X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחזהו של רולנד שימלפנינג הגרמני אינו נטוע בזמן או במקום מפורשים "האישה שלפני" היא דרמה המתעתעת בצופה, עד שהוא נכנס לרוח הדברים: הצגה שונה מהקונבנציה הרגילה, בנויה על סצינות העוברות מהעבר להווה ולעתיד בהן אתה מטולטל ברצף האירועים, המובילים אותך הלוך ושוב ומעלים תהיות רבות
▪  ▪  ▪
שמחה ברבירו ומיכל וינברג [צילום: יח"צ]
שפרה בהאשה [צילום: יח"צ]

הסיפור נסב על זוג רגיל בערב שלפני המעבר מהדירה בה גרו 19 שנים למקום אחר. הבמה גדושה בארגזים בהם נארזו כל כלי הבית, המלבושים והריהוט הקטן. הספות כבר הגיעו ליעד כדי לשחרר את החלל לארגזים. כל זה כעין מטאפורה לרצון לניתוק מהעבר והתשוקה לחדש את חיי הנישואים ולרעננם במקום אחר.
הזוג - פרנק (שמחה ברבירו), גבר בינוני כבן ארבעים, ממוצע קומה, שיער מלא ובעל חיוניות אך גם הססנות. אולי סמל לאדם הראשון שפותה בידי חוה. האישה- קלאודיה (חגית דסברג). היא צעירה ממנו בכמה שנים, נאה, בשלה ומקרינה חום אמהי לבנה ולבעלה. כשדפיקה בדלת מביאה לביתם דמות מהעבר - רומי, (מיכל וינברג) אישה חטובה, גבוהה וסקסית, פתיינית, שבהחלטה נחושה הגיעה לבית מי שהיה אהבת חייה בנעורים, במטרה להשיגו ולהשיבו אליה ויהי מה. התשוקה שלה אליו גורמת לה, לאור תשובתו השלילית להצעתה לעזוב את אשתו ובנו, ליזום מעשה נקמה שלא ברא השטן.
בערמומיות ובשימוש בכל נתוניה הפיסיים וקסמה המיני, היא משתלטת כמעט על נשמתו של הגבר המשמש כסמל לבעל הנורמטיבי, שכולם מכירים, אך כשחרף היסוסו זה לא צולח, היא עוגבת על בנו הצעיר והיפה, אנדי. המעברים בין סצינה לסצינה, למן ההווה ועד ל"לפני עשר דקות" או אחורה יותר בזמן, והחזרה להווה המתחיל עם אותו טקסט מקודם, רק עם התפתחות נוספת, הופכת לכעין ריטואל חוזר, שקצת מעיק על הצופים, אך הוא חלק מהיסוד לז'אנר שנוקט בו המחזאי (הזוכה להצלחה באירופה בשנים האחרונות).
מטלטל ביותר
הבימאי הצעיר עידן שוורץ, בהסתמכו על תרגומו המצוין ועיבודו של גד קינר את המחזה, מעצב את הדמויות כמו פסל העושה בחומר כרצונו. המעברים הרגשיים נעים כמטוטלת בקרב הדמויות במחזה. שמחה ברבירו מגלם את פרנק, בגבריות ובקסם של גבר בשל. בעוד חגית דסברג היא האישה הבשלה והריאלית. גל שלום כהן מגלם נפלא את הבן הצעיר והמצודד אנדי, וסצינת ההתעלסות שלו עם האישה-השטן רומי, מהווה את שיאו של המחזה. מה גם שסופה בלתי צפוי ומטלטל ביותר.
הכל נעשה באופן מאוד סוריאליסטי, כמו בחלום. במיוחד מעניקה למחזה נופך זה הדמות של טינה, חברתו של אנדי, כשלמרבה הפלא היא כבר מצויה בעתיד, ואנו פוגשים בה כזקנה, המעידה על העבר מתוך זכרונותיה. היא מגיבה על הנעשה על הבמה בעיקר בהבעותיה העשירות, כך שממש אי-אפשר לנתק ממנה את העיניים. שפרה מילשטיין כ"טינה" היא העוגן העיקרי של ההצגה. ובחירתו של הבימאי עידן שוורץ דווקא בה, ולא בנערה בגיל הריאלי שבסיפור, מעצימה עוד יותר את תחושת המעברים בזמן, ומזכירה את אוגוסט סטרינדברג ואמנים פלסטיים סוריאליסטיים, בהם עצם קטן מוגדל ומועצם יחסית לשאר נושאים בציור, שממנו מתקבלת תחושת הסוריאליזם .שפרה היא שחקנית שכל הופעה שלה בתיאטרון היא חוויה, שחקנית מהמעלה הראשונה שחוויה לחזות בה.
