X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לפחות ארבעה נאשמים לא טרחו להתייצב באולמה של השופטת רבקה גלט - למעלה משליש מכלל התיקים שנקבעו לה כאשר מדובר בעבירות תכנון ובנייה, הנאשם עוד עשוי לצאת נשכר מאי-התייצבותו הבעיה הזאת מצריכה פתרון ברמה כלל-מערכתית
▪  ▪  ▪
08:30. האולם כמעט ריק

השופטת: רבקה גלט, בית משפט השלום ברמלה
המועד: יום ראשון, 22.2.2015, שעה 08:30
הנושא: עניינים מקומיים
כותב שורות אלו הספיק להתפלל במניין הקבוע של 06:45, לתפוס אוטובוס מתל אביב ולהגיע לאולמה של רבקה גלט באיחור של כמה דקות בלבד. אבל הייתי שם כמעט לבד בשעה היעודה לתחילת יום הדיונים. ישבו שם התובעת מטעם עיריית לוד ונאשם אחד מתוך שניים בתיק אחד מתוך שניים שנועדו לשעה 08:30.
בצורה כזו אי-אפשר כמובן להתקדם, במיוחד לנוכח העובדה שהתובעת הגיעה - אבל התיקים, משום מה, מגיעים בנפרד כך שאין לה עם מה לעבוד. היא והנאשם ניצלו את הזמן, כאשר הנאשם מעדכן שיש התקדמות משמעותית בקבלת רישוי למסעדה שבבעלותו. ואיפה עמיתו? - הוא במסעדה, כי מישהו צריך להיות שם. ולא משנה שבית המשפט זימן את שניהם לדיון.
ב-08:45 התובעת מתקשרת ומבקשת שיביאו לה את התיקים. כך חולפות להן בנעימים עוד 15 דקות, מישהי הצטרפה בינתיים לתובעת, וזו מעדכנת אותה שהאיש-עם-התיקים אמר שיגיע בעוד שתי דקות. תזכורת: הדיונים הראשונים נקבעו ל-08:30. בשעה 09:05, בשעה טובה ומוצלחת, מגיע האיש-עם-התיקים. השלישייה מעיריית לוד לא ממש ממהרת והם מעבירים עוד כמה דקות ברכילות משרדית. הנאשם הבודד עדיין בודד.
"טוב, אפשר לקרוא לשופטת. נשחרר אותו", אומרת התובעת לקלדנית שמכניסה את הראש לבדוק מה קורה. הקלדנית תוהה: "תיק אחד?" והתובעת משיבה: "נתחיל, אולי יגיעו באמצע". ב-09:10 אכן נכנסים שניים, והתובעת פונה אליהם בקול מלא תקווה: "באתם לדיון של עיריית לוד?". אבל השניים מאכזבים אותה כאשר הם משיבים בשלילה ויוצאים. "מוזר, אין לנו נאשמים", היא תוהה בקול. בתיק השני שנקבע ל-08:30 הנאשם מיוצג בידי עורך דין; "הוא אמור לדעת מתי זה, מוזר שהוא לא בא, זה 08:30", ממשיכה התובעת.
"אני הולכת איתה יד ביד"
גלט נכנסת ב-09:10 - משמע: 40 דקות של זמן שיפוטי, המשאב היקר ביותר במערכת לפי העומדים בראשה, ירדו לטמיון על כלום ושום דבר. התובעת מציגה את התקדמות תהליך הרישוי של אותה מסעדה, אומרת שיש סיכוי גדול שהיא תקבל רישיון תוך זמן קצר ולכן היא מסכימה לדחייה.
גלט פונה לנאשם: "למה נאשם 2 לא התייצב?". נאשם 1 משיב לא ממש לעניין: "אחי נפטר ביום שישי ועשיתי מאמץ גדול להיות כאן הבוקר". גלט: "אוי, אני מצטערת לשמוע. התובעת לא עומדת על כך שיוּצא צו הבאה ואני הולכת איתה יד ביד, אבל אדוני צריך להסביר לנאשם שצריך להתייצב, אחרת יוּצא צו מעצר". גלט דוחה ל-17.5.15 לשעה 12:30, אבל לבקשת הנאשם מקדימה ל-08:30. "אני אתן לאדוני פרוטוקול, וזו כבר הזמנה לדיון הבא. לא תהיה עוד הזמנה בדואר", היא מבהירה לנאשם.
