, לצאת לדרך ב-8 בערב, אבל דיון המפקדים ותיאומי הכוחות נמשכו עד אותה השעה. הדרג המסתער לא הוכן למשימה, ולא היו סיורים של הרגע האחרון. אף אחד לא וידא האם פנויות הדרכים ליעדים והאם הדרך עבירה למשוריינים. אחרי-הצהריים הוחלפו מקלעי הברן שעל המשוריינים במקלעי אם. גה. 34 צ'כיים, שהגיעו בתחילת החודש באוניית-הנשק "נורה". המקלענים עברו קורס מזורז ממדריכים שעברו בעצמם קורס מזורז. ניסיון קרבי עם המקלע הזה כמעט לא היה, והמקלענים שהיו אמורים לצאת לפעולה לאחר שעות אחדות קיבלו הדרכה שגויה. עודד זלצר סיפר: "על-פי דברי המדריכים הייתי בטוח שעם מקלעים כאלה ננצח במלחמה בלי בעיות. מישהו שאל, 'יש בזה מעצורים?' המדריך: 'באם. גה?! מה אתה חושב שזה ברן? שוטפת ואין בעיות'. כשבאו לנו המעצורים בקרב ליד הרדאר לא ידענו מה לעשות".
רפאל שפר (מפקד-כיתה בפלוגת פוזננסקי): "ישבנו על מגרש הכדורסל של קריית-ענבים, חיכינו שיגיעו מירושלים קובעי פלדה, שרנו שירים רוסיים". המשוריינים הגיעו לקריית-ענבים באיחור של שעה וחצי, ושלוש הפלוגות (בפיקוד בן-פורת, פוזננסקי ובן ארי) יצאו בשעה 9.30 בערב, הגיעו לקסטל ומשם הלכו ברגל לבית-איקסא, דרך רכס שייח' עבד אלעזיז. בן-פורת ופוזננסקי הלכו במסלול אחד, וחצו את ואדי א-לוזה; בן ארי התקדם צפונה לאורך הגבעות המערביות של הוואדי. הכיתה של חיים וינקלר אִבטחה את הדרך שבין הקסטל לשייח' עבד אלעזיז, וחזרה לקריית-ענבים עם שחר.1 במרחק-מה מהקסטל נתקלו פקודיו של בן-פורת בגווייה. חנוך קוסובסקי סיפר: "הגופה הייתה בלי מכנסיים, חתוכת-איברים ורקובה, ומישהו אמר, 'חסר לנו שזה נחום אריאלי'.2 אחרי הקרב חיפשנו ומצאנו את הגופה. בכיס של החולצה היו מסמכים של נחום אריאלי".3
ב"ספר הפלמ"ח" כתוב: "לרגל התקפת-נגד ערבית בבית-איקסא נתאחרה ההתקפה על נבי סמואל". זו גרסת טבנקין, ויצחק לוי חזר עליה בספרו "תשעה קבין". אליהו (רעננה) סלע, קצין המבצעים הגדודי, סיפר: "החבר'ה של מוטקה בן-פורת התברברו בדרך וכבשו את בית-איקסא באיחור". עורכי "ספר הפלמ"ח", טבנקין, סלע ולוי לא ציינו שהכוח יצא מקריית-ענבים שעה וחצי אחרי המועד שתוכנן. נראה שהאיחורים היו אחת הסיבות לשרשרת האסונות. סיבה נוספת הייתה הציר, ששני המפקדים הבכירים של הגדוד בחרו בו. יצחק (טיבי) בראון סיפר: "הדרך הייתה איומה. הלכנו המון".4 החובש יואל בן-דב: "הלכנו צפונה בדרך-לא-דרך, עם המון עצירות".5 גדעון שפרן, מפקד-כיתה בפלוגת פוזננסקי: "היו בדרך שתי עליות קשות מאוד. לא הלכנו בשביל, הלכנו לפי האזימות". אורי בן ארי, שפברק בספרו את תוכנית ההתקפה לפי תוצאותיה הרות-האסון, כתב: "תוכנית הגדוד: התקפת לילה מאוחרת [רבין פקד, כאמור, לתקוף בשתים-עשרה בלילה – א"מ] בגלל צירי הגישה הארוכים והקשים". [אולי "צירי הגישה הארוכים והקשים" נבחרו מתוך כוונה שלא לבצע את המשימה אלא לבצע "התקפה סיבובית?" ראו להלן.] מרדכי בן-פורת, מפקד הפלוגה שתקפה את בית-איקסא, אמר לימים, ששעת ההתקפה לא נקבעה מראש. "פלוגתי הייתה הראשונה שיצאה מקריית-ענבים", העיד בן-פורת, "ואחרינו הלכו האנשים של פוזה. בבית-איקסא לא הייתה התנגדות".
דב חקלאי ופקודיו ירו על בית-איקסא פצצות משתי מרגמות 3 אינטש, לפני שחדרו אליו בן-פורת ופקודיו. חקלאי: "ראינו פגיעות. הכפר נכבש די מהר". בשעה 11:30 בלילה דיווח הקצין התורן ממטה חטיבת "עציוני" למטה חטיבת "הראל", שכלי-רכב רבים נראו מצפון לבית-איקסא. נראה שטבנקין קיבל את המידע הזה. לכן סבר, בטעות, שתגבורת באה לכפר. כלי-הרכב של הערבים פינו את התושבים שנותרו בבית-איקסא, וגם את מתַגבריהם, אם היו.
הרי סיפורו של יעקב עציון (צסיס),6 מפקד מחלקה בפלוגה של בן-פורת: "שכבנו, בלי הגנה, במבואות הכפר, מאחורי טראסות, המון זמן, כנראה מפני שהכוחות האחרים לא הגיעו ליעדיהם או מפני שלא היה קשר אתם. לבסוף קיבלתי בקשר פקודה לתקוף. פרצנו לכפר. כמעט לא הייתה התנגדות. כמעט לא ירו עלינו. השתלטנו על הכפר די מהר. ראינו את סימני הבריחה המהירה, קומקומים חמים בבתים וכו'. הבעיה שלי הייתה איך לפוצץ את המסגד. אחרי כמה ניסיונות-נפל של החבלנים פוצצתי עמוד פינתי, והכיפה קרסה. מבחינתי היה זה ליל לחימה טוב. אף אחד לא חקר אותי אחרי הקרב". יוסף בן-מימון, מפקד-כיתה במחלקה של יצחק אשכנזי ("מחלקת הטורקים") מפלוגת בן-פורת: "גם אם היו כנופיות בכפר, הן לא ניסו להסתער. התושבים ברחו מיד. כשעלה השחר כבר היה הכפר בידנו".7 קוסובסקי ובראון סיפרו, לעומת זאת, שהייתה התנגדות קלה בבית-איקסא, וכמה חיילים נפגעו מיריות צלפים שברחו לגבעה החולשת על הכפר. פצצות מרגמה הבריחו את היורים. כיבוש בית-איקסא הושלם בשעה 2 אחרי חצות.

רבין איננו "פוזה"
חיים פוזננסקי [צילום: ארכיון הפלמ"ח]

מפקד גדוד "בית חורון" של חטיבת "עציוני", מאיר זורע:
"ביקשתי לראות איך הפלמ"ח נלחם ואיך הוא כובש כפר. רבין שלח אותי אל יוספ'לה טבנקין, שהחליט לפקד על הקרב מהכביש. בגלל המרחק וחוסר האמינות של אמצעי הקשר אי-אפשר היה להתערב מהכביש במהלך העניינים, לכן ביקשתי מיוספ'לה לצרף אותי לאחד הכוחות המסתערים, והוא הצמיד אותי אל פוזה. התוכנית של יוספ'לה נראתה לי מוזרה. לא הבנתי מדוע הם תוקפים קודם את בית-איקסא, הרי נבי סמואל הוא היעד העיקרי; לא הבנתי מדוע הדרך שנבחרה לתגבורת, במקרה של כישלון וצורך בחילוץ, עוברת ליד בסיס הרדאר, שיושבים בו חיילי הלגיון העבר-ירדני"

חיים פוזננסקי (פוזה) היה אחד המפקדים המיומנים של הפלמ"ח. אשרטט בקצרה את דמותו כדי שיוכלו הקוראים לערוך השוואה בינו לבין רבין, ולא יטעו לחשוב שלרבין לא הייתה חלופה.
לפני המלחמה פיקד פוזה על מחלקת הסיירים של מטה הפלמ"ח; וכזכור, גם רבין פיקד על מחלקת סיירים, אך איזה הבדל! מאיר אברהם סיפר: "הוא היה נמרץ מאוד ונועז עד שיגעון. ב-1947 תכננה ה'הגנה' לתקוף מחנה של הלגיון בנווה-שאנן בחיפה, וחוליה בפיקודו של פוזה נשלחה לסיור לפני ההתקפה. ליד גדר המחנה הייתה ערימת זבל. פוזה הגיע עד הגדר, ישב בתוך הערימה וצפה על המחנה, מוסווה כזבל. החיילים יכלו לגלות אותו כל רגע". אביזוהר נחשון תיאר כך את מפקדו: "פוזה היה משכמו ומעלה בין המפקדים הקרביים, ממעט בדיבורו, רציני, יודע להקשיב".8 פוזננסקי השתתף בלחימה בקו הדם, כמפקד קרבי תחת אש, בפשיטה על תחנת האוטובוסים ברמלה (11.12.1947); בחדירה לבסיס הצבאי הבריטי בתל-ליטווינסקי (28.12.1947); בכיבוש הכפר סריס (15.4.1948); ובכיבוש בית-סוריק, שלושה ימים לפני שיצא לנבי סמואל. בכל הפעולות גילה העזה רבה, ומילא עם פקודיו את המשימה.
יצחק, אחיו של פוזה, נהרג בבית-קשת ב-16 במארס. מרדכי רון (רוטשטיין), חברו מילדות ופקודו בקרב האחרון של פוזה, סיפר: "אחרי מות אחיו היה לפוזה דחף לנקום בערבים".9 יעקב זהבי, הנַשק של הפלוגה, שהיה קרוב לפוזננסקי כאח, אמר: "פוזה לא היה כמו רוב המפקדים האחרים באותה התקופה, הוא באמת הסתער תמיד בראש. הסיסמאות 'אחרי' ו'ביצוע המשימה' לא היו בשבילו מילים ריקות. כשעזב את הוריו ועלה לירושלים הם היו שרויים באבל על אחיו. הוא התכוון לרדת לשפלה מיד אחרי כיבוש נבי סמואל, ולהיות עם הוריו בליל הסדר, שחל באותו ערב".
בפשיטה לנבי סמואל היו רוב פקודיו של פוזננסקי טירונים. פלוגתו הוקמה בימים הראשונים של מבצע "נחשון". גדעון שפרן: "בכיתה שלי כל החיילים היו טירונים, תל אביבים, לא תיכוניסטים. חומר רע מאוד מבחינה צבאית. הם לא ידעו כלום ואני לא סמכתי עליהם. לפני שעלינו לירושלים עשינו רק מטווח-סטנים אחד בחולה. לא הכרתי את המפקדים האחרים בפלוגה. לא סמכתי עליהם. כשהלכנו על סריס, נשאתי אני את כל שמונת הרימונים של הכיתה. הם לא הלכו עם הרימונים ולא ירו. אני לבדי עשיתי את המלחמה של הכיתה". את יצחק גניגר, סגנו, קיבל פוזננסקי מטבנקין, אחרי שמרדכי בן-פורת, סגנו הקודם, מונה למפקד פלוגה. יחסי ידידות לא נקשרו בין פוזננסקי לגניגר, אחד מחברי מפא"י המעטים בפלמ"ח. "בעשרת הימים שבין מינויי לתפקיד ובין הקרב על נבי סמואל לא היה לי סיכוי להתאקלם", אמר גניגר. "פוזה היה בחור מסוגר, שחצן ופייטר עד כדי הגזמה, והיה מועד לשגיאות איומות". ישראל ז"ק, מפקד-כיתה בפלוגת פוזננסקי: "גניגר הונחת עלינו. לא אהבנו אותו. הוא לא השתלב, לא היה אחד מהחבר'ה, היה מנוטרל, לא ידע לאן הוא נופל".10
טבנקין צירף שני "אורחים" לפלוגת פוזננסקי: את מאיר זורע, מפקד גדוד "בית חורון" של חטיבת "עציוני", ואת יוחאי בן-נון, מפקד פלוגת נמל חיפה של הפלמ"ח. זורע סיפר: "ביקשתי לראות איך הפלמ"ח נלחם ואיך הוא כובש כפר. רבין שלח אותי אל יוספ'לה טבנקין, שהחליט לפקד על הקרב מהכביש. בגלל המרחק וחוסר האמינות של אמצעי הקשר אי-אפשר היה להתערב מהכביש במהלך העניינים, לכן ביקשתי מיוספ'לה לצרף אותי לאחד הכוחות המסתערים, והוא הצמיד אותי אל פוזה. התוכנית של יוספ'לה נראתה לי מוזרה. לא הבנתי מדוע הם תוקפים קודם את בית-איקסא, הרי נבי סמואל הוא היעד העיקרי; לא הבנתי מדוע הדרך שנבחרה לתגבורת, במקרה של כישלון וצורך בחילוץ, עוברת ליד בסיס הרדאר, שיושבים בו חיילי הלגיון העבר-ירדני. גם ההתנהגות של פוזה נראתה לי מוזרה. הוא התקדם בראש הלוחמים, בלי חוליית-חוד ובלי אבטחות באגפים, ופקודיו הלכו אחריו, צפופים מאוד, בטור ארוך, מטרה ליריות מן המארב ולהפגזות. שאלתי את יוחאי, 'זאת תורת הלחימה המיוחדת של הפלמ"ח?' והוא ענה, 'אני אורח כמוך'".11
האורח יוחאי בן-נון היה מפקד ותיק בפלמ"ח, וקודם-לכן היה מפקד פלוגה בגדוד הרביעי. לעורכי הספר "ההגנה בחיפה", אמר בן-נון (ב-1971): "הצטרפתי לגדוד הרביעי בירושלים, שם נלחמו חלק ניכר מאנשי הפלוגה הימית. צורפתי, כסגן מפקד פלוגה, לאחת הפלוגות. השתתפתי בקרבות שונים בקרבת ירושלים".12 לדעת אריה טפר-עמית, ששירת בבסיס של הגדוד הרביעי, צורף בן-נון לפלוגת פוזננסקי כמפקד-על, כדי שישגיח על תפקוד הפלוגה ויקבל את הפיקוד עליה אם יהיה צורך בכך: "מעמדו של יוחאי היה כשל סמג"ד ולא כשל סמ"פ".13
חיים פוזננסקי היה ידוע כמבצע משימות בכל מחיר – ערך שלא היה מקובל בפלמ"ח. הוא שפך לעג על עמוס חורב ועל מרדכי בן-פורת על שלא כבשו את צובא. כסייר ותיק, הבין שנבי סמואל הוא הנקודה החשובה ביותר במבצע המשולב, והשולט על הרכס הזה שולט על צפון ירושלים. לפי ההוראות, היה עליו להשתהות, כדי לסייע לבן-פורת במקרה הצורך, ורק אחר-כך לתקוף את נבי סמואל, אבל הוא הוביל את פקודיו אל היעד ברגע שהסתיימה התקפת בית-איקסא, כדי להשתלט על הרכס לפני עלות השחר.14

מינויו של מיכה פרי
היה אסון

לנקודת ההיערכות בחרבת למון הגיעו פוזננסקי ופקודיו בשעה 3 לפנות בוקר,15 ומיד ביקש פוזננסקי מטבנקין אישור לתקוף את נבי סמואל בחסות החשכה, אבל טבנקין פקד עליו לחכות עד שיגיעו בן-ארי ופקודיו למקום החסימה ויחפו, מרחוק, על ההסתערות, ועד שיגיעו המשוריינים של פרי ויסייעו בפצצות דווידקה, במרגמות ובמכונות-ירייה. אז אמורים היו הערבים לברוח מן הכפר, כך שהכיבוש לא יהיה אלא כטיול. פוזננסקי ופקודיו שכבו על האדמה הרטובה, תחת הגשם הדק, וחיכו, כפקודת המג"ד. הרי קטע מהדוח שכתב יצחק גניגר מיד אחרי הקרב: "עברנו ממשלט למשלט, לפי התוכנית. כשהגענו למשלט האחרון, לפני נבי סמואל, רצינו להסתער, אבל קיבלנו הוראה לחכות לאורי בנר [בן-ארי]. היה עליו להגיע למשלט ולשמש רזרבה לכוח המסתער. הוא הגיע ותפס את המשלט רק ב-5:30, כשהאיר היום".16 לפי עדות אברהם בן-דרור, סגן מפקד המחלקה, שאלו אחדים מהלוחמים את פוזננסקי: "מדוע לא עולים תכף ומיד על נבי סמואל?" והוא ענה להם: "נחכה למשוריינים של מיכה פרלסון [פרי]". החבלן מרדכי רון: "הידיים והרגליים קפאו. שכבנו רועדים מקור, וחיכינו שהפעולה כבר תתחיל". בן-דרור: "התרשמתי שיוספ'לה היסס [אם לתקוף את נבי סמואל], ושפוזה השיג ממנו את ההסכמה, למרות האיחור".
טבנקין העיד, שעיכב את פוזננסקי ואת בן-ארי כדי להיות בטוח שבית-איקסא אכן נכבש, ואחר-כך פקד על פוזננסקי לדחות את ההתקפה, בגלל התקלות שאירעו למשוריינים של מיכה פרי.
לפי עדות פרי, נעצרו המשוריינים שבפיקודו ליד תעלה, בין הכביש הראשי ובין בית-איקסא.17 לפי עדות גבריאל (גברוש) רפופורט, אז סגנו של פרי, הם נתקלו לא בתעלה אלא במחסומים. רפופורט: "פיניתי את המחסום הראשון, אבל את האחרים לא יכולתי לפנות. ירד גשם, המשוריינים החליקו על הדרך, ומיכה פקד עלינו לחזור לכביש הראשי. עבר זמן עד שחזרנו למקום שיוספ'לה היה בו, ומשם נסענו למעלה-החמישה".18 עודד זלצר, מפקד המשוריין הראשון, אינו זוכר תעלה, או מחסומים: "היו חריצים טבעיים עמוקים על דרך העפר ואי-אפשר היה להתקדם. אי-אפשר היה גם להסתובב, ולכן חזרנו ברוורס. זמן רב עבר עד שחזרנו אל הכביש הראשי".19 כך או כך, המשוריינים חזרו למטה של טבנקין (ליד מוצא), ואז הצטרף אליהם טבנקין. לפי פקודתו, נסעו המשוריינים לכיוון נבי סמואל דרך מעלה-החמישה ובסיס "הרדאר".
אורי בוגין, שהיה בצוות הדווידקה, העיד שהמשוריין שלו לא ירד מהכביש הראשי, ולא נסע לכיוון בית-איקסא. המשוריינים שהיו אמורים להפעיל את כוח האש העיקרי כדי לסייע לפוזננסקי, היו צמודים לטבנקין. מנחם עמיחי מפקד-כיתה: "חיכינו, במשוריין, עד עלות השחר, ואז נודע שהחבר'ה של פוזה בורחים מנבי סמואל, וחזרנו, במשוריין, לקריית-ענבים".20 מפקד-הכיתה שרון לב-טוב סיפר שהמשוריין שלו התקדם לכיוון בית-איקסא, ופקודיו ירו על הכפר במרגמות. המשוריין התהפך, והם נשארו לידו עד שהגיעו אליהם פקודיו של פוזננסקי, שברחו מנבי סמואל. יחד אתם נשאו את הפצועים אל האמבולנסים.21
הדרך מהכביש הראשי לבית-איקסא הייתה תלולה ומשובשת. רק מי שהכיר אותה היה יכול לנסוע בה בלילה. המחסומים ו/או התעלה ו/או החריצים הטבעיים, העמוקים, הפתיעו את פרי ופקודיו (כאמור, לא נערך סיור לפני ההתקפה). אפשר להניח שטבנקין בחר בדרך זו בשל מיעוט ניסיונו בפיקוד על שיירות, ומפני שלא היה לו ניסיון בלוחמה ממונעת (ולפרי היה עוד פחות. דרך זו מתאימה לחיל רגלים).
לפי תפיסת טבנקין, גורל הקרב על נבי סמואל היה תלוי במשוריינים, ולכאורה לשדה, מפקד האוגדה, לאיתיאל עמיחי, סגן מפקד החטיבה, ולמיכה פרי, מפקד הפלוגה, היה ידע בלוחמה כזו. שדה הקים את שירות המשוריינים (שמ"ש) של ה"הגנה", בפברואר 1948, ועמיחי ופרי היו חניכי הקורס הראשון שלו.22 אבל קורס קצר ברמה נמוכה לחוד, וניסיון קרבי לחוד. יש להניח שטבנקין קנה משדה את רעיון ההתקפה המשולבת, חי"ר שריון ארטילריה, כשנפגש אתו בבוקר יום ההתקפה. בעת ההכנות והביצוע שהה שדה בירושלים. המומחה לשריון של טבנקין היה אפוא מיכה פרי, איש הפלוגה הימית של הפלמ"ח ובוגר הקורס למשוריינים. גרשון אגמון, מפקד מחלקת המשוריינים, ושמואל פיסטנברג (עבדול), סגנו, היו גם הם אנשי המחלקה הימית. טבנקין מינה אותם לתפקידיהם, למרות שעמדו לרשותו ותיקי מלחמת הדרכים והשיירות, מהגדוד השישי ומהגדוד החמישי, שנספחו לגדודו. אבל בניהול מערכה לא הבין טבנקין (כרבין) דבר וחצי דבר. ולעומת זאת הוא הבין והתעניין בשאלות פוליטיות, אידיאולוגיות וכיתתיות, ובהתאם לכך קבע את מדיניות המינויים שלו. מינוי פרי למפקד הפלוגה המסייעת היה בבחינת אסון, ולא ניתן להגזים בתוצאותיו השליליות, גם בניסיון למהלך הכרעה בצפון ירושלים וגם אחר-כך. (כדי לטשטש עובדה זו דאג פרי להתמנות למזכיר "אגודת דור הפלמ"ח", והשתתף במשך שנים רבות בשכתוב האירועים בהצלחה כה רבה, עד שמי שבא לספר את האמת זכה אצל רבים לכינוי "משכתב").