כמו בטרגדיה יוונית, רצח לא נראה על הבמה, למרות שמתוך 3 עיקריה של קלאסיקה, רק שניים מתקיימים: אחדות המקום והמעשה. אחדות הזמן נחלקת כאן, והמעברים ברבדי הזמן הם הייחוד של המחזה והמחזאי, גם אם לא כל צופה היה מצפה לסוג כזה של הצגה. הניסוח הייחודי למחזה זה לא נועד לכל הקהל, (בטח לא לצופי תוכניות הריאליטי הנחותות..) אלא במיוחד לאוהבי תיאטרון עם ראש פתוח, שאינם מתעקשים על קונבנציונליות, ושמחים לראות משהו כה שונה בתחום זה.
עיצוב התפאורה נעשה בידי דלית ענבר, התאורה עוצבה בידי עידן הרזון והמוזיקה נערכה בידי נדב ויקינסקי. תיאטרון הבית של ההצגה הזו, (שרצה כבר מאז סיימה את החזרות תחת האש של המבצע בקיץ שעבר), הוא תיאטרון "תמונע". באופן יוצא מהכלל, ארח השבוע תיאטרון הספריה את ההצגה, כי רוב השחקנים הם בוגרי "בית צבי", שעבורם ייסד גרי בילו ז"ל את תיאטרון הספריה.היא תמשיך להופיע על בימת "תמונע".
הצגה יוצאת דופן, לבעלי מחשבה וראש פתוח. שאפו לשחקנים המובחרים, לבימאי ולכל אלה שתמכו בהפקתה, כולל מכון גתה. וכמו שאמר לי שמחה ברבירו: "בכל חלל שאנו מופיעים עימה - ההצגה שונה בהתאם לקהל ולחלל הנתון".

תאריך:  18/06/2015   |   עודכן:  18/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנדטה ברטי, ענת קורץ
יוזמה מדינית מפורטת, מדורגת וארוכת טווח בלבד, תסייע לשכנע את הרש"פ, כי תוכנית 'עזה תחילה (שוב)' אינה מיועדת לעקוף אותה כנציג המוכר של העם הפלשתיני בתהליך מדיני, וכך לרכך את עמדתה לגבי תיאום עם חמאס    אשר לחמאס, יוזמה מדינית תוכיח לארגון שפרויקט השיקום אינו מיועד, בשום אופן, להקל על נוכחותו הצבאית ברצועה
חובב לויטס
"כלכלת שוק חופשי חייבת להיות קשובה לצרכיהם של כל שכבות האוכלוסייה"    ח"כ לשעבר דורון אביטל, ד"ר בפילוסופיה, איש הייטק וכמובן מפקדה של ה"יחידה", מגשש צעדיו בחזרה לזירה הפוליטית. הצגנו לו עשר שאלות לא-פשוטות, במטרה לשמוע מהן עמדותיו בנושאים הכלכליים שעל סדר היום
אריאל י. לוין, איתמר לוין
מבט על הנוכחות הישראלית המרשימה בסלון האווירי בפריז: הטיל של רפאל, המכ"מ של התעשיה האוירית ומערכת ראיית הלילה של אלביט מערכות    וגם: האם הימנעות של צה"ל מרכישת כחול-לבן תמיד מזיקה לתעשיות המקומיות?
ד"ר דניאל מדר
קבוצת יזמים מקדמת בחסות האו"ם תוכנית שאפתנית להקמת סכר במיצרי גיברלטר    מה צפויות להיות ההשלכות הסביבתיות, הפוליטיות והכלכליות של פרויקט שיהפוך את הים התיכון לגיגית?
הרב יוסף סופר/צרפת
ביקור בזק בצרפת, בצל האנטישמיות הגואה    העלייה לארץ הקודש, החשש של היהודים, והזהירות של רבני אירופה להתייחס לאנטישמיות בדיפלומטיות    וגם: טולוז - עיר שמלאה בעסקי אוויר, והאווירה בה כבדה מנשוא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il