X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ראיון עם המשוררת הירושלמית, גאולה הודס-פלחן שפרסמה לאחרונה ספר שירה חדש, לקראת ערב לשבוע הספר האלטרנטיבי
▪  ▪  ▪
גאולה הודס-פלחן [צילום: אינסה הודס]

ב-4.6.15 מתקיים בחנות הספרים העצמאית "הולצר" שמנוהלת על-ידי הולצר ליאור ברחוב יפו 91 בירושלים ערב למשוררים צעירים, דנה שוכמכר, גאולה הודס-פלחן ויאיר בן-חור שפרסמו באחרונה ספרי שירה בהוצאת פיוטית. המשוררים קיבלו שאלון זהה. בעבורי כמוציאה לאור שבוע הספר העברי האלטרנטיבי בעיצומו.
לפניכם גאולה הודס-פלחן.
מהו השיר הראשון שפרסמתם? היכן התפרסם? אתם יכולים לקרוא אותו לחברים?
השיר הראשון שפרסמתי הוא שיר שהופיע מאוחר יותר בספרי הראשון "בנשימה אחת" (עקד, 1994) הוא התפרסם בכתב-העת "פסיפס".
הוא
טס
על
סוד
צדפת
הים
על
הקרן
האחרונה
של
נשמת
הראייה
על
תום
עיניו -
במה
שלא
ראו
על
נשיקת
האין
האם כתבתם ספר שאינכם יכולים לדבר עליו?
לא
מיהו המשורר (ת/ים) שהשפיע על כתיבתכם?
אני לא יכולה לדבר על משוררים שהשפיעו על כתיבתי באופן שאני מודעת לו, מעבר לשירים בודדים שנכתבו בהשפעת משוררים מסוימים ובהם דליה רביקוביץ', אך אני יכולה לספר שספרי הראשון נכתב לאחר היתקלות בספרו הנפלא של דן פגיס "שנים עשר פנים". במשך שש שנים לאחר שחרורי מהצבא התייסרתי בניסיונות כתיבה כושלים. היו לי רעיונות, אך לא הצלחתי לצקת אותם לכלל היגד אסתטי בעל משמעות. נתקלתי באקראי בספרו של דן פגיס בספריית האוניברסיטה העברית וקראתי אותו בתשוקה רבה פעם אחר פעם. בעקבות הקריאה בו נפרץ, סוף-סוף הסכר, ובמשך חודשיים כתבתי את ספרי הראשון. עד היום אני מרגישה אסירת תודה לו ובספרי החדש "הצללים נעים באיטיות" יש שיר שנכתב בעקבות הקריאה בשיריו.
האם נראה לכם שמספר לספר השתנתה שירתכם? האם לכל ספר שלכם משהו שמייחד אותו?
ספרי נכתבו בתקופות שונות בחיים והושפעו מהתפתחות רוחנית, אינטלקטואלית ואירועים בחיים האישיים. ראשית כל חל שינוי בשירה שלי מן ההיבט הצורני: בספר הראשון "בנשימה אחת" השירים כתובים בטור, מילה אחת בכל שורה. בהמשך זה השתנה ושורותי הפכו ארוכות יותר. הספר הראשון נכתב כהתפוצצות של משהו שנהרה במשך שנים ארוכות, יש בו עוצמה שלא בהכרח משתקפת בחלק מן הספרים האחרים שלי, אך מאידך המאפיינים הסגנוניים שלו חוזרים על עצמם בכל הספרים.
במהלך השנים החלה כתיבתי להיות מושפעת מלימודי היהדות שלי. דמויות תנ"כיות החלו להקסים את דמיוני ופסוקים עוררו בי רצון להתכתב איתם. תהליך זה החל עם כתיבתו של הספר החמישי שלי "בבל אשר בים" והוא בא לידי ביטוי גם בספרי השמיני והאחרון עד כה: "הצללים נעים באיטיות".
האם כותרות הספרים יוצרות משפט כלשהו שמתחבר? מנין נולדו כותרות הספרים? האם הצטערתם על כותרת כלשהי וחשבתם שיש לשנות?
חלק מן הכותרות של הספרים מתחברות, למשל: "רגע לפני היקיצה, הצללים נעים באיטיות" או "בנשימה אחת, דבר לא להבטיח". כותרות הספרים שלי נולדו משורות שירים או משברי שורות שירים שמופיעים בהם, אך הם נועדו גם לציין אמירה כללית לגבי הספר. כך למשל ספרי החדש "הצללים נעים באיטיות" נקרא כך לא רק משום ששאבתי את השורה מאחד השירים בתוכו וחשבתי שהיא מתאימה ככותרת לספר, אלא זוהי גם אמירה כללית על היצירה.
