עורכי הדין יוסי כהן ורן רייכמן, המגישים את התוכנית:
שאלה משפטית, זכו לפרסום עצמי עצום אצל הזכיינית רשת (ערוץ 2), שלקידומו שולם ל"קבלת משנה" תשלום באופן בעייתי הנוגד את החוק. כך עולה ממידע שהובא ל-News1.
על-פי החוק, נאסר על זכיין לשדר תוכן תמורתו משלם מגיש התוכנית, החפץ בפרסומת אישית, כסף באופן ישיר להפקת התוכנית. למרות זאת, האיסורים והכללים הופרו במשך זמן רב. על-פי החשד, עקיפת האיסורים "סודרה" באמצעות "קבלן משנה" שביצע את העבודה עבור שתי חברות שפעלו "בפרונט" מול הזכיינית רשת.
ל-News1 נודע, כי בכירים ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו חשדו כי אייטמים בתוכנית הופקו באופן הנוגד את החוק. מידע מדויק לא היה בידיהם ולכן שידור התוכנית לא הוגבל. במסגרת זו נבדקו בזמנן חברות אלין תקשורת וערוצי תוכן בע"מ, הקשורות גם הן לתוכנית. המידע המתועד נחשף עתה לראשונה ב-News1, ומכוחו ייאלצו עתה רשת ו
הרשות השנייה לשקול מחדש הפסקת שידור התוכנית.
גורם בכיר אמר ל-News1 כי החוק מחייב את החברה הזכיינית (במקרה זה את רשת) לשדר תוכן על-פי אמות מידה עיתונאיות מקצועיות, ובשום אופן לא כנגד תשלום ו/או השתתפות במימון ההפקה, באופן ישיר או עקיף, מצד המגיש החפץ בפרסום עצמי. הונאה ותחבולה ל-News1 נודע, כי עו"ד כהן, המכיר היטב את מגבלות החוק, פעל בדרך של הונאה ותחבולה כדי לזכות בפרסומת בערוץ 2. כהן זכה לשיתוף פעולה, בנושא זה, במיוחד מצד חברת מדיו שיווק ותוכן בע"מ, בראשה עומד מיקי צימט. חברה זו ננזפה בעבר מספר פעמים, לאחר שהתגלה כי היא עוסקת בקידום תכנים ופרסומות באופן הנוגד את חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, התש"ן-1990. למרות זאת, המשיכה חברה זו בפעילותה הפסולה.
וכך עובדת השיטה הנוגדת את החוק: הקלטות והפקת התוכנית "שאלה משפטית", שכל פרק ממנה משודר בערוץ 2 מספר פעמים בשבוע, בוצעו במתקניה של חברת מדיו שיווק ותוכן בע"מ ברמת החייל בתל אביב. ואלה פרטי ההתקשרות:
- תמורת ההפקה שילם יוסי כהן 250 אלף לשנה (פלוס מע"מ):
- "כרטיס לקוח" של עו"ד יוסי כהן המנוהל בהנהלת החשבונות של חברת מדיו שיווק ותוכן בע"מ, שפרטיו הגיעו ל-News1, מצביע על החיובים, כמו גם על התשלומים שהתבצעו בפועל;
- חשבוניות הוצאו לעו"ד יוסי כהן, לכתובתו ברחוב קלישר 17 בתל אביב;
- בחשבונית מס' 2031 מיום 20.11.11, לדוגמה, נכתב כי החיוב נעשה בגין: "שת"פ בשאלה משפטית עונה 3 - ייעוץ שיווקי".
הנה-כי-כן: עו"ד יוסי כהן -
שעל-פי עדותו שלו שהוקלטה על-ידי רעייתו רננה כהן החזיק ואף השתמש בכספים שחורים שקיבל ברומניה ומלקוחות בישראל - שילם סכום גדול יחסית תמורת מימון וקידום פרסום עצמי. הזכיינית רשת, שמשדרת קלטת המובאת לרשותה - בגינה שילמה לשתי חברות אחרות באמצעותן פעלה - התנהלה באופן בעייתי בעצם זאת ששידרה תוכנית שבמימון הפקתה השתתף המגיש עצמו, לקידומו ולפרסומו האישי.
המטרה: גיוס לקוחות חדשים עורכי הדין יוסי כהן ורן רייכמן עושים במקביל שימוש בלתי ראוי בתוכנית זו לפרסום עצמי, כדי לקדם את חבריהם האישיים וכן כדי לקדם עמדות ודעות אישיות. בדרך זו הם נחשפים בפני קהלים גדולים, מגייסים לקוחות חדשים למשרדיהם, ובמקביל קונים לעצמם מעמד מיוחד אפילו ביחס לשאר עמיתיהם למקצוע.
תופעה זו נוגדת את החוק, האוסר העדפת בעלי מקצוע, קל וחומר כאשר מדובר בעשיית פרסומת עצמית תמורת תשלום האסור מפורשות על-פי החוק.
הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו מסרה בתגובה: ״הרשות תבדוק את הסוגיה ובמידה והדברים יתגלו כנכונים, הדבר יטופל על-ידי הרשות כפי שנעשה בעבר".
מנכ"ל מדיו שיווק ותוכן בע"מ, מיקי צמט, שחרג מהחוק יחד עם עו"ד יוסי כהן, התחמק ממתן תגובה.
מרשת נמסר בתגובה: "רשת משלמת לחברת אלין תקשורת וערוצי תוכן בע"מ בגין הפקת התוכנית כמו לכל תוכנית אחרת. התוכנית הועמדה לבחינה מדוקדקת של הרשות השנייה במסגרת חשד לכאורה של מכירת אייטמים ונמצאה ללא דופי".