X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חקיקה חדשה ופורצת דרך בצרפת מנסה להניע את השוק לייצר מוצרי חשמל עמידים יותר ולשים סוף לטקטיקה הנהוגה של התיישנות מתוכננת של מוצרים, שגורמת לפגיעה בסביבה
▪  ▪  ▪
ההיגיון המסחרי הוא שככל שעמידות המוצר תהיה נמוכה יותר, כך הצריכה תגדל יותר [צילום: AP]
ה"היגיון" המסחרי
ככל שעמידות המוצר תהיה נמוכה יותר, כך הצריכה תגדל יותר, המשק יזכה לצמיחה כלכלית רבה יותר ומכאן שליצרן כדאי לייצר מוצר עם משך חיים קצר. הפיכת תיקון המוצר לעניין מסובך מבחינה טכנית או לא-משתלם כלכלית לצרכן (זאת כאשר מוצר חדש דומה יעלה פחות מתיקון המוצר הפגום) עשויה להוביל גם היא לרכישה מוגברת של מוצרים

   רשימות קודמות
  לכל מאגר מים יש מכסה סולארי
  האם הגז באמת ירוק?
  400 סיבות לדאגה
  חיים על הקצה?
  ישראל מחכה לצונאמי

כולנו חווינו אכזבה קשה כאשר מוצר חשמלי אהוב שקנינו ושאליו כבר הספקנו להיקשר התקלקל בטרם עת. המצב גרוע לא-פחות כאשר המכשיר נפגע באורח קל בלבד, לכאורה, אך מתברר לנו שעלות התיקון תהיה גבוהה יותר מרכישת מוצר חדש.
אם יש לכם תחושת בטן שבעבר נהגו לייצר מכשירים איכותיים ועמידים יותר מאשר היום – כנראה שאתם צודקים. כך, למשל, קובע דוח חדש של מכון המחקר הגרמני העצמאי Öko-Institut.
זה עניין פשוט של מספרים: צמיחה כלכלית (גידול האפשרויות של משק לצריכה או לייצור מוצרים) מתאפשרת בין היתר בזכות צריכה מרובה מצד הצרכנים במשק. ההיגיון המסחרי הוא שככל שעמידות המוצר תהיה נמוכה יותר, כך הצריכה תגדל יותר, המשק יזכה לצמיחה כלכלית רבה יותר ומכאן שליצרן כדאי לייצר מוצר עם משך חיים קצר. הפיכת תיקון המוצר לעניין מסובך מבחינה טכנית או לא-משתלם כלכלית לצרכן (זאת כאשר מוצר חדש דומה יעלה פחות מתיקון המוצר הפגום) עשויה להוביל גם היא לרכישה מוגברת של מוצרים. תרבות הצריכה והטכנולוגיה מזינות האחת את האחרת ולעתים קרובות הסביבה משלמת את המחיר.

עמידות משוערת

תופעה זו של תכנון מוצר בעל משך חיים קצר, מכונה "התיישנות מתוכננת" (planned obsolescence). בתחום התוכנה, למשל, ניתן לעבוד בדרך כלל בגרסה חדשה עם התוכנה הקיימת בגרסה הישנה, אך לא להפך. זה אומנם יכול להיות בשל סיבות טכניות, אבל בדיקות מצאו שיש מניעים כלכליים לגרימת חוסר תאימות בין דורות של מוצרים.
לא מדובר בתופעה חדשה, אלא בנושא כלל-עולמי שלמרות חשיבותו לא מוכר מספיק לצרכנים רבים. למעשה, לא מדובר גם בעניין כלכלי בלבד, משום שמלבד עוגמת נפש ופגיעה בכיס, ההתיישנות המתוכננת של מוצרים עושה שימוש במשאבי טבע מוגבלים, כגון מינרלים נדירים, כאילו היו אלה בלתי-מוגבלים ולכן גורמת לנזק משמעותי לסביבה.
חקיקה חדשה בצרפת מעלה את התופעה לסדר היום ומנסה להילחם בה. צרפת מחייבת לראשונה יצרני מכשירי חשמל להוסיף מידע בדבר עמידות משוערת של מוצר חשמלי (תאריך תפוגה) וזמינות חלקי החילוף למוצר (למשל: "סוללה חדשה לטלפון סלולרי זה תהיה מוצעת למכירה על-ידי היצרן עד דצמבר 2018"). יתרה מכך, החל מ-2016 יצרנים יידרשו להחליף או לתקן ללא תשלום מוצרי חשמל שהתקלקלו במשך השנתיים הראשונות שלאחר הרכישה. בשונה מתעודת אחריות רגילה על מוצר חשמלי – שירות זה יהיה ללא תשלום ובתקופת אחריות קבועה.

