X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
השופטים החדשים הנכנסים למערכת הם נמרצים ונלהבים, אבל כיצד מונעים את השחיקה הצפויה - במיוחד לנוכח העובדה שרובם יישארו בבתי משפט השלום? לשופטים בשטח יש כמה רעיונות, והנהלת בתי המשפט אומרת שהיא משקיעה מאמצים רבים בתחום זה
▪  ▪  ▪
עשרות שנות כהונה
שפיצר. "העומס גורם לשחיקה" [צילום: יוסי זליגר]

לשנות מיקום
אפשרות נוספת, מציע אותו שופט, היא לשנות מיקום - פשוטו כמשמעו. שופט תל אביבי יכול לשבת קצת בפתח תקוה, מי שבאשדוד יכול לנסוע מדי פעם לאשקלון, שופט מעכו אפשר לשלוח לחיפה וכך הלאה. זה נעשה כבר היום בהיקף קטן, ולדעתו אפשר להרחיב את הנוהל. לצד זאת, השופט מציע להקצות זמן לכתיבת פסקי דין, וגם לאפשר לשופטים להרצות וללמד - עוד אמצעים לגיוון אל מול הישיבה היום-יומית בעולם

זה תלוי באיש
"המקצוע שלנו הוא לשפוט ולהיות ניטראליים, וזה הכי חשוב", אומר שופט תל אביבי בכיר. "מנקודת מבטו של השופט, זה תלוי באיש. יש כאלו שמרגישים מצוין כאשר הם נמצאים שנים באותו מקום; הם מבינים את התחום ואי-אפשר לעבוד עליהם. ככלל, לא מעבירים שופט מתחום לתחום, אלא אם כן הוא מבקש - וזה קורה אם הוא רוצה להגיע לתחום הקרוב לליבו, או אם הוא נושא את עיניו למחוזי"

תמלול ישיר
שפיצר מגלה: "אנחנו מתכננים לעבור לדיונים מוקלטים, דבר שיחסוך שליש מזמן הדיון. יש בכנסת מערכת שיודעת לתמלל במישרין את ההקלטה, ואנחנו מתכוונים להשתמש בה. גם זה יחסוך זמן ויצמצם את העומס וממילא את השחיקה"

