X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומנים אישיים
חייל אשר הורשע בבית דין צבאי בעבירה פלילית לא יוכל לעסוק באזרחות במקצועות רבים. לכן זה לא הוגן שמי שבוחר להשתמט ולא להתגייס לצבא לא יזכה ברישום פלילי
▪  ▪  ▪

חיילים וחיילות רבים אשר הורשעו בבית-דין צבאי והודבק להם רישום פלילי, מגלים לאחר צאתם לאזרחות שלא רק שהדבר מכביד עליהם מבחינה חברתית, אלא גם מבחינה כלכלית - היות שהם לא יכולים לעסוק במקצועות רבים כגון: שוטר, רואה-חשבון, פסיכולוג, שומר, רוקח, מיילד ועוד.
למשל: ליאת התגייסה לצה"ל בחודש יוני, שנת 2006. מאחר שהצבא אבחן אצלה יכולות גבוהות, שובצה ליאת במסלול ישיר לפיקוד. חודשיים לאחר גיוסה נתפסה ליאת מעשנת גראס באופן חד-פעמי במסיבת יום העצמאות. ליאת החליטה להודות בעברה כדי לקבל עונש קל יחסית, אך המציאות טפחה על פניה. למרות שעברה בדיקת שתן והסבירה לבית-הדין שזוהי פעם ראשונה שהיא מעשנת סמים, והדבר גובה בתצהירים חיוביים שמסרו לבית-הדין מפקדיה, היא נידונה ל-21 ימי מאסר בפועל ול-90 יום על-תנאי. כתוצאה מכך היא הודחה מקורס קצינות והועברה לחטיבת אפרים, שם השלימה את שירותה על הצד הטוב ביותר.
מה שלא ידעה ליאת, שכתוצאה מהעבירה שבה הורשעה הועמס אליה 17 שנה של רישום פלילי אשר ימנע ממנה למלא תפקידים רבים באזרחות. כיום היא מוכרת בחנות.
נסיבות המקרה
בדצמבר 1995 כתב השופט דאז יצחק זמיר שקיים הבדל בסוגיית העבירות שמבצע אדם המשרת בצה"ל לבין אזרח רגיל. הדברים נכתבו בתשובה לעתירה שהגיש עו"ד שלומי ציפורי בתיק החייל גדעון ברטלר, שבדומה לליאת גם הוא נתפס מעשן סמים. בשנת 1998 דן בג"צ בעתירה דומה נגד הפצ"ר ופסק לטובת החייל משיקולים דומים שהנחו את השופט זמיר. בשל ריבוי תיקים אלו, גרסו אנשי המקצוע שחייבים לצמצם את הפערים ולמנוע מחיילים אשר הורשעו בעבירה חד-פעמית לגמור את השירות הצבאי עם רישום פלילי כלשהו.
ניסיון לפתור את הבעיה
חברת הכנסת מירי רגב הגישה הצעת חוק פרטית אשר תבטל את האפליה ביחס לעבירות המבצע חייל בצה"ל, לאלו שמבצע אזרח רגיל. חשוב לציין כי מירי רגב, העומדת בראש ועדת המשנה לכוח-אדם בצבא ובמילואים, נאבקת על זכויות החיילים הסדירים ואנשי הקבע. ולאחרונה העבירה בצוותא עם עמיתה למפלגה חיים כץ הצעת חוק האוסרת לפטר נשות קבע בהיריון. הצעת החוק אשר זוכה לתמיכה רחבה מלשכת עורכי-הדין, מעניקה לבית-הדין הצבאי את הסמכות לקבוע באלו עבירות יוחל אישום פלילי ובאלו לא.
נתונים סטטיסטיים
לפי הפרקליטות הצבאית, 90% מכתבי האישום מוגשים בעוון עריקות ושימוש נרחב בסמים. כך, למשל, בשנת 2008 הועמדו לדין 4,271 חיילים כאשר 633 מתוכם השתמשו בסמים, 3,203 בעוון עריקות. הגיע הזמן שייעשה סדר גם בעניין פעוט זה, שהרבה חיילים משלמים קשות לעיתים על עבירות קלות.

תאריך:  18/12/2010   |   עודכן:  19/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרד כהן-קידר
רועי אורן
שי אלבוגן
מה הייתי רוצה שתעשה לי ולנו השריפה הגדולה בכרמל?    התחושות אל מול הלהבות והשחור - למה הן יכולות להוביל?
ניר גלילי
יוסף קנדלקר
לכל קבוצה יש את הסלנג שלה, את השפה שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il