X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סעודיה כועסת על ממשל אובמה ומחזיקה בעמדה זהה לעמדתה של ישראל כי הסכם הגרעין הוא טעות היסטורית כעת תאלץ לגבש אסטרטגיה חדשה כיצד להתמודד עם הסכנה האירנית בעקבות הסכם הגרעין
▪  ▪  ▪
המלך הסעודי מאוכזב מאובמה [צילום: AP]

אפשר למצוא קווי דמיון משותפים בין מצבה של מדינת ישראל ומצבה של סעודיה כתוצאה מהסכם הגרעין בין אירן למעצמות. ראייה לכך ניתן לראות בשיחות הטלפון שבחר הנשיא האמריקני אובמה לעשות, מייד אחרי החתימה על ההסכם. הוא בחר להתקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו ואל מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז בניסיון להפיג את חששותיהם, להרגיעם ולהבטיח כי ארצות הברית תשמור על ביטחון מדינותיהם.
הסכם הגרעין התקבל בקרב מדינות המפרץ בדאגה רבה, כווית ואיחוד האמירויות אומנם בירכו על ההסכם ואמרו כי "מדובר בהסכם היסטורי שיכול להוות פתיחת דף חדש ביחסי האזור" אולם השתיקה הרועמת של סעודיה היא המשקפת באמת את התחושה במדינות המפרץ.
מקור סעודי בכיר הגיב על ההסכם בתדרוך לרשת הטלוויזיה האמריקנית CNN והשתמש בדיוק באותן המילים בהן השתמש ראש הממשלה בנימין נתניהו, "ממשל אובמה עשה טעות היסטורית" אמר המקור הבכיר הסעודי.
כדאי לשים לב למאמר קצר שפרסם הנסיך בנדר בן סולטאן בו עבד אלעזיז ב-15 ביולי באתר האינטרנט "אילאפ", הנסיך בנדר שימש כראש המודיעין הסעודי והיה השגריר הסעודי בוושינגטון בין 1981 ל2005. במאמרו דוחה הנסיך בנדר את ההשוואה בין הסכם הגרעין עם אירן לבין הסכם הגרעין שעשה הנשיא קלינטון עם קוריאה הצפונית, "העובדות הן מרות ואי-אפשר להתעלם מהן", כתב הנסיך בנדר ובחר לצטט את שר החוץ האמריקני לשעבר הנרי קיסינג'ר שאמר " על אויבי אמריקה לחשוש מאמריקה, אולם על ידידיה לחשוש ממנה יותר".
גורמים סעודיים ציטטו השבוע, מפי מקורות באירן, מידע על האווירה שהייתה בצמרת האירנית בזמן המשא-ומתן על הסכם הגרעין ועל ההחמצה הגדולה של המעצמות ובראשן ארצות הברית. המקורות האירניים סיפרו כי המעצמות יכלו להשיג הסכם טוב יותר בהרבה ממה שהשיגו, ההנהגה האירנית הייתה מוכנה אפילו לוותר על פרויקט הגרעין בגלל הסכנות הכלכליות הכבדות ששיתקו את הכלכלה וסיכנו את יציבות המשטר, אך נציגי המערב מצמצו ראשונים והפסידו את ההזדמנות להשיג הסכם מוצלח.
הדאגה העיקרית של סעודיה שמשמשת כיום בתפקיד "השוטר של המפרץ" והיא שעומדת בראש החנית של המאמץ לעצור את התפשטותה של אירן, לראיה, המבצע הצבאי שהיא מובילה נגד המורדים החות'ים (השיעים) בתימן, היא שהסכם הגרעין ייתן "רוח גבית" לאירן להגביר את השפעתה במזרח התיכון ולזעזע את היציבות בעירק, בסוריה, בלבנון ובתימן.
סעודיה כבר נערכת לבאות, היא רכשה 18 כורים גרעיניים מרוסיה ותגדיל השנה את רכישות הנשק שלה ביותר מ-50 אחוזים. היא שוקלת גם לרכוש פצצת גרעין מוכנה מפקיסטן ולהפוך באופן מיידי למדינה גרעינית.
