X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שיפוט מהיר / תופעה חדשה?

עורכי דין לא מגיעים

צירוף מקרים או סימנים ראשונים לתופעה חמורה? אצל שני שופטים בבית משפט השלום בירושלים, בתוך שעתיים, לא התייצבו עורכי דין למרות שקיבלו זימון השופטים חייבים לשרש התנהגות כזו בטרם תהפוך למגיפה בה יהיה קשה להילחם
▪  ▪  ▪
בית משפט השלום בירושלים
מסיימת בחיוך
המטרה המקורית של המדור הייתה לכתוב על הרשמת הבכירה בלהה יהלום, אך זו סוכלה בשל אי-התייצבות צדדים ועורכי דין. ובכל זאת, התרשמות חלקית: שופטת סבלנית ומאירת-פנים, במיוחד כאשר מדובר בצדדים שאינם מיוצגים.
התיק העיקרי בו עסקה (אי-אפשר לומר "דנה") היה תביעה קטנה, בה לא התייצב הנתבע. היא מסבירה לתובע: "אנו נוהגים לחכות 20-15 דקות, לפעמים המאבטחים מעכבים בכניסה, לפעמים לא מוצאים חניה. אנחנו רואים שההזמנה לדין נשלחה לתובע והוא קיבל אותה לידיו, אבל הוא לא התייצב. לפי התקנות, אדוני צריך להצהיר שכל האמור בכתב התביעה הוא אמת, וככל שבית המשפט מתרשם שכך - ניתן פסק דין בהעדר הגנה".
כאשר יהלום שואלת האם היו לתובע הוצאות, הוא אומר ששילם לעורך דין - אך הקבלה איננה בידיו. "השאלה אם שווה בשביל זה לאדוני לקיים עוד דיון", מסבירה לו יהלום בדרכה השקטה והאופיינית, "כי בהזמנה כתוב שצריך להביא כל מסמך שרוצים להסתמך עליו. אני רושמת שאדוני זכאי להחזר כל הוצאה שהייתה לו בתוספת האגרה" - והיא בודקת ומוצאת ששילם 338 שקל.
"אדוני צריך לוודא שהנתבע מקבל את פסק הדין בדיוק בדרך שהוא קיבל את התביעה: דואר רשום, שליח. במזכירות יוכלו להסביר לאדוני יותר טוב ממני", היא מסיימת בחיוך, "הם מומחים בהמצאות".