בשנתיים האחרונות מתמקד מדור "שיפוט מהיר" במידה רבה בשופטים בבתי משפט השלום ברחבי הארץ, הנושאים ברובו הגדול של נטל השיפוט. חלק לא-קטן מהשופטים באולמותיהם ביקר כותב שורות אלו, התמנו לכס השיפוט בשנים האחרונות. רובם המכריע מצטיינים ביעילות ובמזג שיפוטי, וניכרות בהם ההתלהבות ותחושת השליחות. אבל מה יקרה בעוד עשר שנים?
יש לזכור, כי שופט מכהן עד גיל 70. מעטים ביותר השופטים העוזבים לפני גיל זה, ובאופן טבעי - חלק ניכר מהם יישארו באותה ערכאה כמה עשרות שנים, שכן הפירמידה הולכת ונעשית צרה. יש רק מספר קטן, אפילו קטן מאוד, של תיקים יוצאי דופן או מעניינים במיוחד. העבודה השיפוטית ברובה היא אפורה, שגרתית ואפילו משעממת. יום אחרי יום, מאות ואלפי תיקים דומים, בעומס שאינו נגמר. התוצאה הבלתי-נמנעת: שחיקה.
התוצאות של השחיקה הזאת עלולות להיות הרסניות. כבר יצא לי לראות שופט תעבורה מסוים, שניכר עליו שנמאס לו מהכל: מהתובעים, מהנאשמים, מהאישומים, מהטענות. בדיקה מהירה העלתה, שהוא כיהן באותו תפקיד 19 שנים. אז מה הפלא? וכאמור, 19 שנים אינם התקופה הארוכה ביותר ששופט עשוי לשבת באותו אולם ולשמוע את אותם תיקים.
לעבור תחום מדי כמה שנים
"שופט שלום צריך להביא בחשבון, כאשר הוא מתמנה, שיישב באותו בית משפט עד שייצא לפנסיה", אומר בגילוי לב שופט מדרום הארץ. מצד שני, הוא ממהר להדגיש, "האנשים מתחלפים והתיקים שונים. המשפט מתפתח, יש התמקצעויות חדשות ובעתיד חלק מהנושאים המינהליים יירדו לבית משפט השלום".
ברמה המעשית, סבור אותו שופט, רצוי שכל שופט יעבור תחום מדי כמה שנים, ואולי אפילו יישלח לזמן-מה לבית המשפט למשפחה ויעסוק בתיקים האזרחיים המתבררים בו. אפשרות נוספת, מציע אותו שופט, היא לשנות מיקום - פשוטו כמשמעו. שופט תל אביבי יכול לשבת קצת בפתח תקוה, מי שבאשדוד יכול לנסוע מדי פעם לאשקלון, שופט מעכו אפשר לשלוח לחיפה וכך הלאה. זה נעשה כבר היום בהיקף קטן, ולדעתו אפשר להרחיב את הנוהל. לצד זאת, השופט מציע להקצות זמן לכתיבת פסקי דין, וגם לאפשר לשופטים להרצות וללמד - עוד אמצעים לגיוון אל מול הישיבה היום-יומית בעולם.
השאלה של מעבר בין תחומים, שהוא אולי הכלי הנוח ביותר למניעת שחיקה, אינה פשוטה. לצד היתרון בדמות הגיוון, קיים חיסרון ברור בדמות אובדן התמקצעות. לא קל, ויש שיאמרו כמעט בלתי אפשרי, לעבור מתחום תביעות ביטוח לתחום עבירות סמים, או לשבת היום בתיקי לשון הרע ומחר בדיוני מעצרים. שלא לדבר על הניסיון והידע היורדים לטמיון בכל מעבר כזה.
שופט תל אביבי בכיר אומר, שמבחינת המערכת ודאי שעדיפה התמקצעות, אך כפתרון לשחיקה - המעבר בין תחומים הוא הטוב ביותר. ומה עם ההתמקצעות? "המקצוע שלנו הוא לשפוט ולהיות ניטראליים, וזה הכי חשוב", הוא משיב. "מנקודת מבטו של השופט, זה תלוי באיש. יש כאלו שמרגישים מצוין כאשר הם נמצאים שנים באותו מקום; הם מבינים את התחום ואי-אפשר לעבוד עליהם. ככלל, לא מעבירים שופט מתחום לתחום, אלא אם כן הוא מבקש - וזה קורה אם הוא רוצה להגיע לתחום הקרוב לליבו, או אם הוא נושא את עיניו למחוזי".
אי-אפשר לפרוש מוקדם
"השחיקה נגזרת מהעומס המוטל על השופטים", אומר מנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר. "הנתון פשוט מאוד: מדי שנה נפתחים 750,000 תיקים על 700 שופטים ורשמים; תעשה לבד את החשבון. השופטים עובדים קשה מאוד כדי להחזיק את הראש מעל המים ולתת שירות שיפוטי טוב ככל הניתן בזמן סביר. העומס גורר לחץ ושחיקה, ולזה יש להוסיף דרישות מערכתיות כמו נוהל נוקשה לדחיית תיקים ושמיעה רצופה שלהם".
שפיצר מזכיר, כי בזמנו המחוקק נתן מענה חלקי בדמות תחנות פרישה מוקדמות, ולדבריו יש עדיין פה ושם שופטים הנמצאים בפנסיה תקציבית שמנצלים אותן. "אבל רוב השופטים נמצאים בפנסיה צוברת, וקשה מאוד לצפות משופט כזה לפרוש בגיל 60, כי מה הוא יקח הביתה?", שואל שפיצר רטורית.
עם זאת, מדגיש שפיצר, נעשות הרבה פעולות שמטרתן להתמודד עם השחיקה. "המערכת כולה עוברת תהליך של התארגנות מחדש, והכוונה המרכזית היא לתת מענה לאיכות החיים של השופט תוך שמירה על איכות חייו. מדובר על תוכנית אסטרטגית של מאות מיליוני שקלים, שכבר סוכמה עם האוצר ותוקצבה. בין היתר יוגדל מספר השופטים - השנה לבד יתווספו 35 תקנים - ויגדל גם מספר העובדים במעטפת הנלווית, כגון העוזרים המשפטיים.
"אנחנו מתכננים לעבור לדיונים מוקלטים, דבר שיחסוך שליש מזמן הדיון. יש בכנסת מערכת שיודעת לתמלל במישרין את ההקלטה, ואנחנו מתכוונים להשתמש בה. גם זה יחסוך זמן ויצמצם את העומס וממילא את השחיקה".
יותר פעולות רווחה
שפיצר מצביע גם על מה שהוא מכנה "טיפול-פרט לשופטים" ועל העמקת פעילות הרווחה, במסגרתה למשל יצאו השנה כל השופטים להצגה "אימא קוראז'". יש כנסי שופטים, יש במסגרת השתלמויות השופטים הרצאות בייעוץ ארגוני-ניהולי, יש הרצאות לשיפור הכתיבה, מוסיף שפיצר.
ומה בנוגע למה שחלק מהשופטים רואים כאמצעי הטוב ביותר - מעבר בחין תחומים? "התפיסה היא, שכל שופט שרוצה לשנות תחום - יכול לעבור. זה לא בא ביוזמה מלמעלה, אלא במענה לבקשות השופטים", משיב שפיצר. "יש תחומים כמו נזיקין, שכמו שעורך דין עוסק בהם כל הקריירה - כך גם השופט שבא מאותו תחום יעסוק בהם. לצד זה, יש תורנויות שכל שופט עושה וכך הוא נחשף למגוון תחומים".
שפיצר התייחס ספציפית לשני תחומי התמחות צרים: תעבורה ומשפחה. על שופטי התעבורה הוא אומר, כי ככלל - הללו דווקא מעוניינים להישאר בתחום זה, אם כי חלק מהם עוברים הסמכה כשופטי שלום, כדי שיוכלו לטפל בעבירות נלוות לתיקי תעבורה, כמו העלבת שוטר. "לשופטי משפחה יש גיוון רב בעבודה, יותר מאשר לשופטי שלום בתחום הנזיקין, כי הם נחשפים לסכסוכים בכל התחומים הכלכליים", מוסיף שפיצר.
לצד זאת, הוא מזכיר, פיתחה הנהלת בתי המשפט את הכלי של "שופט בכיר": 40 תקנים המיועדים לשופטים טובים שלא מתקדמים בשל חוסר מקום בערכאה הבאה. "ישנו גם הקידום לתפקיד סגן נשיא, שמעניק לשופטים הזדמנות לעסוק גם בתחום הניהול ובזה באמת יש גיוון", מוסיף שפיצר.

