X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומנים אישיים
כאוטודידקטים, איך רצוי להקנות לילדים שלנו ידע שמותאם לאישיות של כל אחד ואחת מאיתנו?
▪  ▪  ▪

מיהו האוטודידקט? אוטודידקט הוא מי שחוקר ולומד בכוחות עצמו. אוטודידקט שחוקר ולומד בכוחות עצמו, לרוב עושה זאת שלא במסגרות החינוכיות הממסדיות הקיימות. כלומר, המסגרות החינוכיות הממסדיות הקיימות, אינן מאפשרות לנו להיות אוטודידקט. אבל, במהות שלנו, אנחנו אוטודידקטים שחוקרים ולומדים בכוחות עצמנו.
נוצר מצב שהמסגרות החינוכיות הממסדיות הקיימות, מנתקות אותנו ממי שאנחנו אמורים להיות אוטודידקטים. לכן, נוצר פער בין הגישה האוטודידקטית שזו הדרך בעבורנו, לבין האשליה שכוללת בתוכה את המסגרות החינוכיות הממסדיות הקיימות, שאינן מאפשרות לנו את החופש המוחלט בחיפוש אחר הדרך המותאמת לנו אישית, כי לכל אחד ואחת האישיות הייחודית להם.
החלק החשוב בתהליך החקירה, הלמידה, וההתפתחות האבולוציונית, מאפשר לנו לשרוד ולחיות באמצעות הבחירות שלנו וניסיון החיים והידע שאנחנו צוברים במהלך חיינו ובכוחות עצמנו. כיום, המסגרות החינוכיות הממסדיות שהורינו משלבים אותנו לתוכן, אינן מאפשרות לנו לחקור, ללמוד, ולהתפתח בדרכנו שלנו ולהיות חלק מהמציאות שבה אנחנו נמצאים וחיים עם כל הקשיים הכרוכים בכך והחיוניים להתפתחותנו, כיוון שרוצים שנלך בדרך אחרת שאינה מתאימה למי שאנחנו.
כתוצאה מכך, מי שאוטודידקט נחשב לחריג, ויהיה לו קשה מאוד להשתלב ולהתקבל בחברה החינוכית הממסדית המקובעת והנחשבת כנורמלית, מה שלא אמור לקרות. מצב זה ממחיש עד כמה אנחנו כאינדיבידואלים וכחברה איננו מודעים לתהליך האמור להתאים לאישיותנו.
איך רצוי שיהיה? הכל מתחיל מההורים שאמורים לאפשר לילדיהם לחקור, לגדול ולהתפתח בדרכם שלהם ועל-פי תפיסתם. רצוי שההורים יבינו וידעו שאישיותו של ילדם מורכבת ובנויה מאישיותם, וזו נקודת ההתחלה של הילד לחיים. לכן, רצוי שההורים יציגו בפני ילדם את האפשרויות הקיימות, כאשר הילד יהיה מוכן אליהן, ובכך לאפשר לו לבחור את דרכו בעצמו.
אחד הנושאים החשובים באוטודידקטיות הוא האפשרות לטעות, מה שלא קיים במסגרות החינוכיות הממסדיות הקיימות, כי מי שטועה, נחשב כנכשל ולא מוצלח, אבל מי שאינו טועה לא מתפתח. שיטת החינוך כיום גורמת למצב שהילד מחונך, מאולף, ומתוכנת במסגרות החינוכיות הממסדיות הקיימות, ואין לו כל אפשרות לבחור ולממש את דרכו שלו ובעצמו.
כלומר, מזינים את הילד במידע רב בפרק זמן קצר יחסית, נותנים לו שיעורי בית כדי שיתרגל את המידע שמזינים אותו, בוחנים אותו על המידע שהזינו אותו, ובמידה והוא תוכנת כראוי ועשה את שיעורי הבית ועבר את המבחנים, רק אז הוא נחשב כאחד שהצליח, ורק אז הוא יוכל להשתלב בחיים הרגילים, ובמידה והוא נכשל, יהיה לו קשה מאוד להשתלב בחברה הממסדית הנחשבת כנורמלית, חברה שעברה את המסלול שהממסד החינוכי קבע לה.
שיטה זו גורמת אצל רוב הילדים לפחד, חרדה, לחץ, ייאוש, תחרות, לשקר, להעתיק, לרמות, והכל בכדי להצליח ולא להיכשל. במצב כזה לרוב התכנות עובד, אך הריכוז והזיכרון והאישיות נפגעים. כתוצאה מהמצב שנוצר, לא מאפשרים לילד לפקפק, להתלבט, לחלוק על המידע שהזינו אותו בו. מצב זה לא מאפשר את היצירתיות ואת ההתפתחות, אלא קיבעון מחשבתי.
לעומת אוטודידקט שבוחר, שבודק, שחוקר, אבל בעיקר לא לוקח דברים כמובנים מאליהם, מצב שמשדרג אותו מבחינה התפתחותית, במיוחד בגלל שיש לו את האפשרות לא להיסחף עם העדר.
מסקנה: אישיותו של האוטודידקט מאפשרת לו לממש את החופש והחירות לבחירה אישית, בחירה שמשקפת את בסיס עצם מהותו, לעומת מי שדרכו ללמידה נעשית בידי מערכת החינוך הממסדית, שמטרתה לאלף ולתכנת ואשר קובעת בעבור חברה שלמה את דרכה.
סיכום: בחברה שבה קובעים באמצעות חינוך ממסדי מה עלינו ללמוד ומה נכון לנו ללמוד ומה לא נכון לנו ללמוד, אין לנו אפשרות למימוש עצמי. במצב כזה, המימוש העצמי מוגבל ביותר ויכול להתקיים אך ורק במגבלות הגבולות של החינוך הממסדי. לכן, נוצרה לה מציאות שבה האוטודידקט אינו שייך לחברה החינוכית הממסדית המוגדרת כנורמלית, כי אישיותו מעוניינת ללכת בדרך שונה והמתאימה לו, המנוגדת למה שקבעה החברה הממסדית החינוכית.
המסר במאמר: רצוי לאפשר בחירה חופשית ללמידה ולהתאים לכל אחד ואחת את רצונותיו, כי מבחינה התפתחותית אוטודידקט, נחשב כבעל אישיות מפותחת ומתקדמת יותר ביחס למי שנחשב חברתית כנורמלי שעבר את המסלול החינוכי הממסדי שנקבע בעבורו וללא רצונו לרוב שלא במודע.

תאריך:  29/09/2013   |   עודכן:  29/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אוטודידקט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש ערך חיובי לאוטודידקטיות
דאגנית  |  29/09/13 16:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב בן-יוסף
כשרק ייפסק הכיבוש של הארץ הטובה והקטנה הנמשך כבר אלף שלוש מאות שבעים ושתיים שנה ונשיר יחד כולנו יחד את השיר לשלום שיבוא רק עם תום הכיבוש
מרק בריל
היא כבר כאן ועכשיו, למרות ההכחשות
רועי אורן
לפי התחזית קיים צפי של ירידת גשמים מאסיבית בחלק הראשון של החורף ואילו בחלק השני צפויים לרדת גשמים בצורה פחות מאסיבית
יוסי קרמר
כדי להימנע מאלצהיימר, עלינו ללמוד להיות רגועים יותר, ובכך להתחבר לזהותנו האמיתית, ואז תהיה לנו את היכולת לתרגם באופן ברור יותר את המציאות האמיתית שבה אנחנו נמצאים וחיים
ארווין קליין
סיפור על משבר אישי שהוביל להתאבדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il