X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
מבקר המדינה עורך ביקורת על התחזוקה ברכבת ומזהיר את שר התחבורה כי אם לא יתוקנו מיידית הליקויים עלול אסון להתרחש הפרטים הקטנים שמאחורי הקלעים במכתב המבקר מעידים כי ברכבת ישראל לא הפנימו שמדובר בתקלות בטיחות חמורות
▪  ▪  ▪
מנכ"ל הרכבת בעז צפריר עם שר התחבורה ישראל כ"ץ [צילום: פלאש 90]
סכנה ברכבת: הסכם הבטיחות לא מיושם כנדרש
עידן יוסף
כך קובע דוח חדש שהוכן במשרד התחבורה * 18 מתוך 64 סעיפים בהסכם הבטיחות מ-2011 אינם מבוצעים וקיים חשש לתאונה רבת-נפגעים * ביקורת במשרד התחבורה על התנהלות הנהלת רכבת ישראל בתחום מיקור-החוץ
לרשימה המלאה

עידן יוסף
הכתובת על הקיר: אסון הרכבת הבא בפתח

איום ממשי שטרם הופנם
שורש הבעיה נעוץ בהחלטה האומללה שקיבל מנכ"ל הרכבת לשעבר יצחק (חקי) הראל לגרוט 74 קרונות - 43 קרונות יוגוסלביים (מטאלקה/בוריס קידריץ'), 9 קרונות צרפתיים (קארל פושה) ו-8 קרונות בריטיים (דרבי). זאת למרות שמדובר בקרונות היחידים המותאמים לעליות הפתלתולות בקו לירושלים. בהעדר קרונות מותאמים נאלצת רכבת ישראל להשתמש בקיימים (IC3), ששורדים בקושי רק בזכות תחזוק טוב של המסילה, שלא היה נעשה באופן בו הוא נעשה אם הקרונות היו מוצלחים.
ב-1 באפריל 2014 התקיימה פגישה בה נכחו בין היתר נציג משרד מבקר המדינה עמיחי שי, עו"ד רינה קרמף מנהלת האגף לתפקידים מיוחדים במשרד המבקר, יועמ"ש הרכבת, סמנכ"ל בטיחות וביטחון, וגם מנכ"ל הרכבת בעז צפריר. אנשי הרכבת, ששמעו מנציגי המבקר על הליקויים שיש לתקן, השיבו ש"אין מדובר בליקויים בטיחותיים".
איך לכל הרוחות ציוד פגום ולא מותאם, מחסור בחלקים, תחזוק לא נאות ודחיית תחזוק, פחת ברפידות בלם, עשן מהקרונות ועוד תקלות אינם נחשבים תקלת בטיחות בעיני האנשים שבטחוננו כנוסעים מופקד בידיהם? זו אינה תקלת בטיחות, זו האימ-אימא של התקלות בטיחות שיצמח ממנה אסון, חלילה, זה רק עניין של זמן. עצם המחשבה על כך שברכבת ישראל לא הפנימו את גודל הסכנה הנשקפת מחרידה ומתייחסים לאיום כאל בדיחה. 1 באפריל, כבר אמרנו?

מבקר המדינה יוסף שפירא מזהיר (יום ב', 1.12.14) את שר התחבורה ישראל כ"ץ מפני אסון העלול להתרחש ברכבת ישראל [הרחבה בעניין מכתב המבקר - ראו בהמשך הידיעה]. מדובר באסון בסדר גודל שעלול לגבות את חייהם של עשרות ואולי מאות נוסעים ולגרום לפצועים רבים.
בתחקיר של כתבת חדשות10, ליאור קינן, פורסם (ב') כי כמעט שנה לאחר העברת 30% מהתחזוקה ברכבת ישראל למיקור-חוץ, נמשכות התקלות, שלפי גורמים ברכבת, הפכו ל"עניין שבשגרה".
מתכתובות פנימיות של הרכבת, שפורסמו בתחקיר, עולה כי כמעט בכל יום מדווחים עיכובים ותקלות בקו שבין ירושלים לבין תל אביב. בחלק ניכר מהמקרים גרמו התקלות לעיכובים ארוכים של הנוסעים. בשבוע שעבר, למשל, דיווחה רכבת על מנוע שכבה ונוסעיה התעכבו במשך שעה ו-43 דקות. ברכבת אחרת, חל עיכוב של לא פחות משעתיים וחצי - בעיצומן של שעות הבוקר העמוסות.
