מבקר המדינה יוסף שפירא מזהיר (יום ב', 1.12.14) את שר התחבורה ישראל כ"ץ מפני אסון העלול להתרחש ב
רכבת ישראל [הרחבה בעניין מכתב המבקר - ראו בהמשך הידיעה]. מדובר באסון בסדר גודל שעלול לגבות את חייהם של עשרות ואולי מאות נוסעים ולגרום לפצועים רבים.
בתחקיר של כתבת חדשות10, ליאור קינן, פורסם (ב') כי כמעט שנה לאחר העברת 30% מהתחזוקה ברכבת ישראל למיקור-חוץ, נמשכות התקלות, שלפי גורמים ברכבת, הפכו ל"עניין שבשגרה".
מתכתובות פנימיות של הרכבת, שפורסמו בתחקיר, עולה כי כמעט בכל יום מדווחים עיכובים ותקלות בקו שבין ירושלים לבין תל אביב. בחלק ניכר מהמקרים גרמו התקלות לעיכובים ארוכים של הנוסעים. בשבוע שעבר, למשל, דיווחה רכבת על מנוע שכבה ונוסעיה התעכבו במשך שעה ו-43 דקות. ברכבת אחרת, חל עיכוב של לא פחות משעתיים וחצי - בעיצומן של שעות הבוקר העמוסות.
תקלות רבות בקו ירושלים-תל אביב נגרמות בשל סוג הקרונות שתחזוקתם הופרטה, שכן הם היחידים שמורשים לעלות לירושלים. עקב מחסור בקרונות מסוג זה, רכבות מסוג אחר הסיעו את הנוסעים עד לבית שמש ושם הועברו הנוסעים לאוטובוסים. גם לאחר שהבעיה נפתרה, בתחנה נותרו אוטובוסים בכוננות לתקלה הבאה - שלא איחרה להגיע בחלוף שעות ספורות.
התקלות החמורות אינן רק בקו תל אביב-ירושלים ומלבד עיכובים ואיחורים, הן גם עלולות לסכן חיי אדם. רק בשבוע שעבר פרצה שריפה בקרון רכבת שעשתה את דרכה מבאר שבע לדימונה - בקרון שמתוחזק אף הוא על-ידי הקבלן החיצוני. מדוח פנימי, שהועבר גם כן לחדשות10, עולה כי שבוע לפני כן התקבל דיווח לגבי אותו קרונוע בדיוק על ריח גזים ועשן שהיתמר ממנו.
הכנסת מתעלמת בשנים האחרונות פורסמו כמה כתבות בעניין באתר News1, המתריעות מפני הליקויים במערך התחזוקה של הרכבת. בחודש מרס האחרון נחשפו בחדשות10 דוחות טיפולים פנימיים של הרכבות שהצביעו כבר אז על ליקויים חמורים בתחזוקה השוטפת. בין היתר, הדוחות העלו כי קרונות לא טופלו במוסף מעבר לזמן הדרוש וכי חלה עלייה דרסטית במספר התקלות.
משרד מבקר המדינה פרסם בשנת 2006 דוח חמור בעניין תחזוקת הרכבות, ובדוחות מעקב בשנים לאחר מכן התריע על כך שהליקויים אינם מתוקנים כנדרש. למרות הסכנה המיידית לחיי אדם, עד היום לא קיימה הוועדה לביקורת המדינה אפילו דיון אחד בנושא.
בימים אלה מקיים המבקר בדיקה של תחזוקת הקרונות הן ב-70 האחוזים אותם מתחזקים עובדי רכבת ישראל והן ב-30 האחוזים שמתחזקת חברת אלסטום. גם שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הודיע שתתבצע בדיקה מקיפה ומעקב אחר הטיפול בליקויים.
