X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ג'ון קרי האמריקני, פיליפ המונד הבריטי וג'וואד זריף האירני, 14.7.2015 [צילום: Carlos Barria/AP]
הסכם הגרעין: תרחישים והמלצות למדיניות
"הסכם וינה" שהושג בשבוע שעבר בין המעצמות לאירן בנושא הגרעין בעייתי מאוד, שכן גלומים בו סיכונים רבים לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. חובה על ארצות הברית וישראל להיערך לתרחישים הבעייתיים

"הסכם וינה" (JCPOA), שהושג בשבוע שעבר בין המעצמות לאירן בנושא הגרעין בעייתי מאוד, שכן גלומים בו סיכונים רבים לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. בנקודת הזמן הנוכחית רבים הסיכויים שההסכם יאושר ופרטיו המעשיים ייצאו מן הכוח אל הפועל, ונראה שאין לישראל יכולת ממשית להשפיע על תוכנו. עם זאת, ההשוואה בין הסכם הגרעין להסכם מינכן, שנחתם עם גרמניה הנאצית ב-1938, רחוקה מהמציאות האסטרטגית שעמה מתמודדת ישראל. זאת משום שישראל היא מדינה חזקה, שאם תאמץ מדיניות נכונה והולמת, היא תוכל להתמודד בהצלחה עם השלכותיו ומשמעויותיו של הסכם בעייתי זה.
עמדת הממשל האמריקני, הגורסת שזהו ההסכם הטוב ביותר האפשרי, שיקפה שתי הנחות שהנחו אותו ואת יתר המעצמות שנשאו ונתנו עם אירן. ה- P5+1 יצאו מנקודת הנחה, שמשטר הסנקציות שהוטלו על אירן יקרוס אם לא יושג הסכם והן תיוותרנה ללא מנוף לחץ רב-משמעות על המשטר בטהרן. יתר על כן, במהלך המשא-ומתן ירדה האופציה הצבאית מעל הפרק - התפתחות ששמטה את האיום העיקרי, שאמור היה לשנות את המדיניות האירנית בנושא הגרעין. לאורך כל תקופת המשא-ומתן הדגיש ממשל אובמה שהחלופה להסכם היא מלחמה, ושהעם האמריקני לא יקבל מלחמה נוספת במזרח התיכון. אמירה זו הייתה בעייתית ביותר - הן בהיבט המבצעי והן בהיבט ההיסטורי. הרי ישנו מגוון דרכים, שבאמצעותן ניתן לנטרל יכולות גרעינית של מדינה באופן כירורגי, נקודתי, וללא הסלמה. משום שעוד בשלב מוקדם של השיחות, הממשל האמריקני הסיר בפועל את אפשרות התקיפה מעל סדר היום והבהיר לאירנים שהוא מעוניין בהסכם "מורשת", עמדתו במשא-ומתן הייתה חלשה. מכיוון שכך, דווקא אירן, שהצורך שלה בהסכם היה רב מזה של הממשל, זכתה בסופו של דבר בהישגים בנושאים שעליהם התנהל הדיון מאז שפורסמו ההבנות שסוכמו בינה לבין המעצמות (הבנות לוזאן) באפריל 2015: (מחקר ופיתוח צנטריפוגות מתקדמות, PMD - ממדים צבאיים אפשריים של המו"פ הגרעיני, ובעיקר סוגיית הפיקוח "בכל מקום, בכל עת" - כפי שדרשו אז המעצמות). הסיכום הסופי של המשא-ומתן הוא קרוב יותר לעמדה האירנית, דינאמיקה זו, כפי שהתפתחה במהלך המשא-ומתן, אינה מבשרת טובות לגבי האופן בו יטופלו בעתיד הפרות של הסכם על-ידי אירן. .
את ההסכם, ובפרט את הבעייתיות שבו, נכון לבחון בשלושה מישורים עיקריים: הנושא הגרעיני בטווח הקצר, הנושא הגרעיני בטווח הארוך וסוגיית הפעילות הקונבנציונלית השלילית של אירן במזרח התיכון.
