X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חברת שראל הוקמה ב-1995 בהחלטת ממשלה כדי לאפשר לבתי החולים לרכוש דרכה במרוכז ובמחירים זולים תרופות וציוד רפואי בפועל - החברה שמתנהלת באופן בזבזני מוכרת לבתי החולים במחירים הגבוהים ב-10%-17% יותר מהמחירים בשוק
▪  ▪  ▪
כחלון. להוריד מחירי התרפות [צילום: פלאש 90]
אילוסטרציה

עתירה נגד התקשרות ללא מכרז עם שראל
יצחק דנון
בית המשפט מתבקש לחייב את משרד הבריאות לקיים מכרז לאספקת תרופות וציוד רפואי, ולהימנע מהמשך ההתקשרות ללא מכרז עם חברת שראל
לרשימה המלאה

יוקר המחיה הוא הסוגיה העיקרית שבה עסקו המפלגות בבחירות לכנסת ה-20. כמעט כל המפלגות, ובהן כולנו בראשות משה כחלון, הבטיחו להילחם כדי להביא לירידת מחירים. דיברו על דירות, מיסים, סלולר, אוכל ומוצרים אחרים. ברשימה שלהלן נעסוק באחת הרעות החולות באמת: המחירים הגבוהים שאנו משלמים על תרופות, לא במעט בגלל חברת שראל שמתנהלת באופן בזבזני ובלתי יעיל. אם יקפיד כחלון לקיים את הבטחתו לציבור, מן הראוי שיפעל לתקן את המעוות בשוק התרופות.
ועדה ציבורית שהוקמה ביוני 2014 ביוזמת החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, כדי לבחון את מדיניות הרכש של ציוד רפואי ותרופות לבתי החולים הממשלתיים - המבוצע, רובו ככולו, באמצעות חברת "שראל" - ממשיכה לקיים את דיוניה בחשאיות מרובה, ובלי שקיפות. למרות האינטרס הציבורי, הוועדה טרם הוציאה מסקנות אופרטיביות.
ובינתיים: בתי החולים הממשלתיים והחולים עצמם, אנוסים לשלם מחירים גבוהים יחסית תמורת ציוד רפואי ותרופות. על-פי בדיקות שנערכו, בתי החולים רוכשים תרופות וציוד במחיר הגבוה בכ-10%-17% מהמחירים הממוצעים בשוק. המסקנה העולה מכך: שראל, שהוקמה כדי לאפשר לבתי החולים לנצל את כוחם הגדול ולרכוש באמצעותה תרופות במחירים זולים יותר, אינה ממלאת את ייעודה. "הכול שקוף כלפי משרד הבריאות ומשרד האוצר. הכול שקוף" - הטעים שוב ושוב מנכ"ל שראל, אברהם בוסקילה, בדיונים שהתקיימו בכנסת, אך המציאות מגלה אחרת.
הוועדה קיימה גם בחודשים האחרונים כמה דיונים, אך מסקנות אין. בראש הוועדה מכהן שלומי פריזט, לשעבר כלכלן בכיר ברשות ההגבלים העסקיים. חברים בה: נציג אגף התקציבים, נציג החשב הכללי, נציג משרד הבריאות ורפרנטית בריאות ממשרד החשב הכללי באוצר. המדובר באישים בכירים בתחומם, שאמורים, קרוב לוודאי, להוציא תחת ידיהם מסקנות רציניות, ובהקדם. למרות זאת, עבודת הוועדה מתעכבת, ועד שלא תהיה החלטה אחרת - בתי החולים מחויבים לרכוש תרופות וציוד משראל, בלא שיוכלו ליהנות מההיצע העצום שיש בשוק מצד גורמים מתחרים.
חברת שראל הוקמה ב-1995 על-פי החלטת ממשלה משנת 1992, כחברה פרטית, כדי לשרת את בתי החולים הממשלתיים - השולטים באורגן זה באמצעות עמותות. מאז הקמתה לפני 20 שנה ועד היום, פועלת שראל בזכות פטור ממכרז ציבורי לכל רכש ציוד רפואי, פרה-רפואי ותרופות לכל בתי החולים הציבוריים בארץ. אלה מחויבים לרכוש משראל את כל הציוד והתרופות להם הם נזקקים.
שראל נהנית למעשה ממונופול בתחום עיסוקה - לפחות בכל הקשור לאספקה לבתי החולים הממשלתיים ומוסדות רפואיים. עשרות חברות ייבוא ושיווק הפעילות בישראל, מנועות מלשווק תרופות וציוד רפואי ישירות לבתי החולים - בגלל המדיניות האמורה, אלא דרך שראל. מי שניזוק מכך הם, כמובן, אזרחי ישראל, שנאלצים, בסופו של דבר, לשלם מחירים גבוהים בגין "התיווך" של שראל ואנשיה ובעלי עניין הפועלים במסגרתה.
הכוונות שהובילו להקמת שראל היו, כמובן, טובות וראויות. לאפשר רכישת תרופות במחירים זולים יחסית לשוק. אלא שהשנים עשו את שלהן, כפי שקורה לעיתים בחברות בהן אין בעל-בית אמיתי. שראל התנפחה מעבר לנדרש. היא כוללת כיום כ-150 עובדים, שרובם ככולם אמורים לעסוק ברכש ובניתוב תרופות וציוד רפואי מהיבואנים ו/או היצרנים, לבתי החולים ולמוסדות הרפואיים. היקף פעילותה נאמד ביותר מ-1.5 מיליארד ש"ח בשנה. מחיר ההעסקה של אותם עובדים מגולם, מטבע הדברים, במחיר התרופות והציוד הרפואי. וכך, במקום שבתי החולים ירכשו ישירות מהיבואנים ויחסכו בהוצאות, הם אנוסים לממן מערכת כבדה כמו שראל.
שראל פועלת בלא פיקוח ציבורי. היא אינה מתנהלת בשקיפות - בתואנה שהיא חברה פרטית בע"מ - למרות שייעודה הוא ליתן שירות לציבור. חמור מכך: מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי החברה משמשת "צינור" בלתי רשמי מצד משרד הבריאות להזרמת תקציבים למוסדות רפואיים מסוימים, לשם ביצוע רכש של ציוד רפואי באשראי ארוך טווח במיוחד ו/או בהנחות ניכרות. את המחיר משלמים, כמובן, בתי חולים האחרים וכן החולים עצמם - הנאלצים לשאת בהוצאות המימון, במקום שתשא בהן הממשלה, באמצעות משרד הבריאות.
ההשפעה של שראל על שוק התרופות היא ניכרת: במקום שבתי החולים הפועלים באמצעות שראל ילחצו לריסון ואף להורדת המחירים, לטובת כל צרכני התרופות בישראל, נוצרת תופעה הפוכה: דווקא בתי החולים משלמים מחירים גבוהים יותר. רמת המחירים שנקבעת בשוק המוסדי מקרינה, מטבע הדברים, גם למחירים הנקבעים ברשתות השיווק לרבות לתרופות ולמוצרים שמחוץ לסל התרופות. חולים קשישים קשי-יום נאלצים גם הם לשלם פערי תיווך גדולים כדי לקיים אופרציה גדולה ובזבזנית מסוגה של שראל.
שאלת השאלות היא: האם שר האוצר הנכנס, משה כחלון (כולנו), יפעל במהירות הדרושה כדי לפתוח את שוק התרופות לתחרות אמיתית, כך שבתי החולים ומוסדות ציבור יוכלו לרכוש תרופות בזול בלא תיווכה של שראל.

