X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המטוס "סולאר אימפולס 2". לא בדיוק העתיד של תעשיית התעופה [צילום: AP/Ajit Solanki]
לעולם בעקבות השמש
המטוס "סולאר אימפולס 2" מנסה להקיף את העולם בעזרת אנרגיית השמש בלבד. בדרך הוא יצטרך גם להגן על עתידה של תעשיית האנרגיה הסולארית

עם משקל של מכונית פורד פיאסטה ומנוע של חיפושית, מנסה בימים אלה המטוס הסולארי סולאר אימפולס 2 להקיף את העולם תוך הסתמכות על אנרגיית השמש בלבד. המסע צפוי להימשך מספר שבועות ולכלול עצירות במוקדי סחר משמעותיים כגון אבו דאבי, סין, מיאנמר, ניו-יורק ורבת-עמון. אם יצליח, תהיה זו הפעם הראשונה שבה מטוס סולארי, המתבסס על השמש כמקור אנרגיה יחיד, יחצה את האוקיינוס בטיסה מאוישת רציפה שתימשך כחמישה ימים ולילות.
לעולם לא הייתה האנרגיה הסולארית בכותרות כפי שהיא היום, אך הנתונים בשטח בכל הנוגע לעתיד השימוש בה מראים תמונה מורכבת יותר. המסע המרתק מסביב לעולם מעלה שוב לדיון את השאלה האם העתיד באמת נמצא באנרגיה הסולארית, ומה הסיכוי שכולנו נחליף בקרוב את מכלי הדלק השחורים בתאים סולאריים נוצצים?

תא טייס בגודל של מקרר
טייס אחד בלבד [צילום: AP/Tony Avelar]

המסע מסביב לעולם הוא לא פיקניק. תכנון כלי הטיס התחשב בעיקר בהבטחת יעילותו האנרגטית, ולכן כל סנטימטר וכל גרם לאורכו ולרוחבו של המטוס חושבו בדקדוק רב. גוף המטוס עשוי סיבי פחמן, ואת כנפיו מכסים 17,248 תאים סולאריים מתקדמים ביותר. אחרי כל זה, לא נותרו די גרמים וסנטימטרים כדי להבטיח את רווחת הטייס - שמטיס את המטוס מתוך תא שגודלו כגודל מקרר משפחתי. בתא יש מקום לטייס אחד בלבד, שנאלץ להעביר לילות כימים בטמפרטורות שנעות בין מינוס 40 ל-40 מעלות צלזיוס, כשהוא לובש חליפה ייעודית ומסיכת חמצן. ואם לא די בכך, תמרון המטוס לא מאפשר לו שינה רצופה לפרקי זמן ארוכים מ-20 דקות.
כלי הטיס אוגר אנרגיה בשעות היום בארבע סוללות, שמהוות כרבע ממשקלו. בלילה, מנוצלת האנרגיה האצורה בסוללות להפעלת ארבעת המנועים החשמליים של המטוס ומערכות הקשר והבקרה. מהירות השיוט של המטוס משתנה בהתאם לתנועת השמש: בשעות היום משייט המטוס מעל העננים, בגובה 8,500 מטר, שם התאים הסולאריים יעילים ביותר, במהירות 90 קמ"ש. עם בוא החשיכה, מנמיך המטוס לגובה 1,500 מטרים, שם צפיפות האוויר הגבוהה יחסית מאפשרת ריחוף קל במהירות נמוכה של 60 קמ"ש.