ההנהגה הסעודית בראשות המלך סלמאן בן עבד אלעזיז לא פוסלת את האפשרות לפתח, בתקופת עשר השנים של ההסכם עם אירן, ביחד עם מדינות נוספות במפרץ, פרויקטים גרעיניים כדי ליצור מצב חדש של הרתעה מול אירן בדומה למאזן האימה הגרעיני הקיים בין הודו לפקיסטן.
האכזבה בסעודיה מממשל אובמה בגלל האופן שבו ניהל את המשא-ומתן עם אירן היא גדולה, הסימן הבולט לכך הייתה העובדה שהמלך הסעודי, סלמאן בן עבד אלעזיז החרים לפני כחודשיים את מפגש הפסגה שקיים אובמה עם מנהיגי המפרץ בקמפ דיוויד.
המסקנה הסעודית היא שהיא איננה יכולה לסמוך על ארצות הברית שתילחם את מלחמתה, היא נמצאת לבדה מול אירן ותצטרך לגבש מעתה אסטרטגיה חדשה מול הסכנה האירנית. סעודיה היא מנהיגת הציר הסוני ושנאתה של אירן השיעית אליה איננה פחותה משנאתה התהומית של אירן לישראל, אולם ישראל חזקה הרבה יותר מסעודיה ויכולה לעמוד בהצלחה בפני האיומים האירניים.
כוונותיה של אירן לאחר החתימה על הסכם הגרעין יתבררו במהרה, אבן הבוחן הראשונה שלה תהיה התנהגותה בכל הקשור למשבר בתימן, אם תדחוף את המורדים החות'ים להגיע להסדר מדיני עם המשטר "החוקי" במדינה יהיה זה אות שהיא בדרך לפיוס עם שכנותיה במפרץ ובראשן סעודיה. אולם אין לצפות ליותר מידי, כבר נאמר: "היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?"

תאריך:  17/07/2015   |   עודכן:  19/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סעודיה וישראל באותה השוחה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צרעת רבים חצי נחמה
הגוי..  |  19/07/15 18:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
טובה ספרא
ההסכמים שנחתמו - בלי אמון הדדי אבל עם מאבקי כוח; כל צד מפרש את ההסכם בדרכו, אין הלימה בין מה שכתוב באנגלית למה שתורגם לפרסית    דיפלומטיה מאחורי הקלעים; אירועים או שת"פים שאנחנו, העם, לא יודעים עליהם    אנו עדיין בלוח זמנים שבו עלולים לאבד שליטה; שימרו על ערנות
רפאל בוכניק
מאמר המערכת של היומון האירני השמרני "קייהאן" מאשים את אובמה בעיוות פרטי הסכם הגרעין בווינה
צבי גיל
מדינה מסוגרת, מבודדת ומוחרמת, כשהיא נפתחת, מביאה איתה בשער הראשי רוחות של חופש. זאת עושה הכלכלה, התיירות, האנשים שבאים, בין אם אלה משקיעים או סתם מטיילים.לא אתפלא אם אירן תיפתח בשלב כלשהו בפני התיירות העולמית, ובין היתר האמריקנית. האייתולות מן הסתם לא ישישו להתפתחות כזאת, אבל הדינאמיקה של פריחה כלכלית תעשה את שלה
משה גולדבלט
כפי שאמר צ'רצ'יל לאחר הסכם מינכן "נחלנו מפלה גמורה וניצחת". נתניהו אשם לא רק במפלה זו אלא במפולת היחסים עם הבית הלבן בגלל יחסיו המעורערים עם נשיא ארצות הברית שנגדו פעל פוליטית, בשליחות פטרונו המיליארדר אדלסון. עוד כמה הישגים כאלו גם בתחום הדיור והליכוד יזכה לרוב מוחלט בבחירות הבאות - ככה זה אצלנו
יוני בן-מנחם
הסכם הגרעין ירחיב את הקרע ההיסטורי בין השיעה לסונה באיסלאם ויחזק את אירן השיעית. אירן תערער את היציבות של המדינות הסוניות באמצעות המיעוטים השיעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il