תאריך:  26/04/2015   |   עודכן:  26/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לטיפול שר האוצר הנכנס משה כחלון: מדוע לא לבטל את המונופול של שראל
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
שראל היא אסון הבריאות
צורי  |  26/04/15 09:33
 
- שטויות ללא ביסוס
איציק מפליציק  |  27/04/15 08:33
2
פייגלין צעק על העוול של שראל
בכנסת הקודמת  |  26/04/15 10:36
3
שיתחילו לבדוק שיפוצניקים,
אפרת  |  26/04/15 10:38
4
סעיף ההוצאה על בריאות ענק
שמואל יהודה  |  26/04/15 10:41
5
אנשי ציבור בכירים
בורק  |  26/04/15 13:29
6
ישנה קופה מסויימת הגובה לעתים
ברוך ג'מילי  |  26/04/15 14:19
7
די לבדוק מי הם בעלי המניות
רועה העצים  |  26/04/15 17:37
8
בזכות פייגלין קמה ועדת פריזט
מיכאל פואה  |  26/04/15 21:12
9
כחלון ״יטפל״? נו באמת! ל"ת
משה מיכאל  |  27/04/15 08:14
10
שראל
ap  |  27/04/15 14:29
11
כחלון לבלון בענין יהדות התורה
שושפרי   |  28/04/15 13:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
קבוצת ברן דיווחה על שורה של הצעות לפרויקטים בסרי לנקה בהיקף כספי מצרפי העולה על 100 מיליון אירו    הפרויקטים הוקפאו בחודשים האחרונים עם קריסת הממשלה בסרי לנקה בגלל חקירות שנפתחו בחשד לשחיתות שבה חשודה גם קבוצת ברן    למרות זאת, קבוצת ברן נמנעה ממסירת דיווח לרשויות בישראל
אורנה ליברמן
רומן שמציג את ההיסטוריה של התפתחות המינים ומסביר את סודות ההישרדות בעולם מנוכר שהסכנות בו נובעות מפנים ומחוץ
טובה ספרא
פוטין אינו חוזר בו ונסוג, גם אם שמו "הטוב" נפגע. בוחר בדרכו למרות כל הקשיים בדרך, בלי לייפות את דבריו. אומר לכל אחד מהצדדים את מה שהוא רוצה לשמוע. זו גם הסיבה לחזרה של המלחמה הקרה עם ארה"ב והעולם המערבי    הימנעו מלקחת על עצמכם התחייבויות חדשות עד סוף החודש
יוני בן-מנחם
הרשימה הערבית המשותפת פרסמה הודעה לקראת יום העצמאות ה-67 המתארת אותו כיום הנכבה והבטחה כי הערבים לא ישכחו ולא יסלחו
אריאל י. לוין
לכבוד יום העצמאות: ה"פורום" בוחר את חמש ההמצאות הביטחוניות הישראליות המובילות, אשר שינו את פניו של צה"ל והשפיעו גם על צבאות רבים בעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il