X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האם החברה חייבת להוציא אוטובוס נוסף לאיסוף נוסע שהושאר בתחנה? האם ניתן להעלות מעל 10 נוסעים בעמידה כאשר עדיין יש מקומות פנויים? במשרד התחבורה טוענים שכן, אבל באגד טוענים אחרת
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
עידן יוסף
תינוק לא ייכלל במניין נוסעי האוטובוס

מס' הנוסעים בעמידה יוכפל בקווים "לא צפויים"
עידן יוסף
מרחב הנסיעה של הנוסעים בקווים מאספים ארוכים עלול בקרוב להצטמצם משמעותית * אם יימצא שהדבר בטיחותי יעלה מס' הנוסעים בעמידה מ-10 ל-20
לרשימה המלאה

בקרוב: נוהל הנוסע ה-11 באוטובוסים
עידן יוסף
חברות התחבורה הציבורית יוכלו להסיע מעל 10 נוסעים בעמידה בנסיעות בין-עירוניות אבל רק במקרים חריגים * נוהל חדש יאסור עליהן לקחת נוסעים בעמידה מתחנות המוצא * בנסיעה האחרונה יהיו חייבים להעלות נוסעים שנשארו בתחנה
לרשימה המלאה

מה אמורה לעשות חברת תחבורה ציבורית שנאלצה להשאיר נוסעים בתחנה כי לא היה מקום באוטובוס? שאלה זו ואחרות עומדות בימים אלה במחלוקת בין הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה לקואופרטיב אגד.
משרד התחבורה טוען כי מפעילי התחבורה הציבורית מחויבים לאסוף את כל הנוסעים המחכים לאיסוף מתוקף החוזה עליו חתמו מול משרד התחבורה. המשמעות היא שאם נוסעים לא נאספים על-ידי נהג האוטובוס מסיבה בטיחותית - כלומר, מספר הנוסעים באוטובוס מגיע לרף המותר ברישיון (עד 10 נוסעים בעמידה בנסיעה בין-עירונית) - על המפעיל לדאוג לאיסופם בזמן סביר. במשרד התחבורה מסרבים לומר כמה דקות זה זמן סביר, אולם המכרזים החדשים מגדירים זמן סביר רק למקרה של אוטובוס שנתקע - עד 15 דקות לעירוני ועד 30 דקות לבין-עירוני.
המשרד מבהיר כי אם לא יעשה כן, המפעיל צפוי להיענש בהתאם לחוזה תוך מיצוי הדין עימו. עוד מדגישים ברשות הארצית לתחבורה ציבורית כי האמור נכון גם לאי-איסוף נוסעים בשעות הלילה המאוחרות, ואם נהג אינו מבצע איסוף נוסעים הממתינים בתחנה בשעות הלילה המאוחרות או בקו האחרון שיוצא לכיוון מסוים, עליו לדווח לממונים עליו ואלו אחראים על מציאת פתרון לאיסופם, כגון הוצאת אוטובוס נוסף.
לדברי המשרד, המערכת גמישה ואם מפעיל התחבורה הציבורית מזהה מקרים חוזרים של עומס, הוא פונה לממונה הרלוונטי במשרד התחבורה ומבקש להגביר את תדירות הקווים.
באגד דוחים מכל וכל את הדרישה ובתגובה אומרים כי "תקנה 434(א) לתקנות התעבורה קובעת כי חובה על הנהג לאסוף כל נוסע הממתין בתחנה, אך תקנה 428(ג) מסייגת וקובעת כי החובה לעצור היא רק כל עוד יש באוטובוס מקום פנוי. תקנה 431 מציינת במפורש כי לא יסיע הנהג יותר נוסעים מהמספר שנקבע ברשיון הרכב. ברכבים הבין עירוניים שלנו ישנו מקום ל-61 נוסעים: 51 מקומות ישיבה ועוד 10 נוסעים עומדים. לגופו של עניין, ההסכם עם הממשלה קובע כי במקרה של נוסעים הנותרים בתחנת המוצא מחויב המפעיל להוציא רכב נוסף. אין זה כך כשמדובר בתחנות הביניים". עוד אומרים באגד כי קיימת גם אבחנה בין נסיעות עירוניות ובין-עירוניות וכן לא בין קווים עם מקומות שמורים ליתר הקווים.