דרושים מטוסים עם כורים גרעיניים

מבקרי המטוס ומומחי תעופה קונבנציונלית טוענים כי האפשרות שנמצא את עצמנו בטיסה סולארית מסחרית אינה עומדת על הפרק בטווח הזמן הנראה לעין. "המטוס מסוגל לשאת נוסע אחד בלבד, ולשם כך כנפיו ארוכות כשל מטוס בואינג 747", טוען מומחה של MIT Technology Review, שטען גם ש"מטוסים סולאריים מתאימים לנישות מאוד מסוימות - מזל"טים, למשל. אנו צריכים מטוסים המונעים באמצעות כורים גרעיניים, לא מטוסים סולאריים"

"העתיד נקי", כך מצהיר אתר האינטרנט שמלווה את הטיסה. ואכן, המסע המתוקשר מעלה את המודעות לאפשרויות הגלומות בשימוש באנרגיה סולארית. אם יצליח, יוכיח המסע כי על-ידי שימוש באנרגיית השמש הנקייה ובמחיר של אפס פליטות פחמן ניתן לטוס ללא הפסקה - רעיון שמלהיב קהלים רבים, וחובבי תעופה בפרט. לעומת זאת, מבקרי המטוס ומומחי תעופה קונבנציונלית טוענים כי האפשרות שנמצא את עצמנו בטיסה סולארית מסחרית אינה עומדת על הפרק בטווח הזמן הנראה לעין. "המטוס מסוגל לשאת נוסע אחד בלבד, ולשם כך כנפיו ארוכות כשל מטוס בואינג 747", טוען מומחה של MIT Technology Review, שטען גם ש"מטוסים סולאריים מתאימים לנישות מאוד מסוימות - מזל"טים, למשל. אנו צריכים מטוסים המונעים באמצעות כורים גרעיניים, לא מטוסים סולאריים".
ואכן, בענף התעופה - האחראי ללמעלה מ-12 אחוז מפליטות הפחמן לאטמוספירה הנובעות מתחבורה - נעשים ניסיונות רבים לצמצם את פליטות הפחמן של המטוסים "הרגילים", בעיקר משום שמספר הטיסות רק יגדל בשנים הקרובות. עם זאת, רוב הניסיונות האלה אינם מתבססים על אנרגיית השמש. לאחרונה, למשל, חנכה חברת בואינג את מטוס ה-787, הראשון מסוגו בעולם שבנוי מחומרים מרוכבים. הדגם החדש קל יותר, וצריכת הדלק שלו נמוכה בכ-20 אחוז מהמטוסים הקיימים כיום, כך לפי חברת בואינג. בתעשיית התעופה, המעבר לשימוש באנרגיית השמש נראה רחוק מתמיד.

המחיר זה לא הכל

בינתיים, בגובה פני הים, הולכים ונפוצים פרסומים על הקמת שדות סולאריים עצומי ממדים ברחבי העולם. במדבר מוהאבי שבקליפורניה נחנכה בשנת 2014 החווה הסולארית הגדולה בעולם, עם הספק של 392 מגה וואט, קרוב להספק שמופק בתחנת הכוח רידינג שבתל אביב. באשלים שבנגב תוקם חווה סולארית בהספק של 250 מגה וואט, כחלק מיעדי הממשלה על פיהם עד לשנת 2020 כעשרה אחוז מהחשמל בארץ ייוצר מאנרגיה ממקורות מתחדשים.
לצד האנרגיה הסולארית, מוקמים בעולם יותר ויותר מתקנים המבוססים על מקורות אנרגיה ירוקים אחרים - אנרגיית הרוח, אנרגיה גיאותרמית, אנרגיה הידרואלקטרית ואנרגיה גרעינית (שעל מידת היותה ירוקה ניצח ויכוח עיקש). השוק הדינאמי של הפקת חשמל הוא שוק תנודתי אשר מושפע מאוד ממחירי הדלקים בעולם, דבר שמקשה על ממשלות לקבוע את כדאיותה של שיטה זו או אחרת. לפי מחקר מקיף שביצעה מנהלת רשות מידע האנרגיה של ארצות הברית ב-2014, למשל, מחיר הפקת חשמל הזול ביותר בממוצע מתקבל דווקא בשיטה הגיאותרמית, בשריפת גז טבעי ובמערכות הידרואלקטריות, ואילו בקצה הסקאלה נמצאת האנרגיה הסולארית, המציגה מחירים גבוהים יחסית להפקת קילו-וואט חשמל. עם זאת, העלות הישירה של ייצור החשמל אינה הגורם היחיד שיש להתחשב בו: דוח המועצה הלאומית למחקר בארה"ב, שכותרתו "העלויות הנסתרות של האנרגיה", קובע שבארה"ב בלבד, בשנת 2005, העלויות החיצוניות של ייצור אנרגיה מתחנות כוח פחמיות, הנובעות בעיקרן מהוצאות על תחלואה שמקורה בזיהום אוויר, הגיעו לכדי 75 מיליארדי דולרים. באותו זמן, העלויות החיצוניות הנובעות מאנרגיות מתחדשות היו נמוכות לאין שיעור.