במכתב ששלח המבקר לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, ציין שפירא בפני כ"ץ כמה מן הליקויים. הוא הדגיש כי אינו ממתין לסיום הביקורת בעניין, משום שצריך לטפל בליקויים "לפני שיקרה אסון". להלן חלק מהליקויים מפניהם מתריע המבקר:
- אי-טיפול והחלפת מכלולים מקולקלים של הקרונועים וכתוצאה מכך ביטול מעצורים בחלק מהחוגונים (מבנה השלד המחובר לגלגלים, ע.י.) של הקרונוע - מדובר במאות חלקים זעירים שלחלקם הגישה קשה או יקרה וכך נוצר מצב בו טיפולים נדחים, כי לעיתים קרובות חסרים קטרים. יש יותר מדי רכבות שצריך להפעיל אבל אין ציוד לעשות זאת. אין חלקי חילוף למעצורים (רפידת בלם). המשמעות של ויתור על חלק מהמעצורים היא עצירה איטית יותר של הרכבת במקרי חרום, וכשל של יתר הבלמים בשל העומס הגורם להתחממות יתר;
- שימוש בצנרת מאולתרת, לא מקורית, להובלת הסולר למנועי הקרונוע. כתוצאה מכך ישנן נזילות והיו לא מעט מקרים של עשן שעלה מהמנועים ואירועים של כמעט שריפה - הצינורות המקוריים כמעט בלתי ניתנים להשגה משום שפס הייצור נסגר, והדגם הנדרש ישן (משנת 1985) ולא יהיה עוד. במקום זה מאלתרים צינורות בקוטר לא מתאים, שלא כמו מכונות רבות אחרות, לא נדרש דיוק בסנטימטרים אלא במיקרונים! גם הגומיות שמחברות את הצינורות אינן לפי התקן הנדרש;
- מערכות לגילוי שריפות וכיבוין אינן פועלות - הן אינן מתוחזקות כראוי, ויודעי דבר אומרים כי באגף תחזוקה לא ממש יודעים אך לעשות זאת...;
- חלק מהמנועים אינו פועל. בכל קרונוע יש ארבעה מנועים. לעיתים יוצאים קרונועים לפעילות כאשר לא כל ארבעתם פועלים - על עובדי המוסכים יש עומס אדיר, ונוסף לכך מחסור חריף בחלקי חילוף. לפעמים אורך משך זמן של חצי שנה מרגע הזמנת חלק חילוף ועד להגעתו מחו"ל. כל מנוע "דויטש" מפיק 294 כ"ס. רק שלושה מהם מיועדים להנעת הקרונוע, ואחד לכל יתר המערכות - מזגן, כריזה, תאורה, אינטרנט אלחוטי וכיו"ב;
- קומפרסורים מקולקלים שמורידים את לחץ האוויר של הקרונועים - שוב: אין חלקי חילוף או שהם יקרים מדי או שלוקח זמן עד שהם מגיעים מההזמנה. המשמעות של לחץ אוויר נמוך היא פגיעה ביכולת הבלימה של הרכבת וכן בפתיחת הדלתות וסגירתן;
- מבוצעת החלפת חלפים בין הקרונועים כאשר חלף תקין מורד מקרונוע ומותקן במקום החלף הלא-תקין והחלק הלא-תקין מורכב במקום זה התקין - כאמור, החלקים יקרים מאוד ורכבת ישראל פונה ליצרנים שאינם קשורים לייצור קרונות, ובוחרת לרכוש מהם חלפים בעיקר לפי שיקול של מחיר נמוך. מדובר בחלקים לא-עמידים בעלי איכות נמוכה מזו של החלקים המקוריים.
ברכבת ישראל סירבו להגיב לתכנים שעלו בתחקיר חדשות10. חברת "אלסטום", שאחראית על תחזוקת הקרונות, מסרה בתגובה כי "אלסטום פועלת על-פי חוזה בתיאום מלא עם רכבת ישראל ובתנאים מורכבים, תוך השקעת מאמצים ומשאבים להבטחת תחזוקת ובטיחות הרכבות ברמה הגבוהה ביותר, באמות מידה בינלאומיות מחמירות הנהוגות כיום בענף - כפי שהיא עושה שנים רבות בעשרות אתרים בעולם".