מומחה בתחום התחבורה הציבורית (השם שמור במערכת) אמר ל-News1 כי למעט התקנה הכללית לפיה על המפעיל לפעול באופן שיש בו כדי להבטיח כי הנוסעים יגיעו למטרתם בנוחות, במהירות ובבטיחות - לא קיימת תקנה המחייבת את המפעיל לספק מענה לנוסעים שהושארו בתחנות הביניים, כדברי אגד. עם זאת, ציין, לנהגים יש כפתור עליו הם לוחצים כדי לדווח במקרים שאינם יכולים להעלות עוד נוסעים אך הם אינם מחויבים לדווח לסדרן על מקרים בהם הושארו נוסעים בתחנה וכלל לא בטוח שהחברות מתרגמות את הדיווח באופן שיביא לתגבור השירות. כמו-כן, חלק מהנוסעים בתחנה שרואים את האוטובוס פוסח עליהם סבורים כי הדבר נובע מחוסר תשומת לב או מזדון מצד הנהג. תקנה המחייבת חיווי בקדמת האוטובוס על כך שהוא מלא הייתה מונעת אי-נעימות זו מהנוסעים הממתינים.
תינוק על הברכיים
מחלוקת נוספת בין הרשות לתחבורה ציבורית לאגד נוגעת לטענת משרד התחבורה כי תינוק היושב על ברכי נוסע מבוגר אינו נכלל במניין הנוסעים ולכן ניתן להעלות נוסע נוסף כך שבאוטובוס יהיו 10 נוסעים בעמידה ולא 9. באגד דוחים זאת ואומרים כי תינוק הינו נוסע לכל דבר ועניין ואין זה משנה אם הוא עומד או יושב לעניין כמות הנוסעים באוטובוס.
לדעת המומחה, נושא זה עמום ונתון לפרשנויות שונות, שכן ניתן לטעון שאם התקנה נועדה לצמצם את מספר הנפגעים בתאונה הרי שכל נוסע נוסף, לרבות תינוק, יגדיל את מספר הנפגעים. אולם מנגד ניתן לטעון כי התקנה נועדה לצמצם את מידת הפגיעה והחשופים יותר לפגיעה הם הנוסעים שעומדים ולכן אין סיבה לכלול את התינוק במניין הנוסעים.
מושבים פנויים
נושא נוסף שנוי במחלוקת נוגע למספר הנוסעים אותם מותר לנהג להעלות במקרים בהם נוסעים חרדיים אינם מעוניינים לשבת ליד מי שאינו בן-מינם ומעדיפים לעמוד. משרד התחבורה טוען כי ככלל, לנהג מותר להעלות עשרה נוסעים בעמידה, ואם ישנם עדיין מושבים פנויים - על הנהג לדרוש למלא את מקומות הישיבה. באגד דוחים את הדברים ואומרים כי הדבר בעייתי, "שכן נכון הוא שנהג צריך לדאוג למלא את כל מקומות הישיבה, אבל המציאות היא שבקווים המשרתים את המגזר החרדי מעדיפים גברים רבים לעמוד גם כשיש מקומות בחלק בו יושבות נשים ולהפך, ועם כל הכבוד לא ניתן לצפות מנהגינו לשמש גם כשוטרים ולהכריח נוסעים לשבת".