לתפיסתי השירה והיצירה בכלל נוצרת מתוך השהיה כלשהי של הזמן. כאשר הזמן נהיה איטי יותר ולתודעת היוצר מתאפשר, כביכול, לחרוג מן החלל והזמן הפיסיקליים ולפרוץ לעבר עולמות הרוח שבהם הכל אפשרי.
לא הצטערתי על שום כותרת.
ספרו על מקומות שיוצרים השראה עבורכם
עבורי המקום המרכזי שמהווה השראה עבורי זו ירושלים, עיר מגורי. שעלינו ארצה בשנת 1971 מברית המועצות השתקענו בחיפה. בהיותי בת 14 ביקרתי בירושלים. אומנם ביקרתי בה פעמים ספורות כילדה, אך אז היא לא הרשימה אותי. ביקורי בגיל 14 היה שונה. כבר הייתי בשלה לחוש את העוצמה הרוחנית של העיר הזאת והיא סחפה אותי. החלטתי שזו תהיה העיר שבה אחיה בעתיד ובגיל 20 הגשמתי את חלומי כשהתחלתי ללמוד באוניברסיטה העברית. בשנים הראשונות למגורי בעיר הקודש הייתי צריכה מפעם לפעם לצבוט את עצמי כדי להאמין שאכן אני חיה בירושלים ואם רק ארצה אוכל לפסוע בסמטאות הרובע היהודי ולצפות בחומות העיר העתיקה.
ציינו כמה שירים שאתם אוהבים לקרוא קריאה קולית מתוך הספר האחרון שלכם ותקראו לנו:
א. "שוררתי" - עמוד 88
ב. "פעמון צלצל" - עמוד 49
ג. "כי גדול חשק האור להתגלות" - עמוד 25
ד. "איך סתמיות בחולין" - עמוד 26
ה. "עוד מעט מפל כוכבים יגלוש מן השמים" - עמוד 33
ו. "אנו מפליגים" - עמוד 83
ז. "אין יודע מה סוגר" - עמוד 68
ח. "אתה סימן עלום" - עמוד 51
ט. "צמאתי" - עמוד 71
י. "רץ בך, רץ" - עמוד 90
מתוך הספר "הצללים נעים באיטיות", פיוטית 2015, ניתן לרכוש בחנויות צומת ספרים.
ספרו על תגובה מעניינת שזכיתם לה בעקבות ספר שפרסמתם, מי הקורא שריגש אתכם?
התגובה המרגשת ביותר שזכיתי לה הייתה כשהקראתי שיר מתוך ספרי השני "חרדת הוודאות" בפתיחת תערוכה של חברתי האמנית, אוגניה ארביטמן. חברה של אוגניה שבאותו זמן החלימה ממחלת הסרטן פרצה בבכי כששמעה את השיר וללא מילים ניגשה אלי וחיבקה אותי.
הנה השיר:
כתב חרטומים
על פני המים
האם את המגלה
או היוצרת?
נשמות רבות
הקשיתי לדת
וסודות אפופי ערפל
אני אוצרת.
אט אט בצעדי סרטן
נוטפת אבנים קדומות.
גבולותי מסומנים היטב
ומים רבים לא ישטפו אותם.
חלוקה לשערים מול כתיבה ללא שערים. האם ספר שירה צריך להיות מחולק לחטיבות או להיקרא ברצף?
מעולם לא נתתי את דעתי לנושא עד שהתחלתי לכתוב את כתב היד הנוכחי שלי שבו יש שערים. איני חושבת שצריכים להיות כללים בנושא זה. בשום ספר שלי לא מופיעים שערים ואיני רואה בכך טעם לפגם. עם זאת, איני מאמינה גם בקריאה של שירה ברצף. תמיד כשאני קוראת ספר שירה, בין שיש בו שערים ובין שאין, אני עושה הפוגות כדי לעכל את הכתוב ולקרוא עוד כמה פעמים שירים אניגמטיים או שירים שדיברו ללבי במיוחד.
