X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כך לדברי שולי אשל, יוצרת סרט דוקומנטרי אשר מפריך את המיתוס, לפיו סייע הנשיא פרנקלין רוזוולט ליהודים בזמן השואה. הסרט, "קול מקרב המחרישים: המורשת של ג'יימס מקדונלד", המוצג בימים אלה ברשתות טלוויזיה אמריקניות, מגלה כי רוזוולט היה מודע להפחתה השיטתית במכסות הוויזות שניתנו ליהודי אירופה שניסו למלט את נפשם בעוד מועד
▪  ▪  ▪
פרנקלין רוזוולט. שבירת המיתוס [צילום: Joe Caneva/AP]

סרט דוקומנטרי חדש על השואה, בשם "קול מקרב המחרישים: המורשת של ג'יימס מקדונלד" ("A Voice Among the Silent: The Legacy of James G. McDonald") מפריך את המיתוס לפיו פעל פרנקלין רוזוולט, נשיא ארצות הברית בתקופת השואה, לעזרת יהודי אירופה. יש המחשיבים אותו כאחד הסרטים הדוקומנטריים החשובים על-אודות השואה, בכך שהוא שופך אור בנוגע ליחס ל"שאלה היהודית" בשנות השלושים של המאה שעברה.
הסרט מעורר מחלוקות, בכך שהוא חושף מבעד דמותו של דיפלומט אמריקני, ג'יימס מקדונלד, (1886-1964), את אוזלת היד של הנשיא פרנקלין רוזוולט בעצירת השואה בעוד מועד: לאחר שנמנה עם הנציגים האמריקנים הרשמיים הראשונים שנפגשו עם היטלר אישית, פנים אל פנים, בשנת 1933, הקדים מקדונלד לאבחן את החולניות שבהתנהגותו של היטלר, ובתוכניתו להשמדת היהודים והתריע בפני רוזוולט כי השואה עומדת לקרות. הלום מאיומי היטלר - אותם שמע מפיו בפגישתו עמו פנים אל פנים - עשה מקדונלד ככל יכולתו, גם במסגרת תפקידו כנציב העליון לפליטים מטעם חבר הלאומים - למצוא מפלט בטוח לנמלטים מגרמניה הנאצית. אלפי פליטים יהודיים חבו לו את חייהם. שוב ושוב הוא חזר והתריע בפני מנהיגי העולם, מלבד רוזוולט - האפיפיור לעתיד פיוס ה-7 ואחרים, על הטרגדיה הנרקמת, אותה חזה מראש.
הנשיא טרומן מינה את מקדונלד לתפקיד השגריר האמריקני הראשון למדינת ישראל. תפקידו היה מכריע במתן סיוע למדינה החדשה ובייסוד הקשרים בין מדינת ישראל לאמריקה.
הסרט מציג הוכחות לכך שרוזוולט היה מודע לעובדה ששערי ארצות הברית נחסמו בפני יהודי אירופה, בעת שבקשו לברוח ממנה בעוד מועד; חבר אישי שלו, ברקינרידג' לונג (Breckinridge Long) (1881-1958), שמונה על ידו לראש מחלקת האשרות במחלקת המדינה האמריקנית טירפד והפחית, בהדרגה, בעיקביות ובשיטתיות את מכסות מתן ויזה ליהודים מאירופה. כתוצאה מכך, נאלצו אלפי היהודים המסורבים לשוב על עקבותיהם לארצות אירופה, הישר לידי מוות ידוע מראש.
יוצרת הסרט שולי אשל, שנולדה בארץ, סבורה, על סמך החומרים אליהם נחשפה, שרוזוולט לא רק שלא עשה למען הצלת יהודי אירופה, אלא "האמת היא שרוזוולט היה כנראה אנטישמי". סיפורו הלא יאומן של מקדונלד היה שוקע, קרוב לוודאי, בתהום הנשייה ונשכח מלב, אלמלא ערכה יום אחד, בשנת 2003, שנים רבות לאחר מותו, בתו, ד"ר ברברה מקדונלד-סטיוארט, ערכה ניקיון במרתף ביתו. שם נתגלו יומניו המפורטים, ומסמכים רשמיים רבים.
המקריות שבחשיפת פועלו של מקדונלד התאפיינה גם בכך שיום אחד, בשנת 2010, הלכה שולי אשל לשמוע את הרצאתה של בתו של מקדונלד ב"טמפל שלום" בשיקגו, היא נערכה מיד למלאכת יצירת הסרט, שארכה שלוש שנים. אשל גייסה בכוחות עצמה תקציב צנוע של 56,000 דולר מאנשים פרטיים, נסעה ברחבי ארצות הברית, אירופה וישראל לצורך ראיונות עם אנשים שהכירו את מקדונלד, קרובי משפחה שלו, וניצולים שלהם סייע לצאת מן התופת.
הסרט נושא המאמר ישודר לראשונה בטלוויזיה הישראלית החודש, יום 23.08.16 בשעה 21.00 בערוץ 1 ובערוץ 33. זאת לאחר ששודר ברשתות טלוויזיה רבות ואיכותיות בארה"ב.
פרסום המאמר באתר מחלקה ראשונה היה הראשון בארץ. לאחריו הוא נסקר בראיונות נוספים בתקשורת. הסרט הוקרן פעם אחת בסינמטק תל אביב, ביום העצמאות האחרון. הסרט מגלה כיצד התקבל מידע מוקדם על אודות השואה המתקרבת על-ידי נשיא ארה"ב דאז, רוזוולט, והוא מתבסס על גילויים חדשים שנחשפו ביומנים של דיפלומט בכיר שנמצאו רק באחרונה.