בזה נגמרה כל העבודה שאפשר לבצע ב-09:15 - כאשר נקבעו שני תיקים ל-08:30 ושני תיקים ל-09:00. התובעת מתקדמת קצת: "גבירתי קיבלה שתי בקשות לדחייה בהסכמה". גלט יודעת מיד באלו תיקים מדובר. "וגבירתי תהתה", ממשיכה התובעת, וגלט משיבה: "לא תהיתי - שמחתי; אני תמיד שמחה על בקשות בהסכמה". השתיים משוחחות בשקט, ומקטעי הדברים שניתן לשמוע ברור שאין זו שיחת חולין. "ויש מגמה טובה? אולי המשבר יבוא כהזדמנות", אומרת גלט. ואחרי שהתובעת משיבה, היא מגיבה: "על זה מדובר? אל תגידי, אני לא רוצה לשמוע". התובעת משמיעה בכל זאת וגלט עונה: "על אני אני אצטער. כל היתר אני מעדיפה שיהיה במעמד הצדדים".
התובעת מעדכנת שהיא ביקשה מהרבה נאשמים להקדים, כך שתיק של 14:00 ותיק של 13:00 יוכלו שניהם להישמע ב-11:00. "אז אתם תודיעו לי כשתהיו מוכנים בעניין הבא", מסכמת גלט ויוצאת.
ערבות שאיננה מרתיעה
בדיקה במערכת נט המשפט מעלה, כי לפחות ארבעה נאשמים מתוך 11 התיקים שהיו קבועים לגלט לאותו יום, לא טרחו להתייצב. מעבר לחומרה המובנת מאליה בה יש לראות מצב כזה, הרי שכאשר מדובר בתיקי תכנון ובנייה - הנאשמים עוד עשויים לצאת נשכרים מאי-התייצבותם. קבלת רשיון בנייה בדיעבד היא בעלת משמעות רבה בענישה על עבירות בנייה. כל דחייה בדיון מעלה כמובן את הסיכוי של הנאשם לקבל את הרישיון, וכך עונשו יהיה קל יותר - משום שהעז לא להתייצב לדיון בעניינו. ואחר כך מתפלאים שעבירות בנייה הן מכת מדינה ההולכת ומתרחבת.
הכלי היחיד העומד לרשות בית המשפט - וגלט עשתה בו שימוש בהמשך היום - הוא הוצאת צו הבאה. אבל גם זה לא ממש משפיע. ראשית, המדור כבר שמע שופטים המדברים על כך שהמשטרה לא ממש ממהרת לאכוף את הצווים, אם בכלל. שנית, הערבות הנקבעת בצווים אלו כה נמוכה - לרוב 2,000-1,000 שקל - עד שאין בה להרתיע, ודאי לא נאשם הרוצה להרוויח זמן.
השורה התחתונה:
על גלט כמובן לא ניתן לחוות דעה. מה שזועק כאן הוא הכשל המערכתי והעובדה שהיחס למערכת אכיפת החוק בכלל ולבתי המשפט בפרט כל כך מזלזל. לזה צריך לתת פתרונות ברמה לאומית, לא פחות.

תאריך:  24/02/2015   |   עודכן:  24/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לנאשמים לא התחשק לבוא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בית המשפט לא משתדל...
עזרא מנצור  |  24/02/15 13:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
שופט השלום דרור קלייטמן אסר זמנית לפרסם את שמו של חשוד "עד שיתבהרו החשדות בעניינו" - עילה שאינה קיימת בחוק ובפסיקה    החלטתו מלמדת שהוא מודע לכך שאין עילה חוקית לאיסור
איתמר לוין
השופט המחוזי בבאר שבע קבע שהמדינה תשלם הוצאות בשל סחבת בניהול משפט פלילי, השב"ס צפוי לשלם משום שלא הביא שני נאשמים ושני סניגורים יידרשו לשלם משום שלא התייצבו לדיון
איתמר לוין
אולם מעצרים קטנטן בבית משפט השלום בירושלים מאפשר לשמור על הסדר והשקט יותר מאשר אולמות גדולים    בדיונים עצמם מתברר שהשופטת ג'ויה סקפה-שפירא מכירה את הרקע המשפטי יותר טוב מאשר הצדדים
איתמר לוין
המדור נכנס לאולמו של השופט שמאי בקר בהנחה שכאן לא יהיה שגרתי, והציפיות התגשמו - במובן החיובי של המילה. מעטים השופטים המצליחים להשרות אווירה כה נינוחה בדיונים פליליים, בלא לפגוע ביעילות ההליך ובזכויות הצדדים
איתמר לוין
התערבות נדירה של ערכאת הערעור: העליון זיכה אדם שהורשע בחטיפת ילד לצורך ביצוע עבירות מין, לאחר שקבע - בניגוד לדעתם של אלרון, גרשון ואליקים - שיסודות העבירה לא הוכחו
רשימות נוספות
נשיא המחוזי בחיפה התעלם מטענות הגנה  /  איתמר לוין
גורפינקל לא מיישם כראוי את תיקון 113  /  איתמר לוין
כך נשלח נאשם באונס בנותיו למעצר בית  /  איתמר לוין
"אני מעירה, ואתם ממשיכים!"  /  איתמר לוין
פח על פח  /  איתמר לוין
לא בוחלת בקטנות  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il