תמריץ לשיפור

אין ספק שהוספת מידע על העמידות המשוערת של המוצר הנמכר היא פרמטר חיוני לצרכן ותמריץ חיוני ליצרן לשפר את איכות המוצר, אך האם המחירים יתייקרו כתוצאה מהעלאת איכות המוצרים כתוצאה מהחקיקה? סביר להניח שכן, בעיקר משום שהשימוש בחומרי גלם עמידים יותר ייקר את המוצר וגם משום שהמעבר למודל כלכלי אחר צפוי להשפיע על התמחור. עם זאת, אם לוקחים בחשבון שתדירות הרכישה תרד, שתהיה אפשרות לתקן את המוצר ושהפגיעה הסביבתית תקטן, הרי שמדובר בצעד מבורך מבחינות רבות.
הצעד של צרפת לא צפוי להשפיע באופן מיידי על הדרך שבה מיוצרים ונרכשים מוצרים בימינו, אך אם וכאשר יצטרפו ליוזמה הצרפתית מדינות נוספות, אולי גם בישראל נזכה לדעת כבר במעמד הקנייה כמה שנים צפויה מכונת הכביסה החדשה שקנינו לשמש אותנו נאמנה.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  03/04/2015   |   עודכן:  03/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוק שימור הטוסטר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אקולוגיה ומדע בלבד, בבקשה
מסעודה משדרות  |  4/04/15 20:34
2
אם יהיו שיניים, צרפת מספיקה...
ירון זכאי 1  |  5/04/15 15:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר עינב
החודש ימלאו מאה שנה להולדתם של שני אישי מפתח בתולדותיהן של התנועה הציונית והתנועה הלאומית הפלשתינית. אע"פ ששניהם נולדו והתחנכו באותם מקומות, ופעלו בתחילה עבור מטרה דומה, ההיסטוריה של הסכסוך היהודי-ערבי בא"י שלחה אותם אל כיוונים מנוגדים. זהו סיפור המדגים כיצד המאבק האישי משפיע על מאבקים לאומיים, אך גם כיצד משפיעה ההיסטוריה הלאומית על חייהם האישיים של דמויות המפתח שמעצבות אותה
מעיין כפיר
איך חוגגים אסירים את ליל הסדר בכלא?    הרב וויזנר, הרב הראשי של שירות בתי הסוהר, מדבר על ההכנות לפסח, ההתחזקות בכלא והחרות הנפשית    "הלב נקרע מול הכאב של האסירים", הוא אומר, אך מאידך-גיסא מספר על התעוררות רוחנית נרחבת
מכון ויצמן למדע
מהו המנגנון המולקולרי שמפעיל את השריר?    מדעני מכון ויצמן למדע מציעים הסבר למנגנון זה
אלי אלון
בשבוע שעבר הלך לעולמו שבע-ימים ופעלים, "היסטוריה מהלכת", מראשוני הילדים במושב נהלל, בנימין (ביניה) זרחי. בן 99 היה במותו. הוא הובא למנוחות (22.3.15) בבית העלמין במושב נהלל
חיים נוי
"אוף-ברודווי" - מסע מוזיקלי מתוך מחזות הזמר הנודעים - קסום ומענג בבית צבי ברמת גן
רשימות נוספות
לכל מאגר מים יש מכסה סולארי  /  אתר זווית
האם הגז באמת ירוק?  /  ד"ר דניאל מדר
400 סיבות לדאגה  /  ד"ר דניאל מדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il