X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומנים אישיים

"וירד ה' על-הר סיני, אל-ראש ההר; ויקרא ה' למשה אל-ראש ההר, ויעל משה. ויאמר ה' אל-משה, רד העד בעם: פן-יהרסו אל-ה' לראות, ונפל ממנו רב. וגם הכהנים הנגשים אל-יהוה, יתקדשו: פן-יפרץ בהם, יהוה. ויאמר משה, אל-ה', לא-יוכל העם, לעלת אל-הר סיני: כי-אתה העדתה בנו, לאמר, הגבל את-ההר, וקדשתו. ויאמר אליו ה' לך-רד, ועלית אתה ואהרן עמך; והכהנים והעם, אל-יהרסו לעלת אל-ה'-פן-יפרץ-בם. כה וירד משה, אל-העם; ויאמר, אלהם" [שמות ל"ג', כ'-כ"ד].
יוני רוזנק מביא בקטע הזה פירוש ייחודי, חדש, אותו למדתי בשבועות בשנה שעברה, עת היינו ברחובות באירוע של 'שערים לקהילה היהודית'.
בנקודה הזאת כדאי שנסתכל לרגע גם בסנה הבוער, שנשרף אך לא אוכל על-ידי האש. על-פי רוזנק, למצב הזה אמור להגיע עם ישראל, זהו המצב אליו חותר ה'. אחרת לא ברור מדוע משה אומר לה': "לא יוכל העם לעלות אל הר סיני", והרי נאמר כאן שהם דרושים לעלות? אם נאסר עליהם לגעת, כל שכן נאסר עליהם לעלות.
אך האמת היא אחרת. העם מפחד מאש ה', ודבק באמרת משה הראשונה - הגבל את ההר, אל תגעו בו! וזוהי הטעות. כאן אמור היה עם ישראל לעלות אל ההר, מלא האש, בוער מקדושה, להישרף - אך לא למות. זהו עיקרון שלא ניתן להבינו במיוחד בעולם בו הייתה אז שריפת אדם שנועדה כביכול לעבודת אלילים, והרי זה בדיוק עיקרון יהודי חזק - לבצע מעשה שמוכר כתועבה, או כרעה, למען הקודש. אז, כמו במעשה אדם הראשון, ההיצמדות לאיסור יוצרת חוסר אמון מסוים בה'.
ואני משליך את ההיצמדות הזו לימינו. עם ישראל נצמד לשלושת השבועות כמעט אלפיים שנה, אלו שנכתבו בשיר השירים האוסר עליו לעלות בהר, ובסופו של דבר נשרף הוא במדבר אירופה. הוא לא אוכל, כי הוא נצחי. ואז קמה המדינה ובניסי ניסים ניצחנו את מלחמת ששת הימים - וקיבלנו את הר הבית לידינו, אך אז, כמו בהר סיני - "לא יוכל העם לעלות אל הר סיני, כי אתה העדתה בנו לאמר הגבל את ההר, וקדשתו".
בסופו של דבר מקבל ה' את חוסר רצון העם, אך אולי עדיין נותר בנו הצורך לתקן את המעוות, לעלות בהר מרצון, ולא מכפייה.

ארגון "שערים לקהילה היהודית", הוקם כדי לגשר ולהעמיק את הקשר בין קהילות וארגונים שונים לבין גרים. שערים פועל לקידום ולהרחבת הפעילויות של כל אותם הגורמים מתוך ראייה כוללת של צרכיהם המיוחדים של הגרים. לשם הגשמת רעיון זה בשערים פועלים יחדיו גרים, משפחות מלוות ומורים לגיור.
הכותב הוא מתנדב בארגון שערים לקהילה היהודית, אשר חוגג השבוע שנה להקמתו.
תאריך:  12/02/2012   |   עודכן:  12/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il