בספר של גאולה הודס-פלחן לשירים אין כמעט כותרות
אכן, לרוב שירי בכל הספרים שהוצאתי עד כה אין כותרות. גם בנוגע לכותרות, איני מאמינה בכללים. מעולם לא התחלתי כתיבת שיר מכותרת, גם אם מאוחר יותר נתתי לו כותרת. מבחינתי יש מעין הצהרה בכותרת שכביכול השיר מחויב לה ואילו אני כשם ספרי הרביעי "דבר לא להבטיח", איני מבטיחה דבר. עם זאת, במקרים מסוימים חשתי רגש כלשהו שאיני יכולה לזקקו למילים שהשיר דורש כותרת.
שלושה יוצרים שלהם מאפיינים שונים. גאולה - כתיבה ברבדים מיסטיים. כיצד התחברתם אל הנושאים האלה?
החיבור שלי לעולם המיסטי החל מתחושה שצצה בי כשהייתי בת שתים עשרה, שלא ייתכן שהעולם הפיסי הוא כל מה שישנו ושחייב להיות עולם רוחני. קיוויתי שאמצא מפתחות לאותו עולם רוחני ובגיל ההתבגרות הבנתי שיש סיכוי שאמצא אותם ביהדות ומעל לכל בקבלה. בהיותי חיילת הלכתי להרצאה של המרכז לקבלה והבנתי שמדובר בגוף מסחרי שלא פועל לשם שמים. התחלתי לקרוא ספרות מחקרית על הקבלה ובשנת 1997 למדתי קבלה אצל מיכה אנקורי בבית המדרש הפתוח של האוניברסיטה העברית. בהמשך למדתי קבלה בבית המדרש של בית שמואל ובמת"ן. עלי לציין שהזיקה שלי לקבלה נובעת ראשית כל מצורך רוחני עמוק והעניין האינטלקטואלי נספח לאותו צורך.
חלומות לעתיד בתחום הכתיבה והפרסום. מה יכול לסייע לכולנו?
החלום האישי שלי הוא שמעיין ההשראה לא ייבש לעולם ושקהל הקוראים שלי יתרחב. לדעתי מה שיכול לסייע לכולנו הוא השקעה רבה יותר במדעי הרוח הן באוניברסיטאות והן בבתי הספר. תקצוב ראוי של המקצועות החשובים האלה ועידוד של הסטודנטים לבחור בהם. בשנים האחרונות הצטמצם מאוד מספר הסטודנטים שלומדים בחוגים לספרות עברית וזהו תהליך מסוכן מאוד לדמותה של החברה הישראלית. מאין יופיע מאגר החוקרים הבא? מי יהיו המורים הבאים לספרות? מי יהיה הדור הבא שיקרא ספרים? גם התקשורת צריכה לתרום את חלקה ולא רק קובעי המדיניות. לתת במה ראויה לספרים וספרות ולעודד דיון ער בהם.

תאריך:  04/06/2015   |   עודכן:  04/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"השירה נוצרת מתוך השהיה של הזמן"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
אחת מתחנות הרכבת שהיו פזורות לאורך מסילת "רכבת העמק" הייתה "תחנת שאטה" ששכנה לא הרחק מקיבוץ בית השיטה. רק מעטים זכו לבקר בה, שכן מאז קום המדינה היא שוכנת "מוחבאת" משהו בתוך בית הסוהר "שאטה" המוקף חומות גבוהות
מגזין המזרח הקרוב
אירועי כיכר תחריר הצליחו לקרב באופן זמני בין זרמים פוליטיים יריבים במצרים: בין חילונים לאומניים, חילונים ליברלים ותומכי האחים המוסלמים. גם האולטרס - קבוצות של אוהדי כדורגל פנאטים - הניחו את היריבויות מעולם הכדורגל בצד והצטרפו למחאה
מעיין כפיר
נדב עטיה הקים עסק חברתי לעיצוב מתנות, בו הוא מעסיק אנשים עם מוגבלויות שונות כעובדים רגילים לכל דבר    בראיון להידברות הוא מספר על עסק שהמספר שהוא מתפאר בו איננו סך הרווחים אלא מספר האנשים שהצליח לשקם
יעל הרטמאיר
מחקר ישראלי חדש חושף את השפה המורכבת של שפני הסלע ומראה לראשונה עדות לקיום דיאלקטים שונים בקרב אוכלוסיות שפנים בארץ
אבישי בן-משה
שיעור ההוספה מבטא פער בין מחיר הקנייה של יחידה בקרן הנאמנות למחיר הכלכלי שלה. אין הצדקה כלכלית ואמיתית בשיעור ההוספה. זו דרך של מנהל הקרן להרוויח יותר, זו דרך של מנהל הקרן לווסת את התנועה - יצירות ופדיונות בקרן, זה סוג של קנס על אחזקה קצרה בקרן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il