תקלות רבות בקו ירושלים-תל אביב נגרמות בשל סוג הקרונות שתחזוקתם הופרטה, שכן הם היחידים שמורשים לעלות לירושלים. עקב מחסור בקרונות מסוג זה, רכבות מסוג אחר הסיעו את הנוסעים עד לבית שמש ושם הועברו הנוסעים לאוטובוסים. גם לאחר שהבעיה נפתרה, בתחנה נותרו אוטובוסים בכוננות לתקלה הבאה - שלא איחרה להגיע בחלוף שעות ספורות.
התקלות החמורות אינן רק בקו תל אביב-ירושלים ומלבד עיכובים ואיחורים, הן גם עלולות לסכן חיי אדם. רק בשבוע שעבר פרצה שריפה בקרון רכבת שעשתה את דרכה מבאר שבע לדימונה - בקרון שמתוחזק אף הוא על-ידי הקבלן החיצוני. מדוח פנימי, שהועבר גם כן לחדשות10, עולה כי שבוע לפני כן התקבל דיווח לגבי אותו קרונוע בדיוק על ריח גזים ועשן שהיתמר ממנו.
הכנסת מתעלמת
בשנים האחרונות פורסמו כמה כתבות בעניין באתר News1, המתריעות מפני הליקויים במערך התחזוקה של הרכבת. בחודש מרס האחרון נחשפו בחדשות10 דוחות טיפולים פנימיים של הרכבות שהצביעו כבר אז על ליקויים חמורים בתחזוקה השוטפת. בין היתר, הדוחות העלו כי קרונות לא טופלו במוסף מעבר לזמן הדרוש וכי חלה עלייה דרסטית במספר התקלות.
משרד מבקר המדינה פרסם בשנת 2006 דוח חמור בעניין תחזוקת הרכבות, ובדוחות מעקב בשנים לאחר מכן התריע על כך שהליקויים אינם מתוקנים כנדרש. למרות הסכנה המיידית לחיי אדם, עד היום לא קיימה הוועדה לביקורת המדינה אפילו דיון אחד בנושא.
בימים אלה מקיים המבקר בדיקה של תחזוקת הקרונות הן ב-70 האחוזים אותם מתחזקים עובדי רכבת ישראל והן ב-30 האחוזים שמתחזקת חברת אלסטום. גם שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הודיע שתתבצע בדיקה מקיפה ומעקב אחר הטיפול בליקויים.
במכתב ששלח המבקר לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, ציין שפירא בפני כ"ץ כמה מן הליקויים. הוא הדגיש כי אינו ממתין לסיום הביקורת בעניין, משום שצריך לטפל בליקויים "לפני שיקרה אסון". להלן חלק מהליקויים מפניהם מתריע המבקר:
  • אי-טיפול והחלפת מכלולים מקולקלים של הקרונועים וכתוצאה מכך ביטול מעצורים בחלק מהחוגונים (מבנה השלד המחובר לגלגלים, ע.י.) של הקרונוע - מדובר במאות חלקים זעירים שלחלקם הגישה קשה או יקרה וכך נוצר מצב בו טיפולים נדחים, כי לעיתים קרובות חסרים קטרים. יש יותר מדי רכבות שצריך להפעיל אבל אין ציוד לעשות זאת. אין חלקי חילוף למעצורים (רפידת בלם). המשמעות של ויתור על חלק מהמעצורים היא עצירה איטית יותר של הרכבת במקרי חרום, וכשל של יתר הבלמים בשל העומס הגורם להתחממות יתר;
  • שימוש בצנרת מאולתרת, לא מקורית, להובלת הסולר למנועי הקרונוע. כתוצאה מכך ישנן נזילות והיו לא מעט מקרים של עשן שעלה מהמנועים ואירועים של כמעט שריפה - הצינורות המקוריים כמעט בלתי ניתנים להשגה משום שפס הייצור נסגר, והדגם הנדרש ישן (משנת 1985) ולא יהיה עוד. במקום זה מאלתרים צינורות בקוטר לא מתאים, שלא כמו מכונות רבות אחרות, לא נדרש דיוק בסנטימטרים אלא במיקרונים! גם הגומיות שמחברות את הצינורות אינן לפי התקן הנדרש;
  • מערכות לגילוי שריפות וכיבוין אינן פועלות - הן אינן מתוחזקות כראוי, ויודעי דבר אומרים כי באגף תחזוקה לא ממש יודעים אך לעשות זאת...;
