X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כל אחד מאיתנו נוטע את הגן שלו, וכך נזרעים זה בצד זה גנים קסומים לתפארת אנו בונים את הנדבך שלנו, איש איש בסַדנת היוצר שלו, אִשה אִשה בסדנת היוצר שלה, אנו עמלים ובונים על הנדבכים שקָדמו לנו
▪  ▪  ▪
קישוט לחג שבועות בירושלים
גוסטב דורה. משה ולוחות הברית

גוסטב דורה. משה ולוחות הברית

ספר לימוד לחג השבועות

המקורות היהודיים תיארו במשנה ובתוספתא את יופיו של חג הביכורים: "כיצד מפרישים הבּיכּורים? יורֵד אדם לתוך שָׂדהו ורואה תאֵנה שבּכרה, אשכול שבּכר, רימון שבּכר, קוֹשרוֹ בגֶמי ואומר: הרי אלו ביכּורים.." (תוספתא ביכורים, ג', משנה א)
כיצד מעלין את הבּיכּורים? כל העיירות שבמעמד מתכנסות לעיר... ולָנין ברחובה של העיר, ולא היו נִכנסין לבָּתים, ולמַשכִּים היה הממונֶה אומר: קוּמוּ נעלה ציון אל בית ה' אלוהינו"...הגיעו קרוב לירושלים, שָלחו לפניהם ועיטרו בּיכּוריהם. הַפַּחות והסְגנים והגִזְבָּרים יוצאים לקראתָם... וכל בעלֵי האוּמנויוֹת בִּירוּשלים עומדים לפניהם ושואלים בִּשלומם: אַחֵינו אנשֵי פְּלוני, בָּאתם לשָלום" (תוספתא ביכורים ג', משנה ב-ה)
בדרך היו אומרים: שָׂמחתי באומרים לי בֵּית ה' נֵלך.
בִּירושלים היו אומרים: עוֹמדוֹת היו רגלינו בשערַייךְ ירושלים. בְּהר-הבית היו אומרים: הַללויה הַללו אֵל בְּקָדשוֹ. בַּעֲזרה היו אומרים: כָּל הנשמה תהַלל יָהּ הַללויה (תלמוד ירושלמי, ביכורים, ג, הלכה ב).
אנו רואים במקורות של עם ישראל לדורותיו את החיבּה לַנטיעה כסמל של התיישבות, של אחִיזה בַּקרקע. זה לא הִתחיל עם הציונות. המפעל הציוני יָרש מורשת זו מן התרבות היהודית. הסיפור הייצוגי בעיניי לכך הוא הסיפור על חוני המעַגל:
חוני המעַגל היה מהַלך בַּדרך, ראה אדם נוטֵע חָרוב.
אמר לו: החָרוב לְכַמה שנים טוֹען פירות?
אמר לו: לשבעים שנה.
אמר לו: כלום יודע אתה שֶתחיה שבעים שנה?
אמר לו: אֲני מצאתי את העולם בחרובים. כְּשם שנטעו אבותיי לי, אף אני אֶטע לבניי.
(מסכת תענית. כג, ע"ב)
הסיפור על חוני המעַגל הזה הוא עלינו היוצרים, על הסופרים ועל המשוררים. כמה אנו יגעים לנטועַ עצים של מלים בתוך התרבּות שלנו. כמה מתייגעים אנו. ואיננו יודעים מתי השְתילים שאנו נוטעים יִתנו פרי, וּלמי. התרבות נבנֵית נדבךְ על נדבךְ, נטיעה על נטיעה, וכך אנו יוצרים בַּעמל כפינו את הרפובליקה העברית. וכשם שנטעו אבותינו לנו, אף אנו נוטעים לבנינו. וכשאנו נוטעים, אינֶנו מתעַלמים מהַנטיעות של אבותינו. אדרבה, אנו בונים את הנדבך שלנו, איש איש בסַדנת היוצר שלו, אִשה אִשה בסדנת היוצר שלה, אנו עמלים ובונים על הנדבכים שקָדמו לנו.
כל אחד מאיתנו נוטע את הגן שלו, וכך נזרעים זה בצד זה גנים קסומים לתפארת. ועל כך שר המשורר לִילדים זאב: הוא מתאר כיצד הוא מביא ביכּורים מן הגן שלו. ובסיום תהלוכת הביכורים, הוא נשאל לפֵשר הנתינה שלו:
גני שלי/זאב
ואחד
הִבּיט לתוך סַלי: "זֶה הַמְעט"?
אמרתי - כּן הַמְעט.
לֹא גדול הוא גנִי שלי,
לֹא גדול,
אבָל נָתתי את הכֹּל,
הכֹּל.
אכן אנו היוצרים עוסקים בנתינה. כל אדם והנתינה שלו. יש מתן תורה בשבועות, יש גם חג מתן שירה של המשוררים לשירה העברית.
וכך כתבתי על מַתן שירה:
מתן שירה/בלפור חקק
בִּזְמַן הַתְּבוּאָה
יָצָאתִי אֶל הַתְּבוּאָה בַּשָּׂדוֹת
וְנָתַתִּי מִמֶּנָּה בְּלֵב שָׁלֵם.
בִּזְמַן הַפֵּרוֹת
יָצָאתִי לֶאֱכֹל מִפֵּרוֹת הָאִילָן
עִם כָּל הָאוֹכְלִים בִּשְׂדוֹתַי
וּבֵרַכְתִּי בְּפֶה אִלֵּם.
בִּזְמַן הַגְּשָׁמִים בָּעוֹלָם
נָסַכְתִּי מַיִם וְעָשִׂיתִי לִי חַג.
לְכֻלָּם.
בִּקַּשְׁתִּי רַחֲמִים עַל כָּל הַבְּרִיּוֹת
וְעָלִיתִי עַל הַגַּג
קָרוֹב לַשָּׁמַיִם
וּבִקַּשְׁתִּי עַל הָעוֹלָם
תְּבוּאָה וְאוֹרָהּ
שֶׁאִם אֵין קֶמַח
אֵין שִׁירָה.
וּבִזְמַן נְהִירַת הָאֲנָשִׁים
בַּזְּמַן נְהָרַת הָאָדָם
בַּזְּמַן הַנְּהָרָה
יָצָאתִי אֶל חַג
מַתַּן שִׁירָה.

