X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
השופט החרוץ, שהגיע לדרגת סגן-נשיא בבית המשפט המחוזי הגדול ביותר בישראל, כבר טיפל במוטי זיסר ובנוחי דנקנר עתה הוא עוסק בחברת צ. לנדאו, שקרסה, ובמגרש שלה העומד למכירה האם הודעה פתאומית של שפיר, לפני יממה, תטרוף את הקלפים?
▪  ▪  ▪
אורנשטיין, יעיל וג'נטלמן [צילום: יוסי זליגר]

איתן ישראל אורנשטיין (59) סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, איננו יזם נדל"ן, וככל הידוע אינו מעורב אישית בעסקות בתחום זה. עם זאת, עמד השבוע במרכזה של פרשה כלכלית מעניינת: כמה שווה מגרש לבניית 180 דירות באור יהודה, המיועד לבניית 180 דירות. כפי שנראה בהמשך, יש הערכות שונות מקצה לקצה לגבי השווי.
איתן אורנשטיין, תושב רמת גן, נשוי ואב לארבעה, סיים לימודי משפטים לתואר ראשון, וקיבל רישיון עורך דין לפני 33 שנים. הוא הצטרף למשרדו של עו"ד יוסי שגב, והתקדם לדרגת שותף בכיר. לפני 14 שנים "חצה את הקווים", והצטרף למערכת המשפט. תחילה כיהן כשופט שלום בראשון לציון. אחר כך, ב-2007, מונה לרשם בית המשפט המחוזי בתל אביב, ובתוך זמן קצר מונה לשופט בפועל. הוא התמחה בפירוקים, ובטיפול בחברות שנקלעו לקשיים. בשנים האחרונות פעל תחת ניצוחה של שופטת הפירוקים ורדה אלשיך. כאשר פרשה לגמלאות, לפני כשנתיים, מונה אורנשטיין באופן טבעי למנהל מחלקת הפירוקים בבית המשפט, וגם קיבל מעמד ותואר של סגן נשיא. עוד קודם לכן סיים לימודי תואר שני במשפטים.
עורכי הדין והצדדים למדו להעריך אותו כשופט מהיר-תפישה, חד, פסקני, יורד לעומק העסקה ומבין במהירות. אולי העיקר: אין אצלו סחבת. הדברים הולכים מהר ויעיל. מחוץ לכותלי בית המשפט, אומרים מקורביו, הוא איש נחמד וחביב. גם בבית המשפט הוא נוהג כג'נטלמן.
אורנשטיין טיפל בשנים האחרונות בכמה מהתיקים הגדולים שהסעירו את המדינה, ובראשם נפילתם של מוטי זיסר (תיק אלביט הדמיה) ונוחי דנקנר. כאשר חברת הבנייה הפרטית הגדולה צ. לנדאו נקלעה אשתקד לקשיים, היה זה טבעו, ולפי הנהוג, שהתיק שלה יגיע לאולם של אורנשטיין. מאז הוא מנצח על מלאכת הקפאת ההליכים ומימוש הנכסים של החברה. כך הגיע למגרש באור יהודה.

180 דירות בעיר מבוקשת

זה לא סתם מגרש. הוא נמצא בשכונת רבין הפופולרית. גודלו כ-9 דונם, ויש לו תב"ע מאושרת לבניית 180 דירות. אור יהודה היא בשנים האחרונות אחת הערים המבוקשות לבנייה למגורים, כי היא גם בתוך אזור ביקוש מרכזי, וגם מחירי הדירות סבירים (הכל יחסי).
ארבעת האחים ישראל, הראל, גיל וחן שפירא קנו את המגרש בעשור הקודם. אין מידע על פרטי העסקה. ב-2009 מכרו את המגרש לחברת שפיר, שהם גם בעלי השליטה שלה. בנובמבר 2011 מכרה שפיר את המגרש לחברת לנדאו, בעסקה לפי 35% - כלומר, שפיר תקבל את תמורת המכירות של 35% מהדירות - ועוד 1.8 מיליון שקל במזומן.