בלילה או עם שחר?
אורי בן ארי [צילום: ארכיון הפלמ"ח]

אורי בן ארי:
"לוח הזמנים השתבש, לכן התקדם פוזה אל נקודת ההסתערות בשטח חשוף ולאור היום. לפני-כן שאל אותי יוספ'לה במכשיר הקשר איפה אנחנו. אמרתי לו, ואז הוא פקד, 'לא לבצע, לחזור!' אני אמרתי לפוזה, 'יש פקודה לחזור הביתה', והוא השיב, 'תגיד ליוספ'לה שאני כבר יצאתי ושהעניין נגמר!' אמרתי לו, 'אתה עושה את שטות חייך, יוספ'לה רחוק אבל זאת לא סיבה לא למלא פקודה, גם אם יש לך דעה אחרת'. הוא לא השתכנע. הוא הסתער על הכפר במבנה התקדמות לא נכון, שדרות מחלקתיות. אני ופלוגתי חסמנו את הכביש"

את שעת ההסתערות של פוזננסקי על נבי סמואל קבע, בשטח, אורי בן-ארי, שהיה אמור לאבטח את אזור הפעולה ולתגבר את התוקפים. בן-ארי ופקודיו חיכו על אחד הרכסים עד שנכבש בית-איקסא, ואז נכנסו לוואדי לוזה והתקדמו לכיוון יעדם. "הלכנו בדרך לא דרך, וזאת הייתה אחת מסיבות איחורנו", העיד בן-ארי. בספרו כתב: "תעינו בהסתעפות האחרונה ובחרנו את השביל הלא נכון. ייתכן שהערפל הכבד שרבץ בתחתית הגיאיות והעמקים הטעה אותנו". נועם רנן, פקודו: "כשהתקרבנו למשלט שלנו כבר האיר היום".23 רפי לוי, חייל בפלוגת בן-פורת: "סיפרו בגדוד שהנווט של אורי בנר תעה בדרך, לכן הגיעה הפלוגה שלו ליעדה רק בבוקר, ופוזה חיכה להם. זאת הייתה סיבת האסון, וכולם דיברו על התקלה הזאת".24 בין בית-איקסא לנקודת ההיערכות של פוזה בחרבת-למון מפרידים קילומטר וחצי בלבד, וחירבת-למון רשומה במפה ובולטת בשטח. אם אכן יצאו פוזננסקי ובן-ארי מבית-איקסא בו-זמנית, קשה להבין מדוע הגיע פוזננסקי ליעדו אחרי שעה ובן-ארי אחרי שלוש שעות וחצי, גם אם תעה בדרך.25
לאיזו שעה תוכננה ההתקפה על נבי סמואל? לשאלה זו אין תשובה אחידה. לפי הפקודה המקורית, שרבין חתום עליה, תוכננה ההתקפה לחצות; טבנקין תכנן אותה לשעה יותר מאוחרת, אחרי כיבוש בית-איקסא; לדברי רפאל שפר, פוזננסקי ופקודיו אמורים היו להסתלק בחצות מסביבות בית-איקסא; בן ארי: "היה עלינו לתקוף את נבי סמואל עם שחר"; יעקב זהבי: "שאלתי את פוזה מדוע אנחנו תוקפים ביום, והוא ענה, 'זאת פעולה משולבת, הפעולה הראשונה שיש לה כל-כך הרבה יעדים. לא נוכל לכבוש את נבי סמואל אם רוסק לא יכבוש את שועפאת. ההתקפה שלנו מותנית בסיוע המרגמות של מיכה פרלסון והמקלעים של אורי בנר'"; גדעון שפרן: "תוכנן לתקוף את נבי סמואל עם האור הראשון. את סריס תקפנו באור ראשון, ובאור ראשון נכבש גם בידו. בסריס ובבידו זה לא היה מתוכנן. בנבי סמואל זה כבר היה מתוכנן, כלקח מההצלחות הקודמות". מרדכי רון: "הכוונה הייתה לכבוש את נבי סמואל עם אור ראשון. בשעה הזאת העירנות של המגינים היא הנמוכה ביותר".
בשעה 10 בבוקר (23 באפריל), עוד לפני שידע את כל פרטי הקרב, דיווח שדה, מפקד "יבוסי", לידין במכשיר הקשר: "ההתקפה על האויב ביום לא הצליחה".26 אולי אפשר להסיק מהמברק הזה שלפני ששלח רבין את הפקודה בכתב לטבנקין, לתקוף את נבי סמואל בלילה, או אחרי זה, סיכמו שדה וטבנקין בעל-פה לאמץ את דגם ההתקפה הבריטי (מונטגומרי באל-עלמיין), שהיה ידוע לרבים, ובוודאי לשלום עשת, ראש המטה של שדה, שהיה קצין בצבא הבריטי: התקפת לילה של חיל רגלים על מוצבי-חוץ, בסיוע ארטילריה ומטוסים (בית-איקסא) והתקפת יום עם סיוע ארטילרי ואווירי (פלוגת פרי) על היעד העיקרי (נבי סמואל).27
פקודת מבצע כתובה מאת טבנקין אין בנמצא, ומול עדותו (המאוחרת), שתכנן לכבוש את נבי סמואל בעוד חושך, עומדות העדויות של בן-ארי, של רון, של שפרן ושל זהבי, ועומד פירוש מברקו של שדה.
בן-ארי: "לוח הזמנים השתבש, לכן התקדם פוזה אל נקודת ההסתערות בשטח חשוף ולאור היום. לפני-כן שאל אותי יוספ'לה במכשיר הקשר איפה אנחנו. אמרתי לו, ואז הוא פקד, 'לא לבצע, לחזור!' אני אמרתי לפוזה, 'יש פקודה לחזור הביתה', והוא השיב, 'תגיד ליוספ'לה שאני כבר יצאתי ושהעניין נגמר!' אמרתי לו, 'אתה עושה את שטות חייך, יוספ'לה רחוק אבל זאת לא סיבה לא למלא פקודה, גם אם יש לך דעה אחרת'. הוא לא השתכנע. הוא הסתער על הכפר במבנה התקדמות לא נכון, שדרות מחלקתיות. אני ופלוגתי חסמנו את הכביש".
על חילופי דברים בין טבנקין לבן-ארי (או לפוזננסקי) יש עוד כמה גרסאות, ובדוח של יצחק גניגר לא נזכרים חילופי דברים כאלה. טבנקין סיפר שהמשוריינים של פרי עברו ליד בסיס הרדאר עם שחר, והחיילים הבריטיים לא הפריעו להם להתקדם. הראות הייתה מוגבלת, בגלל ערפילי הבוקר, ובן-ארי דיווח לו במכשיר הקשר, שליד נבי סמואל כבר מאיר היום. טבנקין קרא במכשיר הקשר לפוזננסקי, והקַשר הפלוגתי ענה לו: "פוזה כבר יצא להתקפה". אחר-כך סיפרו לו שפוזננסקי אמר לקשרו: תגיד לו שאני אינני, אחרת הוא יעצור את ההתקפה. "היה זה חוסר משמעת, בגלל השיכרון מהניצחונות הקודמים", אמר טבנקין. מרדכי רון אישר את גרסת טבנקין: "פוזה אמר לקשר, תגיד שאתה לא רואה אותי". יעקב זהבי סיפר שהוא הודיע לפוזננסקי, אחרי שכבר החלו היריות: "אמון [כינויו של טבנקין בקשר] קורא לך", ופוזננסקי אמר לו: "תחזיק במכשיר, אני באמצע הקרב".
מאיר זורע סיפר על שיחה מוקדמת במכשיר הקשר בין פוזננסקי ובין טבנקין. הרי השיחה לפי זורע:
  • טבנקין: "פוזה, השעה מאוחרת, עוד מעט יאיר".
    פוזננסקי: "אין דבר".
    טבנקין: "תיכנס לאור היום!"
    פוזננסקי: "ניקח את זה".
    טבנקין: "תעשה מה שאתה מבין. אני חושש מאוד מהיום".
מסקנת זורע: "מהשיחה הזאת הבנתי שיוספ'לה השאיר את ההכרעה לפוזה".
סימון רוזנר, הקַשר שישב במשוריין הפיקוד של טבנקין, סיפר: "יוספ'לה הציע לפוזה לא לתקוף, מפני שהוא נכנס לאור יום. פוזה השיב, 'זה לא אור ממש, אני יכול לתקוף', ויוספ'לה לא פקד עליו להימנע מתקיפה. הוא השאיר את ההחלטה בידיו".28 יואל בן-דב שמע את פוזננסקי אומר במכשיר הקשר לטבנקין: "עולה להסתערות, אני מקווה". גם מפקד-הכיתה רפאל שפר סיפר על שיחה זו, וגם הוא אמר: "הבנו שיוספ'לה השאיר את ההחלטה לפוזה".
כנראה שהיו שיחות אחדות. אפשר לשער שהיו כמה סיבות להחלטת פוזה לתקוף לאור היום: התוכנית המקורית (לפי אחדות מהעדויות) לתקוף עם שחר, ריחוקו של המג"ד משדה הקרב, והיסוסיו בשיחה (שהייתה כנראה) בקֶשר, וגם הלעג ששפכו הפלמ"חניקים על עמוס חורב ועל מרדכי בן-פורת, ימים אחדים לפני-כן, על שנסוגו מצובא כשהאיר הבוקר, ועל אורי בן-ארי שלא הגיע עם פקודיו להתקפה על בית-סוריק, שלושה ימים לפני-כן. בעדות מאוחרת אמר טבנקין: "לא רציתי להיכנס למלחמה לאור יום. אני לא יודע שום פלוגה שיכולה לכבוש באור יום משלט שמחזיקים בו שלושים איש. אני מעולם לא חששתי להפסיק קרב".
מה נאמר בשיחות האלחוט לא נדע לעולם: הקשר בנימין זיס, שהיה יכול להיות העד האובייקטיבי המוסמך ביותר, נהרג בקרב.

"ברוֹך גדול"

פוזננסקי ופקודיו נפגשו השכם בבוקר עם אורי בן-ארי במחצבה קטנה, סמוך לדרך שקשרה את נבי סמואל לבידו, במרחק של כ-800 מטר מהיעד. באותו הזמן נערכו רוב אנשיו של בן-ארי, כקילומטר ממערב לנבי סמואל, בדרך המובילה לבידו, ומחלקת יצחק רהב התמקמה מדרום-מערב לנבי סמואל. נראה שחוליה מפלוגת בן-ארי, עם מכונת-ירייה "שוורצלוזה", התמקמה לא הרחק ממחלקת רהב. לכן החליטו שני המפקדים לתקוף את הכפר ממערב, כדי שהתוקפים יהיו בזווית של שבעים מעלות מצפון למסלול האש של ה"שוורצלוזה".
סמוך לשעה 6:30 בבוקר, כשעתיים אחרי עלות השחר, יצאו בן-ארי ואחדים מפקודיו מהמחצבה, כדי לחסום את הגישה לנבי סמואל מכיוון מחנה הלגיון העבר-ירדני באלג'יב, והכוח התוקף התקדם מזרחה: בראש הלכו פוזננסקי, הרץ יוחנן, הקשר בנימין זיס, יעקב זהבי, החבלן מרדכי רון ושני ה"אורחים", מאיר זורע ויוחאי בן-נון. משמאל להם התקדמה בטור עורפי מחלקת אהרון פייגנבלט (פייגוש), ומימינם – מחלקת צבי (פוקסי) מונש. אחרי מחלקת מונש התקדם כוח העתודה, בפיקודו של יצחק גניגר, סגן מפקד הפלוגה: מחלקת אברשה, המחלקה המסייעת, עם שלושה מקלעי ברן ועם שתי מרגמות 2 אינטש, וסבלים ממחלקת חולדה, שנשאו על הגב את מטעני חומר-הנפץ. ערפל כבד חיפה על התקדמות התוקפים, ומדי פעם נראה, מבעד לקרעי הערפל, צריח המסגד של נבי סמואל. פוזננסקי הוביל את פקודיו בשני טורים עורפיים, כדי להתקדם מהר בחסות הערפל עד נקודת המגע, שבה היו מפקדי המחלקות ומפקדי הכיתות אמורים לערוך את פקודיהם במבנה אופקי, המתאים להסתערות מול אש.29
פוזננסקי ניווט את פקודיו בתוך הערפל, במעלה לא-תלול, בין עצים סבוכים, סלעים ועשבים גבוהים. כשהגיע ראש הטור לצומת הדרכים נבי סמואל-בידו ונבי סמואל-אלג'יב, נראו ממול חיילים ערביים, והם בירכו לשלום, באנגלית, את לוחמי הפלמ"ח, שלבשו מדי צנחנים בריטיים. אחר-כך ראה מאיר זורע אדם מתרומם בשדה, כיוון אליו את רובהו וירה בו, אף שלא קיבל אישור לכך מפוזננסקי. זו הייתה שגיאה גורלית: הלוחמים התגלו, ונאלצו להתחיל בפעולה לפני המועד המתוכנן. עוד שני ערבים נראו בשדה. מרדכי רון: "מישהו נתן הוראה להסתער. זה לא היה הקול של פוזה. עד היום אינני יודע מי נתן את הפקודה. הרבה אנשים קמו ורצו בלי סדר לקראת שני הערבים, ירו מבול אש נוראי. המ"מ אברשה אמר לי, 'בושה, לא פגעו!' כרעתי ברך, יריתי ופגעתי בהם בול". כך התחיל הקרב על נבי סמואל.
פייגנבלט ופקודיו התקדמו באיגוף צפוני לכיוון המסגד, ופוזננסקי התקדם לקראתו ממערב, עם מחלקת מונש. הכדורים שרקו מכל עבר. פוזננסקי שלח רץ אל גניגר, עם פקודה להפציץ במרגמות 2 אינטש את המסגד ואת השטח שלפניו. ארבע מאות מטר הפרידו בין כוח העתודה של גניגר ובין ראש הטור.
מאין נורתה האש על פוזננסקי ופקודיו? על כך יש כמה השערות. אפשר שחיילים סוריים ועירקיים אכן ירו מהמסגד ומהעמדות שלידו, אבל נראה שיריותיהם לא היו יעילות, מפני שאנשי פוזננסקי התקדמו ברגעים ההם במעלה מדרגות של שיפוע תלול מאוד, בקטע האחרון של הגבעה, לפני המסגד. ייתכן שהיורים היו אנשי בן-ארי, שהתמקמו ממערב ומצפון לנבי סמואל, או חוליית ה"שוורצלוזה" של בן-ארי, או אנשי מחלקת רהב. אולי פצצות המרגמה שירו פקודי גניגר, לפי הוראת פוזננסקי, נפלו על המסתערים, וכדורי הברן של המחלקה המסייעת פגעו בהם מאחור. גניגר לא ידע שפייגנבלט ופקודיו תוקפים את המסגד מצפון. לדבריו, ירה על אנשים שנראו מצפון למסגד, עד שמישהו אמר לו: "אולי אלה אנשים שלנו", ואז הסיט את האש למסגד. אברהם קלר, פקודו של בן-ארי: "ירינו על נבי סמואל כסיוע לאנשים של פוזה. אולי הם נפגעו מהאש שלנו". יצחק רהב: "לא ידעתי מהי תוכנית ההתקפה של פוזה. כשהאיר השחר שמענו יריות. ניסיתי להתקשר עם פוזה. הייתה מהומה, לא יכולנו לדעת מה קורה. אמרתי לחבר'ה, בואו נירה מעל לראש, אולי משהו יהיה. ראיתי ריצות הנה וריצות לשם, התקשרתי עם יוספ'לה, אבל האנשים שלו היו עסוקים ולא ענו לי". אולי ברגע ההוא ניסה טבנקין להתקשר עם פוזננסקי, וזהבי ענה לו שפוזה אינו יכול לגשת למכשיר הקשר. המח"ט רבין, שעקב מירושלים אחרי הקרב בהאזנה לשיחות האלחוט, העיד שהיה האחרון שדיבר עם הקשר של חיים פוזננסקי.30
[רבין לא הסביר בעדותו מדוע לא החליט באותו השלב לצאת ממפקדתו בבית-הכרם בירושלים, ולמהר למפקדתו של טבנקין, או אפילו להתקדם לעבר נבי סמואל, שהרי הוא לפחות אמור היה להבין שטבנקין ופקודיו לא ביצעו את פקודתו לתקוף בחצות, וכי הם מסתבכים בקרב יום, כשהם בעמדה קרקעית נחותה. ההבדל בין רבין לפוזה הוא ההבדל שבין מפקד היושב במטה למפקד המסתער בראש אנשיו. אנשי מחלקת היסטוריה של צה"ל, שתחקרו את רבין כשהיה אלוף, לא העזו לשואלו מה עשה בירושלים, כשהמאמץ העיקרי של חטיבתו היה בנבי סמואל, והאם היה יכול להשפיע על הקרב.]
כשקיבל פייגנבלט את הפקודה להסתער על המסגד מצפון, הייתה מחלקתו ערוכה כך: מפקד המחלקה בראש, ואחריו שלוש כיתות (גדעון שפרן, אריה דובוב ורפאל שפר). שפרן: "כשהתחילו היריות היינו בעלייה האחרונה לנבי סמואל. היה בלגן. פייגוש רץ קדימה ואני אחריו. עברנו את החבר'ה של פוזה. לא ידעתי מי יורה. אני לא יריתי. החיילים שלי נעלמו, ברחו. לטראסה העליונה שלפני המסגד הגענו רק פייגוש, דובוב ואני. ראינו עמדות משמאל וזרקנו עליהן רימונים. ירו עלינו מחפירות שהיו סביב המסגד, מהמסגד עצמו ומצפון לו. יוחאי הגיע אלינו, אבל כדור שרט אותו במצח והוא התקפל. אני המשכתי להילחם. דובוב נפל. שמעתי צעקות, 'פוזה נפצע, יוחאי קיבל את הפיקוד, לסגת, לסגת!' רובאי ערבי אחד הטריד אותי. לא יכולתי לפגוע בו בסטן. זרקתי עליו רימון. התרוממתי, ואז חטפתי כדור בלסת ואיבדתי את ההכרה. התעוררתי על גל אבנים. לידי היו פייגוש ודובוב. פייגוש לחש, 'אמא, אמא,' דובוב לא השמיע קול. הסטן לא היה. שמעתי צעקות, 'נסיגה, לא מוציאים את הפצועים'".
בתוכנית הטלוויזיה "חיים שכאלה", בשנת 1988 – כשהיה אלוף במיל., מפקד הקומנדו הימי ומפקד חיל הים לשעבר – סיפר יוחאי בן-נון שהפלוגה חדלה לתפקד אחרי מכת האש הראשונה. הוא ניסה להשתלט על המצב, ארגן כעשרה אנשים שלא איבדו את העשתונות ועקף את המסגד כדי לתקוף אותו מאחור. רוב האנשים נפגעו, שלושה הסתלקו, בן-נון נפגע מכדור בראש, השאיר לפצועים רימונים ואקדחים והסתלק. את עדותו לא אישר איש מהמרואיינים הרבים בפרשה זו.
כדור פגע בזרועו של יעקב זהבי. "קיבלתי", אמר זהבי לפוזננסקי. "אני לא שולט ביד שמאל". "גם זאת פציעה בשבילך?" אמר פוזננסקי, "נמשיך!"
הרי סיפורו של זהבי: "פוזה שלח את מוטקה רון ואותי לאגוף את המסגד מדרום, להגיע אליו ולפוצץ אותו. התרחקנו מפוזה כמה עשרות מטרים ועלינו על הטראסה האחרונה שלפני המסגד, במרחק חמישים מטרים ממנו, ואז שמעתי את צעקתו, 'יענקל'ה, אי, אי, אי! קיבלתי! החבר'ה לא יורים!' רצתי אליו כמו משוגע. הוא היה בהכרה. חיפשתי את כניסות הכדורים לגופו ולא מצאתי. הפכתי אותו וראיתי שתי כניסות בגב. אנשים שלנו פגעו בו. צעקתי, 'יוחאי! פוזה נפצע, קח פיקוד!' אבל יוחאי אמר לי, 'גם אני פצוע.' ריקושט שרט לו את המצח, נזל דם, הוא התבלבל ולא לקח את הפיקוד".
החבלן מרדכי רון ראה עמדה ערבית תחת עץ, בין המדרגה האחרונה לבין המסגד, והתקרב אליה. "מאחורינו היו החבר'ה שלנו. צעקתי אליהם שיפסיקו, זרקתי לתוך העמדה חמישה קילוגרם חומר נפץ, חזרתי לאחור, ואז אמר לי זהבי שפוזה נפצע. רצתי יחד אתו אל פוזה, כדי לחלץ אותו משטח האש".
מחלקת מונש התקדמה לקראת המסגד בצעקות קרב. במכת האש הראשונה נפגע מונש ונפל לזרועות אברהם בן-דרור, מפקד כיתת-החוד. החובש יואל בן-דב ניסה לחובשו אך הוא כבר היה מת. זהבי ראה את גווייתו, טעה בזיהויה ודיווח, לדבריו, לטבנקין: "יוחאי נהרג, פוזה נפצע, ויש הרבה הרוגים ופצועים. אני מתכוון לנטוש. שלח משוריינים לחילוץ". אחרי כמה רגעים נהרג הקשר בנימין זיס, ומכשיר הקשר התרסק. "נסוגים לעץ!" צעק זהבי. ליד העץ הניחו רון וזהבי את פוזננסקי על הארץ, וזהבי רחץ את פניו במי מימייה, וסירקו. פוזננסקי אמר: "כואב לי, אני על אבן, זה כואב!" זהבי ורון חבשו אותו.
אברהם בן-דרור נטל את הפיקוד על מחלקת מונש, והסתער על המסגד עם כיתתו. שתי הכיתות האחרות של המחלקה נצמדו לקרקע, יחד עם מפקדיהן, ישראל ז"ק וזאב וילנסקי, ולא הסתערו. רפאל שפר (מפקד-כיתה במחלקת פייגנבלט) שמע את צעקות זהבי, ושאל: "יענק'לה, מה קרה?" "ברוֹך גדול, הרבה הרוגים", ענה לו זהבי, "יוחאי נהרג, קח ממנו את האקדוח". שפר הורה לפקודיו לחפות על הנסוגים. בן-דרור שמע צעקות: "לסגת לעץ! העסק אבוד!" הוא בלם את ההסתערות, ואז נפגעו רבים מאנשי כיתתו. אף אחד ממחלקת העתודה של גניגר לא בא לעזור לכוח התוקף ולחלץ פצועים. בן-דרור פקד על חבריו לסגת תחת האש. הוא סיפר: "אנשים התחבאו מאחורי הסלעים, לא הפעילו את הברן לחיפוי, ירו בסטנים על השיחים וביקשו ממני שאניח להם למות. רובם היו בהלם. איימתי עליהם ברובה, ואחדים קמו ונסוגו. מחצית מאנשי כיתתי נפגעו".

