X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
בני נוער במחנה ההשמדה אושוויץ [צילום: משה מילנר/לע"מ/פלאש 90]
"כשסוס העץ דיבר"
כך להנגיש את זיכרון השואה לילדים
שיחה פתוחה וכנה עם ילדים על נושאים כמו ימי הזיכרון, עשויה להפתיע את ההורים בתגובת הילדים. ילדים הם סקרנים מטבעם. הם ישאלו שאלות, יתעניינו ויעברו הלאה לשחק במשחקיהם טור מיוחד לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה

יום השואה. אני נערה כבת 15 בבית סבתי לאה ז"ל. בשער העיתון ההונגרי שבביתה, ה"אוי קלט" (Új Kelet), מופיע צילום מזעזע של אסירים יהודים הנושאים במריצות את גופות חבריהם, בצדם האחד ערימת גופות ובצדם האחר בור עמוק כרוי, מוכן לקולטם. סבתי מצביעה על הצילום ואומרת לי בקול חנוק אך חד-משמעי, "זה מה שעשיתי שם". אימה גדולה אחזה בי. לא בגלל התפקיד המסוים של סבתא, כי אם בשל העולם החבוי שנגלה באחת מול עיניי התמימות ונעץ בי שיניו.
לפתע התבהרו עובדות תמוהות רבות שלא ידעתי פשרן עד אז. מדוע סבתא עצובה כל כך בכל אירוע משפחתי (כי בני משפחתה לא זכו לכך והיא חשה אשמה על שהיא חיה והם לא), מדוע סבי מאלץ אותנו לסיים עד תום את האוכל שבצלחת ומדוע לעולם אין זורקים כאן אוכל.
מאז הפכתי להיות "נר החותם" במשפחה, זו שראיינה את סבא וסבתא, שלה ניתנו הכף והמזלג ששימשו את סבא משה ז"ל במטהאוזן, זו שיודעת יותר ומרגישה מאוד.
והיום מוטל עליי כאם להעביר את הידע, החוויה והרגש אל הדור הבא. יש לי ילדים קטנים. גם הגדול שבהם, בן 12, רגיש מאוד ונזהר מנושאים הקשורים במוות או דם; כל שכן בנותיי. הצפירה בימי הזיכרון מאלצת אותם להזדהות עם מה שעדיין לא לגמרי מובן אצלם, לא רגשית ולא קוגניטיבית.

