X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אלוף (מיל') יעקב עמידרור מעריך:

ארה"ב תיכשל מול האיסלאם הקיצוני

צופה שישראל תוכל לנצל אפשרויות להידוק היחסים עם שכנותיה המתונות - אך שיתוף פעולה פומבי יצריך הסדר עם הפלשתינים, שיכלול הסדרי ביטחון נוקשים ביותר
▪  ▪  ▪
גל שוצף [צילום: YouTube]

המתקפה שמובילה ארה"ב נגד דאעש לא תצליח לחסל את הארגון, ובוודאי שלא תשנה את גל הרדיקליזציה המוסלמית במזרח התיכון. כך מעריך אלוף (מיל.) יעקב עמידרור, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן והמזכיר הצבאי לראש הממשלה, בניתוח שפרסם החודש במסגרת מרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן.
ארה"ב לא יכולה להצליח במאבק נגד דאעש בלא לפרוס כוחות קרקעיים משמעותיים, אך את זה לא תוכל לעשות - בוודאי לא בסוריה. במבט רחב, "השפעה על ממש על גל שוצף זה קשה ביותר ואולי בלתי אפשרית גם עבור ארה"ב. הוא רחב מדי בהיקפו הגאוגרפי ועמוק מדי מבחינה דתית ותרבותית", אומר עמידרור.
לצד זאת מדגיש עמידרור, כי אירן גרעינית תהיה מסוכנת בהרבה מאשר דאעש, משום שהיא תאיים על כל המזרח התיכון ותביא למרוץ חימוש מואץ. המדינות הסוניות - ובראשן סעודיה ומצרים - ירצו להשיג נשק גרעיני, דבר שיגביר את הסכנה לנפילתו לידי גורמי טרור. עוד לפני כן, המזרח התיכון יהיה גן עדן למחבלים, שיפעלו בו מתוך ידיעה שהעולם יחשוש מאוד לפעול נגדם בסביבה גרעינית אירנית.
ניתוח אירועי העשורים האחרונים מוביל את עמידרור למסקנה, שמבחינת האיסלאם הקיצוני - הוא רשם הצלחות ניכרות במאבקו נגד העולם המערבי. "אם לא יתחולל מהפך הנובע מסדרת הפסדים ארוכה, נראה שבעתיד הקרוב איש לא יצליח לפגוע בביטחון העצמי של התנועות הרדיקליות ובתחושתן שאללה נלחם לצידן. כל כישלון שלהן ייתפס אצלן כזמני, בדרך אל הניצחון הגדול".
המערב תרם בצורה שלילית לקטסטרופה של האביב הערבי, אם כי לא יצר אותה, למשל כאשר הפיל את מועמר קדאפי וקיבל במקומו את לוב כ"חנות נשק" ענקית. ואילו אוזלת היד שהפגין המערב אל מול השימוש של משטר אסד בנשק כימי, סייעה ליצור את הריק אליו נכנס דאעש. לכך יש להוסיף, ממשיך עמידרור, ארבעה גורמים בזירה הבינלאומית: פשיטת הרגל של האו"ם, נסיגתה של ארה"ב ממחויבותה לבנות-בריתה, היעדר כוח אחר שיפעל למען ערכים עולמיים והיעלמותה של אירופה מהמשוואה המזרח-תיכונית.
על מקומה של ישראל במצב זה אומר עמידרור, כי אין לה שום יכולת לשנות את המתרחש - אך עליה להיות ערה לאפשרויות חדשות לשיתופי פעולה עם שכנותיה המתונות. הדרך לשיתוף פעולה פומבי עם מדינות אלו עוברת דרך הסכם עם הפלשתינים, בשל הסמליות של מאבקם מבחינת הרחוב הערבי. הסכם כזה, צופה עמידרור, אולי אף יוכל להפוך את ישראל לתחליף-מה לעוגן האמריקני הנעלם. בשנים הקרובות, הוא ממשיך, תתמודד ישראל עם ארגוני טרור הערוכים ומתחזקים סביבה, ועליה להבין שאין המדובר במלחמה בה יש הכרעה, אלא במאבק סיזיפי בו כרוכה אוכלוסייה אזרחית.
בנוגע להסדר עם הפלשתינים מצביע עמידרור על הסיכוי הגבוה לכך שמי שיחתום עליו, לא ישלוט בהכרח בסופו של דבר בשטח. אפשר, ואף סביר, שהגורמים הקיצוניים ביותר בעולם המוסלמי ישתלטו על יהודה ושומרון, ולכן אמצעי הביטחון שיהיו חלק מן ההסכם חייבים להיות נוקשים ביותר - בניגוד למצב בהסכמי אוסלו.

תאריך:  29/06/2015   |   עודכן:  05/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב תיכשל מול האיסלאם הקיצוני
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הפרשנים הצבאים למינהם
סיירוס  |  29/06/15 12:18
2
עמידרור לא יודע יותר טוב
פ.ר.  |  29/06/15 13:25
3
עמידרור אינו תא"ל אלא אלוף (מ)
רפי לאופרט  |  29/06/15 14:06
4
מלחמות הערבים
דב שטיין  |  29/06/15 17:06
5
יהי זכרנו ברוך
אהרון שחר  |  30/06/15 07:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
אריאל י. לוין
דאעש מחפש דרכים יותר ויותר "מקוריות" לרצוח את מתנגדיו, ובמקביל ממשיך לשכתב את ההיסטוריה ולאמן את הדור הבא של פעילי ג'יהאד
יוני בן-מנחם
ירדן חוששת מהתפשטות דאעש וג'בהת אלנוצרה והתקרבותם לגבולות שלה עם עירק וסוריה    המלך עבדאללה שוקל חלוקת נשק לשבטים הבדואים השוכנים בסמוך לגבול עם ירדן כחלק ממערך ההגנה החדש נגד האיסלאם הג'יהאדיסטי
דוד סנדובסקי
אל-קאעידה-דאעש-ISIS ושלל אירגוני הפאזל של הסונה הפונדמנטליסטית הסלאפית-הג'יהדיסטית, שואפים להקים חליפות אומת האיסלאם העולמית הרביעית. זאת תהיה יורשת החליפויות ההיסטוריות. "חליפות" היא אנטיתזה לרעיון המדינה הריבונית המודרנית. ישות כזאת משגשגת גם בזכות: הניהיליזם, הכאוטיות, הריקנות הנפשית וחוסר הערכים. אלה מיוצרים על-ידי הכלכלה הנאו-ליברלית. מדובר בגולם שקם על יוצריו
יובל ברנדשטטר
דרך אפשרית למנוע את מסעו של הח'ליף לעבר רמת הגולן וירושלים היא הקמת חיץ נוקשה בדרום סוריה ולאורך קו רמת הגולן, המבוסס על הקבוצה האתנית, שתושביה הישראלים נאמנים ביותר למדינת היהודים, יותר מחלק גדול מן היהודים - הדרוזים
טל בן דור
האם ברור לכל כי טבורו של העולם היהודי והנוצרי יהיה נתון בסכנת הכחדה, אם יחליט דאעש לפעול ברחבי ארץ ישראל, בין אם תוקם ישות פלשתינית שתפסיד את שלטונה ביהודה ושומרון לארגוני האיסלאם הקיצוני, ובין אם יצאו אנשי הארגון למלחמה על ישראל רבתי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il