לא משלימים את המשימה
אביזוהר נחשון [צילום: ארכיון הפלמ"ח]

גרסת יצחק גניגר:
"ניתכה עלינו אש רובים חזקה ומדויקת. נפגעו ארבעה אנשים. אי-אפשר היה לתמרן ולקפוץ קדימה, בגלל השטח והצליפה המדויקת. אל עמדותינו הגיעו אנשים מעטים מן המטה ומשתי המחלקות הקדמיות. מקטעי דבריהם הבנתי שפוזה ופוקסי היו בין הנפגעים הראשונים, פוקסי על-ידי כדור בראשו ופוזה נפגע קשה בבטן. נפגע גם פייגוש. מפקדי-הכיתות שלו פקדו על כיתותיהם להסתער, ואז צעק יעקב זהבי לסגת. אחד מנותני הפקודה להסתער חטף כדור בצוואר. החלה ערבוביה ואנשים נסוגו"

מאיר זורע, שהיה עם העתודה של גניגר, ניסה להתקשר אל פוזננסקי בצעקות כשנשמעו היריות, ולא קיבל תשובה. הוא ירה לכיוון המסגד ופגע בארבעה ערבים. זורע, מפקד גדוד בחטיבת "עציוני", שפיקד על פלוגה בצבא הבריטי, לא נטל את הפיקוד ברגעי המשבר. לימים הסביר: "לא נתתי פקודות והוראות. ממילא לא היו נשמעים לי".
פקודי גניגר נצמדו לקרקע וירו מאחורי סלעים. ספק אם ראו במי ירו. אביזוהר נחשון: "ראינו שניים הולכים זה לקראת זה לפני המסגד, אחד בחליפה ואחד בגלביה. השניים נפגשו. מישהו התרומם, צעק, 'הם נכנעים!' וירה באוויר. השכבתי אותו במכה, לפני שכדור כמעט פגע בו. האש הייתה חזקה מאוד. ירו עלינו במקלעים ואנחנו ענינו בסטנים". מפקד-הכיתה שלמה (חבובה) ארז סיפר שערבים ירו מחלונות המסגד ופגעו בפקודיו, שלא קמו מהאדמה. גניגר התקדם, הגיע אל פקודי מונש, ראה מה קורה וחזר לפקודיו ואל זורע.
לימים סיפר זורע, שאמר לגניגר: "מה אתם עושים פה? יש לך די כוח לכבוש את המסגד. אסוף שתי מחלקות, נסתער באיגוף מימין, ומחלקה שלישית תחפה", וגניגר השיב לו שזה יהיה איבוד לדעת. גניגר, שלא היה יכול לקבל הוראות ממפקדת הגדוד מפני שמכשיר הקשר נפגע, שאל מי מתנדב לרוץ אל החסימה של בן-ארי [במרחק 800 מטר], כדי להתקשר משם לטבנקין, ולבקש ממנו הוראות, וזורע התנדב. "אתה אורח, ומה אגיד אם תיהרג?" אמר לו גניגר. "וככה, אני במסע שושנים?" ענה זורע. "אני מציע לא לאבד זמן, להסתער על המסגד מימין ולכבוש אותו. יש מחסות טובים, ונוכל לרוץ חמישים מטרים". גניגר סירב, ואף אחד מפקודיו לא התנדב לרוץ אל בן-ארי. באין ברירה, שלח גניגר את זורע אל בן-ארי.
"בדרך פגשתי את בן-נון, פצוע בראש, והוא הראה לי את הדרך", סיפר זורע. "הגעתי אל אורי בנר ותיארתי לו את המצב כפי שהבנתי אותו. אמרתי לו שאפשר לכבוש את הכפר, ושסגן מפקד הפלוגה לא שולט בעסק. בנר שאל את יוספ'לה בקשר מה לעשות, ויוספ'לה פקד לסגת".
בן-ארי סיפר שזורע ביקש ממנו הוראות, והוא הורה לו לאסוף את הפלוגה ולהובילה לכביש מוצא-ירושלים דרך בית-איקסא. בספרו הוסיף בן-ארי, כצפוי, פרטים, שלא מסר בעדותו למחלקת היסטוריה של צה"ל, ולא סיפר למחבר בראיון: "במטח הראשון של האויב נהרגו המ"פ, שני המ"ם-מ"מים ועוד כתשעה לוחמים. סגן מפקד הפלוגה לא גילה מנהיגות מספקת וגם הסמ"ך-מ"ם-מ"מים, לא רק שלא עלה בידם להרים את הפלוגה להסתערות, אלא שלא הצליחו אפילו ליצור אש ממשית שתכריח את האויב להוריד את הראש ולדלל את אִשו. מכשיר הקשר של הפלוגה נפגע ויצא מכלל שימוש". בן-ארי כתב בספרו שהוא וזורע דיברו במכשיר הקשר עם טבנקין, והמג"ד השאיר בידם את ההחלטה. הוא קיים דיון עם סגנו ועם זורע, והשלושה החליטו, לדבריו, לא להשלים את המשימה ולסגת לכביש ירושלים-תל אביב. בן-ארי יישאר עם פלוגתו וזורע יחזור לפלוגה של פוזה ויפקד על הנסיגה.
וזו גרסת יצחק גניגר, הרשומה בדוח, שהגיש באותו היום: "ניתכה עלינו אש רובים חזקה ומדויקת. נפגעו ארבעה אנשים. אי-אפשר היה לתמרן ולקפוץ קדימה, בגלל השטח והצליפה המדויקת. אל עמדותינו הגיעו אנשים מעטים מן המטה ומשתי המחלקות הקדמיות. מקטעי דבריהם הבנתי שפוזה ופוקסי היו בין הנפגעים הראשונים, פוקסי על-ידי כדור בראשו ופוזה נפגע קשה בבטן. נפגע גם פייגוש. מפקדי-הכיתות שלו פקדו על כיתותיהם להסתער, ואז צעק יעקב זהבי לסגת. אחד מנותני הפקודה להסתער חטף כדור בצוואר. החלה ערבוביה ואנשים נסוגו. בצד השמאלי של הכפר נראתה תנועה רבה של אנשים. כיוונתי אש לשם, אך כמה מאלה שקודם נלוו לגוף העיקרי העריכו כי ייתכן שאלה אנשינו, שהגיעו לקרבת הכפר. העתקתי את האש ימינה, לבירור העניין, אבל הצליפה מאותו כיוון נמשכה, וחידשתי את האש. חסרה לנו משקפת לגלות את זהותן של הדמויות. מצבנו היה חמור. שלחתי רץ אל אורי בנר, שמכיווּן משלטו שמעתי יריות ללא הפסק, לדרוש שיודיע במכשיר הקשר שהמשוריינים יפרצו אל נבי סמואל לפי התוכנית, ובעזרתם אספיק לחלץ את הגוף העיקרי". אחרי שנים סיפר גניגר שהוא שלח רצים גם לבית-איקסא, לבקש סיוע ממרדכי בן-פורת. שלושה מהרצים נפגעו, והוא לא שלח אחרים.
רפאל שפר רץ ביוזמתו מאזור הקרב אל בן-ארי לבקש עזרה. הרי סיפורו: "בדרך פגשתי את גדעון שפרן, פצוע. הוא אמר לי, 'אני אבוד, קח את האקדח שלי'. הושבתי אותו מתחת לסלע והבטחתי לו שאשוב ואאסוף אותו. באתי אל בנר ואמרתי לו, 'פוזה נפצע, יוחאי נהרג, פייגוש נהרג, פוקסי נהרג. מוכרחים לחפות עלינו. אנחנו מארגנים נסיגה'. הוא אמר, 'אין בעיות!' חזרתי לכיתה שלי, ולא מצאתי בדרך את גדעון". גם יוחאי בן-נון הגיע למטה של בן-ארי והחובש אברהם קלר טיפל בו. לדברי קלר, "הייתה הפציעה של בן-נון קלה. מסתבר שבן-נון לקה בהלם-קרב ואיבד את עשתונותיו – ולא כפי שהוצג ב"חיים שכאלה".

"לפי הוראת המג"ד: לסגת מיד, לא לחלץ את הפצועים"

אורי בן-ארי: "המוני ערבים חמושים נהרו לנבי סמואל, במשאיות וברגל, ורובם באו מכיוון בידו. ירינו באנשי התגבורת הערבים כדי להגן על עצמנו, והם ירו בפקודיו של פוזה שנסוגו מנבי סמואל".
מרדכי (מוטי) אפרתי, מפקד מחלקה בפלוגת בן-ארי, ראה מנקודת התצפית שלו מה שהתרחש בנבי סמואל, ושלח את אורי שלם, סגנו, אל בן-ארי, לדווח לו על כך. בן-ארי קיבל את הדוח של שלם עוד לפני שהגיעו אליו זורע, שפר ובן-נון. הרי סיפורו של שלם: "בנר שלח אותי לפלוגה של פוזה, להודיע, לפי הוראת המג"ד, 'לסגת מיד. לא לחלץ את הפצועים'.31 בדרך לנבי סמואל פגשתי את יוחאי, פצוע ומתקדם לכיוון החסימה. הוא לא הניח לי לחבוש את פצעיו, ופקד עלי להמשיך במשימתי. נתתי לו את התחבושת האישית שלי והמשכתי. בנבי סמואל ראיתי אנשים מוכי הלם, במנוסת בהלה. סגן מפקד הפלוגה, יצחק גניגר, ישב עם עוד אנשים ללא אבטחה. אמרתי לו, 'המג"ד פקד לסגת מיד ולא לחלץ פצועים'. גניגר השמיע נאום שבפלמ"ח לא משאירים פצועים בשטח, ואז ברחו כולם בבהלה, וגניגר ברח יחד אתם. רפאל שפר, שחזר מהחסימה של אורי בן-ארי אל פקודיו, ניסה לארגן אותם. אני סחבתי פצוע והוא מת לי בידיים. חזרתי בריצה לפלוגתי. בנר והאחרים כבר נסוגו מהמקום שלהם. פגשתי רק את המאסף, רפול איתן ועוד אחד, ויחד אתם הגעתי לכביש".
לפני שחזר שלם אל בן-ארי, הגיעו אליו זורע ושפר. בן-ארי הבטיח להם לחפות על הנסיגה. הוא לא הלך לשדה הקרב כדי לפקד על הפלוגה שנותרה ללא מפקד, ולא שלח כוח לחלץ את הנפגעים. "אתה מפקד גדוד", אמר בן-ארי לזורע. "תוציא את הפלוגה מהשטח". טבנקין סיפר שהוא פקד על בן-ארי לחלץ את הפלוגה של חיים פוזננסקי מנבי סמואל. אליהו (רעננה) סלע סיפר שבן-ארי התקשר עם המטה ודיווח: "האנשים של פוזה בורחים". שפר חזר אל כיתתו באזור הקרב, וזורע חזר אל גניגר וניסה לארגן את הנסיגה, אבל החיילים לא נשמעו לו. לדבריו, שמע אותם אומרים זה לזה: "אל תשמע בקולו, הוא לא מהפלמ"ח". לימים סיפר: "רציתי להוביל אותם בשטח מת, אבל הם חתכו ישר ונפגעו".
גניגר וחלק מכוח העתודה נסוגו לבית-איקסא. את הפצועים שלח גניגר אל הכביש. מהפלוגות שהסתערו על נבי סמואל ברחו רוב הניצולים, ואת מיעוטם חילצו מפקדי-הכיתות, אברהם בן-דרור, ישראל ז"ק ורפאל שפר, החובש אברהם קלר והחבלן מרדכי רון. חמישתם חיפו על הנסוגים. פצועים רבים נשארו בשדה, ואפשר להניח שאחדים נרצחו בידי הערבים, ושאחרים פוצצו את עצמם ברימונים. אחד מהם היה אהרון פייגנבלט. פקודי בן-ארי, שלא היו רחוקים, לא באו לעזרתם. אברהם בן-דרור סיפר שפקודיו של מרדכי בן-פורת ירו בנסוגים מפני שחשבו שאלה ערבים. אחרי שנים אמר שפר: "על הכתם הזה, אי-פינוי הפצועים, עברנו לסדר-היום". ישראל ז"ק סיפר שארגן לנסיגה עשרים חיילים, וביניהם שני פצועים. הם ירו אש מרוכזת על הערבים, זרקו רימוני-עשן ובחסותם נחלצו הנסוגים משטח האש.
כדור פגע בראשו של החובש יואל בן-דב. כשחזרה אליו הכרתו סבר שהוא בודד בשטח ושלף רימון, כדי להתאבד אם ייגשו אליו הערבים, ואז ראה לידו חייל ממחלקתו. השניים התקדמו יחד והגיעו לבוסתן בו רוכזו הפצועים. משם הלכו עם האחרים לבית-איקסא, סיפרו למרדכי בן-פורת מה שקרה, והמשיכו ללכת אל המטה של טבנקין, שהיה על הכביש.
ליד העץ איבד חיים פוזננסקי את ההכרה וזהבי אמר בייאוש: "אין מה לעשות! פוזה הלך!" רופא לא היה בשטח, חובש לא נראה בקרבת מקום, ערבים ירו והתקרבו אל העץ. זהבי נפגע ברגלו, הוציא רימון, שלף את נצרתו כדי להתאבד. מרדכי רון לקח ממנו את הרימון וזרק אותו על הערבים. אחדים מהם נפגעו והאחרים ברחו. רון הניח את זרועו של זהבי על כתפו, סייע לו לדדות על רגל אחת והוביל אותו, תחת האש, אל הבוסתן. כדור פגע בכתפו של רון, והוא לא סיפר על כך לזהבי.
גדעון שפרן: "שכבתי פצוע, לא רחוק מהמסגד, והבנתי שלא יאספו אותי. היה לי אקדח, אחי הרוויח אותו מקצין בריטי במשחק קלפים בביירות. הנחתי אותו על רגלי. נזכרתי בהורי, באחי. היה לי חור בפרצוף והיה לי חם ורטוב מהדם. קמתי ללכת. הייתי מטושטש כמו שיכור. ירו מכל הכיוונים. כדורים זמזמו סביבי. זה לא הזיז לי. איבדתי כוח, נפלתי, קמתי והמשכתי. עברתי ליד אנשים פצועים. הגעתי לגבעה אחרת ושם פגשתי את אביזוהר".
רוב פקודיו של גניגר היו בהלם כשהורה להם מפקדם לברוח לבית-איקסא. מפקדי-הכיתות, אביזוהר נחשון, שלמה ארז והלל שיגלוב, חיפו על נסיגתם במקלעי ברן, עד שהגיעו למקום בטוח יחסית, ואז התקדמו אליהם. החיילים לא חיכו למפקדיהם, והמשיכו לרוץ לכיוון בית-איקסא והערבים ירו אחריהם. נחשון: "הלכתי לבוסתן. ראיתי כאפיה אדומה מאחורי סלע. דרכתי את הסטן, וכשהתקרבתי ראיתי שזה גדעון שפרן, פצוע בלסת. מישהו חבש אותו. מה שחשבתי לכאפיה היה תחבושת ספוגה בדם. גדעון אמר לי, 'אביזוהר, אל תשאיר אותי'. הוא גדול ואני קטן אבל העמסתי אותו על הגב ונשאתי אותו לבוסתן. לא רק ערבים ירו עלינו, אלא גם החבר'ה של בן-ארי שניסו לחפות על הנסיגה. הנחתי את גדעון על אלונקה, ושלושה אנשים ואני הובלנו אותו לכביש הראשי, לאמבולנס". שפרן: "על הכביש קיבלה אותי חנה יפה. היא חשבה שאני בר-מינן שעדיין נושם. חיברה את הלשון שלי ללסת בסיכה, כדי שלא אבלע אותה, ושלחה אותי לבית-חולים בירושלים. שם פגשתי את יוחאי בן-נון. אני בטוח שהייתה פאשלה בנבי סמואל. לא היה שום תחקיר. אני בתל-יוסף. יוספ'לה בעין-חרוד. עד היום [יולי 1987] לא דיברנו על זה".
שלמה יהלומי: "השארנו הרבה פצועים בשטח. רצנו, ערבים רצו אחרינו, כל אחד הציל את עצמו. מרחוק ראיתי את אורי בנר, עומד על סלע ומחלק פקודות".