העלאת תכנים רגשיים למודע

הספר "חיבוק של אהבה" שכתבה גילה מצליח-ליברמן ואייר להפליא דני קרמן, מזמין את הילדים הצעירים להתחבר באופן ישיר אך עדין לנושא השואה. סוס עץ ישן ופצוע מגיע לפינת הצעצועים בגן ודרך שאלותיהם של הצעצועים החדשים והצבעוניים, מספר את סיפורה של הילדה לה היה שייך בתקופת השואה. אותה ילדה, מתברר בסיום הספר, היא כיום סבתה של גננת הגן אשר הזמינה אותה להציג את הסוס ואת סיפורו-סיפורה וכך למעשה לספר לילדים על יום השואה.
כאשת מקצוע וכאימא בעלת ניסיון עשיר, אני מאמינה בהעלאת תכנים רגשיים למודע, חיבור לרגשות ודיבובם באופן פתוח וגלוי; גם עם ילדים. אולי בעיקר איתם. למעשה, שיחה פתוחה וכנה עם ילדים על נושאים כמו ימי הזיכרון, עשויה להפתיע את ההורים בתגובת הילדים. ילדים הם סקרנים מטבעם. הם ישאלו שאלות, יתעניינו ויעברו הלאה לשחק במשחקיהם. אם לא נעמיס עליהם אינפורמציה מאיימת, הגדולה על מידותיהם, שיחה או ספר כמו זה, רק ירגיעו אותם בכך שיאפשרו ביטוי למתחולל בראשם.
הדרך העדינה, בגובה עיניו של ילד, שבה בחרה גילה מצליח-ליברמן להגיש נושא כה "כבד" אפל וטעון כמו השואה, מעוררת מיד רגשות הזדהות וחמלה אצל הילד. הספר מגיש את האינפורמציה באופן כן וישיר ואינו מעמיס יתר על המידה או מאיים אם כי לעתים הוא גולש לדידקטיות יתר. הוא שומר כל העת על הקשר בין הווה לעבר, הן דרך הטקסט והן באמצעות האיורים. כך ההווה בספר צבעוני מאוד ומלא ביטוי ורגש בעוד שהעבר שחור ומלא צללים.
הרחקת העדות אל סוס העץ (הבחירה בצעצוע מעולם הילדים) וסיפורו האישי של הסוס (שהוא כמובן סיפורה של הילדה) עוזרים למחברת לשלב דיון בטראומות קשות באופן שילד יכול להכיל ובמקביל אף להרגיע אותו. אמירה כמו "היום יש לנו מדינה... ישראל היא מדינה עצמאית וחזקה אשר מגינה על כל תושביה", יש בכוחה לתת מענה לחרדות הילד במידה שהתעוררו כאלו במהלך הקריאה. הספר נועד לילדים צעירים בעיקר, גם כאלה שאינם יודעים לקרוא, ואז ממילא תיעשה הקריאה בתיווכו של ההורה, מה שמזמין לשיחה ערה וסקרנית עם הילד. טוב להתנהג בשיחה בכנות ובפשטות תוך מתן כבוד ומקום לכל התייחסות מצד הילד.

מוות וטראומות דורשים הסבר

מוות כמושג מופשט אינו מתגבש טרם גיל ארבע. הפסיכואנליטיקן ג'ון בולבי מוסיף, שרעיון אי-הפיכותו של המוות אינו מובן קודם לגיל שש, ויש כאלה שאף אינם מצליחים להטמיעו טרם גיל ההתבגרות. מכל מקום, ככל שנסתיר מילדינו נושאים הקשורים באסונות, טראומות, מוות ואובדנים ונותיר אותם בעמימות, כן תגדל אימתם וסקרנותם סביב הנושאים הללו