לדעת מומחה התחבורה עימו שוחחנו, הנהג הוא "מפקד" האוטובוס ועליו להורות לנוסעים למלא מקומות פנויים. לדבריו, אגד "מקטין ראש" כדי להימנע מעימות מול נוסעים אולם הנהג אינו יכול להתנער מאחריותו בעניין משום שמדובר בבטיחות הנוסעים. ומה קורה במקרה שהנוסעים מסרבים? הסבירות שזה יקרה קלושה ואם בכל זאת יסרבו תתעורר השאלה לגבי העלאת יתר הנוסעים הממתינים בתחנה כאשר ישנם עשרה נוסעים בעמידה ומקומות פנויים. על פניו נראה שעל הנהג תחול חובה להעלותם בהנחה שהם אלה שימלאו את המקומות הפנויים, וייתכן שאף יוכל לעכב את המשך הנסיעה עד למילוי המקומות פנויים.
אולם כלל לא בטוח שיש חובה כזו שכן בכל נסיעה, לאו-דווקא כזו שבה נוסעים חרדיים, עלול להתעורר מצב בו יחליטו 11 נוסעים ויותר לעמוד והנהג לא יהיה מחויב, על-פי הוראות הבטיחות, לעצור את האוטובוס עד להתיישבות כולם. סיבה נוספת שבגללה אל לו לעכב את הנסיעה היא שמדובר בעונש קולקטיבי על נוסעים שיושבים ושילמו במיטב כספם.
בימים אלה מנוסחים מחדש נוהלי התחבורה הציבורית ואין מנוס מהתייחסות גם לסוגיות שנויות במחלוקת אלה המשפיעות על ציבור גדול של נוסעים. במקביל, ל-News1 נודע כי באגד לומדים בימים אלה פסק דין ישן שניתן בנושא כדי להדוף את הדרישות מצד משרד התחבורה.

ציטוטים נבחרים מפסקי דין

"החלטה של נהג שלא לעצור בתחנת עצירה של קו השירות, יש בה משום פגיעה חמורה וזילזול בציבור הנוסעים ובזמנם, וזאת אין לקבל" [תת"ח 5454-04-10]
"אפשר, למשל, שיוסף אוטובוס נוסף לקו הנוכחי, כך שתמיד ימצא בתחנת המוצא כלי-רכב אחד למלא את החסר" [ע"פ (י-ם) 1026/97 מדינת ישראל נ' אגד אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית]
"כאשר בעל רישיון אמור להוציא מספר מסוים של נסיעות, אין הכוונה כי יצא ידי חובתו על-ידי הוצאת אוטובוס אחד רגיל בכל נסיעה. לעיתים יש להוציא יותר מאוטובוס אחד בכל נסיעה, לעיתים יש להוציא אוטובוס (מפרקי) ארוך, ולעיתים די בשליחת מיניבוס. הכל כפי שהשעה והציבור צריכים...ההשקפה הנכונה צריכה להיות כי בכל תחנה שיש בה קו תחבורה ציבורית, הרי בכל שעה וזמן שצריכה להתבצע נסיעה, יוכלו כל הנוסעים לעלות ברווחה ולנסוע בבטחה. ואנו מדגישים כל הנוסעים שעולים שם. בכל מקרה בו מתברר כי יש צורך בהגדלת מספר האוטובוסים או סוגם, על בעל הרישיון לדאוג לכך..."בהיעדר מקום רשאי הנהג שלא להעלות נוסעים חדשים לאוטובוס, ואולם מחויב הוא להקפיד על עצירה בתחנות הקבועות ברישיון. בית המשפט ער כמובן לקושי המעשי של הנהגים לעצור בתחנה במקרה שלא ניתן כמעט לקחת נוסעים חדשים, אולם את הקושי הזה עליו להעביר לממונים עליו, הצריכים לפתור את הבעיה...אגד צריכה להתאים את מספר האוטובוסים או גודלם למספר הנוסעים בקו והדברים נכונים ביתר שאת כאשר קיימת בקו בעיה ידועה של עומס נוסעים כך שברור שנסיעות המורכבות מאוטובוס אחד רגיל אינן נותנות שירות סביר [תח"ת 178/08]