  • חלק מהמנועים אינו פועל. בכל קרונוע יש ארבעה מנועים. לעיתים יוצאים קרונועים לפעילות כאשר לא כל ארבעתם פועלים - על עובדי המוסכים יש עומס אדיר, ונוסף לכך מחסור חריף בחלקי חילוף. לפעמים אורך משך זמן של חצי שנה מרגע הזמנת חלק חילוף ועד להגעתו מחו"ל. כל מנוע "דויטש" מפיק 294 כ"ס. רק שלושה מהם מיועדים להנעת הקרונוע, ואחד לכל יתר המערכות - מזגן, כריזה, תאורה, אינטרנט אלחוטי וכיו"ב;
  • קומפרסורים מקולקלים שמורידים את לחץ האוויר של הקרונועים - שוב: אין חלקי חילוף או שהם יקרים מדי או שלוקח זמן עד שהם מגיעים מההזמנה. המשמעות של לחץ אוויר נמוך היא פגיעה ביכולת הבלימה של הרכבת וכן בפתיחת הדלתות וסגירתן;
  • מבוצעת החלפת חלפים בין הקרונועים כאשר חלף תקין מורד מקרונוע ומותקן במקום החלף הלא-תקין והחלק הלא-תקין מורכב במקום זה התקין - כאמור, החלקים יקרים מאוד ורכבת ישראל פונה ליצרנים שאינם קשורים לייצור קרונות, ובוחרת לרכוש מהם חלפים בעיקר לפי שיקול של מחיר נמוך. מדובר בחלקים לא-עמידים בעלי איכות נמוכה מזו של החלקים המקוריים.
ברכבת ישראל סירבו להגיב לתכנים שעלו בתחקיר חדשות10. חברת "אלסטום", שאחראית על תחזוקת הקרונות, מסרה בתגובה כי "אלסטום פועלת על-פי חוזה בתיאום מלא עם רכבת ישראל ובתנאים מורכבים, תוך השקעת מאמצים ומשאבים להבטחת תחזוקת ובטיחות הרכבות ברמה הגבוהה ביותר, באמות מידה בינלאומיות מחמירות הנהוגות כיום בענף - כפי שהיא עושה שנים רבות בעשרות אתרים בעולם".
  • המשך יבוא

תאריך:  02/12/2014   |   עודכן:  02/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכתובת על הקיר: אסון הרכבת הבא
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בלי לפגוע באיש הביאו ערבים לתח
שושו השועל  |  2/12/14 08:05
2
חיי קרון נוסעים
סקורפיון  |  3/12/14 01:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
מירב מורן
הרכבת תפעיל בקרוב מוקד להשכרת אופניים בתחנת ארלוזורוב בתל אביב, תחרות ישירה למיזם השכרת האופניים של העירייה    במקביל, שיתוף פעולה שנרקם בין הרכבת לתל אופן התל אביבי נדחה ביוזמת הרכבת "בגלל מזג האוויר"
עידן יוסף
השלמת קטע ג' מפרויקט A1 תתעכב בכמה חודשים בשל מה שהוגדר "הגדלת היקף העבודה מצד הרכבת"    רכבת ישראל: סיבת העיכוב - פער בין קצב הכרייה בפועל לקצב המתוכנן. הסטייה שהתגלתה בכרייה לא האריכה את לוחות הזמנים"
עידן יוסף
בעדה החרדית שוקלים לקיים הפגנות בירושלים נגד אגד בשל חילולי השבת בעיר    כ-30 קווים "גלשו" לתוך שבת בניגוד לחוק, בהם קווים פנימיים    סיעת הבית היהודי שוקלת לקיים דיון סיעתי בעניין
יצחק דנון
טוענת שהרכבת מסרבת לשלם לה את יתרת המגיע לה תמורת העבודות שביצעה להכפלת המסילה בין נען לבאר שבע
דורון שפר
המטרונית בחיפה אמורה הייתה לייעל ולקצר את הנסיעות בעיר, אולם למעלה משנה אחרי שהחלה לפעול טרם ניתן לה תעדוף ברמזורים, הקווים המזינים אינם מתחברים כנדרש למערכת, משך הנסיעה בה ארוך מן המתוכנן אבל מספר המשתתפים במערכת גדול מההערכות המוקדמות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il