X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומנים אישיים
פרשת "וזאת הברכה"
▪  ▪  ▪

התורה מסתיימת בפרשת "וזאת הברכה" בתיאור מותו וקבורתו של משה רבנו, מי שכתבה. הכיצד?
תורת ישראל מכונה גם תורת משה, והוא אשר כתב את התורה. אלא שבפרשה האחרונה בתורה, "וזאת הברכה" הנקראת בשמחת תורה (ומיד לאחריה ממשיך הקורא ועובר לתחילת התורה - אל פרשת בראשית), מתוארים אירועים שקרו לאחר מות משה.
על כך אומר הראב"ע בפירושו:
"ויעל משה, לפי דעתי כי מזה הפסוק כתב יהושע, כי אחר שעלה משה לא כתב, ובדרך נבואה כתבו".
בהמשך מבהיר הראב"ע כי בתורה נכתב באותו פרק על משה בגוף שלישי ("ויראהו ה'", "ויאמר ה' אליו", "ויקבור", - ולא נאמרו הדברים בגוף ראשון, כפי שהיה נדרש לו נכתבו בידי משה).
לאמור, לפי הראב"ע - לאחר שנפטר משה כבר לא כתב מאום, ויהושע כתב את הדברים.
על כך משיג רבנו בחיי בפירושו לתורה ואומר:
"לד (א) ויעל משה. כתה החכם רבי אברהם ז"ל: לפי דעתי מזה הפסוק ואילך כתב יהושע, כי אחר שהלך משה לא ירד, ובדרך נבואה כתב אותו, והעד: ויראהו ה' (בפסוק הקודם בתורה כתוב "ויראהו ה' " - כאמור, גוף שלישי - ולא בגוף ראשון: "ויראני ה'"), גם: וידבר ה' אליו (טעם דומה)".
בהמשך כותב רבנו בחיי את דעתו על פירוש הראב"ע ואומר:
"ואינו אמת, ואין פירושו נכון. אבל הנכון הוא להאמין והקבלה האמיתית שיש לנו כי משה כתב התורה כולה מבראשית עד לעיני כל ישראל - הכל מפי הגבורה".
מדובר במחלוקת שאינה רק עניינית אלא גם עקרונית, בה ניצבת מצד אחד גישה ריאליסטית-לוגית ומצד שני מסורתית - כאשר שתי הגישות הן במסגרת המסורה ועל-פי האמונה היהודית, והקורא יבחר.

תאריך:  11/10/2009   |   עודכן:  11/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי חתם את כתיבת התורה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איך מזהים כותב שטחי?
למברגר  |  11/10/09 14:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי קרמר
זהותנו האמיתית היא כאשר אנחנו רגועים, רציונליים וענייניים    בן אנוש שהתחבר לזהותו האמיתית לא יכנס לדיכאון, כיוון שהוא רגוע
אורי גנני
יגאל שתיים
מערכות החינוך תמיד מידרו תלמידים לפי צבע העור
גד גזית
ניסן אליאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il