X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הקרב בטנק [צילום: ליאור נורדמן]
איך האכילו אותנו בכזבים
המחזה "אח יקר" שכתב גדי ענבר מדם ליבו, הוא לא רק דרמה אישית ולאומית. הוא הטריגר שגרם לתיאטרון הקאמרי להעז ולהעלות אותו, תוך אומץ ציבורי וכוחות נפש עצומים. בכך - איפשר למחזאי לחשוף בפני הציבור את המיתוסים המזויפים עליהם גדלנו, שמקורם בהענקת צל"שים לאו-דווקא לאלה הראויים, אלא לשם כיסוי מחדלי מערכת הביטחון וכשלונותיה בכל המלחמות
אודי רוטשילד וגדי יגיל [צילום: ליאור נורדמןŸ]

יפה עשה הבימאי עודד קוטלר שנטל על עצמו לביים מחזה כה חשוב במיוחד לנו, לישראלים, תוך הזדהות עם הרצון להגיע לאמת לאמיתה על כל ילקוט הכזבים ממנו ינקנו את מה שרצו שנאמין בו.
קוטלר, נפתח בדיוק כמו הצופים, לאמת לאמיתה, ויחד עם כל צוות השחקנים הם מובילים את המחזה במשחקם המוצלח, ומעניקים לנו הארה על כל צורת החשיבה והתובנות שהכתיבו לנו מפקדי צה"ל במהלך השנים.
העיטורים של העוז והגבורה, מסתבר מעדויות אותן חקר ההיסטוריון והפילוסוף ד"ר אורי מילשטיין, לא הוענקו דווקא לאלה שחילצו פצועים. אלא לאלה שנטשו את כל הפצועים במחלקות שלהם שידממו למוות, והם עצמם ברחו משדה הקרב. הסיבה: רק ביצירת מיתוסים מזויפים אלה על הצלחה ונצחונות כביכול, הצליחו להעלים מידיעת הציבור את הכשלונות שלהם-עצמם, תוך אי-חשיפת המסמכים, והסתרת התיקים מכל המלחמות בפני הציבור ואי הפקת לקחים. חבל להרבות בפרטים - כי מדי יום ששי מופיעים פרקי תחקיריו של הד"ר מילשטיין באתר "News1", אלא שלא רבים קוראים אותו ונחשפים לאמת. כי לא רק שאינם מתייחסים לכתביו ולספריו החשובים, אלא שיצרו סביבו הילה של סכסכן ושקרן פרובלמטי. שכמובן כל זה - עורבא פרח.
את דמותו ורוחו של הד"ר מילשטיין, הנזכר כעיתונאי אורי גרינשטיין במחזה, אך לא מופיע בו כדמות, אך את עקרונותיו ומאבקיו יצק המחזאי לדמות פרלמוטר, שאותה עושה בצורה מדהימה גדי יגיל, המשחק את הפקיד שעלה על קצה החוט, התעקש לחקור ולפרסם זאת, ופוטר ממשרתו, בדיוק כשם שמילשטיין פוטר מכל האוניברסיטאות בהן לימד והירצה. גדי יגיל כ-יחיאל פרלמוטר, הוא דמות המפתח בהצגה. משחקו כה מרשים בכנותו, בחן ובקסם שלו ובאופן בו הוא מתבטא, שכובש בפשטות את הצופים ומאיר את עיניהם.
למעשה הסיפור מתחיל כשאורי מעיין (אודי רוטשילד) מגיע מניו-יורק לאזכרה במלאת שנה למות אחיו במלחמת יום הכיפורים. כשהוא מתוודע לפרלמוטר, והלה נותן לו את יומנו של האח עופר הטבול בדם, אורי מתחיל להיחשף, כמו גם הקהל, למסכת השקרים שמרתיחה אותו: והגילוי כי אחיו קיבל צל"ש על לא כלום, על-מנת לכסות על מפקד הטנק בו נהרג האח, דדי גבע (דייויד בילנקה), שנטש את שלושת הטנקיסטים לדמם ולמות, כשהוא מסרב אפילו להגיש לעופר את התרופה ללב שהוא זקוק לה, ולכן מת.
המאבק הסיזיפי של פרלמוטר ושל האח החי לגלות את האמת, מול עקשות הורי החייל להיצמד לצל"ש ולהיאטם נוכח העובדות, וקבלתם את מפקד הטנק שברח והשאיר את חייליו למות, דדי גבע, שיהיה החתן לבתם הצעירה נוגה (כנרת לימוני הענוגה והמקסימה), מהווים את המקור לעימות ביניהם. כנרת לימוני לא תשכח בגילום דמות "גרושינקה" ב"האחים קרמזוב" בבית צבי.
רמי ברוך כאב, הקיבוצניק הגאה, שהתיר לבנו חולה הלב להתגייס כקרבי, כי "מה יגידו בקיבוץ אם בנו לא יתגייס.." מגוון את קשת תפקידיו הנפלאים בדמות כה שונה, והאם המכמירה אסתי קוסוביצקי, שחיה את הדמות הכואבת - הם פן נוסף בקונפליקט הרגשי שאופף את כל הדמויות, ומעצים את הדרמה.
אסף פרי כעופר מעיין, ואבי גולומב ורביב מדר, מדגימים באופן ריאלי ברקע הבמה, את רגעי הקרב ומהלכו כשהם בטנק, ואת הפרטים האמיתיים שעלו מעדויות ומיומנו של האח תוך שילוב תאורה נכונה המשווה לסצינה ערכים צילומיים.
עיצוב הבמה והתאורה הכה חכמים של במבי פרידמן, התלבושות של דניאלה מור, שהרשימה בעיצוביה כבר ב"מארא סאד" בניסן נתיב, המוזיקה המקורית של אפי שושני והבימוי המעולה של עודד קוטלר - תורמים כולם להגדרת ההצגה כמחזה מוביל ובעל חשיבות עליונה לכל הציבור הישראלי, שראוי שירוץ לראותו.
הפאנל שהנחתה ליאת רגב מקול ישראל בתום ההצגה, שכלל הפעם את אלוף המשנה (מיל.) רמי מתן - שלחם בקרב החוה הסינית (שהיה אמור להיות הצד המנוגד למילשטיין, אך הודה בדבריו לאחר שמילשטיין דיבר, שאינו חולק על רוב דבריו..), את המחזאי גדי ענבר, שהסביר שהמחזה אינו העתק מדויק של סיפור חייו, אלא "מתכתב עם הסיפור", ואת ד"ר מילשטיין, שהדברים שנשא בקיצור לסיכום הפאנל, נוקבים ככל שיהיו, תימצתו את כל המסרים שבהצגה לאחד: הצגה שאינה רק הטרגדיה האישית של משפחת השכול, אלא זרקור על מערכת הכזבים שהעלתה חלק ממקבלי הצל"שים (שניתנו בלנקו לכל שמפקדים בקרבות) לעמדות בכירות של שרים וראשי ממשלה. והגרוע מכל: חוסר הפקת לקחים מהטעויות במלחמות בגלל הסתרת העובדות, מה שגרם לכשלונותינו בכל המלחמות שבאו לאחריהן, ויימשכו גם בעתיד מן הסתם.
צל"ש לתיאטרון הקאמרי, לבימאי ולשחקנים עבור עוז הנפש והביצוע של החשיפה, שעוד רבות ידובר בהם. אולי פתחו תיבת פנדורה, אך עדיף לדעת את האמת ולא להמשיך ולחיות בשקר תבונתי כמו כבשים שהרועה מוביל אותם באפם לאן שיחפוץ.