להסכם יש מספר היבטים חיוביים, וזאת בהיבט הגרעיני ובטווח הקצר. ההסכם מסיג את תוכנית הגרעין האירנית למרחק שנה מפצצה, מצמצם את התוכנית ומשית עליה משטר פיקוח חודרני הרבה יותר מזה הקיים כיום, שיכלול כניסה למתקנים צבאיים. לפחות לתקופה של עשר השנים הבאות, איום החימוש הגרעיני באירן פחת. אמנם, לאירן נותרת תשתית גרעינית משמעותית, אך יש להשוות תשתית זאת לתשתית שהייתה קיימת באירן בסוף 2013 - לפני חתימת הסכם הביניים בין אירן למעצמות. במצב שאין הגעה להסכם, התשתית שהייתה קיימת ב-2013 הייתה מתרחבת עד לטווח אפס מפצצה, ללא פיקוח כלל. ההשוואה ל"הסדר חלומות", שבמסגרתו העשרת האורניום באירן חדלה מלהתקיים, אינה ריאלית.
אולם, התמונה קודרת הרבה יותר בכל הנוגע לטווח הבינוני והארוך. ההסכם נותן לגיטימציה להיותה של אירן מדינת סף גרעינית. מעמד זה יבוסס עוד לאחר הסרת המגבלות הזמניות על היקף התוכנית הגרעינית, משיתאפשר לאירן להציב מספר בלתי-מוגבל של צנטריפוגות מתקדמות ולחזור להעשיר אורניום ללא הגבלה ל-20% ולעסוק בעיבוד מחדש של פלוטוניום. כך תתייצב אירן, כדברי נשיא ארצות הברית, "במרחק פריצה אפסי מפצצה". זאת ועוד, הסטנדרטים והנורמות שאושרו לאירן בטווח הקצר ובטווח הארוך כאחד יקשו את ההתמודדות עם השאיפות הגרעיניות של מדיניות נוספות במזרח התיכון, העשויות לדרוש, בעקבות ההסכם, זכות לפתח רף יכולות דומה.
גם בהיבטים הלא גרעיניים, ההסכם בעייתי מאוד ומהווה אתגר משמעותי לביטחונה הלאומי של ישראל. הסרת הסנקציות תזרים לאירן מידית מעל 100 מיליארד דולר ומאות מיליארדים נוספים לאורך העשור הקרוב. כספים אלו, גם אם רובם יושקעו בשיפור הכלכלה האירנית, יותירו די והותר לחיזוק כוחה הצבאי הקונבנציונאלי של אירן, לפיתוח התעשיה הצבאית שלה, לתמיכתה בשימור משטרו הרצחני של בשאר אל-אסד, ולכן יאפשרו לה לקדם את שאיפותיה ההגמוניות במזרח התיכון ואת פעילויותיה החתרניות באזור. אפילו שבריר מהסכום הזה יספיק כדי לשלש את התקציב השנתי של ארגוני טרור, ובכללם חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני.
אמירתו של נשיא ארצות הברית שמטרת הסכם וינה היא לטפל רק בנושא הגרעיני, שהוא האיום החמור ביותר והמדאיג ביותר, תהיה תקפה רק בתנאי שלצד יישום ההסכם תיושם גם מדיניות, אשר תתמודד באופן יעיל עם הסכנות הלא-גרעיניות שמקורן באירן. סעיפי ההסכם, שלא נזכרו בין ההבנות שגובשו בין אירן למעצמות בלוזאן, כגון הסרת האמברגו על אספקת הנשק לאירן לאחר חמש שנים, הסרת האמברגו מרכיבים לטילים בליסטיים לאחר שמונה שנים והוצאתו המקוממת של מפקד כוח קודס, הגנרל קסאם סולימאני, מרשימת הסנקציות - כל אלו מעלים ספק ניכר לגבי עצם היכולת להפריד בין הנושא הגרעיני ליתר פעילויותיה השליליות של אירן. כיוון שכך, חובת ההוכחה על כך שארצות הברית אינה פונה (pivot) לעבר לאירן - בהכרח על חשבון בעלות בריתה המסורתיות במזרח התיכון - מונחת לפתחו הממשל האמריקני.