"הערבים היו אכזריים
יותר מהנאצים"
אברהם קלר [צילום: ארכיון הפלמ"ח]

החובש אברהם קלר:
"הבאנו לוואדי עשר אלונקות, חבשתי את כולם והמשכנו בנסיגה, ופתאום נורתה עלינו אש חזקה. הבריאים זרקו לארץ את האלונקות עם הפצועים וברחו. לי היה אקדח הפרבלום של עבד אלקאדר אלחוסייני. השגתי את האנשים שהתחבאו בין הסלעים ואיימתי לירות במי שלא יחזור לשאת אלונקה. הם נבהלו וחזרו. אחד האנשים שהרימו את האלונקה של יוחאי, נהרג, ויוחאי נפצע ברגל. הנחתי את ההרוג בצד הדרך. יוחאי צעק אלי, 'אברהם, תשאיר אותי ותן לי רימון!' לא יכולתי לשים לב אליו. אמרתי לבחורים שסחבו את האלונקות, 'רוצו קדימה וגמרנו'. יוחאי המשיך לצעוק ואני אמרתי לו, 'אתה מפקד גדול אבל עכשיו אני המפקד ואתה לא תיתן לי הוראות. אחד נהרג על-ידך, אז תשתוק'"

החובש אברהם קלר מפלוגת בן-ארי: "אורי אמר לי להתקרב לנבי סמואל, לסייע לחלץ פצועים ולטפל בהם. כשהגעתי כבר הייתה שם נסיגה מבוהלת. הבאתי פצועים לקפל קרקע מוסתר. לשם הביאו את יוחאי בן-נון ואת יענק'לה זהבי, שנפצע משבעה כדורים ברגל. יענקל'ה צעק, 'פוזה! אני לא יכול לעזוב אותך!' הבאנו לוואדי עשר אלונקות, חבשתי את כולם והמשכנו בנסיגה, ופתאום נורתה עלינו אש חזקה. הבריאים זרקו לארץ את האלונקות עם הפצועים וברחו. לי היה אקדח הפרבלום של עבד אלקאדר אלחוסייני. השגתי את האנשים שהתחבאו בין הסלעים ואיימתי לירות במי שלא יחזור לשאת אלונקה. הם נבהלו וחזרו. אחד האנשים שהרימו את האלונקה של יוחאי, נהרג, ויוחאי נפצע ברגל. הנחתי את ההרוג בצד הדרך. יוחאי צעק אלי, 'אברהם, תשאיר אותי ותן לי רימון!' לא יכולתי לשים לב אליו. אמרתי לבחורים שסחבו את האלונקות, 'רוצו קדימה וגמרנו'. יוחאי המשיך לצעוק ואני אמרתי לו, 'אתה מפקד גדול אבל עכשיו אני המפקד ואתה לא תיתן לי הוראות. אחד נהרג על-ידך, אז תשתוק'. הגענו לבית-איקסא, שם עזרו לנו אנשים לשאת את הפצועים. הרבה פצועים לא חילצנו. את אלה שנפגעו ליד נבי סמואל לא חילצנו. כל מי שתפסתי אמרתי לו, 'בוא, נוציא פצועים'. מוטקה בן-פורת והאנשים שלו לא באו לעזור.
"אני הייתי באירופה, כל בני-משפחתי נהרגו במחנות ההשמדה, רק אני ואחי נשארנו, ואני אומר לך שהערבים היו אכזרים יותר מהנאצים. הם חתכו ראשים, הכניסו אברי-מין לפה של אנשים לפני שמתו. הם לא בני-אדם.
"אחרי הקרב לא היה תחקיר. אף אחד לא שאל אותי איך חילצנו פצועים ומדוע לא כולם חולצו. אבל אנשים סיפרו על מה שעשיתי, ואחרי נבי סמואל מינו אותי למפקד הרפואה הגדודי".
יעקב פורניקי, חייל בפלוגת בן-ארי, כתב ביומנו שהערבים צלפו על החסימה ממרחק שש מאות מטר ולא התקרבו אליה. "בדרך חזרה נפגשתי עם שרידי פלוגת פוזה", כתב פורניקי. "שמענו את אשר קרה להם. בצהריים הגענו לקריית-ענבים".32 נועם רנן, גם הוא מפלוגת בן-ארי, אמר אחרי שנים: "לא סייענו לפוזה מפני שלא היו מכשירי-קשר. רצנו לבית-איקסא, דרך האוכף, ומשם לכביש הראשי לירושלים. על הכביש ראינו את יוספ'לה. הוא לא שלט במצב".
מאיר זורע: "הגעתי לכביש שיוספ'לה עמד עליו עם האנשים שלו. על שכמי היו עשרה רובים שחיילים השליכו אותם בנסיגתם. אמרתי ליוספ'לה, 'אני רוצה לדבר אתך בארבע עיניים', אבל עד היום [הדברים נאמרו ב-1981] לא דיברנו על הקרב ההוא, ולא מפני שלא רציתי. פגשתי אותו מאז מאות פעמים. יש לי הרגשה שמזה הוא מתחמק.
"נסעתי לירושלים, לפגישת מפקדים עם דויד שאלתיאל. איחרתי קצת ולא הספקתי להחליף בגדים, ושאלתיאל גער בי על האיחור ועל הופעתי הרשלנית. בגדי היו מלאים דם ואבק. אמרתי לו שכבשנו את בית-איקסא ושנכשלנו בנבי סמואל. הוא לא שאל לפרטים והחל מיד בדיון על ארגון הגדוד שלי. עד סוף מלחמת העצמאות לא דיבר איתי אדם מוסמך על קרב נבי סמואל. ניסיתי כמה פעמים לדבר עליו עם מפקדים בכירים".

"ראינו איך ערבים יצאו לשחוט פצועים"

מרדכי בן-פורת וכמה מפקודיו סייעו לשאת פצועים מבית-איקסא לכביש. היו אלה הפצועים שאברהם קלר וחבריו הביאו עד סמוך לבית-איקסא. בן-פורת ופקודיו לא ניסו להגיע לסביבות נבי סמואל. יצחק אשכנזי, מפקד מחלקה בפלוגת בן-פורת: "אחרי שכבשנו את בית-איקסא עליתי, בפקודת מוטקה [בן-פורת], על הרכס, כדי לסייע באש מרחוק לחבר'ה בנבי סמואל. ראיתי איך האנשים של פוזה מסתערים על נבי סמואל ובורחים. ירינו במקלעים על הערבים שיצאו מהכפר לשחוט את הפצועים, והם נסוגו". כשנשאל מדוע לא התקדם לכיוון נבי סמואל ענה אשכנזי: "תפקידנו היה לאבטח את בית-איקסא, וזה היה לאור היום. אילו הלכנו לנבי סמואל זה היה הסוף שלנו, ולא קיבלנו פקודה ללכת לשם". יוסף בן-מימון, פקודו של אשכנזי: "ייתכן שאנשים שלנו נפגעו מהכדורים שירינו". יעקב (קובה) שור: "מבית-איקסא ראינו ברור את החבר'ה הפצועים. לא הוצאנו אותם. הם נשארו שם".
החבלן יצחק (טיווי) בראון: "הייתי עסוק בפיצוץ הבתים בבית-איקסא. רוב הכוח שלנו לא היה פעיל והיה מפוזר בכל הכפר. אני לא יודע מדוע לא הלכו לעזור. כשהגיעו הפצועים הראשונים מנבי סמואל פשטנו את מעילי ההסוואה, ועם שני רובים הכנו אלונקות. היה אפשר לשלוח עזרה מבית-איקסא לנבי סמואל".
________
[הפרק הבא יעסוק בניסיון הכושל לחלץ את פצועי נבי סמואל דרך הרדאר; בבריחת המג"ד יוסף טבנקין ומפקד הפלוגה מיכה פרי משדה הקרב בהפקרת הפצועים לטבח; בכוונה לשחוט בסכין חבלנים את מיכה פרי ובהברחתו לנגב; בכיבוש שועפאת ובחוסר אמינות של המסמכים.]

הערות

1. ראיון עם חיים וינקלר, 22 בדצמבר 1987.
2. נחום אריאלי נהרג בקרב הקסטל, שלושה-עשר יום לפני-כן (בתשעה באפריל), וגופתו לא נמצאה אחרי הקרב. ראו ספרי "תולדות מלחמת העצמאות" ד'.
3. ראיונות עם חנוך קוסובסקי ועם אמנון חינסקי.
4. ראיון עם יצחק בראון, 8 בדצמבר 1986.
5. ראיון עם יואל בן-דב, 5 בינואר 1987.
6. לימים – מפקד הקומנדו הימי בצה"ל.
7. ראיונות עם יוסף בן-מימון, 1982-1984.
8. ראיון עם אביזוהר נחשון, 13 במארס 1987.
9. ראיון עם מרדכי רון, 24 בדצמבר 1986.
10. ראיון עם ישראל ז"ק, ינואר 1987.
11. סדרת ראיונות עם מאיר זורע.
12. ארכיון תולדות ההגנה, עדות של יוחאי בן-נון שנגבתה על-ידי דוד אסתרחן ודוד ניב לספר ה"הגנה" בחיפה.
13. שיחות עם אריה טפר-עמית. יוחאי בן-נון התבקש לספר את גרסתו לקרב נבי סמואל, אך לא נענה, וטעמו עמו. ראו להלן.
14. ראיונות עם יצחק גניגר, עם יעקב זהבי ועם יצחק רהב; בראיון אישר מרדכי בן-פורת שחיים פוזננסקי גינה אותו בשל התקפות-הנפל על צובא.
15. בין בית-איקסא לחירבת למון מפרידים קילומטר וחצי בלבד. בית-איקסא נכבש בשעה 2 אחרי חצות.
16. א"צ, דיווח גניגר, ראיון עם יואל בן-דוב וסדרת ראיונות עם יעקב זהבי.
17. ראיון עם מיכה פרי.
18. ראיון עם גבריאל רפופורט.
19. ראיון עם עודד זלצר.
20. ראיון עם מנחם עמיחי, דצמבר 1986.
21. ראיון עם שרון לב-טוב, דצמבר 1986.
22. א"צ עדות מס' 93 של איתיאל עמיחי; אריה חשביה, "חיל-השריון", בסדרה צה"ל בחילו, רביבים, 1981, עמ' 13.
23. א"צ עדות מס' 92 של אורי בן-ארי; "אחרי", עמ' 89; ראיון עם נועם רנן, 1 ביולי 1985.
24. ראיון עם רפי לוי, 24 באפריל 1987.
25. ראו ניתוח האירוע בסוף הפרק.
26. א"צ, אל ידין מאת יבוסי, 23 באפריל 1948, שעה 10:00.
27. סי.אי.ל. פיליפס, "אל עלמיין", הוצאת מערכות.
28. ראיון עם סימון רוזנר, 18 במארס 1987.
29. א"צ, עדות מס' 92 של אורי בן-ארי; א"צ, דוח גניגר; אק"מ תעמ"ע, ראיונות עם אורי בן-ארי, יצחק רהב, יעקב זהבי, מרדכי רון, מאיר זורע ויגאל נאור.
30. א"צ, עדות מס' 91 של יצחק רבין.
31. אורי בן-ארי לא התמודד בספרו עם האירוע הקשה הזה ועם דומים לו, אירועים המצביעים על תפקודו הלקוי בקרב הזה, ומציגים באור מגוחך את תדמיתו כקצין מהולל בדרגת תת-אלוף.
32. ארכיון המחבר.

תאריך:  16/08/2013   |   עודכן:  16/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפקרת פצועים ושחיטתם בנבי סמואל
תגובות  [ 874 ] מוצגות  [ 874 ]  כתוב תגובה 
1
הרצחנות הערבית נותרה בעינה... ל"ת
מזועזע  |  16/08/13 14:11
 
- תפקוד מפקדי הפלמ"ח
מזעזע לא פחות  |  16/08/13 15:34
 
- אתה פתי מאמין .לכל דבר
לחתול ולעכבר  |  16/08/13 16:40
 
- הדבר היחיד שהפלמ"ח היה בו טוב
מקס פאואר  |  17/08/13 14:32
 
- גם הצ'זבטרון והצ'זבטים ל"ת
היו פרימיטיביים  |  18/08/13 09:50
 
- כאלו היינו וזו ההסטוריה.
בלום נועם  |  17/08/13 12:52
 
- הטענה היחידה שהם הסתירו
ומנעו הפקת לקחים  |  17/08/13 15:47
 
- זאת הטענה היחידה? שקרן
חייםק'ה  |  18/08/13 14:34
 
- נכון. אמת כואבת. ל"ת
איציק סיבוש  |  17/08/13 21:07
 
- אבל אסור להתעלם ל"ת
ממנה  |  18/08/13 14:02
2
האדמו"ר מנבי סמואל
חבר קיבוץ יגור  |  16/08/13 14:30
 
- מה שייכת מרוקו לעניין?
גלילי  |  16/08/13 16:00
 
- הכוונה לכת של סיבוש
חבר קיבוץ יגור  |  16/08/13 17:44
 
- ממתי יש רק אשכנזים בקיבוצים
קולות ורעשים  |  17/08/13 06:39
 
- גלילי .אני מרחם עליך שיש לך
מרוקאים במשפחה  |  16/08/13 18:08
 
- יופי גלילי, אם לא היו
ב_שמואל  |  16/08/13 18:24
 
- שמאלני לא חייב להיות גזעני
קולות ורעשים  |  17/08/13 06:48
 
- זה ההבדל בין שקרי השמאל
ב_שמואל  |  17/08/13 20:56
 
- קישקוש מבולבל
גלילי  |  18/08/13 17:10
 
- אתה מתוחכם אבל נותר שקרן
ב_שמואל  |  19/08/13 06:53
 
- קישקוש מבולבל (2)
גלילי  |  19/08/13 17:23
 
- ההסבר שלך לגבי "השומר הצעיר"
ב_שמואל  |  19/08/13 19:43
 
- מממ- אתה מתבלבל יגורי
אופירה לוי  |  16/08/13 17:39
 
- אופירה, לא כדאי לקחת את ל"ת
יגורי ברצינות  |  16/08/13 18:34
 
- your hatred of the truth
חננאל ובר  |  16/08/13 18:30
 
- גבלס מסמיק - קמו לו מתחרים ל"ת
למדתם מעברכם!  |  17/08/13 08:14
 
- מנחם בגין למד מגבלס איך לפנות
למרוקאים התמימים  |  17/08/13 17:40
3
אם הפצועים היו המתנחלים לעתיד
חייםקה  |  16/08/13 14:33
 
- אתה ל"ת
נאצי!!!  |  16/08/13 15:44
 
- אתה טועה ומטעה.
מתעב צבועים  |  16/08/13 18:24
 
- תתבייש לך - אתה מוכיח שאתה אפס
מחורבן  |  16/08/13 15:57
 
- חיים'קה והגאון מוילנא חבר יגור
דידה  |  16/08/13 16:18
 
- אכזריות אנושית שרק קיימת
אופירה לוי  |  16/08/13 17:34
 
- אופירה יקירתי .. את אשכנזיה
או ערביה ממרוקו   |  16/08/13 18:31
 
- משולבת , מה דיני?
אופירה לוי  |  16/08/13 20:16
 
- אופירה יקירתי
גיא שוחט  |  17/08/13 07:56
 
- גיא, תודה על הרגישות כלפי
אופירה לוי  |  17/08/13 08:43
 
- אכן אהבה אותי מאוד
גיא שוחט  |  17/08/13 10:25
 
- אכן אהבה אותי מאוד
גיא שוחט  |  17/08/13 10:25
 
- אופירה מעורבת זה טוב על המנגל
גב. לוי   |  17/08/13 10:42
 
- כמו שאמר פה גיא
אופירה לוי  |  17/08/13 10:47
 
- משולבת , מה דיני?
אופירה לוי  |  16/08/13 20:22
 
- יא קוקסינל - שלחתי
גיא שוחט  |  16/08/13 20:29
 
- אגב, אני יהודיה מקורית!
אופירה לוי  |  17/08/13 14:47
 
- אופירה, את אשה מקסימה! ל"ת
אורי מילשטיין  |  17/08/13 19:55
 
- תודה, מר מילשטיין. ל"ת
אופירה לוי  |  17/08/13 21:47
 
- את גזען מהסוג הנחות ביותר
גלילי  |  18/08/13 17:21
 
- כל בני האדם גזענים
אופירה לוי  |  18/08/13 19:02
 
- ״דם יהודי טהור״????
גלילי  |  19/08/13 00:39
 
- אתה בסה"כ בסדר (קצת מושפע
ב_שמואל  |  19/08/13 08:13
 
- מי שטוען כך הוא אדיוט
גלילי  |  19/08/13 17:31
 
- ההכללות שלי את השמאל
ב_שמואל  |  20/08/13 03:09
 
- ערימה של שטויות ל"ת
חייםק'ה  |  20/08/13 09:33
 
- נידמה לי שאתה מתחמק מעימות
ב_שמואל  |  20/08/13 15:29
 
- אין לנו בכלל על מה לדבר ועל מה
חייםק'ה  |  20/08/13 17:26
 
- יצאת נבל בלי יכולת להסתתר ל"ת
ב_שמואל  |  20/08/13 21:47
 
- לכולם, מדובר כמובן במתחזה
גלילי  |  16/08/13 17:54
 
- מעתה-להתעלם מתגובותיך,הכי תואם ל"ת
אתה בזוי  |  16/08/13 19:08
4
יש לי שתי שאלות
חייםק'ה  |  16/08/13 14:47
 
- אתה מדבר על הMG ״הצ׳כי״????
גלילי  |  16/08/13 15:32
 
- מקלע המ.ג. (מגל"ד)
משה מ  |  16/08/13 21:39
 
- גם הרובה הצ'כי פיתוח גרמני
איציק סיבוש  |  17/08/13 12:42
 
- הוא כן ״אידיוט״
גלילי  |  17/08/13 13:47
 
- לא להתרגש, ברן צ'כי במקור
איציק סיבוש  |  17/08/13 14:42
 
- הברן כן, המגל״ד לא
גלילי  |  17/08/13 17:22
 
- תחקור הקרב
חייל זקן  |  17/08/13 14:58
 
- ממש לא
גלילי  |  18/08/13 17:47
 
- מתודולוגיה להערכת מפקדים
חייל זקן  |  18/08/13 21:43
 
- לא ברור לי לפי מה אתה קובע זאת
גלילי  |  19/08/13 00:51
 
- הבעיה שאני מוצא בשליחת
ב_שמואל  |  19/08/13 08:45
 
- אתה צודק וטועה כאחת
גלילי  |  19/08/13 17:44
 
- אתה צודק וטועה כאחת
ב_שמואל  |  19/08/13 20:26
 
- פוזה אחראי להכשרה?
חייל זקן  |  19/08/13 08:57
 
- לא, אבל אחראי למיצוי הכח
גלילי  |  20/08/13 06:37
 
- מה היה אילו
חייל זקן  |  20/08/13 15:59
 
- אנחנו עוסקים בהיסטוריה
גלילי  |  21/08/13 15:36
 
- ואולי לא היו הדברים מעולם
חייל זקן  |  21/08/13 17:28
 
- ועוד שאלה
חייםק'ה  |  16/08/13 17:06
 
- אשר שחם,עוד שאלה,לא עדיף?
אמא מתה  |  16/08/13 20:29
 
- אשר שחם, בשביל מה אמא הקריבה? ל"ת
שערה בתחת  |  16/08/13 20:06
5
קרב גדודי שהשתבש
חבר קיבוץ יגור  |  16/08/13 14:52
 
- יש מחבל זדוני באתר[טרול]
חבר קיבוץ יגור  |  16/08/13 15:34
 
- אילו ואילו ואולי מתי הפוליטרוק
ידום   |  16/08/13 16:30
 
- ניראה ששכחת את הכדורים ל"ת
האחות ציונה  |  19/08/13 20:24
6
תגובה לחימקה
שמיר.י  |  16/08/13 15:03
 