תאריך:  28/06/2015   |   עודכן:  28/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך האכילו אותנו בכזבים
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
המחזה "אח יקיר" הוא אות מבשר
אורי מילשטיין  |  28/06/15 14:24
2
ועל זה נאמר: נביא בעירו! ל"ת
אופירה  |  28/06/15 14:28
3
מזה שנים עומד מילשטיין ומתריע
כנרת  |  28/06/15 17:40
 
- עליס-גרבוז-קוטלר-מילשטיין ושות
שחור וחזק  |  29/06/15 11:56
 
- לפני שאתה מחליט לכתוב תגובה
לוטשן  |  29/06/15 22:24
4
אמרתי לכם: אמת מארץ ומילשטיין
קורןנאוה טבריה  |  29/06/15 07:30
5
מהפך תת-קרקעי בג'ורה
אלפרדו ב'  |  29/06/15 11:01
 
- לפי תגובתך אתה נמנה על אוכלי ה ל"ת
alice  |  29/06/15 14:45
 
- אתה ההוכחה לשכל מילה במאמרי  ל"ת
alice  |  29/06/15 15:03
 
- עליס בסערת נפש
אלפרדו ב'  |  29/06/15 16:08
6
פארודיה?
באום  |  29/06/15 12:31
7
תודה אליס, על מאמרך=ביקורתך
האמנותית. ר.ב.ז  |  29/06/15 13:16
8
עליס מה עם מאמר על הכסף ??
שחור וחזק  |  29/06/15 21:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
מאות התגייסו כדי לסייע למיקי רוזנטל לממן את הגנתו מפני תביעת עידן עופר בסכום של 3.5 מיליון ש"ח    לאחר הליך של גישור שהתנהל בפני מוטי קירשנבאום נמשכה התביעה בהודעה משותפת של שני הצדדים שהכירו בפועל זה בזה    מה שהסתיר רוזנטל הוא: במסגרת הפשרה שילמה משפחת עופר 290 אלף ש"ח לבא-כוחו עו"ד רונאל פישר שנועדו לכסות מימון הגנתו של רוזנטל    יצויין: אין אסמכתאות שרוזנטל ידע על העסקה שבין פישר לעופר
יואב יצחק
עזור משלם ליד ימינו לשעבר, אייל גולן, "דמי שתיקה"    בעקבות החשיפה ב-News1 על מעשיו, שכר עזור בלשים פרטיים במטרה לפגוע בח"מ    בתקופה האחרונה הפעיל עזור שיטות סחטניות נגד ראש עיריית גבעתיים רן קוניק
יואב יצחק
מספר המנויים למהדורה המודפסת של עיתון הארץ המנוהל על-ידי עמוס שוקן מגיע בימים א'-ה' ל-50-45 אלף    למפרסמים מדווחים בקבוצת שוקן על 68 אלף מנויים    הדיווח הכוזב מאפשר לשוקן לחייב את המפרסמים בתשלום גבוה בגין הפרסום במהדורה המודפסת    כך מקבל שוקן כספים במרמה    וגם: כיצד חמק שוקן ממיצוי הדין עימו למרות העבירות הפליליות שביצע; וכיצד הפך נבזלין שהואשם במעורבות בפרשות רצח ל"צדיק" בעיתון הארץ
צבי גיל
שיחה עם הרב מנחם הכהן - הסוציאליסט ההומניסטי הדתי האחרון, על המצב במדינה, שהפכה בעצם לסוג של גולה
אלעזר לוין
רון יריב, מנכ"ל ריג'ס בישראל, מנהל עסקי משרדים מן הגדולים בארץ, באמצעות החברה    בראיון ל-News1 הוא מפרט את ההשקעות ואת שיטות העבודה וההשכרות היחודיות    מצפה לשגשוג עם כריית מנהרות הרכבת התחתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il