X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אמצעי לחץ במו"מ על הגרעין

הפגנת שרירים אירנית

סגן מפקד משמרות המהפכה חושף את האסטרטגיה האירנית, המשלבת איומים צבאיים לצד מו"מ מדיני בניסיון לחלץ ויתורים של המערב במו"מ על הגרעין
▪  ▪  ▪
חיילי משמרות המהפכה באירן [צילום: AP]

בסוף חודש פברואר ערכה אירן תרגיל צבאי רחב היקף במפרץ הפרסי, ובכלל זה באזור מיצרי הורמוז, תרגיל שזכה לשם "הנביא האדיר 9". התרגיל דימה בין היתר תקיפה והשמדה של נושאת מטוסים אמריקנית ומיקוש מימי המפרץ הפרסי. נטלו בו חלק חילות האוויר, הים והיבשה של משמרות המהפכה, ושוגרו במסגרתו טילים בליסטיים וטילי חוף ים.
בראיון עיתונאי שהתפרסם (5 במרס 2015) באתר הרשמי של משמרות המהפכה, הציג חוסיין סלאמי, סגן מפקד משמרות המהפכה, את האסטרטגיה האירנית המגולמת ביעדי התרגיל הצבאי. להלן עיקרי דבריו:
ניסיון להשפיע על המו"מ בנושא הגרעין - סלאמי ציין, כי התרגיל נועד להעביר מסר לאויביה של אירן, המאיימים באופציה צבאית ובסנקציות כלכליות. לדבריו, התרגיל המחיש שידיה של אירן אינן כבולות מול האיומים המושמעים נגדה, וכי היא יכולה לפעול בזירות שונות בעולם ולסכל את האיומים נגדה במישורים האסטרטגי, האופרטיבי והטקטי.
עיתוי התרגיל לא היה מקרי - הנסיבות הנוכחיות, אמר סלאמי, חייבו את אירן להפגין את כוחה, שכן במקביל למו"מ אויביה עודם נוקטים בלשון האיומים, ממשיכים ב"פלישה תרבותית" וחותרים להחליש את כוחה והשפעתה של אירן במזרח התיכון. הוא הדגיש, כי פיתוח היכולת הצבאית חיוני גם כאשר אירן פועלת באפיקים המדיניים, וזו הייתה אחת ממטרות התרגיל.
הרתעת המערב מפעולה צבאית נגד אירן - על-פי סלאמי, התרגיל הצבאי הציג חלק מהיכולת הצבאית של אירן כדי שזו תיכנס למערכת השיקולים של אויביה ויופנם המסר, לפיו המערב יהיה המפסיד הגדול בכל פעולה התקפית. לדבריו, הצבא האירני מכין עצמו לתרחישי האיום המסוכנים ביותר, ולשם כך הוא חותר לפצות על הנחיתות הצבאית בהשוואה לארה"ב באמצעות ניצול יתרונות יחסיים. בהקשר זה ציין סלאמי את אופציית המיקוש של המפרץ הפרסי, ואת היכולת שרכש הצבא האירני לתקוף ולהשמיד את נושאות המטוסים האמריקניות באמצעות טילים בליסטיים מדויקים (טיל ח'אלג' פארס) וטילי קרקע-ים, אותם ניתן לשגר בעת ובעונה אחת ממשגרים רבים הפרוסים לאורך המפרץ הפרסי. סלאמי ציין, כי בדיקת הדיווחים בתקשורת הזרה על התרגיל מלמדת, כי המסרים האירניים נקלטו היטב במערב על-אף שלא כל היבטי היכולת הצבאית נחשפו בו.
דבריו של סלאמי חושפים את האסטרטגיה האירנית החותרת לבסס את מעמדה כמעצמה אזורית באמצעות תהליך התעצמות צבאית מואץ והפגנת שרירים כדי להתריע את המערב מפני פעולה צבאית נגדה ולשכנעו בלשון של איומים להסיר את הסנקציות הכלכליות.
במילים אחרות, אירן מבקשת להעביר מסר לפיו המחיר על אי-הגעה להסכם בנושא הגרעין עלול להיות גבוה ביותר עבור המערב והוא לא יהיה מתוחם רק באזור המפרץ הפרסי. במסגרת זו, אירן אינה מסתירה את כוונותיה לתקוף את הצי האמריקני במפרץ הפרסי, ובעיקר את נושאות המטוסים, ולחסום את כל התנועה הימית בו באמצעות פגיעה ישירה בכלי שיט ובמיקוש נרחב.
ניכר, כי המשטר האירני מעריך שארה"ב ומדינות אירופה אינן מעוניינות בהרחבת מעורבותן הצבאית במזרח התיכון, אלא בהגעה להסדרים שיביאו ליציבות יחסית ולמניעת כאוס שיסכן את האינטרסים שלהן. על בסיס זה, מבקשת אירן לאותת, כי היא גורם הכוח העולה במזרח התיכון עימה יש להידבר ולהתחשב באינטרסיה באזור.
פרט לישראל, גם סעודיה ומדינות המפרץ חשות מאוימות באופן ישיר מהעוצמה הצבאית האירנית ומשאיפות ההתפשטות שלה באזור. על-רקע זה, נועד בשבוע שעבר מלך סעודיה סלמאן עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל-סיסי כדי לדון באפשרות לחדש את ברית ההגנה ההדדית של הליגה הערבית מול איומים חיצוניים. נראה, כי סעודיה שתמכה בהפיכה הצבאית במצרים נגד שלטון האחים המוסלמים שכרת ברית עם אירן, מייעדת לצבא מצרים תפקיד מרכזי בחגורת ההגנה מול אירן (במקביל להמשך המגעים עם פקיסטן על האפשרות לרכישת נשק גרעיני כמאזן אימה).