- התיחסות לחיימק'ה היא ל"ת
בזבוז זמן  |  18/08/13 14:54
7
תיאור מבולבל ולא מקצועי
גלילי  |  16/08/13 15:21
 
- מי ישווה ומי ידמה ל"ת
למקצועיות שלך!!!  |  16/08/13 18:26
 
- והביקורת בעינה עומדת....
גלילי  |  17/08/13 13:53
 
- צריך שיהיה גם תוכן ולא רק ל"ת
יומרה לביקורת  |  18/08/13 17:01
 
- התחמקות שיקרית
גלילי  |  18/08/13 18:01
 
- חכמים הזהרו בדבריכם
חייל זקן  |  18/08/13 22:03
 
- זהו שלא!
גלילי  |  19/08/13 01:06
 
- תזה מוזרה
חייל זקן  |  19/08/13 10:50
 
- מה שמוזר הוא שאתה סותר עצמך
גלילי  |  20/08/13 06:32
 
- אין שום סתירה
חייל זקן  |  20/08/13 16:14
 
- תפקידי המח"ט בנבי סמואל
אורי מילשטיין  |  21/08/13 07:08
8
ההילה של הפלמ"ח
ראומה  |  16/08/13 15:23
 
- אין עובדות
אחרות  |  16/08/13 18:11
9
השורה התחתונה:לא לרעיון המדינה
מיכל מירושלים  |  16/08/13 15:39
10
אזהרת אמינות לגבי "היהסטוריון״
קבלות   |  16/08/13 16:31
 
- אתה חוצפן ממדרגה ראשונה !
חשדנית  |  17/08/13 00:43
 
- מאיפה את יודעת שזו אשתו.
קבלות  |  17/08/13 07:09
 
- מאיפה אני יודעת ?
חשדנית  |  17/08/13 10:25
 
- תפסיקי לנבל את עלובה בעצמך  ל"ת
קבלות   |  17/08/13 17:24
 
- מי שמאשים בעליבות ל"ת
הוא עלוב  |  18/08/13 17:07
11
יש... מילשטיין ממשיך בהזיותיו
תודה ליואב יצחק   |  16/08/13 16:31
12
השמצת "מלך המסתערים"
חבר קיבוץ יגור  |  16/08/13 16:40
13
עדויות של הלומי-קרב
חבר קיבוץ יגור  |  16/08/13 16:50
 
- ברוסיה קראו לכל דוברי האמת
הלומי קרב   |  16/08/13 20:21
14
מילשטיין .איפה הצפון במפה
אותה צרפת לפשקויל  |  16/08/13 17:01
15
שבחים וופערים
חייל זקן  |  16/08/13 17:01
 
- תודה חייל זקן על הניתוח
אורי מילשטיין  |  16/08/13 17:41
 
- מצבו הנפשי של מילשטיין
חבר קיבוץ יגור  |  16/08/13 18:02
 
- מחר יתגלה שמילשטיין הוא גם
דוקטור בריאות נפש  |  16/08/13 18:14
 
- חייל זקן..אתה מסתמך על דברי
מילשטיין באמון ??  |  16/08/13 18:20
 
- אני וד"ר מילשטיין
חייל זקן  |  16/08/13 20:16
 
- איש לא צריך להאמין לי אלא
לבדוק אם דברי  |  17/08/13 05:52
 
- כמובן שלא מאמינים
חייםק'ה  |  17/08/13 10:23
16
בגין הפקיר את פצועי האלטלנה
למותם וטביעתם  |  16/08/13 17:06
17
הבהרה
חייםק'ה  |  16/08/13 17:34
 
- אשר שחם,לעד תכפה עצמך? עלינו
נשים כגברים  |  16/08/13 20:42
 
- נוכל שקרן וטרול
קולות ורעשים  |  17/08/13 07:02
18
סיפורי פוגי לילדים מפגרים  ל"ת
תודה מילשטיין  |  16/08/13 18:03
 
- אין בעד ל"ת
מה!  |  16/08/13 18:18
19
איפה נעלמת לנו סיבוש 'קה.
אני מקווה שאתה חי  |  16/08/13 18:25
20
מה מצבו הרפואי של מילשטיין ?
עין אחת  |  16/08/13 18:42
 
- על פי תגובותיו פה. ל"ת
נראה טוב מאוד  |  16/08/13 21:32
 
- לא, ל"ת
מצוין!  |  16/08/13 22:10
 
- נראה על הפנים
חבר קיבוץ יגור  |  16/08/13 23:46
21
זו מורשת הקרב של הפלמ"ח
GT  |  16/08/13 19:13
 
- והפלמ״ח בנה את ל"ת
צה״ל  |  16/08/13 20:20
 
- ירי דו"צ מורשת הפלמ"ח לצה"ל
חשדנית  |  16/08/13 22:54
 
- קישקוש מא׳ ועד ת׳
גלילי  |  17/08/13 15:32
 
- גלילי, הרי אתה מכה פה על הברזל
חשדנית  |  17/08/13 16:15
 
- שטויות
גלילי  |  17/08/13 17:45
 
- אגב, המקרה של פט טילמן לא ממש
חשדנית  |  18/08/13 11:33
 
- בולשיט
גלילי  |  18/08/13 18:22
 
- חשיפה: גלילי הוא 'קגנס'
חשדנית  |  18/08/13 20:58
 
- איזו חשיפה אדירה....
גלילי  |  19/08/13 01:14
 
- החידה ההיסטורית של 'קגנס'
חשדנית  |  18/08/13 21:03
 
- כל ההודעות של קגנס/גלילי/עמי
חשדנית  |  18/08/13 21:09
 
- קגנס: 9,794 הודעות ב'פרש'
חשדנית  |  18/08/13 22:09
 
- עדות מפי הסוס (סליחה...מעמי)
חשדנית  |  19/08/13 00:15
 
- את ממש מטומטמת,מה?
גלילי  |  19/08/13 01:21
 
- מעניין איך אברמוביץ הופך ל-כהן
חשדנית  |  19/08/13 00:36
 
- תיקון. לפי קגנס אביו היה הקשר
חשדנית  |  19/08/13 01:37
 
- אין קץ לטמטום?
גלילי  |  19/08/13 02:03
 
- אמנם, לאדיב אבירם היו ילדים
חשדנית  |  19/08/13 15:00
 
- גלילי, הנה התמונה שלך:
חשדנית  |  19/08/13 02:09
 
- התבלבלת
חייל זקן  |  19/08/13 11:02
 
- נו, והבת שלי לא חמודה?
גלילי  |  19/08/13 17:49
 
- גלילי, לא יפה להתקמצן
חשדנית  |  19/08/13 22:24
 
- אעשה לך מערוף...
גלילי  |  21/08/13 16:54
 
- התשובה:
חשדנית  |  22/08/13 09:00
 
- גלילי, עכשיו החידה שלי:
חשדנית  |  22/08/13 12:30
 
- לא! תמרי היה בכלל באנטבה?
גלילי  |  22/08/13 17:48
 
- גלילי, הנה התשובה:
חשדנית  |  22/08/13 21:00
 
- מתוך התחקיר הסודי של צה"ל
חשדנית  |  22/08/13 21:26
 
- יפה מאוד! אכן איבן אורן ז"ל
גלילי  |  23/08/13 04:01
 
- גלילי, האות הראשונה היא
חשדנית  |  23/08/13 16:20
 
- מוריד את הכובע
גלילי  |  23/08/13 16:42
 
- גלילי,אין בעיה אתה יכול להמשיך
חשדנית  |  23/08/13 20:26
 
- I did?
galili  |  23/08/13 21:52
 
- גלילי, כשאתה רוצה אתה יכול
חשדנית  |  24/08/13 12:08
 
- שקרנית עלובה
חייםק'ה  |  17/08/13 18:08
 
- השתקה כשיטה אנושית
ב_שמואל  |  17/08/13 21:08
 
- אסון מעגן.
חשדנית  |  18/08/13 11:43
 
- קשקשנית היסטרית
חייםק'ה  |  18/08/13 13:11
 
- לא מבדיל בין 'פרסום' לפרסום ?
חשדנית  |  18/08/13 15:33
 
- שקרנית מבולבלת
חייםק'ה  |  18/08/13 18:27
22
מהתגובות, מביישות את כותביהן
אהרון מ. רול  |  16/08/13 23:13
 
- אהרון מ. הרולה
חבר קיבוץ יגור  |  16/08/13 23:32
 
- אתה משקר בלי בושה !
חשדנית  |  17/08/13 00:22
 
- ליגורי ושות אין בושה כי יש להם
משימה - להפריע  |  17/08/13 05:59
 
- הטרחנות היא כולה שלך יגורי
אהרון מ. רול  |  17/08/13 00:38
 
- אהרון מ. רולה-- ימני כהניסט
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 11:36
 
- יגורי יורה לכל הכיוונים ומפספס
אהרון מ. רול  |  17/08/13 17:26
 
- תודה אהרון
מסכים לכל מלה  |  17/08/13 01:04
23
'המפקד מאחור' המח"ט רבין
חשדנית  |  16/08/13 23:34
 
- אכן השלמה נאותה למאמר
אהרון מ. רול  |  17/08/13 01:13
 
- שטיפת מוח בארה״ב
אורי מילשטיין  |  17/08/13 05:34
 
- ניצן אלון בדרך להיות הרמטכ"ל ?
חשדנית  |  17/08/13 11:05
 
- התמונה ברורה כעת.ימים יגידו .  ל"ת
ניתוח הגיוני מאד  |  17/08/13 12:15
 
- חשדנית, אולי לא שמת לב
ב_שמואל  |  17/08/13 21:48
24
מילשטיין סיפור לעוס ומשעמם
חבר קיבוץ יגור  |  16/08/13 23:40
 
- שחיטת חיילים פצועים ל"ת
אותך משעממת?!  |  17/08/13 00:39
25
נו מילשטיין, מה יהיה?
חייםק'ה  |  17/08/13 00:25
 
- כששנת רבין תגיע אתה תצרח  ל"ת
שזה סילוף  |  17/08/13 05:27
 
- עשרים שנה אתה מבטיח ולא מוכיח
חייםק'ה  |  17/08/13 10:37
 
- נו מילשטיין, מה עם השערה בתחת?
איציק סיבוש  |  17/08/13 13:24
26
כתיבה מרתקת
אתרוג  |  17/08/13 02:17
 
- גזענות
אורי מילשטיין  |  17/08/13 05:20
27
הפקירו פצועים זאת מורשת רבין
יואל קורנבלום  |  17/08/13 06:50
 
- טובת המדינה וטובת המפלגה
אורי מילשטיין  |  17/08/13 07:20
 
- בגין הפקיר את פורעי אלטלנה
התחבא בבטן הספינה  |  17/08/13 09:53
28
התנועה הקיבוצית
קולות ורעשים  |  17/08/13 07:18
29
רבין הפרה הקדושה!!!
שלמה מנע  |  17/08/13 07:49
 
- אכן לא מפתיע ל"ת
בכלל  |  17/08/13 09:53
 
- המלצה למר מנע
עמית ראגז  |  17/08/13 09:54
 
- מיסטר עמית-שמור עצותיך לעצמך!
חשדנית  |  17/08/13 12:11
30
תודה למילשטיין על המאמר המרתק!
רפי אשכנזי  |  17/08/13 07:52
 
- פלוגות המחץ זו התפארות
קולות ורעשים  |  17/08/13 08:04
 
- הפלמ"ח בתש"ח ואחר כך
אורי מילשטיין  |  17/08/13 09:36
 
- לפי מילשטיין ניתן לחשוב שהאצ'ל
והלח'י היו צבא !!  |  17/08/13 09:44
 
- מעולם לא טענתי את זה ואין ל"ת
זאת דעתי  |  17/08/13 09:46
 
- נדמה לי שזיכרונך נחלש ואינך
זוכר מה כתבת.  |  17/08/13 09:59
 
- תודה ל"ת
אורי מ.  |  17/08/13 11:18
 
- האצ"ל והלח"י גרשו את הבריטים
רני  |  17/08/13 11:15
 
- מתגובתך ניתן להבין שאתה
בבון מצוי  |  17/08/13 16:48
 
- בבון מצוי, לא מצפים שחתול יקפץ
ב_שמואל  |  17/08/13 22:13
 
- אשכנזי צודק -שופטים על פי NOW
ראובן גרפיט  |  17/08/13 12:26
31
ליקויי המחקר(המשך) – נוהל קרב?
איציק סיבוש  |  17/08/13 10:02
 
- אווווווווווו נרגעתי .סיבוש ל"ת
הזבל חזר !!  |  17/08/13 10:19
 
- נוהל קרב
אורי מילשטיין  |  17/08/13 10:50
 
- נוהל קרב בצה"ל
חייל זקן  |  17/08/13 12:06
 
- 'חייל זקן' מנוסה וצודק
איציק סיבוש  |  18/08/13 09:08
 
- עזוב יומרה, יש מסמכים כלשהם?
איציק סיבוש  |  17/08/13 13:40
 
- ״נוהל קרב״ ומאיר זורע
גלילי  |  17/08/13 14:13
 
- שיפוט לקוי
חייל זקן  |  17/08/13 16:23
 
- לדור הציזבאט יועיל 'נוהל קרב'?
איציק סיבוש  |  18/08/13 14:02
 
- אתה מכיר את גירסת בן ארי?
גלילי  |  19/08/13 02:30
 
- אורי בן ארי
חייל זקן  |  19/08/13 11:40
 
- אכן, ובכך מילשטיין סותר עצמו
גלילי  |  20/08/13 06:57
 
- דוקטרינת לוחמת שריון
חייל זקן  |  20/08/13 16:41
 
- קרב משולב
גלילי  |  21/08/13 17:20
 
- תאור מצויין
חייל זקן  |  21/08/13 19:57
 
- בוואדי סלוקי נשחטו 33 חיילים
חשדנית  |  17/08/13 17:04
 
- שקרנית היסטרית
חייםק'ה  |  17/08/13 17:36
 
- עובדות ומספרים
חייל זקן  |  17/08/13 17:38
 
- הרוגי הקרב על הסלוקי
חשדנית  |  17/08/13 19:06
 
- קריאה ביקורתית
חייל זקן  |  17/08/13 19:34
 
- אודה לגירסתך לסלוקי,'חייל זקן' ל"ת
איציק סיבוש  |  18/08/13 12:13
 
- הסלוקי - לא היה מחדל
חייל זקן  |  18/08/13 19:42
 
- שוב חטיבה 401 'חסרת מזל'
איציק סיבוש  |  18/08/13 22:03
 
- מי האשם
חייל זקן  |  19/08/13 00:00
 
- מצדיע לחייל הזקן
גלילי  |  19/08/13 06:10
 
- ולא תורגל 'שובך יונים' כנל
איציק סיבוש  |  19/08/13 19:03
 
- הנוסחה שלך להגדרת נצחון
ב_שמואל  |  21/08/13 08:14
 
- ניתוח פעולה צבאית
חייל זקן  |  21/08/13 09:43
 
- ניצחון: הגשמת היעד במחיר סביר
גלילי  |  21/08/13 16:08
 
- האם נצחנו בסלוקי?
חייל זקן  |  21/08/13 17:44
 
- אתה טועה בהבנת התופעה
ב_שמואל  |  21/08/13 21:01
 
- להקשיב לחיזבאללה
חייל זקן  |  22/08/13 00:16
 
- חייל זקן, נסה לרגע לקרוא
ב_שמואל  |  22/08/13 06:42
 
- בנוסף לחטיפה ולהריגת החיילים
חייםק'ה  |  22/08/13 09:58
 
- נסראללה דובר אמת?
חייל זקן  |  22/08/13 11:00
 
- אין שום קשר בין דבריך לדברי
ב_שמואל  |  22/08/13 16:53
 
- ב. שמואל הניתוח שלך נכון עד
חשדנית  |  22/08/13 12:21
 
- חשדנית, בני שהיה מחזור לפני
ב_שמואל  |  22/08/13 16:43
 
- סיפקתם בהצלחה את מנת הבידור
חייםק'ה  |  22/08/13 16:58
 
- הלו חיימקה איפה אתה חי ?
חשדנית  |  23/08/13 00:06
 
- מצטער אבל זו בדיחה עלובה
חייםק'ה  |  23/08/13 09:17
 
- שמואל,הם מקדמים מטרות גלובליות
חשדנית  |  22/08/13 22:34
 
- זה קרה גם במבצע קדש -
חשדנית  |  23/08/13 16:30
32
למה מח"ט לא יכול להיות "פוזה"!
פועה  |  17/08/13 10:03
 
- פועה ..הגיע שעת החליבה ל"ת
חזרי לרפת  |  17/08/13 10:36
 
- קומיסרים במלחמה
חייל זקן  |  17/08/13 10:39
 
- סטאלין לא הענין אך לא היה טיפש
פועה  |  17/08/13 11:54
 
- קומיסר = קצין חינוך
חייל זקן  |  17/08/13 12:17
 
- מצער לקרוא שזקן לא מפריד רגשות
פועה  |  17/08/13 18:45
 
- תפקיד הפוליטרוק חשוב ביותר
ב_שמואל  |  19/08/13 09:13
 
- כך יוצאים לג'יהאד
חייל זקן  |  19/08/13 11:54
 
- זה נכון לגבי גלוחי ראש, ש
ב_שמואל  |  19/08/13 17:05
 
- הצרה שהרבנים אז המתינו לאות
פועה  |  19/08/13 17:10
 
- את אינך בקיאה בנושא.
ב_שמואל  |  19/08/13 20:56
 
- אתה כל פעם נתלה באנטישמיות
פועה  |  19/08/13 21:41
 
- את לא צריכה להירתע
ב_שמואל  |  20/08/13 03:23
 
- תרשום לפניך פיתוח שלי "לעמלק"
פועה  |  20/08/13 09:58
 
- תודה, נחמד ל"ת
ב_שמואל  |  20/08/13 15:35
 
- הגיעה עת 'הסרת חזייה'? אשר'קקה ל"ת
איציק סיבוש  |  17/08/13 10:43
 
- פועה: "למח"ט יש אחריות" ?
חשדנית  |  17/08/13 17:12
 
- לא די "לחשוד" נדרשת גם חשיבה
פועה  |  17/08/13 19:18
33
אורי ..הפעם ברצינות..מה עשה לך
רבין ולמה אתה כזה  |  17/08/13 10:30
 
- יחסי לרבין
אורי מילשטיין  |  17/08/13 10:41
 
- השנאה לרבין--שנאת אח
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 10:56
 
- תודה יגרי על מחזור ל"ת
הצעותיך  |  17/08/13 11:06
 
- לא שנאת אח - 'עריק ק.ג.ב.'
איציק סיבוש  |  17/08/13 11:43
 
- אך חסרה הנימה פילוסופית!
איציק סיבוש  |  17/08/13 10:57
 
- סיבוש ..מתי תוציא את החרא מפיך
לא מתאים למילשטין  |  17/08/13 11:11
 
- מטרת חקר רבין
אורי מילשטיין  |  17/08/13 11:12
 
- איזה תרוץ עלוב ...מתאים לך !
אתה כמו שפטל  |  17/08/13 11:30
 
- שפטל, התעוררת? תרופות! למחלקה! ל"ת
איציק סיבוש  |  17/08/13 12:33
 
- חיימקה פיין מבית השלום ?
חשדנית  |  17/08/13 17:26
 
- מילשטיין נלכד בשקריו
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 13:12
 
- אורי..מדוע לא הזכרת את פעילותו
הבזויה של בגין ?  |  17/08/13 11:04
 
- אתה אדם מלא שנאה
חייםק'ה  |  17/08/13 11:24
 
- תראו תראו מי מטיף למילשטיין
עיין ערך אהבה  |  17/08/13 11:49
 
- אשר'קה הפועה,אימון 'הסרת חזייה ל"ת
איציק סיבוש  |  17/08/13 13:46
 
- מילשטיין שתי הערות לטעונך זה
פועה  |  17/08/13 12:17
34
חיימ'קקה הפועה באנאליה מיגור
איציק סיבוש  |  17/08/13 10:37
 
- נו באמת....סיבוש הבועש
סתום פיך זה מסריח  |  17/08/13 11:16
 
- זמן תרופות!!! עוף למחלקה ל"ת
איציק סיבוש  |  17/08/13 11:52
35
מילשטיין שנא את אחיו רם מואב
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 11:21
36
סיבוש מנהל ציון מילשטיין
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 11:27
 