שלושה תרחישים אפשריים
אירועי השנים האחרונות במזרח התיכון ובזירה הגלובלית מדגישים את הקושי לחזות התפתחויות עתידיות. הטלטלה האזורית במזרח התיכון, עליית "המדינה האיסלאמית", התפרקותן של סוריה, עירק ולוב, וכן תהליכים מפתיעים נוספים כמו המשבר באוקראינה ממחישים זאת היטב. עם זאת, חובה עלינו לשרטט תרחישי יסוד אפשריים ולהיערך למענה מקיף ואמין לאיומים אסטרטגיים הנגזרים מהם. בהקשר האירני נכון להיערך לשלושה תרחישים עיקריים.
הראשון, והאופטימי שבהם, הוא "תרחיש הטרנספורמציה", שלפיו אירן תשתנה מבפנים עד תום תקופת ההסכם ותהפוך באופן הדרגתי למדינה קיצונית פחות. תהליך זה עשוי לקרות באופן טבעי אם דור צעיר ישתלב בהנהגה האירנית ואת מקומם של רדיקלים קיצוניים, כמו אייטולה חמינאי יתפסו דמויות רפורמטוריות וליברליות יותר. אפשר שאם כך יקרה, יצמח בטהרן משטר שאופיו יהיה פחות עוין ומאיים על ישראל בפרט והמערב בכלל. אולם, למרבה הצער, סבירות התרחשותו של תרחיש זה נמוכה מאוד, מכיוון שמרכזי הכוח באירן נשלטים על-ידי כהני הדת ומשמרות המהפכה, הצפויים להתחזק דווקא בעקבות החתימה על הסכם הגרעין.
התרחיש השני הוא תרחיש "קוריאה הצפונית", שלפיו שבו אירן תפר את ההסכם בעוד כמה שנים ותפרוץ לעבר הפצצה הגרעינית, תוך הפרת התחייבויותיה המעוגנות בהסכם, באופן דומה לזה שהתפתח בקוריאה מספר שנים לאחר שחתמה על הסכם דומה. בכל נקודת זמן עתידית, אם טהרן תגיע למסקנה שהיתרונות האסטרטגיים של פריצה לעבר פצצה גרעינית גבוהים מהסיכונים הצפויים לה בעקבות תגובת המערב למהלך זה, אין ספק שהאירנים יבחרו בפצצה. סבירותו של תרחיש זה נמוכה, אך הוא אינה זניחה. התממשותו תהווה התפתחות דרמטית, ואפשרות זו מחייבת את ישראל והמערב לשמר יכולות מודיעיניות ומבצעיות שביכולתן יהיה לבלום פריצה אירנית לפצצה.
התרחיש השלישי הוא תרחיש "הסבלנות האסטרטגית", שלפיו תקיים אירן את ההסכם מתוך הבנה שלאחר 10 עד 15 שנה היא תהיה בעלת תשתית גרעינית רחבה ובלתי מוגבלת, כמדינת סף גרעין לגיטימית. זהו התרחיש הסביר ומסוכן ביותר. לפיו, במהלכה של התקופה המעוגנת בהסכם תמשיך אירן לחתור להגמוניה אזורית ותנצל את הכספים שיזרמו אליה בעקבות הסרתן של הסנקציות כדי לבסס את יכולותיה הטכנולוגיות ואת המומחיות שלה בתחומי הגרעין. כך תאפשר אירן לעצמה יכולת פריצה לפצצה בזמן אפסי, ברגע המתאים לה, עם תום תקופת ההגבלות המצוינות בהסכם.