מחר תזרח השמש?
לטיסת מבחן [צילום: AP/Denis Balibouse]

אחרי עיכוב של כשלושה שבועות בשדה התעופה של נאנג'ינג שבמערב סין - עיכוב שנוצר בגלל תנאי מזג אוויר, כמובן, ושלא שיפר במיוחד את התדמית הבעייתית של המיזם - המטוס הסולארי מוכן כעת למקטע המאתגר ביותר, חציית האוקיינוס השקט - מנאנגי'נג להוואי שבארה"ב - בטיסה רצופה שתימשך חמישה ימים ולילות. במרומים, האוויר הצלול יבטיח כי אור השמש שיפגע בתאים הסולארים שעל-כנפי המטוס יומר ביעילות לאנרגיה חשמלית. בינתיים, על פני הקרקע, ימשיך המרוץ לשכלול אנרגיות חלופיות לאנרגיית המאובנים. העתיד צופן בחובו התקדמות משמעותית בחומרים בהם נעשה שימוש בפאנלים הסולאריים, וניתן לצפות כי נצילות הקולטנים תגדל ועלותם תפחת, מה שיביא לירידת מחירי הפקת החשמל ולהפיכתם תחרותיים אל מול הטכנולוגיות האחרות.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  13/05/2015   |   עודכן:  13/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לעולם בעקבות השמש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר כמעט מאוזן, לשם שינוי.
אהוד פרלסמן  |  14/05/15 02:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
כל אחד מאיתנו נוטע את הגן שלו, וכך נזרעים זה בצד זה גנים קסומים לתפארת    אנו בונים את הנדבך שלנו, איש איש בסַדנת היוצר שלו, אִשה אִשה בסדנת היוצר שלה, אנו עמלים ובונים על הנדבכים שקָדמו לנו
מגזין המזרח הקרוב
ביוני הקרוב ייערכו בטורקיה בחירות היסטוריות לפרלמנט    מה יהיו תוצאות הבחירות שיכריעו את עתידה הפוליטי של המדינה?    והאם הפרויקט של ארדואן לרכז בידיו את סמכויות השלטון עשוי להיתקל במכשול לא צפוי - הכורדים?
ת. יעקב, מ. בריל, כ. כהנא
מחקר ישראלי חדש בדק האם בעלי מגבלה שכלית התפתחותית מקבלים שירותי פיזיותרפיה כפי שמגיע להם על-פי חוק
אבי בליזובסקי
חליפת מכתבים בין ראש הממשלה הראשון לפרופ' עמוס דה שליט, מהמדענים החשובים בארץ בראשית ימיה של המדינה, זורקת אור על מה שחשב "הזקן" על מחשוב וטכנולוגיה
מגזין הטכניון
פרופסור שמעון גפשטיין, שהכפיל את תוחלת החיים של צמחי מאכל, על הסכנה הטמונה בהתנגדות להנדסה גנטית
רשימות נוספות
הגאוצ'ו הצמחוני  /  אתר זווית
בריאות, שוויון וסביבה  /  ליהי ברק
אי ירוק בגג  /  ליאור ונטורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il