הנושים לוטשים עיניים למגרש

כשנקלעה לנדאו לקשיים, התברר שהמגרש הוא אולי הנכס העיקרי שלה. עשרות נושים לא מובטחים הביטו בעיניים כלות על המגרש. היות שאין להם בטחונות, תקוותם היחידה היא לקבל כסף ממכירת המגרש. לכן חשוב להם, שיימכר במחיר גבוה ככל האפשר.
אז כמה שווה במגרש? השמאי עודד האושנר, לשעבר יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, ערך בדצמבר אשתקד בדיקה יסודית וקבע, ששוויו של המגרש 73.8 מיליון שקל, שהם כ-400 אלף שקל לקרקע לדירה.

עמרם אברהם: חוב של 18 מיליון שקל

הנושים הלא-מובטחים ציפו, על כן, שהמגרש יימכר בעשרות מיליוני שקלים. הנושה הגדול ביותר בקבוצה זו הוא חברת הבנייה עמרם אברהם, הבונה מאות דירות על חוף ימה של חדרה. צ. לנדאו חייבת לה 18 מיליון שקל. החובות לנושים האחרים, בהם חברות שיש אלוני ואיטונג, נאמדים בכ-7 מיליון שקל. החוב הכולל: 25 מיליון שקל. הייתה להם תקווה, שמכירת המגרש תפתור להם את הבעיה.
אבל - קבע האושנר - יש לנכות משוויו של המגרש מיסים (השבחה, שבח, רכישה) בכ-19 מיליון שקל, ועוד אגרות והיטלים לרשות המקומית בכ-18 מיליון שקל, ועוד 6 מיליון שקל לפינוי ארבעה פולשים, שיש לקנות לכל אחד מהם דירה ב-1.5 מיליון שקל. נציג עיריית אור יהודה אומנם אמר שהיו מגעים על מתן הנחה בתשלומים, אבל דבר לא סוכם.
הצדדים התכנסו ב-7 ביולי באולמו של אורנשטיין. הוא שמע שחברת שפיר מוכנה לקנות את המגרש ב-10 מיליון שקל, וכונס הנכסים הרשמי סומך את ידיו על ההצעה. אורנשטיין אישר: שפיר תקנה את חלקה של לנדאו במגרש (65%) ב-10 מיליון שקל.
הנושים נדהמו. לא זה מה שחשבו, לא זה מה שציפו. בתוך 24 שעות הגישו לבית המשפט בקשה לעיין מחדש בשוויו של המגרש. לדבריהם, שלא תועדו במסמכים, שוויו של המגרש נע בין 70 ל-80 מיליון שקל. נכון, יש מיסים ואגרות ופינויים בכ-38 מיליון שקל. אבל גם לאחר כל זה, טענו, שוויו של המגרש יהיה בין 30 ל-40 מיליון שקל. הם דרשו דיון מחודש בבית המשפט, וכינוס אסיפת נושים כדי לדון בנושא.

"הנושים שכחו, שרק 65 אחוז עומדים למכירה"

ביום שני השבוע עיין אורנשטיין בכל הטענות, ודחה אותן. "הנושים שכחו, שמה שעומד למכירה הוא לא המגרש כולו, אלא ה-65 אחוז של לנדאו" - הזכיר. להם אם השווי נטו לאחר מיסים והוצאות אחרות הוא 30 מיליון שקל, אזי 65% שווים 19.6 מיליון שקל.
אבל כאן, כמדומה, הייתה בעיה קטנה. אם השווי הוא כ-20 מיליון שקל, איך מוכרים את החלק של לנדאו ב-10 מיליון שקל? סגן הנשיאה מנה את הגורמים, המפחיתים עוד יותר את שוויו של המגרש:
  • הנאמן לחברת צ. לנדאו אינו יכול למכור את חלקה של לנדאו לכל מי שירצה, כי לפי ההסכם (מלפני שנים) בין שפיר ללנדאו, דרושה הסכמת האחים שפירא להכנסת שותף חדש. ברור, שאם שפיר הציעו מחיר מסוים, הם יתנגדו לכל קונה-בכוח אחר.

"אי-אפשר לערוך התמחרות"

  • מדוע אין התמחרות, כמקובל במקרים כאלו? מאותה סיבה שהוזכרה זה עתה. אי-אפשר לערוך מכרז או התמחרות על המגרש, כי לאחים שפירא יש זכות וטו;
  • פינוי הפולשים: "קיים חשש שבית המשפט לא יורה על פינוי הפולשים, או יחייב את החברה לשלם להם סכומים גבוהים יותר";
  • זמן שווה כסף: חברת שפיר הציעה לשלם 10 מיליון במזומן ומיד. אם ידחו את ההצעה, יהיה צורך לחכות זמן ניכר למציאת קונה, ועוד זמן לדיון בעניין הפולשים בבתי המשפט, וחברת לנדאו תיכנס להוצאות מימון גבוהות.