פורסם במקור: אתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה
סא"ל יהונתן דחוח-הלוי, חוקר בכיר לענייני מזרח תיכון ואיסלאם רדיקלי במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ומייסד ושותף בחברת Orient Research Group, המספקת מידע וייעוץ אסטרטגי. כיהן בתפקיד יועץ במשרד החוץ וראש אגף המידע בדובר צה"ל.
תאריך:  10/03/2015   |   עודכן:  10/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפגנת שרירים אירנית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אירן זה נמר מנייר
Jerusalemm  |  10/03/15 15:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
דוח בריטי סודי ביותר קובע שהפחד המופרז מנשק הגרעיני מצד רוב הציבור, לרבות מנהיגים ואנשי צבא, אינו אלא פרי תעמולה. כוח ההרס של פצצה גרעינית שקול ל-750 טילים עם ראש נפץ של חצי טון, כאלה המצויים היום בכמות גדולה בהרבה בידי החיזבאללה. מה יקרה אם בישראל תהיה מלחמה גרעינית? אסון קיומי לא יהיה, ו-80 פצצות יגרמו למותם של 20 אלף איש בלבד
עודד ערן
ספק אם ההשפעה השולית שייתכן כי הייתה לנאום נתניהו על מהלכו הנוכחי של המו"מ, המנוהל עם אירן, הצדיקה את הריב, המתח והסדקים שהסתמנו לאחרונה ביחסים האישיים בין אובמה לנתניהו, כמו גם את הסכנה שלפיה ישראל תהפוך לכלי משחק פוליטי ביריבות הדו-מפלגתית האמריקנית בין המפלגה הדמוקרטית לרפובליקנית. מה שבטוח הוא, כי נאומו של נתניהו בפני הקונגרס לא תם עדיין
עו"ד משה גולדבלט
החיים מסובכים וסיטואציות היסטוריות מורכבות אינן חוזרות על עצמן ואינן יכולות לסייע להגיע לפתרון נכון    אני חוזר להסכם מינכן מאחר שלא מעט משווים את ההסכם המתגבש בין ארצות הברית לאירן, להסכם מינכן, וכמובן שזו לא הפעם הראשונה שאנלוגיה כזו נעשית
מרק בריל
אסתר שניאורסון גרי
בוז'י וציפי יודעים שאסור שתהיה לאירן פצצה גרעינית! אבל שני אלה סומכים על אובמה. וציפי יודעת לספר שהנאום גרם רק נזק - את זה איש לא אמר אפילו באמריקה!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il