המלצות למדיניות
ראשית, חובה על ארצות הברית וישראל להיערך לתרחישים הבעייתיים שפורטו לעיל - "תרחיש קוריאה הצפונית" ו-"תרחיש הסבלנות האסטרטגית". על ישראל להגיע להבנות עם ארצות הברית לגבי ההתמודדות המשותפת והמתואמת עם מכלול הסיכונים הנובעים מן ההסכם. הסכמות והבנות אלו צריכות לכלול את התחומים הבאים: שיתוף פעולה מודיעיני לפיצוי על הפערים בתחום הפיקוח, הגדרה ברורה של מה מהווה הפרה משמעותית של ההסכם, גיבוש מנגנוני תגובה למקרה של הפרה, חבילת סיוע ביטחונית שתחזק את יכולתה של ישראל להתמודד עם האיומים שינבעו מהתחזקות אירן ושלוחות הטרור שלה ויכולת סיכול פריצה אירנית לפצצה. יש לעגן הבנות אלו בהסכם מקביל בין ישראל לארצות הברית.
מאחר שישראל אינה חתומה על הסכם וינה ואינה רואה עצמה מחויבת לו, הסכם-צד זה יעגן את אופן התגובה המתואמת של שתי המדינות לתרחישי העתיד הבעייתיים. כמענה לתרחיש "קוריאה הצפונית" יש להסכים עם האמריקנים על האופן בו ייבלם ניסיונה של אירן להגיע לפצצה גרעינית, וזאת לאור הצהרתו של הנשיא אובמה שלא יאפשר לאירן להתחמש בנשק גרעיני. הצהרה זו צריכה להיות בסיס להסכם אסטרטגי קונקרטי עם ארצות הברית. כמענה לתרחיש ה"סבלנות האסטרטגית" יש לוודא את האופן שבו יתמודדו ארצות הברית וישראל עם אירן שאינה משנה את אופי המשטר שלה, ממשיכה בפעילויותיה החתרניות במזרח התיכון וקוראת להשמדת ישראל תוך יצירת איום קונבנציונאלי משמעותי על גבולותיה.
שנית, על ישראל לנצל את השנים הקרובות לשם היערכות לקראת הסיכונים הנובעים מההסכם בטווח הבינוני-ארוך. משנחתם ההסכם המחמיר את מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל, יש לבנות את הכוח כך שיספק מענה להתפתחות השלילית הזו, על כל היבטיה. על-אף האספקטים השליליים ארוכי הטווח של ההסכם, דווקא חמש השנים הקרובות מספקות "פסק זמן", שבמהלכו יש להכין את צה"ל ואת מדינת ישראל לאתגרים הצפויים לה בטווח הבינוני והארוך. בחמש השנים הראשונות של החלת ההסכם סביר שאירן תהיה זהירה יותר ותישאר תחת אמברגו הנשק. בזמן זה יתאפשר לישראל לבנות את הכוח גם להגנה טובה יותר מאיומי טק"ק ורק"ק, באמצעות פיתוח מערכות הגנה מרקטות וטילים, וגם לחזק את האופציה הצבאית האסטרטגית אל מול אירן.
שלישית, יש להיערך לאפשרות של תפוצה גרעינית נוספת במזרח התיכון. לאחר שהסכם וינה העניק לגיטימיות לבניית תשתית גרעינית רחבה באירן, אשר מאפשרת פריצה מהירה לעבר פצצה גרעינית, יש חשש שרף זה ייהפך לסטנדרט אזורי. המוטיבציה המנחה מדינות במפרץ להשוות את יכולותיהם לאלה של אירן תעלה, גם בשל החשש מהיכולות הגרעיניות האירניות וגם בשם עקרון השוויון. על מדינת ישראל לעקוב אחרי התפתחויות בעייתיות בכיוון זה ולפעול, ביחד עם הקהילה הבינלאומית, למניעתן.
ולבסוף, למרות החומרה שישראל רואה בהסכם, עליה להימנע מהתערבות במערכת הפוליטית האמריקנית. הקונגרס האמריקני אינו מקום, שבו נכון להתערב במאבק בין-מפלגתי. עם זאת, חובתנו להעביר את הערכתינו אשר לבעייתיות שבהסכם ולהשלכותיו הן לתומכי ההסכם והן למתנגדיו בארצות הברית, תוך הקפדה הימנע מהתערבות בדיון הפוליטי האמריקני. אם תבחר ישראל לנסות להשפיע על עמדת הקונגרס באמצעות התערבות רשמית, צפוי לה הפסד כפול: אם תצליח לטרפד את ההסכם, אירן תישאר קרובה יותר לגרעין בשנים הקרובות ורבים יהיו הסיכויים כי משטר הסנקציות יתמוטט.
