X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עו"ד צבי בר-נתן: לא לתקוף את העד, להימנע מסיפוקים מיידיים, לתת לעד פטפטן לדבר עו"ד נבות תל-צור נגד העדפת עדות במשטרה על פני העדות בבית המשפט
▪  ▪  ▪
תל-צור. פלטפורמה [צילום: פלאש 90]
אל תתנפל על העד
"יש עורכי דין שחושבים שהדרך הנכונה היא האגרסיבית: תצעק עליו, תדרוך אליו. הניסיון שלי מלמד שהדרך ההפוכה היא הנכונה. העד מגיע לבית המשפט כאשר הוא בטוח שאתה תתקוף אותו, ואתה אמור להפתיע אותו בכך שלא תתנפל עליו - וכך אתה משחרר אותו מהדריכות והלחץ, ואתה יכול להוציא ממנו הרבה יותר דברים"

אל תעשה סימנים
"אתה צריך להימנע מסיפוקים מיידיים; צריך הרבה מאוד סבלנות. אתה צריך לקשור אותו להסכמות לחלקים מסוימים, שהם חלקים מפאזל שהוא עדיין לא מבין לאן זה מוביל, אתה צריך להביא אותו למצב בו בסופו של דבר לא תהיה לו ברירה אלא להסכים איתך. אם בכל פעם שתצליח להפיל את העד תעשה סימנים ללקוח ולבית המשפט, גם העד יבין את זה"

עורך דין העוסק בחקירה נגדית בתיק אזרחי צריך שלושה דברים: ניסיון, כישרון ולעולם לא לאבד את פחד הבמה - אומר עו"ד צבי בר-נתן. הוא דיבר (יום ד', 5.8.15) בהשתלמות ליטגיציה של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.
בנותנו טיפים מעשיים אמר בר-נתן, כי עורך הדין צריך לדעת מראש מה ברצונו להשיג, עליו לזכור שמהימנות העד אינה העיקר ו"אנחנו צריכים להעביר לשופט את מה שיעבור טוב בבטן, את צדקת הדברים - והחקירה הנגדית היא ההזדמנות הטובה ביותר לכך". עוד מדגיש בר-נתן, כי האגו של עורך הדין בזמן החקירה הנגדית צריך להיות ברמת אפס, משום שהדבר החשוב הוא טובת הלקוח.
לדברי בר-נתן, "שם המשחק הוא איפוק. אתה שולט בחקירה ומנהל אותה מהרגע הראשון עד הרגע האחרון. אתה אמור לדעת טוב בהרבה מהנחקר את כל מה שקרה בתיק ואת כל העובדות ואת כל המסמכים. צריכה להיות לך תוכנית חקירה לא בנלית, לא צפויה. אצל הנחקר חייבת להיות תחושה שהוא מחויב להשיב לך באופן אינטליגנטי את האמת. אתה חייב לדחוק אותו לפינה שבה הוא משתף פעולה איתך.
"יש עורכי דין שחושבים שהדרך הנכונה היא האגרסיבית: תצעק עליו, תדרוך אליו. הניסיון שלי מלמד שהדרך ההפוכה היא הנכונה. העד מגיע לבית המשפט כאשר הוא בטוח שאתה תתקוף אותו, ואתה אמור להפתיע אותו בכך שלא תתנפל עליו - וכך אתה משחרר אותו מהדריכות והלחץ, ואתה יכול להוציא ממנו הרבה יותר דברים.
"אתה צריך להימנע מסיפוקים מיידיים; צריך הרבה מאוד סבלנות. אתה צריך לקשור אותו להסכמות לחלקים מסוימים, שהם חלקים מפאזל שהוא עדיין לא מבין לאן זה מוביל, אתה צריך להביא אותו למצב בו בסופו של דבר לא תהיה לו ברירה אלא להסכים איתך. אם בכל פעם שתצליח להפיל את העד תעשה סימנים ללקוח ולבית המשפט, גם העד יבין את זה.
"אין לי שום בעיה עם עד שחושב לכל אורך העדות שהיא הולכת בסדר ושהוא לא נופל. תחושת הניצחון על העד היא בלתי רלוונטית. האיפוק הזה רלוונטי גם למידתיות בחקירה הנגדית. תקשיב לעד; הרבה מאוד עדים, בעיקר עדים פטפטנים, נותנים לך כיוונים מצוינים שלא חשבת עליהם".
לדעת עו"ד נבות תל-צור, "משפט טוב הוא משפט שיש בו מעט מאוד עדי הגנה", המוסיף שהעיקר הוא להכיר את המסמכים ולהשתמש בהם בתבונה. תל-צור תקף את השימוש בסעיף 10א לפקודת הראיות - "סעיף ידוע לשמצה", כלשונו - המאפשר לבית המשפט להעדיף את ההודעה במשטרה על פני זו שבבית המשפט. הוא הזכיר, שבעת גביית העדות במשטרה הנאשם אינו מיוצג וגם העד עלול להיות מאוים, בעוד בבית המשפט קיים שוויון והעד מוגן בידי השופט.
המטרה המרכזית של הסניגור בחקירה הנגדית, הוסיף תל-צור, היא לראות את העד כפלטפורמה להעברת גירסת ההגנה ולקבל ממנו את תמיכתו בה. "צריך לעמת אותו עם כל יתר העדויות בתיק, להראות שהגירסה שלו סותרת גרסאות של עדים אחרים, להראות סתירות מול החקירה".

תאריך:  06/08/2015   |   עודכן:  06/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופט עידו דרויאן בשורה של עצות מעשיות לעורכי הדין על חקירה נגדית של מומחים: להתכונן היטב, לברר כמה שיותר על המומחה, לא להתחיל את החקירה בצורה אגרסיבית ולדעת מתי כן להיות תוקפני
איתמר לוין
השופטת דפנה אבניאלי: אל תתווכחו עם השופט    ששי גז: שופטים לא יכולים לקבוע מהימנות    עופר ברטל: אי-אפשר לבוא לבית המשפט לא מוכנים    משה בלטר: אין מצב שאבוא לדיון בלי להכיר את השופט
איתי ואן ריין
מחקר ישראלי חדש ומסקרן בחן שיטות מתקדמות לגידול ולהפקה של דלק מאצות ימיות    הטכנולוגיה עובדת מצוין, אבל האם המודל הכלכלי הגיוני וכדאי?
יוני בן-מנחם
טהרן יוזמת הצעה חדשה לפתרון המשבר בסוריה שתציל את משטרו של הנשיא בשאר    אירן מנסה לזכות בלגיטימציה בינלאומית למעמדה החדש כמעצמה אזורית בעקבות החתימה על הסכם הגרעין
אדלינה קליין
'מלכודת' של שירה כהן (שירה), הוצאת 'פרדס' - תשע"ד 2014    היצירות שהובאו אל הספר נלקחו מחומרים לא פשוטים וקיבלו משמעויות בעלות תוקף ואחיזה בממשות הקיומית של העולם הפוסט-מודרני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il