תאריך:  07/04/2015   |   עודכן:  07/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מיכאל שפיצר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשימה: למנוע שחיקה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
פסיקת הוצאות
סתם נתבע   |  7/04/15 08:18
2
צדק מתקיים רק בתהליך קצר
reuvengrafit@gmail.com  |  7/04/15 08:50
3
צעד דחוף לנוכח המצב ל"ת
הקלטת הדיונים  |  7/04/15 09:38
4
מערכת המשפט-ארגון פשע
בלונד  |  7/04/15 10:22
5
המחוזי מנצח את המשפחה
עין ארחת  |  7/04/15 12:00
6
פקוח על נעשה בבתיהמש"פ ל"ת
המשימה החשובה היא  |  7/04/15 13:55
7
99% אשכנזים ערבי וספרדי זה
פרעאנקי  |  7/04/15 15:57
8
99% אשכנזים ערבי וספרדי זה
פרעאנקי  |  7/04/15 15:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
פרופ' אורן גזל-אייל ועו"ד נוחי פוליטיס מצאו עוד, כי שופטים ערבים משחררים ביתר קלות חשודים ערבים    שופטים פליליים נוטים להביא את הצדדים להסכמות יותר מאשר שופטים אזרחיים
איתמר לוין
שום פרט אינו חומק מעיניו ומאוזניו של השופט זכריה ימיני, המפגין מעורבות רבה - יש שיאמרו: מעורבות יתרה - בתיקים שלפניו. מטרתו העיקרית היא לייעל ולקדם את הדיונים, ואת זה הוא מצליח להשיג
איתמר לוין
השופטת מיכל עמית-אניסמן אסרה לפרסם את שמו של חשוד באונס קטינה, בנימוק שיש להמתין לביסוס החשד נגדו - למרות שהאריכה את מעצרו ולמרות שהחוק והפסיקה אינם מדברים על שיקול זה
איתמר לוין
שופטת השלום הירושלמית ננזפה פעמיים בידי ביניש על החלטות חריגות, לאחר שהתעלמה מפסק דין של בית המשפט המחוזי ולאחר שהשתמשה במידע מתיק אחד לצורך הכרעה בתיק אחר
איתמר לוין
הבעיה היא שזה בדרך כלל לא מספיק, כי הרשם הבכיר אופיר יחזקאל לא מצליח לדבר בגובה העיניים אל הצדדים בתביעות קטנות - ובכך מסרבל שלא לצורך את הדיונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il