- קיבוצניק ..אולי נתחיל להתמקד
בחלקו של מילשטיין  |  17/08/13 11:37
 
- זכור תמיד, בגידה שווה לרצח המו
ב_שמואל  |  18/08/13 08:36
 
- מתחיל להשתפר, חזור לחמשירים!
איציק סיבוש  |  17/08/13 12:06
37
מורשת רבין: בריחה מהקרב
חשדנית  |  17/08/13 11:34
 
- חשדנית ..איפה התחבא בגין
על האלטלנה ??  |  17/08/13 11:43
 
- על בן ארי מתוך ויקיפדיה
חשדנית  |  17/08/13 19:28
38
תסתכלו על חיימקה ויגורי
חשדנית  |  17/08/13 11:47
 
- חשדנית על איזה עץ ישבתם במרוקו
במלחמת העצמאות  |  17/08/13 12:02
 
- פחדנים ! הבאתם את המרוקאים
חשדנית  |  17/08/13 12:24
 
- דן אלמגור כתב את השיר
חשדנית  |  17/08/13 12:30
 
- טיפשה ..את המרוקאים הבאנו
שנים אחרי המלחמה  |  17/08/13 17:06
 
- אז תמשיך להתחנף לערבים
חשדנית  |  17/08/13 18:52
 
- הערבים ילמדו אותכם במקום המרוק
לאדיוט הגזען  |  21/08/13 20:38
 
- נניח שאומנם שלושתכם הקמתם
ב_שמואל  |  18/08/13 08:47
 
- שקרנית עלובה
חייםק'ה  |  17/08/13 12:13
 
- 'השערה בתחת' אשר'קה
איציק סיבוש  |  17/08/13 12:25
 
- חיים'קקה - אתה קקה בולשביקי ל"ת
חיים'קקה  |  17/08/13 14:05
 
- סתימת פיות.לימדו את המקור ותבי
מורשת הקומוניזם  |  17/08/13 12:22
 
- להגנת הפלמ"ח
חייל זקן  |  17/08/13 12:30
 
- מה הגבול של מניית הזהב?
אהה הבנו  |  17/08/13 12:56
 
- יום הזכרון
חייל זקן  |  17/08/13 14:27
 
- לו לא נוצלו זכרם של קדושים
ב_שמואל  |  18/08/13 09:04
 
- מה הקשר לנופלים?
חייל זקן  |  18/08/13 10:12
 
- ברור, אני נותן להם את הכבוד
ב_שמואל  |  18/08/13 11:28
 
- החפ"שים שילמו את מחיר החובבנות
חשדנית  |  17/08/13 13:00
 
- ואת גאון אמיץ!
גלילי  |  17/08/13 14:25
 
- הנופלים אחראים?
חייל זקן  |  17/08/13 14:33
 
- 'איש בחטאו יומת'? ממתי כך?
איציק סיבוש  |  18/08/13 12:48
 
- הרוגי תש״ח
גלילי  |  19/08/13 08:05
39
מילשטיין תבין..איש לא מתיחס
למחקריך...  |  17/08/13 11:55
 
- אני בטוח שאתה מתייחס
למחקרי ברצינות  |  17/08/13 12:26
 
- אורי תתפלא ..יש ברשותי את רוב
הספרים שכתבת  |  17/08/13 12:50
 
- לא רק שאיני מתפלא אלא שזה
ברור לי  |  17/08/13 13:02
 
- אורי כהרגלך אתה טועה ומטעה
תגובה למילשטיין  |  17/08/13 13:41
 
- דוקטור מילשטיין ..אני דוחה
בשאט נפש ..  |  17/08/13 16:21
 
- משנתו של מילשטיין
גיא שוחט  |  18/08/13 09:51
 
- חיים פיין (הוד), בית השלום,
חשדנית  |  18/08/13 13:00
 
- שתפי אותנו, אולי? 'חשדנית'
איציק סיבוש  |  18/08/13 22:08
 
- הספרים הם לדורות הבאים
אהרון מ. רול  |  17/08/13 18:26
40
תנו לעובדות לדבר
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 12:21
 
- לא עובדות - פרופוגנדה !!
חשדנית  |  17/08/13 12:43
 
- חשדנית תוכית ויקיפדיה
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 13:04
 
- חבר קיבוץ יגור הפקרת את משמרתך
חשדנית  |  17/08/13 13:20
 
- חשדנית מתפתלת
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 14:08
 
- בעברית אומרים תעמולה
עברית קשה שפה   |  17/08/13 13:24
 
- צודקת. הפסדנו בכל המלחמות
גלילי  |  17/08/13 14:31
 
- גלילי, התגובה שלך חושפת שאינך
חשדנית  |  17/08/13 18:43
 
- זאת רזולוציה חסרת ל"ת
משמעות  |  17/08/13 13:23
 
- אתה אוטואמנציפציה ????????????
רזולוציה  |  17/08/13 13:35
 
- תקשיב
אתה חולה!  |  17/08/13 14:19
41
עוד פעם עקירת שן בינה?
לאיפה נעלם גלילי  |  17/08/13 12:42
 
- ״קולות ורעשים״, אתה שקרן עלוב
גלילי  |  17/08/13 15:06
 
- כרגיל קולות קלע בול
אתרוג  |  17/08/13 20:53
42
מורשת רבין: שימון פיירס !
חשדנית  |  17/08/13 13:08
 
- חשדנית ...את מבזה אותי בטפשותך
..  |  17/08/13 13:30
 
- אם כך, רצוי שתמשיך
אופירה לוי  |  17/08/13 14:11
 
- אופירה לוי היא כנראה מרוקאית
כמו קורןנאווה  |  18/08/13 11:11
 
- אני יהודיה מקורית-ואתה?
אופירה לוי  |  18/08/13 19:27
 
- חשדנית, דעתך על ת' 34?
איציק סיבוש  |  17/08/13 14:06
43
"מורשת" הפלמ"ח - בדורות הבאים
איציק סיבוש  |  17/08/13 13:15
 
- "המורשת" (המשך)
איציק סיבוש  |  17/08/13 14:18
 
- הבחנות פוריות, איציק ל"ת
אורי מילשטיין  |  17/08/13 14:34
 
- תודה! חסר פ' המשך. נקווה שיעלה ל"ת
איציק סיבוש  |  17/08/13 14:48
 
- דיאלוג בין זוג בבונים
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 15:09
 
- קשר קלוש למציאות
גלילי  |  17/08/13 14:56
 
- כשרון לאבד הסטוריה מרוב כרוניק
איציק סיבוש  |  17/08/13 16:17
 
- סליחה שהפרטים מפריעים לתעמולה
גלילי  |  17/08/13 17:40
 
- "גמישות מחשבתית" מדהימה! גלילי
איציק סיבוש  |  17/08/13 20:48
 
- אז תירה לברן בראש, גיבור גדול
גלילי  |  18/08/13 18:52
 
- מסכים וחולק
חייל זקן  |  18/08/13 21:26
 
- הערה קטנטונת....
גלילי   |  19/08/13 06:17
 
- המוטו במחקר ד"ר מילשטיין
איציק סיבוש  |  19/08/13 09:52
 
- אינני אחראי להוצאות להורג
איציק סיבוש  |  18/08/13 22:44
 
- מודה שלא מבין מה בדוק אתה רוצה
גלילי  |  19/08/13 06:31
 
- לא מבין? הרשה לי להסביר
איציק סיבוש  |  19/08/13 18:44
 
- קשקשן מבולבל
חייםק'ה  |  19/08/13 20:20
 
- חייםקקה ככלב השב אל קיאו
איציק סיבוש  |  20/08/13 06:56
 
- נשבור להם את העצמות-דדו-יוטיוב
איציק סיבוש  |  19/08/13 23:20
 
- ובקיצור כתבת שטויות
חייםק'ה  |  20/08/13 09:44
 
- חיידק הסיפליס השולט במוחייםקקה
איציק סיבוש  |  20/08/13 12:40
 
- אני מצטער שצדקתי
חייםק'ה  |  20/08/13 17:32
 
- ספרי לא מיועד למוח מסופלס... ל"ת
איציק סיבוש  |  20/08/13 19:31
 
- מנהיגות למופת של דדו
גלילי  |  21/08/13 15:53
 
- עוד על ברן ושרון
חייל זקן  |  21/08/13 19:40
 
- הצבא של יום כיפור היה הצבא
חייםק'ה  |  21/08/13 22:43
 
- דבריך צודקים, אך אינם נכונים
ב_שמואל  |  22/08/13 08:17
 
- יכול להיות שאין בהם לקח מיידי
חייםק'ה  |  22/08/13 10:06
 
- גם מילשטיין טוען שתכלית הספר
ב_שמואל  |  23/08/13 01:15
 
- מילשטיין טוען הרבה דברים
חייםק'ה  |  23/08/13 09:36
 
- נכון מאוד למעט נקודה חשובה אחת
גלילי  |  23/08/13 04:07
 
- רברבנות שקרית כמנהיגות למופת?
איציק סיבוש  |  22/08/13 23:03
 
- איפה היה השקר בדברי דדו?
גלילי  |  23/08/13 04:27
44
שיבוס המסכן
חייםק'ה  |  17/08/13 13:18
 
- כמתפייט השואף לאור ולצדק
איציק סיבוש  |  17/08/13 14:00
 
- אל תשכח
חייםק'ה  |  17/08/13 14:11
 
- סיבוש ..אתה ממש כמו בייאליק
ששנא ערבים  |  17/08/13 17:16
 
- פייט לא פיית, "גאון אשכנז"
איציק סיבוש  |  18/08/13 09:50
45
רבין יולי 48--אפריל 1949
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 14:17
46
צבא הנעורים המהפכני[פלמ"ח]
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 14:41
 
- יגורי חמודי שרפתם יהודים
אהרון מ. רול  |  17/08/13 18:53
 
- עלילת דם בזויה
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 19:20
 
- ישנם מקרים שהאדם שקוע
ב_שמואל  |  18/08/13 09:53
 
- צודק .השמאל המנוול עזר לנאצים
איציק סיבוש  |  17/08/13 19:21
 
- פרובוקציה של"איריס כהן"
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 19:42
 
- זה א.רול או ט.רול??? ל"ת
איציק סיבוש  |  19/08/13 18:53
 
- קשה להאמין שאהרן רול כותב כך
איציק סיבוש  |  18/08/13 06:52
 
- דבר ראשון, אתה לא "העלנו, בנינ
ב_שמואל  |  18/08/13 09:21
47
קציני צה"ל לומדים בארה"ב
יואל קורנבלום  |  17/08/13 15:58
 
- אותך היה טוב לשלוח למרוקו
ללמוד קופיאדה   |  17/08/13 16:55
 
- קפצת מרמת אוויל לאוויל משריש
אהרון מ. רול  |  18/08/13 04:22
48
דוקטור מילשטיין. .. אני דוחה
בשאט נפש  |  17/08/13 16:29
49
רבין ומבצעי ההכרעה
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 17:07
50
"חברי מפלגה", אני מת על הנימוק
חייםק'ה  |  17/08/13 17:16
 
- אשר'קה,'שערה בתחת'-דוח מצב
איציק סיבוש  |  17/08/13 20:55
 
- חימק'ה, לא הבנת דבר וחצי דבר
אהרון מ. רול  |  18/08/13 02:47
 
- היית ונשארת נודניק טרחני
חייםק'ה  |  18/08/13 09:05
 
- הרמטכ"ל האמריקאי דמפסי בא
חשדנית  |  18/08/13 14:32
 
- הנה אתה מתחיל להבין את
ב_שמואל  |  18/08/13 11:47
51
נא להחליף גיבור
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 17:44
52
נאה יאה - המשך כך ל"ת
אהרון מ. רול  |  17/08/13 18:41
 
- ערב טוב אהרון רולה
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 19:14
53
תחנת מילשטיין אינה עונה
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 18:53
54
מילשטיין=אין אונות
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 19:00
 
- קיבוצניק .מעט חמלה על קשיש
תן לו לנוח במנוחה  |  17/08/13 19:09
 
- תו לו לנוח במנוחה ?!
אינטליגנט   |  17/08/13 21:40
 
- הם עובדים על כך ל"ת
בהתנדבות  |  17/08/13 21:16
55
מילשטיין השמיע קול
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 20:16
56
למה מילשטיין לא עונה
אנאליסט  |  17/08/13 20:43
 
- אתה לא
שומע  |  17/08/13 21:48
 
- הבנת הנקרא של חוקר...
אנאליסט  |  17/08/13 22:35
57
אולי נעלה באוב את טפר
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 21:13
 
- לרעיתי אין ל"ת
זמן  |  17/08/13 21:22
 
- אכלת אותה מילשטיין
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 22:04
 
- תשובה ליגורי ושאלה למילשטין:
חוקר בכיר  |  17/08/13 21:50
 
- בוא נעשה סדר
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 22:23
 
- תשובה 2 ליגורי
חוקר בכיר  |  18/08/13 00:22
 
- אפשר להביו אך לא לקבל ל"ת
אהרון מ. רול  |  18/08/13 18:01
58
שמרנות ונאמנות
אתרוג  |  17/08/13 21:33
 
- מה שיש כאן זה האופי
האנטיאינטלקטואלי  |  17/08/13 21:41
 
- אינטלקטואלצ'יק תן תשובות
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 22:12
 
- אין דיאלוג עם לשלשת-תוכי-יגור
איציק סיבוש  |  18/08/13 07:25
 
- את החופש שהם מקבלים כאן
אתרוג  |  17/08/13 22:29
 
- אתרוג, אופייני לטיפוסים ל"ת
האלה!  |  18/08/13 05:19
 
- אתרוגי- למה מילשטיין לא עונה?
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 21:50
 
- קשה לך
בלעדי!  |  17/08/13 22:26
 
- תשובה ליגורי ושאלה למילשטין
חוקר בכיר  |  17/08/13 22:32
 
- קיבלת תשובה בשעה 2223
חבר קיבוץ יגור  |  17/08/13 23:59
 
- פשוט לקרוא ולענות לעניין
אנאליסט  |  18/08/13 00:22
 
- קרבות הרדאר
אורי מילשטיין  |  18/08/13 04:24
 
- לחוקר בכיר-יגורצ'יק-לשלשת תוכי
איציק סיבוש  |  18/08/13 07:11
59
שאלה חוזרת ונשנית למילשטיין
אנאליסט  |  17/08/13 23:00
 
- אחרי שרבין סולק מ״הראל״
אורי מילשטיין  |  18/08/13 04:33
 
- היסטוריון או תועמלן ?
אנאליסט  |  18/08/13 06:43
 
- סתם רכלם וקשקשן
חייםק'ה  |  18/08/13 09:13
60
מגיבים מפספסים את הנקודה
יואל קורנבלום  |  17/08/13 23:36
 
- קורנבלום תפסיק לחפות על הנוכל
חבר קיבוץ יגור  |  18/08/13 00:04
 
- דיעות אינן תחליף לעובדות
אנאליסט  |  18/08/13 00:29
 
- אין לך מושג מהן דעות
ומה הן עובדות  |  18/08/13 09:30
 
- "הטיעונים" המנצחים של מילשטיין
אנאליסט  |  18/08/13 11:14
 
- הפרקים שהתפרסמו כאן על
אהוד ברק  |  18/08/13 06:00
 
- תרבות הכזב והשנאה
אנאליסט  |  18/08/13 06:50
 
- אל תצחיק
אותי  |  18/08/13 08:53
 
- תגובה ילדותית
אנאליסט  |  18/08/13 09:27
 
- מילשטיין, לא כדאי להתייחס אליו
חשדנית  |  18/08/13 15:06
 
- מעכשיו נתחיל לטפל בצורה יסודית
חייםק'ה  |  18/08/13 18:32
61
המגיבים מחכים לתגובת אורי
חבר קיבוץ יגור  |  18/08/13 00:22
 
- אתה חוצפן ועז מצח מגלומני
אהרון מ. רול  |  18/08/13 03:39
 
- אהרון, רחמנות! כל מה שנותר
לעלובים האלה  |  18/08/13 08:59
 
- מילשטיין בכיכר העיר
אנאליסט  |  18/08/13 09:51
 
- תיקון טעויות הקלדה שבהסח הדעת
אהרון מ. רול  |  18/08/13 09:04
 
- אהרון מז'נון.. כוכב שביט מסוגך
נישרף באויר  |  18/08/13 10:39
 
- 'עמישראלמת' כינויו של אשר'קה
איציק סיבוש  |  18/08/13 11:01
 
- המקללים הם טרולים. להתעלם מהם! ל"ת
קורא לילי  |  19/08/13 00:03
 
- רק בבון מזרחי משתמש בשפת
רחוב כמו המגיב   |  18/08/13 10:46
 
- יופי מתוק! תרופות-טוס למחלקה ל"ת
איציק סיבוש  |  18/08/13 11:43
62
מפת מוקשים-ל'חוקר בכיר' ואחרים
איציק סיבוש  |  18/08/13 07:17
 
- מצטער שיבוס אבל איך לך את זה
חייםק'ה  |  18/08/13 10:36
 
- שרון לו היה לי,כמתפייט אשר'קה
איציק סיבוש  |  18/08/13 11:35
63
מילשטיין - בסיס לדוקטורט נוסף
איתן אחד  |  18/08/13 09:17
 
- תש"ח והתגובות כאן
אורי מילשטיין  |  18/08/13 10:04
 
- אורי ..חומר שנמצא באוויר הוא
בדרך כלל נפיחות  |  18/08/13 10:30
 
- האם אתה באמת נהנה ל"ת
מהשטויות שלך?  |  18/08/13 13:49
 
- מילשטיין ..איך אתה יכול לישון  ל"ת
ביום האזכרה לרבין  |  18/08/13 16:41
 
- למה, אתה עושה תיקון חוצות? ל"ת
ב_שמואל  |  19/08/13 11:30
 
- איתן אולי תגיד לנו איזה דוקטור
קבל מילשטיין   |  18/08/13 12:09
 
- תתיחס לעובדות ולא לאדם.
איתן אחד  |  19/08/13 07:59
 
- מי אומר שמילשטיין אדם ? ל"ת
ווטרינר  |  20/08/13 17:11
64
עודף בטחון עצמי משבש את השיפוט
פועה  |  18/08/13 10:21
 
- פועה הגועה ברפת..בוגי יעלון
ממתין לחלוב אותך  |  18/08/13 10:52
 
- התסריט שלך הגיוני, וניתן לקבל
ב_שמואל  |  18/08/13 13:56
 
- גם "תחקיר לא רציני" הספיק.
פועה  |  18/08/13 19:30
 
- אני מוצא צורך לחזור שוב
ב_שמואל  |  19/08/13 10:15
 
- מוצאת לנכון להאיר לקויי חשיבה
פועה  |  19/08/13 19:18
 
- למה היית חייבת להוסף את
ב_שמואל  |  19/08/13 21:12
 
- תרבות מתבססת על המנהיג בחצר
פועה  |  19/08/13 22:03
 
- את חייבת להידרש לחרדים?
ב_שמואל  |  20/08/13 03:43
 
- הרצף ההסטורי מחייב להתיחס לחרד
פועה  |  20/08/13 10:22
 
- יפה שגם את מודעת לעובדה
ב_שמואל  |  20/08/13 15:56
 
- מהטיעון הזה עלו הנאצים לשלטון
פועה  |  20/08/13 19:01
 
- אז מה, בגלל זה יש לך
ב_שמואל  |  20/08/13 22:02
 
- הדמוקרטיה מתחילה בד' אמותיך
פועה  |  21/08/13 13:25
 
- את מאשימה את היהודים
ב_שמואל  |  21/08/13 16:36
 
- היי גלילי, תקרא את דברי פועה
ב_שמואל  |  20/08/13 23:32
 
- פרשננו לענייני פועה
גלילי  |  21/08/13 16:32
 
- מוזר, אני די מסכימה לפרשנותך
פועה  |  21/08/13 17:31
 
- כלל לא מוזר שתסכימי עם השקר
ב_שמואל  |  22/08/13 09:04
 
- קשקשת בדם לבך עדיף לתרום דם
פועה  |  22/08/13 12:25
 
- פועה אחותי היהודיה, ככה עונים?
ב_שמואל  |  22/08/13 15:53
 
- הרבה ניצוצות יהודים לא ארכאים
פועה  |  22/08/13 21:40
 
- או שאינך מבין או שאתה משקר...
גלילי הנבל הגזלן  |  23/08/13 04:26
 
- גלילי נבל וגזלן? אז ברור שהוא
ב_שמואל  |  23/08/13 09:34
65
חבל שיואב יצחק העביר מילשטיין
לשולי האתר  |  18/08/13 11:01
 