המדור כבר עמד פעמים רבות על התופעה של נאשמים שאינם מגיעים לדיונים בענייניהם, ושל כמעט חוסר-האונים של מערכת המשפט מולם. ביקור בשני אולמות בזה אחר זה בבית משפט השלום בירושלים (יום ב', 25.5.15) מעלה את האפשרות, שגם עורכי דין מתחילים ללקות במחלה הזאת.
בשעה 12:00 אמור היה להתקיים באולמה של הרשמת הבכירה בלהה יהלום דיון בתביעה של חברת הביטוח AIG, אך איש מטעמה לא הגיע. בשעה 13:15 יהלום מציינת בתיק עובדה זו ודוחה את התביעה. "ייתכן", היא אומרת לקלדנית, "שהם הגיעו לפשרה" וזה גם יכול להסביר מדוע שני הצדדים לא הגיעו - אך איש מהם לא טרח לשלוח הודעה לבית המשפט, כך שבכל מקרה יש כאן לכל הפחות חוסר נימוס בולט.
שעה מאוחר יותר, השופט מוחמד חאג'-יחיא ממתין לשווא לעורך-דינו של הצד המשיב נגדו נטען שהוא מפר בשיטתיות צו למניעת הטרדה מאיימת שהוציא בית המשפט. הדיון קבוע לשעה 14:30 והמבקשים - בהם אישה חולת סרטן - ושני עורכי דינם נכנסים בדיוק בזמן. חאג'-יחיא יוצא ללשכה, והקלדנית מנסה לקדם את העניינים: "יש לכם קשר עם הצד השני?", היא שואלת את באי-כוח המבקשים. הם עונים בשלילה, והיא אומרת ש"נמתין עד השעה שלוש, ואם לא יגיעו - נקרא לשופט".
כמה דקות מאוחר יותר, חאג'-יחיא עצמו נכנס לאולם ומבקש מבאי-כוח המבקשים לנסות למצוא את עמיתם הנעדר, "לראות אם קיבל זימון לדיון. אם לא קיבל זימון - מן הסתם לא יגיע. לי אין זמן [להמתין], אני ממש אודה לכם את תנסו". הם כמובן מנסים, במשרד אין תשובה ואחד מהם מזכיר לחברו: "בפעם הקודמת הוא איחר בחצי שעה. חיכינו לו. זו שיטה". חאג'-יחיא מכניס את הראש ומבקש מהקלדנית לבדוק בתיק האם יש זימון. היא מוצאת במהירות שנשלח פקס אחד ב-29.3.15 ועוד אחד ב-1.5.15 - זהו הזימון שמכוחו הגיעו באי-כוחם של המבקשים.
חאג'-יחיא מנהל לבסוף את הדיון במעמד צד אחד, ועל זה נספר בנפרד. השאלה המטרידה היא, האם לפנינו תופעה או צירוף מקרים. זה שעורכי דין מאחרים - כולם יודעים היטב; בדיון הקודם של חאג'-יחיא הגיע אחד מהם באיחור של 20 דקות, הוא לא טרח להתנצל וחאג'-יחיא מצידו לא ביקש ממנו הסבר. אבל האם יש עורכי דין שמחליטים שמוטב להם פשוט לא לבוא? האם הם עד כדי כך מזלזלים בבית המשפט? עד כדי כך מבולגנים? או שזו דרך להרוויח זמן בתיקים בעייתיים (בבחינת "או שהכלב ימות או שהפריץ ימות"), כי אחר-כך יתנו ק"ן טעמים להיעדרותם ויבקשו דיון חוזר?
תהא התשובה אשר תהא, השופטים חייבים לשים לב לכך, ואם אכן מדובר בתופעה - לגדוע אותה בעודה באיבה. הדבר האחרון שנחוץ למערכת העמוסה לעייפה, והמתמודדת עם עורכי דין בלתי כשירים ונאשמים שלא מתייצבים, הוא שדיונים לא יוכלו להתקיים בגלל שעורכי דין - officers of the court - יעשו דין לעצמם ולא יתייצבו.
דווקא מול עורכי דין, בניגוד לנאשמים, יש למערכת כלים עוצמתיים: חיוב בהוצאות אישיות והגשת תלונות ללשכת עורכי הדין. לא צריך לחכות שאכן תהיה זו תופעה; פעולה נמרצת ונחרצת עכשיו תמנע את יצירת התופעה, שאחר כך יהיה קשה מאוד לשרש אותה.

תאריך:  26/05/2015   |   עודכן:  26/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עורכי דין לא מגיעים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טוב זה בגדר תופעה....לאחרונה
אשה אחת  |  26/05/15 14:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
בניגוד לרוב השופטים בתיקי תביעות קטנות, אוסילה אבו-אסעד אינה עושה שום מאמץ לסיים בפשרה את התיק שלפניה - והסיבה לכך מתבררת עד מהרה בפסק הדין הקצר והמהיר שהיא נותנת
איתמר לוין
ברון החמירה פי חמישה את העונש לאישה ששיספה את גרונו של בעלה: 30 חודשי מאסר    קובעת: שפירא לא היה צריך לאפשר לאישה להעלות נסיבות שלא הוזכרו בהסדר הטיעון וחרג בצורה קיצונית מהענישה המקובלת
יואב יצחק
סוד גלוי הוא: קבוצת אליעזר פישמן נקלעה לקשיים תזרימיים    הסוד שפחות ידוע: נוני מוזס הוא אחד האישים שגרמו נזקים עצומים לעסקיו של פישמן    מוזס טירפד יוזמות עסקיות של פישמן שאמורות היו להכניס מאות מיליונים לקבוצת ידיעות אחרונות ולהשביח את חלקו של פישמן    כשפישמן התייאש וביקש למכור - מוזס הבריח קונים
איתמר לוין
עו"ד רוני מודריק עובדת בפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), וכמו כל הפרקליטים - כפופה למשנה לפרקליט המחוז, עו"ד נאוה שילר, שבאופן חריג התייצבה בפני מודריק במשפט פינטו
איתמר לוין
תשומת ליבו של השופט דורון פורת מונעת מנאשם הרשעה כפולה בענייני רישוי עסקים - דוגמה נאה לאופן בו הוא שומר על זכויותיהם של מי שאינם מיוצגים ולא מבינים יותר מדי מה קורה באולמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il