קול קורא לאנשים לדבר

בכורת הסרט התקיימה לראשונה בשנה שעברה במרכז החברה ההיסטורית של שיקגו, בנוכחות 1,000 איש. הסרט כבר הוצג בכמה במות מכובדות בגזרת סרטי האיכות הדוקומנטריים וערוצי טלוויזיה ציבוריים בארה"ב. בעצם ימים אלה שודר הסרט בערוץ 11 של הרשת הציבורית WTIU שמרכזה בשיקגו, לציון יום השואה. לא מכבר, במסגרת אירועי ליל הבדולח, הוצג הסרט במרכז המבקרים של הקפיטול.
"הסרט שלי הינו בגדר קול קורא לאנשים, לקום ולדבר נוכח פני הרוע. חשוב לגשר על פני גיל, צבע עור ודת, לשלב ידיים ולהיאבק למען זכויות אדם וצדק אנושי. זהו דבר חשוב מאוד עבורי בשלב זה של חיי; ג'יימס מקדונלד עשה זאת. נוכל ללמוד הרבה מן האקטיביזם שלו, מניסיונו ומיכולתו לראות את הנולד" מסכמת אשל.
אשל היא האישה הראשונה שהצליחה להכניס מצלמות לבית הדין הרבני, בשנות השבעים של המאה הקודמת, כדוקומנטריסטית צעירה שפעלה בארץ, ולחשוף מעט ממה שהתרחש בו במסגרת כתבה לתוכנית תחקירים בנושא מעמד האישה בערוץ הראשון. אז גם העלתה לראשונה את נושא שירות הנשים בצבא, בסרטה "להיות אישה חיילת. נושאי סרטיה עוסקים בענייני אמנות, פוליטיקה, חברה והיסטוריה. בין היתר יצרה סרט על אמנותו של נחום גוטמן, סרט על נשים יהודיות בספורט האמריקני, ועוד. באחרונה יצרה סרט אוטוביוגרפי - "הלהט לרקוד". כיום היא בעלת חברת סרטים דוקומנטריים ותוכן ויזואלי בשיקגו. סרטיה זכו בתחרויות ופרסים, והם מוצגים במרכזי תרבות ובמוזאונים ברחבי ארה"ב.

תאריך:  16/04/2015   |   עודכן:  08/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הנשיא רוזוולט היה כנראה אנטישמי"
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
להיפך
דניאל143   |  16/04/15 18:21
2
למה כנראה? ועוד איך היה
אמת בפרסום  |  16/04/15 20:18
 
- הכל נכון עד היום זה כך
אזרחית שאיכפת לה   |  16/04/15 21:50
3
אני מכירה הרבה 'ציונים' אנטישמ
קורןנאוה טבריה  |  19/04/15 05:22
4
סייעני הנאצים האמריקאים !
מסעודה משדרות  |  19/04/15 18:38
5
גם כבוד הנשיאים
אהרון שחר  |  20/04/15 08:34
6
הקרנת סרט דוקומנטרי שנסקר באתר
נורית כהנא  |  10/05/16 14:53
7
רק רוזוולט היה אנטישמי? ומה עם
שבץ חלובה  |  7/06/17 21:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
ציפי לוין
מחקר מונומנטלי פורץ דרך השופך אור חדש על נושא חשוב בתחום הרפואה היהודית בתקופת השואה
יעקב עמר
מסגרת השטר כולה מוקפת בקו של מגני דוד המקיפים את השטר כולו בדיוק כמו החומות שהקיפו את הגטו    השטר עבר ידיים רבות עד לשחיקה מוחלטת שלו שקרעה אותו לשני חלקים וכתם אדום שנשפך עליו מוסיף לעליבותו
משה חסדאי
במאמר שכתב אריאל רובינשטיין יש משום יחס של ביטול כלפי כולנו, שאינם ממשפחות ניצולי שואה, בטענה מופרכת ולא מוכחת, שכולנו לא יכולים באמת לזכור. הוא מבטא יחס של ביטול כלפי כל חברי הכנסת באשר הם ומשחק במילים שפוגעות בגיור, בניצולי השואה ובעצם בכולנו
רביבה בן-זאב
אלה הגיבורים חסידי אומות העולם שפעלו על-פי צו מצפונם בניגוד גמור להוראות ממשלותיהם ותוך התעלמות מהתראות מגבוה, בעודם נוטלים את נפשם בכפם למען המטרה האנושית: הצלת יהודים מהתופת ההיא
יורם דורי
אני צועד במצעד החיים. אותו אירוע חשוב כל כך. אירוע שאומר לא רק זיכרון. לא רק הנצחה. אירוע לימודי. אירוע מחנך. אירוע שמסביר שלרוע האדם אין גבול. לטירוף רצחני אין מחסום. לשנאת האחר אין בלמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il