תאריך:  13/05/2015   |   עודכן:  17/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בלפור חקק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יצחק מאיר
באותה שעה של שחר השבעה במאי 1945 היה שמור לי עוד מקום בעולם הזה לגדול בו ולשאת בו תקוות ולעשות אותן להבות לשלהבת של עשייה. והנה שבעים שנה מאוחר יותר, אני עומד לפני המוני ילדי ישראל שבגרו בתוך הארץ המופלאה שלנו ואני עמדתי עימהם יד ביד כשהתחילו כביכול ללכת
אורנה רב-הון
אני הנערה עם המשרוקית, השורקת לבורא שיפתח לכולם שערי שמים, והאנשים אינם שומעים, אינם מבינים, הם חושבים שרק הם צודקים ויש להם זכות לומר לי איך להתחבר לבורא
תרצה הכטר
לרגל חגיגות ל"ג בעומר אנו שבים מחדש לשאלות הבסיסיות: האם בר כוכבא ראוי להיחשב ל"גיבור" לאומי, משכמו ומעלה? או שמא, חשיבותו של רבי עקיבא עולה עשרות מונים עליו? האם תורתו ואמונתו של רבי עקיבא, דהיינו - האל שייחד את עמו ישראל כעם סגולה יגן עליו ואין בכח הזרוע בלבד להושיע - הן אמת?
יפעת גדות
אחד המאפיינים הבולטים ביותר לשריפות הוא עלייה ניכרת בריכוז החלקיקים העוברים בדרכי הנשימה העדינים הקטנים מ-2.5 מיקרון
פרופ' גדעון ספיר
הסבר ייחודי לחגיגות ל"ג בעומר מניח את הדגש על מרכזיותם של תלמידי החכמים ביצירת התורה שבעל-פה. ניתן להקיש מכך על תפקידם של השופטים בפרשנותו ובעיצובו של החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il