- באמת חבל ל"ת
נמוך קומה  |  18/08/13 13:35
66
מילשטיין- היסטוריון או תועמלן?
אנאליסט  |  18/08/13 11:56
 
- הבעיה של שקרנים היא
חייםק'ה  |  18/08/13 14:27
 
- אכן לשקרנים ל"ת
יש בעיה  |  18/08/13 21:19
 
- ושוב, מילשטיין מפחד מן האמת
אנאליסט  |  19/08/13 00:08
67
צה"ל לא מנצח - בפקודה !!
חשדנית  |  18/08/13 14:46
 
- מאז שהדתיים השתלטו על צה"ל
חייםק'ה  |  18/08/13 18:21
 
- אתה צודק, זה מה שקרה לדתיים
ב_שמואל  |  19/08/13 10:43
 
- מחשבה מפחידה מפחידה
חשדנית  |  18/08/13 20:26
 
- מאז שהדתיים הפחדנים
חייםק'ה  |  18/08/13 23:43
 
- פועה כותבת שבימי תש"ח
ב_שמואל  |  19/08/13 11:03
 
- פועה גם כותבת שלמרבית חילי הדת
פועה  |  19/08/13 22:13
 
- לגבי הסיפא שלך
ב_שמואל  |  20/08/13 04:07
 
- "אינטרס של העם" או של זאבי העם
פועה  |  20/08/13 10:41
 
- את לא לגמרי צודק
ב_שמואל  |  20/08/13 16:17
 
- "להשמיד" אותך לא את העם היהודי
פועה  |  20/08/13 19:15
 
- מעניין שלפני מאות שנים אמרו
ב_שמואל  |  20/08/13 23:40
 
- כדאי שתתרגל אתה לא העם היהודי!
פועה  |  21/08/13 13:09
 
- עכשיו הבולשוביקים קוראים לעצמם
ב_שמואל  |  21/08/13 16:05
 
- בעיני השמאל האיום פנימי ובעיני
הימין חיצוני  |  20/08/13 12:52
 
- בלי להתערב במחלוקת בין
ב_שמואל  |  19/08/13 10:54
 
- הרמטכ"ל בנץ קבע: שירה בכפייה !
חשדנית  |  19/08/13 12:47
 
- תודה לך על שחיזקת את טענתי
ב_שמואל  |  19/08/13 13:20
 
- 'חשדנית',לא אלמן ישראל
איציק סיבוש  |  20/08/13 12:31
 
- צה"ל: רוצים חרדים - בלי כשרות
חשדנית  |  19/08/13 12:53
 
- החיילים הדתיים-תרנגול כפרות
חשדנית  |  19/08/13 13:01
 
- טקס רבין שלח צוערים דתיים לכלא
חשדנית  |  19/08/13 13:56
 
- בגדוד רשף מדיחים חיילי הסדר
חשדנית  |  19/08/13 14:05
 
- משום מה קשה ליהודים להבין
ב_שמואל  |  19/08/13 22:57
68
a passive-fag
Yo  |  18/08/13 18:29
 
- לעיל תגובה שנשלחה אלי במייל
והעליתי אותה   |  18/08/13 19:37
 
- בהחלט מתאים לך להביא את זה
חייםק'ה  |  18/08/13 21:18
 
- Fags r Dependent Personalities
Diagnosis  |  19/08/13 01:56
 
- לא מבין אנגלית ..אבל אפילו
נפולת נמושות !!!  |  19/08/13 17:54
69
מילשטיין אפס מאופס
חבר קיבוץ יגור  |  18/08/13 18:55
70
אהרון רול ואחמדי נג'ד
חבר קיבוץ יגור  |  18/08/13 19:11
 
- רק טיפש מבין כך את דבריי
אהרון מ. רול  |  19/08/13 05:39
 
- האם 'פוסט רול' מזוייף?
איציק סיבוש  |  19/08/13 11:45
 
- הרהורי לב מכמירים
אהרון מ. רול  |  19/08/13 12:34
 
- 'לא רציני' אך איני יודע מי אתה
איציק סיבוש  |  19/08/13 13:02
 
- מאיפה אתה מביא את השטויות האלה
חייםק'ה  |  19/08/13 14:05
 
- מי שאל בעצתך,אשרקה?
איציק סיבוש  |  19/08/13 18:23
71
מילשטיין תקוע כבר 20 שנה
חבר קיבוץ יגור  |  18/08/13 19:39
 
- אני תקוע כבר ל"ת
73 שנים  |  18/08/13 20:51
 
- תקוע חזק, וחבל!
אנאליסט  |  19/08/13 00:02
 
- חבל  ל"ת
למי?!  |  19/08/13 07:15
 
- ארבעה כרכים (ועשרות אחרים)
ראומה  |  18/08/13 22:12
 
- ראומה-האיש עשה שליש עבודה
חבר קיבוץ יגור  |  18/08/13 23:04
 
- לאיש יגור: כסף של מי, לידיעתך?
ראומה  |  19/08/13 11:09
 
- כספם של זמורה וביתן וכספנו
חבר קיבוץ יגור  |  19/08/13 14:55
 
- החזרתי להם את כל הכסף
בריבית תמורת  |  19/08/13 17:43
 
- מי שחמור שיאכל קש
חייםק'ה  |  19/08/13 17:45
 
- חיימ'קקה,ככלב השב אל קיאו
איציק סיבוש  |  20/08/13 09:00
72
אהרון מ. רול ואבו מאזן
חבר קיבוץ יגור  |  18/08/13 23:14
 
- רארה תגובתי לשלשולך למעלה
אהרון מ. רול  |  19/08/13 05:59
 
- נחשפת שילשול מדמנה
חבר קיבוץ יגור  |  19/08/13 11:10
 
- עוד לא תפסת יגורצ'יק?
חייםק'ה  |  19/08/13 09:38
 
- וכעת בנימה רצינית יותר
אהרון מ. רול  |  19/08/13 13:21
 
- הזוהמה שאתה מפיץ כאן
חייםק'ה  |  19/08/13 13:58
 
- ישנם אחרים שמכחישים
ב_שמואל  |  19/08/13 10:26
 
- לזה קוראים ל"ת
ריאליזם סוציאליסט  |  19/08/13 17:36
 
- לזה קוראים בגידה במדינת ישראל ל"ת
ב_שמואל  |  20/08/13 02:46
 
- בגין בגד במדינת ישראל כשברח
לביתו כראה'ם  |  20/08/13 17:00
 
- אתה יכול להביא סימוכין בחוק
ב_שמואל  |  20/08/13 23:49
 
- לשלשת-תוכי, חדל זיוףוסט ושמות!
איציק סיבוש  |  19/08/13 11:00
 
- סיבוש - אני זה אני ואין בילתי
אהרון מ. רול  |  19/08/13 12:43
 
- כדאי לקרוא ת' 46 לפני מסקנותיך
איציק סיבוש  |  19/08/13 13:07
73
למי שקיטר על אנונימיות המגיבים
גלילי  |  19/08/13 01:31
 
- נקווה שלא כך מנוסחים מאמריך!
איציק סיבוש  |  19/08/13 10:38
 
- כניראה לא ראית למה התייחסת
גלילי  |  19/08/13 18:06
 
- ושוב מלהטט באופן לא הגון
איציק סיבוש  |  19/08/13 19:49
 
- נב: קצת הגינות לא תזיק גם
איציק סיבוש  |  19/08/13 10:52
74
מלאת הערכה לפוזה לפלוגתו ולרוח
פועה  |  19/08/13 09:44
75
איפה רבין?
אתרוג  |  19/08/13 11:13
 
- הערה לא רעה
חייםק'ה  |  19/08/13 12:47
 
- ערוב של עובדות והערכות
אהרון מ. רול  |  19/08/13 19:01
 
- אתה או טועה, או משקר
חייםק'ה  |  19/08/13 20:39
 
- חיימ'קקה,ככלב השב אל קיאו
איציק סיבוש  |  20/08/13 07:03
 
- גרפומן מחורבן כבר אמרנו?
חייםק'ה  |  20/08/13 09:39
 
- מי שאלך,ומתייחס לדעתך?חיים'קקה
איציק סיבוש  |  20/08/13 11:46
 
- יש עליך במקרה משהו
חייםק'ה  |  20/08/13 17:42
 
- יש 'כלב השב אל קיאו'...חים'קקה ל"ת
איציק סיבוש  |  20/08/13 19:12
 
- מלחמת כנופיות
אורי מילשטיין  |  19/08/13 14:56
 
- אורי ..אני מבין שכוונתך אולי
איום על ביבי ?  |  19/08/13 17:45
 
- אולי הרוצח הושפע ממעשיו של
ב_שמואל  |  19/08/13 23:13
 
- אתרוג ..התשובה החד משמעית
הימין רצח את רבין  |  19/08/13 17:38
 
- איזה שטות עלובה - ראה ערך ישו
אהרון מ. רול  |  19/08/13 19:37
 
- בקשר לישו כמה דברים
אתרוג  |  19/08/13 20:10
 
- התרבות השמאלנית הצליחה
ב_שמואל  |  20/08/13 16:45
 
- ייחודו של ישו בעיני הנוצרים
גלילי  |  23/08/13 04:49
 
- זה די נכון
גלילי  |  19/08/13 18:23
 
- תפקיד המפקד הבכיר
חייל זקן  |  19/08/13 20:09
 
- כוח עתודה ועקרון ביצוע המשימה
אורי מילשטיין  |  20/08/13 05:00
 
- טעות, גדוד 980 לדעת לשלשת-יגור
איציק סיבוש  |  20/08/13 12:03
 
- חולק על הסברך
חייל זקן  |  20/08/13 17:10
 
- נחלת לוחמים כן, לא נחלת יחידות
איציק סיבוש  |  20/08/13 18:34
 
- היכן השקר
חייל זקן  |  20/08/13 21:58
 
- לא מדויק
איציק סיבוש  |  20/08/13 23:14
 
- פרופורציות
חייל זקן  |  21/08/13 10:08
 
- פרופוציות? לא מתאים לך כך
איציק סיבוש  |  21/08/13 10:43
 
- התבלבלת
חייל זקן  |  21/08/13 12:39
 
- אינך קורא דברי?
איציק סיבוש  |  21/08/13 13:29
 
- דיכוי הרוח?
חייל זקן  |  21/08/13 14:37
 
- מקצוענות
גלילי  |  21/08/13 15:16
 
- תיקון: לא דיכוי, ריסוק ושבירה
איציק סיבוש  |  21/08/13 16:09
 
- Very true
Galili  |  20/08/13 19:48
 
- הבטחת אגפים, בתשובה לגלילי
איציק סיבוש  |  20/08/13 22:44
 
- תו"ל בהתקפה
חייל זקן  |  21/08/13 10:26
 
- ממש כ'התקפת הנגד' של אוגדת ברן
איציק סיבוש  |  21/08/13 14:14
 
- מושגי אימונים?
חייל זקן  |  21/08/13 14:48
 
- כך הבנתי אותך, נראה שבטעות ל"ת
איציק סיבוש  |  21/08/13 16:23
 
- אני עם החייל הזקן
גלילי  |  21/08/13 17:06
 
- והוא שכתבתי
איציק סיבוש  |  21/08/13 22:53
 
- כוח עתודה ועקרון ביצוע המשימה
אורי מילשטיין  |  20/08/13 05:07
 
- זו עובדה או השערה?
גלילי  |  20/08/13 15:45
 
- השערה:לא השתתפת בקרב בחייך?
איציק סיבוש  |  20/08/13 17:21
 
- Please read
Galili  |  20/08/13 19:34
 
- I'm flagabasted
חייםק'ה  |  20/08/13 23:04
 
- flabbergasted,מומח'קקה אנגליט ל"ת
איציק סיבוש  |  21/08/13 01:04
 
- אתה כותב לטעמי
אתרוג  |  19/08/13 20:26
76
שאלה
אתרוג  |  19/08/13 11:50
 
- קשוט עצמך תחילה
חבר קיבוץ יגור  |  19/08/13 12:57
 
- סתם קשקושים מטופשים
חייםק'ה  |  19/08/13 13:50
 
- הם בסך הכל גמדים והמאבק
איתם משעשע  |  19/08/13 16:37
 
- איך נפלת יא מילשטיין...
חבר קיבוץ יגור  |  19/08/13 18:15
 
- מי מאמין לאחד שצועק כל הזמן
אתרוג  |  19/08/13 16:45
 
- תשובה
יואל קורנבלום  |  21/08/13 06:33
77
מחכים לשמונת הכרכים האבודים
חבר קיבוץ יגור  |  19/08/13 15:15
 
- גם אני
מקווה  |  19/08/13 16:52
78
טיעון לוגי של ראש כנופיה
אתרוג  |  19/08/13 17:12
 
- מעולה,הוכחת פתולוגיה כפייתית
איציק סיבוש  |  19/08/13 19:11
 
- תגיד אתה מטורף?
חייםק'ה  |  19/08/13 20:12
 
- אני לא מתייחס אליך חבוב
אתרוג  |  19/08/13 21:02
 
- קשקשן עלוב
חייםק'ה  |  19/08/13 22:41
 
- אשר'קה, ככלב השב אל קיאו
איציק סיבוש  |  19/08/13 23:27
 
- בדרך כלל אחרי סוכות משליכים ל"ת
אתרוגים לאשפה   |  20/08/13 17:06
79
מילשטיין .אני חוזר ומבקש
תכתוב "מחקר "על..  |  19/08/13 17:59
 
- תכתוב ל"ת
אתה  |  19/08/13 18:32
 
- אם הייתי דוקטור לפילוסופיה
הייתי כותב כמוך  |  19/08/13 19:21
 
- אתה זוכר את אסון אוסלו ?  ל"ת
ב_שמואל  |  19/08/13 23:28
 
- טושה!!!שיתייחסו המקללים לאוסלו ל"ת
מה בפיהם כעת?  |  20/08/13 23:18
 
- שפתך, שפת פאנטיים שמאלנים
ב_שמואל  |  21/08/13 08:25
 
- הוא לא יכול לכתוב על בגין
אתרוג  |  19/08/13 19:35
 
- רצח רבין
אתרוג  |  19/08/13 19:58
 
- מנחם בגין היה ל"ת
דמוקרט והומניסט  |  19/08/13 23:07
 
- בגין היה דמגוג בסגנון שר ההסבר
של הרייך השני  |  20/08/13 17:24
 
- אתה כל כך צודק, ראה את הסרט
ב_שמואל  |  20/08/13 23:59
 
- אוי, סליחה התבלבלתי, כשכתבת:
ב_שמואל  |  21/08/13 08:35
80
בני מרשק, פוליטרוק הפלמ"ח
חשדנית  |  19/08/13 18:18
81
'חבר קיבוץ יגור' - שקרן מתחזה
כתובת IP מזהה  |  19/08/13 20:29
 
- היום אי פי לא מיצג כלום
אתרוג  |  19/08/13 20:52
 
- ברור. מדובר בשמאלן ידוע
חשדנית  |  19/08/13 21:02
 
- 'חשדנית',מה שמו של ההיסטוריון?
איציק סיבוש  |  19/08/13 22:56
 
- יפה אמרת!, גם אני זיהיתי
אופירה לוי  |  20/08/13 08:05
 
- שטויות
חייםק'ה  |  19/08/13 22:24
 
- גם בלי בדיקת הכתובת ברור ל"ת
שהוא שקרן מתחזה  |  19/08/13 23:01
 
- העיקר הוא שחשדנית ואופירה
חייםק'ה  |  20/08/13 09:03
 
- תהיה ל"ת
בריא  |  20/08/13 09:29
 
- אבא שלך מתחזה ושקרן
חבר קיבוץ יגור  |  20/08/13 09:24
 
- סבא ל"ת
שלך  |  20/08/13 09:40
 
- מילשטיין לא יודע להפעיל אייפון
חבר קיבוץ יגור.  |  20/08/13 10:32
 
- בדיחה
אינפנטילית  |  20/08/13 12:04
82
מילשטיין פג תוקף
חבר קיבוץ יגור  |  20/08/13 09:34
 
- תוכי-אדמור-יגור, מתקפת לשלשת?
איציק סיבוש  |  20/08/13 11:22
 
- נוסף לכל אתה גם ל"ת
מהשב"כ?1  |  20/08/13 12:15
83
המוטו הראוי למחקרך כולו
איציק סיבוש  |  20/08/13 11:38
 
- עיניים יש להם, אך לא יראו.
ב_שמואל  |  20/08/13 17:17
 
- לכשנדרש לחכמת 'נוער הגבעות'
נודיעך דבר  |  20/08/13 18:21
 
- למה שלא תעשה "מידה שווה"
ב_שמואל  |  21/08/13 08:46
 
- לכשנדרש לחכמת 'נוער הגבעות' ל"ת
נודיעך דבר  |  21/08/13 11:18
 
- זו נחשבת אצלך תשובה?
ב_שמואל  |  21/08/13 21:27
 
- מסכימה עם כל מילה
אופירה לוי  |  20/08/13 18:45
 
- מילשטיין הבנת ?
דברי חכמים !!!!!!  |  20/08/13 17:30
 
- ספק אם מישהו בכלל
לעומק המשמעויות  |  21/08/13 06:38
 
- אכןם תמונת מראה ל"ת
הפוכה  |  20/08/13 19:34
84
לאחרונה התחלתי להתעניין בנושא
חשדנית  |  20/08/13 12:21
 
- שוב הפרחת מסך עשן
חבר קיבוץ יגור  |  20/08/13 15:11
 
- אז תגלה לי ! גם אני רוצה לדעת
חשדנית  |  20/08/13 18:24
 
- הנושא אינו שנאת רבין אלא
שחיטת פצועים  |  20/08/13 22:19
 
- על איזה ז'בוטינסקי את כותבת
זה שלא היה בארץ  |  20/08/13 17:19
 
- מי שרוצה לקרוא את המאמר של
חשדנית  |  20/08/13 19:29
 
- אגב עמותת עמדא הפועלת למען
חשדנית  |  20/08/13 21:24
85
מנחם בגין היה טרוריסט פחדן
עריק מהצבא הפולני  |  20/08/13 16:52
 
- עלילות רבין הן 0 לעומת תעלולי
הטרוריסט בגין  |  20/08/13 20:02
 
- פועה (בצדק) קובעת שחייבים
ב_שמואל  |  21/08/13 08:53
 
- התנאים שבהם פעלו האנשים
מתוארים במחקר שלי  |  21/08/13 10:25
 
- בהחלט. אני התייחסתי בתגובתי
ב_שמואל  |  21/08/13 13:43
86
מהדורה מוקדמת לנוהל חניבעל
פועה  |  20/08/13 18:51
 