ישראל תואשם אז בסיכול הסכם שכבר אושר על-ידי המעצמות ובמועצת הביטחון של האו"ם. אם תיכשל ישראל בטרפוד ההסכם, ייפגע מעמדה הבינלאומי, תפגע ההרתעה הישראלית, ויערמו קשיים על האפשרות לעבוד יחד עם הממשל האמריקני באופן קונסטרוקטיבי כדי להיערך לקראת התממשותם של התרחישים הבעייתיים. כאמור, השותף המועדף להתמודדות עם הסיכונים הגלומים בהסכם וינה הוא הממשל האמריקני שהוביל להסכם, במסגרת הסכם בילטרלי מקביל, שבוודאי יגובה על-ידי דעת הקהל האמריקנית והקונגרס.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 722 (19.7.15)
הכותב הוא ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  20/07/2015   |   עודכן:  20/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם הגרעין: תרחישים והמלצות למדיניות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אם היה לך אלוהים הדברים היו
חוזה בכוכבים  |  20/07/15 19:19
 
- יותר
שמ  |  20/07/15 22:02
 
- חוזה,איפה המקור לדברי קיסינג'ר ל"ת
על 7השנים?  |  20/07/15 23:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
צ'לו רוזנברג
מי מבין בעלי התפקידים בישראל נושא באחריות העליונה למצב אליו הגענו? זוהי שאלה מהותית בעלת חשיבות מכרעת אם בכוונתן של הבריות בישראל לתקן, לשפר או להציל, את מה שמצריך כדי להסיר מעל ישראל את הסכנות הקיומיות
אברהם פכטר
אובמה וקרי נעשו אובססיביים לקראת סיום הקדנציה שלהם, לחתום על הסכם עם אירן בכל מחיר, כדי להיכנס בדרך זו להיסטוריה. העובדה שאובמה ומנהיגי אירופה תוקפים את נתניהו, על כך שממשיך להתנגד להסכם ומנסה לשכנע את הקונגרס ומנהיגי אירופה ברגע האחרון בסכנות שבהסכם, אומרת דרשני
דביר מור
מה המניע הבסיסי של משטר האייתולות באירן, גם לאחר הסכם הגרעין? האם ההסכם הסופי בין המעצמות לבין אירן, דומה להסכם הביניים? האם ההסכם הסופי מגביר את הסכנה לביטחון ישראל, והאם בכלל הייתה לו אלטרנטיבה?
אפרים הלפרין
אלפרד נובל, ממציא הדינמיט, חשב על כלי רב עוצמה לכריית מנהרות, ויצא לו כלי נשק קטלני, הדינמיט    מעומק ייסוריו על הכלי ההרסני שיצר הוא ייסד את קרן נובל המעניקה את פרסי נובל כל שנה    כ-120 שנה לאחר מכן, נשיא ארה"ב קיבל פרס נובל לשלום כמפרעה לקראת ההסכם עם אירן, הסכם המעניק בפועל פרס נובל לשלום – למחרחרי המלחמה האירנים
אסתר שניאורסון גרי
ישראל חייבת לשכנע את הדמוקרטים להצביע נגד ההסכם. הנזק הנורא כבר נעשה, גם אם יפסול הקונגרס את ההסכם, אבל לפעול לכל הפחות למיזעור נזקים. הבעיה היא אובמה. אם ייפסל ההסכם, הוא לא יטיל עוד סנקציות, הוא לא יפעל באופן צבאי למנוע את פיתוח הנשק. הוא מסוכן היום לישראל, וגם לעולם
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
מצע להתגברות הטרור  /  קובי מיכאל, אודי דקל
משמעויות הקמת זרוע סייבר בצה"ל  /  מאיר אלרן, גבי סיבוני
מתווה הגז: היבטים אזוריים ובינלאומיים  /  עודד ערן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il