הקלף המנצח: חברת גבאי

יש לי הוכחה שאני צודק - הודיע השופט, ושלף קלף מנצח: קבוצת גבאי הציעה לקנות את חלקה של לנדאו ב-11 מיליון שקל. אז אם שפיר משלמת 10 מיליון, זה מחיר די טוב.
הנושים הזכירו לשופט, שהישיבה שבה הוחלט למכור את המגרש לשפיר נמשכה 18 דקות. איך אפשר לסגור עסקה כל כך מהר? השופט אורנשטיין טרח והסביר: "בדיון קודם, ב-25 במאי, שמעתי את כל הטיעונים לכאן ולכאן, ואני מכיר את הנושא. לכן יכולתי לפסוק במהירות". זה באמת אופייני לסגן הנשיאה, ששיטתו היא לקבל החלטות נכונות, וגם מהירות, ללא סחבת.

33 מיליון, ולא 10 מיליון שקל

לכאורה, הכול טוב ויפה. אבל אמש (יום ה', 30.7.15), קרתה תקלה בלתי צפויה: חברת שפיר הודיעה, שהיא תרכוש מהאחים שפירא את המגרש כולו ב-51 מיליון שקל. היא גם תשלם כמובן 10 מיליון שקל לנאמן של לנדאו, ועוד מיסים ב-14 מיליון שקל. נעזוב לרגע את התשלומים הנלווים: שפיר קונה 100% מהמגרש ב-51 מיליון שקל. כלומר, 65 אחוז ממנו שווים 33.2 מיליון שקל, ולא 10 מיליון שקל! האם הסיפור ייפתח מחדש?!

תאריך:  31/07/2015   |   עודכן:  31/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אורנשטיין: כמה שווה מגרש באור יהודה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עו"ד הנוכל צבי רוזנברג, בתחבול
קורבן מזרחי טפחות  |  1/08/15 06:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
הכלכלה בעולם אחרי עידן אובמה - מציאות לא מפתיעה; הניסיון לטפל בבעיה הכלכלית בעולם המערבי מגיע לסמטה ללא מוצא; שינוי חשיבה יביא פתרון ב-2018-2017    זה הזמן לשנות התייחסות ולפתוח את הלב למרות הכאב, לתת מקום לשיר בלב
יורם שוייצר, צבי מגן
פעילות גורמי הג'יהאד העולמי ברוסיה ובמדינות הקווקז אינה איום חדש. עם זאת, חדירתה של 'המדינה האיסלאמית' לאזור באמצעות כריתת בריתות עם גורמי טרור ג'יהאדיסטים-סלאפים מקומיים מבשרת רעות. אכן, במהלך החודשים האחרונים שונתה נימת ההתייחסות הרוסית לתופעת 'המדינה האיסלאמית' בכללה
גיל נוילנדר
האפליקציות מתחזות למשחקים תמימים, אך בפועל נכנסות לאתרי פורנו על-מנת ללחוץ בשמכם על פרסומות
יוסף כהן-אלרן
ספרה החדש של יפית שזו, "קפה אלמה", הוא ספר שנגמע גמיעה אחר גמיעה, כפי שהוא כתוב פעימה אחר פעימה    קפה חמים, שהוא גיחות של השתפכות הנפש ברגעים שונים, במצבים שונים    זהו ספר של יומיום במובן החיובי, מאותם ימים שמחוללים את הרצון לשבת ליד שולחן בשמש רכה וללגום קפה ריחני, ולעזאזל אם משהו בִפְנים כואב
שמואל אבן
עולה הרושם שחלקים משמעותיים בדוח, שהוציאה ועדת לוקר תחת ידיה, מחייבים עיבוד נוסף, בטרם יהיו בשלים לדיון יישומי. למשל, נדרשת עבודת מטה מעמיקה לגבי ישימות ההמלצות בתחום ההון האנושי    התמונה הכוללת חסרה התייחסות למספר סוגיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il