- הסברים סבירים וניתוח ראוי
אורי מילשטיין  |  21/08/13 06:15
 
- רק לאלה שהשתתפו בקרבזכות לחקור
פועה  |  21/08/13 08:12
 
- הפקת לקחים
אורי מילשטיין  |  21/08/13 11:55
 
- אין תועלת אין קרב חוזר על עצמו
פועה  |  21/08/13 13:01
 
- מלאכתם של צדיקים
חייל זקן  |  21/08/13 13:39
 
- אני שמחה, הכשל בתאורית מילשטין
פועה  |  21/08/13 14:48
 
- פועה,עדיף להתאמן 'בהסרת חזייה'
מלחרטט שטויות  |  21/08/13 16:48
 
- הערך שבתחקור קרבות
חייל זקן  |  21/08/13 20:11
 
- תחקיר?בזבוזמן,הכל אקרעי(בפלמח) ל"ת
איציק סיבוש  |  21/08/13 22:10
 
- שום תחקיר על שום תקופה
אורי מילשטיין  |  22/08/13 06:22
 
- גדוד שונארי
אורי מילשטיין  |  22/08/13 06:02
 
- מילשטיין מאשש תגובתי לחיל זקן
פועה  |  22/08/13 10:29
 
- חותם בשתי ידיים
חייל זקן  |  22/08/13 13:52
 
- מספיקה יד אחת אם היא לא רועדת
פועה  |  22/08/13 16:04
 
- הוקלד ביד אחת
חייל זקן  |  22/08/13 16:26
 
- תודה על התיקון ותוספת
חייל זקן  |  22/08/13 10:50
 
- מה עוזרת לך הקריאה שאין הבנה?
פועה  |  22/08/13 10:13
 
- תרבות הפל קל
חייל זקן  |  22/08/13 13:30
 
- הזיקנה גורמת לך להפליג בדמיון
פועה  |  22/08/13 16:10
 
- גוגל בשרות הזיקנה ל"ת
חייל זקן  |  22/08/13 16:45
 
- פועה .אפשר לחשוב שמילשטיין שלך
לא זקן סנילי   |  22/08/13 17:30
 
- תרבות טיוח במקום תיחקור
איציק סיבוש  |  22/08/13 21:25
 
- דבריך מוכיחים שתרבות
ב_שמואל  |  21/08/13 21:50
 
- לא שמעתי על תחקיר בחצר של רב
פועה  |  22/08/13 10:41
 
- אוי אחותי הצדקת בעלת הסגולה
ב_שמואל  |  23/08/13 01:39
 
- תחליט! או שאתה חרדי או עמלק?
פועה  |  23/08/13 08:41
 
- אחותי היקרה, כתבתי לך
ב_שמואל  |  23/08/13 09:52
87
סקופ עצוב:
חשדנית  |  20/08/13 20:03
 
- לא ידעתי וזה
מעניין מאוד  |  20/08/13 22:14
 
- למה עצוב?מוכה גורל זקוק לתמיכה
איציק סיבוש  |  20/08/13 23:21
 
- המזעזע הוא
יואל קורנבלום  |  21/08/13 05:57
 
- לא מאמין בזה
אתרוג  |  21/08/13 06:51
 
- לפעמים משתמשים בעבריין
רשת1  |  21/08/13 07:31
 
- אתרוג רקוב מעלה צחנה
חבר קיבוץ יגור  |  21/08/13 12:50
 
- אתרוג, הבאתי כאן את ההוכחות
חשדנית  |  21/08/13 13:51
 
- אפשר שוב לראות הוכחות?
אתרוג  |  21/08/13 15:19
 
- אתה טועה, האינטרנט בכל
ב_שמואל  |  21/08/13 14:20
 
- רוב האנשים הם שליחים
של אחרים  |  21/08/13 17:13
 
- נכון, לכן נאמר
ב_שמואל  |  23/08/13 01:50
88
מחקר לקוי מיסודו ומעוות
חבר קיבוץ יגור  |  20/08/13 22:49
 
- במשך עשרות שנים התעלמו
היסטוריונים מחלקה  |  21/08/13 06:04
 
- ולכן אתה מתעלם מחלקה השני
חבר קיבוץ יגור  |  21/08/13 07:54
 
- לא עלי המלאכה ל"ת
להשלים  |  21/08/13 10:05
 
- אתה תמיד בורח ולא משלים משימה
חבר קיבוץ יגור  |  21/08/13 11:14
 
- למה ש'הקרן לישראל' לא תממן?
איציק סיבוש  |  21/08/13 10:55
 
- רעיון ל"ת
טוב  |  21/08/13 14:45
89
יש בעיה עם ההיסטוריה בכלל
אתרוג  |  21/08/13 07:27
 
- רוב האנשים בכל התחומים
מתקרנפים  |  21/08/13 09:25
 
- בעיית הבנת כתיבה היסטורית, שלך
איציק סיבוש  |  21/08/13 10:22
 
- תגיד סיבוש
אתרוג  |  21/08/13 13:39
 
- אין סיבה לחסוך הגיגים
מאף אחד  |  21/08/13 13:50
 
- בלבול:לשלשת-יגור אינה 'ביקורת'
איציק סיבוש  |  21/08/13 15:01
 
- אתרוג, לא חסרים היסטוריונים
חשדנית  |  22/08/13 08:38
 
- ערימה של שטויות
חייםק'ה  |  22/08/13 10:12
 
- מחלוקות בתרבות יוון ?
חשדנית  |  22/08/13 20:00
 
- את מדברת מתוך בורות
חייםק'ה  |  22/08/13 23:09
 
- תן דוגמא אחת להוכחת דבריך!
חשדנית  |  23/08/13 00:47
 
- בכל 15 הפרקים על ברק ו-11
אורי מילשטיין  |  23/08/13 07:40
 
- אני טענתי שאתה שקרן, סלפן
חייםק'ה  |  23/08/13 09:39
 
- קשקשנית עלובה
חייםק'ה  |  23/08/13 09:28
 
- איפה הדוגמא ?
חשדנית  |  23/08/13 16:52
 
- עיניים להם ולא יראו, אתה מתבלב
ב_שמואל  |  23/08/13 02:03
90
פרופסור מילשטיין ניצח ובגדול
סטודנט צעיר   |  21/08/13 11:18
 
- אוי לנו אם אלה הסטודנטים שלנו
חבר קיבוץ יגור  |  21/08/13 12:21
 
- יגורי, בתגובה כזאת אתה רק ל"ת
מבזה את עצמך  |  21/08/13 13:45
 
- לסטודנט: מחקר מושקע
אורי מילשטיין  |  21/08/13 13:26
 
- פחח....הצחקתנו , אתה והאמת
חבר קיבוץ יגור  |  21/08/13 14:31
 
- פרופסור למדעי פולסהודלוגיה
חבר קיבוץ יגור  |  21/08/13 15:54
 
- אם אתה צוחק זה גם ל"ת
משהו  |  21/08/13 15:58
 
- צעיר אתה בטוח
גלילי  |  21/08/13 16:41
 
- מר גלילי הנכבד,
קורא בניחותא  |  21/08/13 21:15
 
- גלילי, מה עם 'המחקר' שלך ?
חשדנית  |  22/08/13 08:23
 
- כבר סיכמנו שאני סוכן סי אי איי
גלילי  |  23/08/13 04:40
 
- עוד קשקשן מהכנופיה של מילשטיין
חייםק'ה  |  21/08/13 20:08
91
הצוות אלון -רבין מנצח בתש"ח
חבר קיבוץ יגור  |  21/08/13 14:25
 
- רבין היה מחסל את אוסלו
חבר קבוץ יגור  |  21/08/13 15:58
 
- תגובה מזוייפת של טרול
חבר קיבוץ יגור  |  21/08/13 16:15
 
- צודק! אין להתייאש מתוכי-יגור
איציק סיבוש  |  21/08/13 16:38
 
- אם ניתן לכפות עליו הוא לא היה ל"ת
ראוי להיות רוה"מ  |  21/08/13 16:48
 
- רבין חיסל את עם ישראל 3 פעמים:
חשדנית  |  22/08/13 10:45
 
- ופעם רביעית באופן פאסיבי
במיתוס עליו  |  22/08/13 17:05
 
- בן גוריון ביקש את אשכול שימנה ל"ת
את רבין לרמטכ"ל  |  21/08/13 16:20
 
- שוב שקר מלשטייני אופייני
חבר קיבוץ יגור  |  21/08/13 16:52
 
- גם שקר ל"ת
וגם אופיני!  |  21/08/13 17:18
 
- פרופ' למדעי הבלוף
חבר קיבוץ יגור  |  21/08/13 17:45
 
- יש בזה ל"ת
משהו  |  21/08/13 18:19
 
- נכון יותר -פרופסור למדעי הפלוץ ל"ת
חבר קבוץ יגור  |  21/08/13 20:29
 
- הפלצן הראשי זה מילשטיין שמסריח
חייםק'ה  |  21/08/13 20:47
 
- I'm flagabasted ל"ת
מומח'קקה לאנגליט  |  22/08/13 06:51
 
- נושא ל"ת
חשוב  |  21/08/13 21:14
 
- רבין יוק בחורב, 'בכח התחבולה'
איציק סיבוש  |  22/08/13 14:16
 
- אלישיב שמשי שטחי ומוגבל
חבר קיבוץ יגור  |  22/08/13 14:48
 
- גם שמשי 'מפקד חוליית חובשים'? ל"ת
מעריץ אדמו"רים  |  22/08/13 16:48
92
מומח'קקה אנגליט,דו"ח מצב!
flagabasted  |  21/08/13 17:46
 
- האבחנה-זיהום מוחי חמור
ד"ר ליכטיג  |  21/08/13 18:09
 
- המטרה מקדשת את  ל"ת
החרפות  |  21/08/13 18:28
 
- כנראה שגרפומאניה היא הפרעה
חייםק'ה  |  21/08/13 20:20
 
- ידמה לכלב השב אל קיאו?חיים'קקה
איציק סיבוש  |  21/08/13 22:04
 
- מילשטיין .מתי תוציא את הלשון
של סיבוש מהתחת   |  22/08/13 10:07
 
- מומח'קקה, מתי ספרך באנגליט?
איציק סיבוש  |  21/08/13 23:05
 
- סיבוש..זול סטי הענגן ווי א-למפ
מיט דער קופ ארופ  |  22/08/13 10:01
 
- Apres toi ל"ת
Monsieur  |  22/08/13 14:08
 
- נפולת נמושות ...מתי ברחת מהארץ
גילוי האמת  |  22/08/13 17:23
93
מיועד ל-ב.שמואל
חשדנית  |  22/08/13 09:56
 
- בתוך שבוע תפרוץ מלחמה
אורי מילשטיין  |  22/08/13 10:16
 
- זה מה שאתה יודע על ההתרעות?
חבר קיבוץ יגור  |  22/08/13 11:43
 
- תדוה על ל"ת
העצה  |  22/08/13 16:58
 
- יגורצ'יק, אם היה כל כך ידוע
ב_שמואל  |  23/08/13 02:21
 
- לא היתה שום בגידה אלא ל"ת
קונספירציה כושלת  |  23/08/13 09:03
 
- אולי, בכל זאת אני לא יכול
ב_שמואל  |  23/08/13 10:11
 
- איך זה קשור לבורות של מילשטיין
חבר קיבוץ יגור  |  22/08/13 11:35
 
- אתה מתכוון לסידרה בערוץ 8 ?
חשדנית  |  22/08/13 12:43
 
- לחצר קיבוץ יגור - האם זה נכון
חייםקקה  |  22/08/13 13:09
 
- המילשטיינים בעקבות האינקויזיצ
חבר קיבוץ יגור  |  22/08/13 14:05
 
- השמצה פראית !!
חשדנית  |  22/08/13 19:45
 
- זעירא לתלם: בטל כוננות !
חשדנית  |  22/08/13 11:56
 
- זה מבסס יותר את השערת ל"ת
הקונספירציה  |  22/08/13 16:20
 
- הפלמ"ח כמשל
ב_שמואל  |  23/08/13 02:39
 
- שמואל, לא יעמידו בוגדים לדין
חשדנית  |  23/08/13 16:10
94
ש.גולן=מילשטיין שקרן
חבר קיבוץ יגור  |  22/08/13 13:14
 
- רשימת השקרים שלו היא אינסופית
חייםק'ה  |  22/08/13 14:55
 
- מומח'קקה, מתי ספרך באנגליט? ל"ת
צרפתיט  |  22/08/13 16:40
 
- נגיע לפרק  ל"ת
הזה  |  22/08/13 16:07
 
- כבר הגעת,פורסם ב-2010
חבר קיבוץ יגור  |  22/08/13 17:04
 
- חברים וחברות מילשטיין מותש
חבר קיבוץ יגור  |  22/08/13 19:07
95
תודה אבל לא תודה
אתרוג  |  22/08/13 15:52
 
- תודה אתרוג על תרומתך
אורי מילשטיין  |  22/08/13 16:29
 
- אכן מטרתך ראוייה,אך חזון למועד
איציק סיבוש  |  22/08/13 16:58
 
- מילשטיין ..מתי ביקרת לאחרונה
את יגאל עמיר ?  |  22/08/13 17:14
 
- אתמול דרישת שלום ל"ת
ממנו  |  22/08/13 18:53
 
- אתה לא חושש לבקר את הרוצח?
ב_שמואל  |  23/08/13 02:52
 
- אם ניתן היה לשוחח עם יגאל
באופן חופשי  |  23/08/13 08:52
 
- גלילי, שים לב 'להשגת היעדים'
איציק סיבוש  |  23/08/13 08:53
 
- ברוך שפטרנו
חייםק'ה  |  22/08/13 17:04
 
- משום דבר לא  ל"ת
נפטרים באמת  |  23/08/13 10:45
96
מומח'קקה אנגליט,דו"ח מצב!
flagabasted  |  22/08/13 17:06
97
מילשטיין אחראי לשיח האלים
חבר קיבוץ יגור  |  22/08/13 17:40
 
- אני אחראי לכל הרוע
ביקום  |  22/08/13 18:58
 
- ביקום לא-אבל נימנה בין
אופירה לוי  |  23/08/13 09:00
 
- ביקום מושל הרוע
אורי מילשטיין  |  23/08/13 09:17
98
לאתר הזה יש עורך
חייםק'ה  |  22/08/13 19:06
 
- לצנזר את מומח'קקה? ל"ת
מומחה אנגליט  |  22/08/13 19:56
 
- אין שום ל"ת
טענות  |  22/08/13 20:22
 
- חיים'קה, אתה נשמע גמור
ב_שמואל  |  23/08/13 02:59
 
- הפרקים בכל מקרה ימשיכו
להתפרסם  |  23/08/13 08:14
 
- וטוב שכך - אחרת במה נתעסק כל
חייםק'ה  |  23/08/13 09:23
 
- משתתפים באירוע ל"ת
כל הגילים  |  23/08/13 09:34
 
- לא עדיף אמא מתה,מעדכוני ל"ת
שערה אנאלית?  |  23/08/13 14:18
 
- מפחיד את הסבתא
חבר קיבוץ יגור  |  23/08/13 09:35
 
- צבוע!!! כל חייך מוקשים לפרסומי
מאז התחלתי  |  23/08/13 10:20
 
- היבחוש מילשטיין גם מגאלומן
חבר קיבוץ יגור  |  23/08/13 11:56
99
מילשטיין חוקר או תועמלן?
אנאליסט  |  23/08/13 11:21
 
- תועמלן של ל"ת
האמת!  |  23/08/13 13:45
 
- המנוסה של מילשטיין מן האמת
אנאליסט  |  23/08/13 17:42
 
- חים'קה,לא עדיף אמא מתה? מקריאת ל"ת
שערה אנאלית...  |  23/08/13 14:07
100
תגובת ה100- למילשטיין
מיכל מירושלים  |  23/08/13 11:23
 
- תודה מיכאל על המידע
שידוע לי  |  23/08/13 12:43
 
- מיכל היקרה חבל על זמנך
חבר קיבוץ יגור  |  23/08/13 13:20
 
- חבל גם על זמנך, ל"ת
יגורי  |  23/08/13 13:51
101
מילשטיין חוקר או תועמלן?
אנאליסט  |  24/08/13 21:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
ד"ר אורי מילשטיין
פרק ראשון מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, "דרך רבין ומורשתו"    בפרק - יצחק רבין כתקלה: העמקה לשורשיו של יצחק רבין - לאמו האנטי-ציונית שנקלעה לארץ-ישראל במקרה ולא התכוונה להישאר פה; ליחס אל לידתו כאל תקלה; ולביתו ולמשפחתו חסרי החום והאהבה
ד"ר אורי מילשטיין
פרק שני מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי    בפרק: החינוך האנטי-אינטלקטואלי שקיבלו רבין וחבריו, בני האליטה החלוצית שנועדו להנהיג את המדינה; הצביעות הערכית של הוריו; הפחדנות האישית של רבין; הרמה הירודה של בתיה"ס בהם למד; והקשר המכונן של חייו: המפגש שלו עם יגאל אלון, שמשך אותו לצמרת הפלמ"ח למרות שהיה מפקד כושל - דבר המלמד לא רק על רבין אלא גם על אלון ועל הפלמ"ח בכלל
ד"ר אורי מילשטיין
פרק שלישי מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי    בפרק: מיתוס הפלמ"ח; ההשוואה בין המפקד הכושל רבין לבכיר מפקדי הפלמ"ח אריה טפר; התקדמותו של רבין בשרשרת הפיקוד למרות כישלונותיו, והסתייגות מפקדי הפלמ"ח הבכירים מטפר למרות היותו לוחם ומפקד מצטיין
ד"ר אורי מילשטיין
פרק רביעי מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי    בפרק: מיתוס הפלמ"ח והשוואה בין רבין שעשה קריירה מזהירה גם בפלמ"ח, גם בצה"ל וגם בממשלה לאריה טפר-עמית שסולק מהפלמ"ח במלחמת העצמאות ומצה"ל אחרי מלחמת ששת הימים. במוקד הפרק ידונו שני מבצעים: הפריצה למחנה עתלית שבה רבין היה סגן המפקד, ופיצוץ גשר אלנבי שבו טפר פיקד על חוליות החבלנים
ד"ר אורי מילשטיין
פרק חמישי מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי    בפרק: כישלונו של רבין כמפקד הגדוד השני של הפלמ"ח בפעולת גמול נגד ערבים בכפר פג'ה ליד פ"ת במחצית 1947; הדחתו מפיקוד קרבי ומינויו לקצין מבצעים של הפלמ"ח שהיה בפועל משרת אישי של יגאל אלון; הרמה הנמוכה של מפקדי הפלמ"ח ואופיים האנטי-אינטלקטואלי
ד"ר אורי מילשטיין
פרק שישי מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי    בפרק: פרוץ מלחמת העצמאות; מינויו של רבין למפקד חזית הדרך לירושלים וכישלונו המחפיר שגרם לנסיגתה של ארה"ב מתמיכה בהקמתה של מדינת ישראל; מיתוס הל"ה; וההדחה השנייה של רבין מתפקידו בתוך פחות משנה
ד"ר אורי מילשטיין
פרק שביעי מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי    בפרק: החורבן שהשאיר רבין בחזית הדרך לי-ם לאחר הדחתו וביחידות הפלמ"ח שפעלו שם. הקטסטרופה שנבעה מ"מורשתו" שבאה לידי ביטוי באסון "קרב שיירת חולדה" שכפה על המצביא העליון של המלחמה, מנהיג היישוב היהודי, דוד בן-גוריון, לנטוש את האסטרטגיה המועדפת עליו, של דחיית הכרעה, ולעבור לאסטרטגיה של הכרעה, שעיצבה את יחסי הערבים והיהודים למשך עשרות שנים עד כתיבת שורות אלה
ד"ר אורי מילשטיין
פרק שמיני מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי    בפרק: כישלונו של שמעון אבידן לפרוץ את הדרך בי-ם במבצע "נחשון"; מפקד הפלמ"ח אלון יטיל את המשימה על המפקד המודח רבין מתוך שיקול שיפעילו כבובה מרחוק. חטיבת "הראל" מוקמת לצורך המשימה; מפקד החטיבה, "הבובה של אלון", רבין, אינו משתלט על מפקד הגדוד העיקרי שלו, טבנקין, הסבור שרבין אינו מתאים לתפקיד המח"ט ושגדודו אינו מבצע את המשימה לכבוש את הכפר צובא שממנו יצאו ערבים לפגוע בשיירות
ד"ר אורי מילשטיין
פרק תשיעי מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי    בפרק - אחת הפרשיות החמורות בתולדות המדינה: בריחת מפקד חטיבת "הראל" יצחק רבין משדה הקרב, למרות שלרשותו עמדו מאות לוחמים והוא הותקף ע"י עשרות בלבד. שעה שפקודיו לחמו להציל את השיירה בשער הגיא, רבין נסע למטה החטיבה בפנסיון רייך בגבעת בית הכרם והלך לישון - סימפטום מובהק של הלם קרב. זה האיש שהיה רמטכ"ל, ראש ממשלה ושר ביטחון
ד"ר אורי מילשטיין
פרק עשירי מספרו/מחקרו של ד"ר אורי מילשטיין, החושף את יצחק רבין האמיתי    בפרק - הסיבות להתחלת ה"מצור" על ירושלים: פחד מפקדים מוכי הלם להחזיר את המכוניות הריקות לת"א; ההכנות הלקויות של חטיבת "הראל" בפיקודו של רבין למהלך הכרעה בגזרת ירושלים; והפיקוד הרופס של רבין על חטיבתו
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il