ילדים צעירים נחשפים למוות מוקדם יותר משנהוג לחשוב. במהלך החיים קורה לא אחת שילד צעיר נתקל במוות של בעל-חיים והתופעה הופכת לתעלומה בעיניו. המוות מעורר סקרנות ועניין מיידיים אצל הילד. חוקר תיאורית ההתקשרות (attachment), הפסיכואנליטיקן ג'ון בולבי (Bowlby) טען שלא ייתכן שילד ייוותר במצב של ריק נטול הסברים. בכל מקרה הוא יקבל הסברים, בין אם על-ידי מבוגר או על-ידי ילד אחר, ומהסברים אלו יפתח וישכלל את רעיונותיו שלו.
תרבויות ומשפחות שונות מספקות לילדים קשת רחבה ורב-גונית של הסברים. פסיכולוגית הילדים אלישיה ליברמן אומרת, שהתפיסות המוחזקות בידי מבוגרים בחברות מערביות על אודות מוות, טומנות בתוכן אזורים של חוסר-ודאות, עמימות וחוסר עקביות. לפיכך אין זה תמוה שאמונותיהם של הילדים רחבות ומגוונות גם כן. מכל מקום, מוות כמושג מופשט אינו מתגבש טרם גיל ארבע. בולבי מוסיף, שרעיון אי-הפיכותו של המוות אינו מובן קודם לגיל שש, ויש כאלה שאף אינם מצליחים להטמיעו טרם גיל ההתבגרות. מכל מקום, ככל שנסתיר מילדינו נושאים הקשורים באסונות, טראומות, מוות ואובדנים ונותיר אותם בעמימות, כן תגדל אימתם וסקרנותם סביב הנושאים הללו. בניגוד לביקורת הציבורית שהועלתה בעבר על הרעיון להכניס את נושא השואה לתוכנית הלימודים בגני הילדים, יש להתייחס למוות, כמו גם לשואה ולטראומות אחרות, בדרך פשוטה וכנה עם ילדים, שוב, כגודל יכולתם הרגשית להכלה.
הנושאים החשובים העולים בספר - שואה וגבורה, עבר והווה, נאצים-פרטיזנים, שיכחה-זיכרון - מועברים באמצעות הסיפור באופן מובלע - אם כי לעתים דידקטי יתר על המידה - בדרך שילד צעיר מסוגל להבין ולהפנים. גם איוריו של דני קרמן, הממחישים היטב תמונות של עבר-הווה, אופטימיות-פסימיות, שמחה-עצב, מסייעים להעברת הנושא לדור הצעיר בדרך מרתקת ומיטיבה.
"מצוין" הייתה תשובתה של בתי בת השש, לשאלתי מה דעתה על הספר. הערתה היחידה הייתה ששמו של הספר אינו מתאים לו, משום שהוא מוזכר רק בסוף הסיפור כשכל הצעצועים מחבקים את הסוס בעוד שהספר כולו עוסק בשואה. לדעתה, היה על המחברת למצוא שם "מתאים יותר" לספר. על-אף הטעם שבדבריה, שם הספר מכוון לחיבוק הנובע מאהבה שיש לה שורשים בעבר; אהבה העוברת בשרשרת הדורות, על-אף הטראומות הקשות. זהו חיבוק של אהבה הניצב בתשתית הספר ומסמן גם תקווה לעתיד. מעניין מה סבתי הייתה אומרת...

פורסם במקור: ישראל היום (ד', 15.4.15)
"חיבוק של אהבה"; מאת גילה מצליח-ליברמן; איורים: דני קרמן; הוצאת יסוד תשע"ה
הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית (M.A.) המתמחה בטיפול בילדים ובעלת תואר שני בספרות.
תאריך:  16/04/2015   |   עודכן:  16/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך להנגיש את זיכרון השואה לילדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
דרור אידר
מדינת ישראל הוקמה לא בגלל השואה וזכותה להתקיים אינה תלויה בחורבן שעבר העם היהודי לפני שני דורות. אכן, צודק הנשיא ריבלין שהדגיש זאת אתמול בנאומו
איתמר לוין
לראשונה נפתחו לעיון 53 תיקים המתעדים חקירות בישראל של יהודים כחשודים בשיתוף פעולה עם הנאצים, ואשר בסופו של דבר לא הועמדו לדין    התיקים כוללים גם עדויות מוקדמות ורבות חשיבות בנוגע לאירועי השואה בשורה של מקומות
איתמר לוין
אפרים קישון היה ניצול שואה מהונגריה - אך הוא מיעט מאוד לדבר על חוויותיו ולקחיו. במאמרים המתפרסמים כאן השבוע, מופנה לראשונה זרקור אל היבטים אלו בכתיבתו    היום: מאמריו של קישון בזמן משפטו של אדולף אייכמן
צבי מל
צבי מל הוא אחד מניצולי השואה שסיפוריהם אינם ידועים: אלו שנמלטו מפני הגרמנים ומצאו את עצמם גולים במעמקי ברית המועצות. בשורות הבאות הוא מספר על הכפר קילצ'ובה שבהרי אורל, אליו הגיע עם משפחתו בהיותו בן שש
איציק וולף
נשיא המדינה הצהיר בטקס פתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה כי לכל אחד מאזרחי ישראל יש מספר חקוק על היד    "המסע היהודי לא מתחיל בשואה ולא מסתיים בה. המסע היהודי מתחיל בארץ ישראל ולשם הוא תמיד שואף לחזור"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il