"זמנו של הציבור איננו הפקר ואפילו דקה מזמנו. אוטובוס שיוצא ולו ברבע שעה מאוחר ממה שיועד לו משפיע על זמנם של נוסעים רבים. צריך לזכור שאוטובוס יכול להסיע כחמישים נוסעים ואפילו נאמר שרק כארבעים נסעו בו, הרי מדובר בעשר שעות מצטברות. עשר שעות של עבודה ופנאי שברור לי שהנוסעים יכלו לעשות בהן שימוש טוב יותר מאשר להמתין לחינם. כל איחור מהווה פגיעה כלכלית ושעות עבודה, לימוד ונופש מבוזבזות לעוגמת נפשם של הנוסעים...ב"כ הנאשמת טענה כי מדובר בחברה המבצעת מיליוני נסיעות בשנה. במקרים כה רבים, הרי חריגות ותקלות קורות שכן אין אנו עוסקים במלאכי שרת כי אם בבני תמותה. אין ביכולתי לקבל זאת. ההשקפה הנכונה צריכה להיות כי הנסיעות תצאנה בזמנם וכמתוכנן באופן קבוע. ואם אכן ישנם מקרים חריגים, אין מנוס כי במקרים אלו תשא הנאשמת בהוצאות ובתוצאות [תח"ת 127/09 מדינת ישראל נ' אגד אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית]
"האזרח הנזקק להסעה באוטובוס בקו פלוני יוכל לדעת כמעט בוודאות שאם יגיע לתחנת המוצא (שאליה בלבד מתייחס לוח הזמנים) יאסף בשעה הקבועה בלוח, ואם יהיה באחת התחנות האחרות – יוכל לחשב בערך מתי יצא לדרכו. זהו שירות יום-יומי רב חשיבות לחלק נכבד מן הציבור וזכותו שחברה המפעילה את הקו תעשה כל מאמץ, אף מעבר לסביר, כדי לעמוד בחובה שהמחוקק הטיל עליה כתנאי להפעלה זו..." [ע"פ 222/78 "דן" אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית בע"מ נ' מדינת ישראל]
"על בעל הרישיון, מכוח החובה המוטלת עליו במסגרת תקנה 399 (א) לתקנות התעבורה להכיר את צורכי ציבור הנוסעים להתחשב בהם ולהעמיד מספר אוטובוסים שינתן מענה הולם ויעיל לצרכים" [ת"ק 18113-02-09]

תאריך:  06/06/2015   |   עודכן:  07/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחלוקת מול אגד: איך לנהוג בנוסע שהושאר בתחנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הורה לתקן חלק מן הקווים שפעלו בשבת בפתח תקוה, אך מאשים את החברה המפעילה למרות שהאחריות מוטלת על הרשות    מתכחש לנוהל שבת של משרד התחבורה
עידן יוסף
לראשונה: אפליקציית המפות של גוגל תאפשר תכנון מסלול לפי זמני אמת    עד היום איפשרו האפליקציות השונות תכנון רק על בסיס לוח הזמנים המתוכנן
עידן יוסף
משרד התחבורה החליט לקבוע שכר גבוה יותר לנהגי האוטובוס במכרזים החדשים    בפורום חברות התחבורה הציבורית דורשים לתקן באופן רוחבי את שכר כלל הנהגים כדי למנוע תוהו ובוהו בענף
מחלקה ראשונה
המשרד להגנת הסביבה פרסם את רשימת ציי הרכב הכבד הגדולים ביותר לפי מידת הזיהום    מהנתונים עולה כי שני המפעילים ההיסטוריים הם בעלות ציי הרכב הכבד ביותר והמזהם ביותר ברשימה    מזהמות פי 2 ויותר מחברות תחבורה ציבורית אחרות
עידן יוסף
דניה סיבוס זכתה במכרז רכבת ישראל להקמת מסוף הרכבת היוצא מתחנת תל אביב מרכז סבידור    בעתיד: דרגנועים ביציאה הדרומית מרציפי תחנת ת"א השלום אל גשר השלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il