X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לא הרחק מכביש החוף, בצדו המערבי של מרכז הקניות "חוצות שפיים" בתחום קיבוץ שפיים ממוקם בית העלמין של קיבוץ שפיים. זהו בית עלמין אזרחי המנוהל על-ידי קיבוץ שפיים. קבורים בו בצד חברי הקיבוץ וותיקי האזור, גם מספר ידוענים לא מעטים ובהם: שחקנית התיאטרון חנה מרון ובעלה האדריכל יעקב רכטר, האלוף אברהם ("ברן") תת-אלוף אורי בן ארי, המדענית רננה בן-גוריון ונוספים
▪  ▪  ▪
בית העלמין שפיים [צילום: אלי אלון]
קברה של המדענית רננה בן-גוריון [צילום: אלי אלון]

בית העלמין שפיים - תעודת זהות
השתתפתי לא מכבר בהלוויה שנערכה בבית העלמין בקיבוץ שפיים ו"ניצלתי" זאת לסיור ושיטוט מעמיק בן חלקותיו וקבריו. זהו בית קברות קטן יחסית. בהחלט זהו בית העלמין מטופח וירוק עם שבילים מסודרים וגישה נוחה. הגינון בו אינו אחיד ונמסר כי ניתנת למשפחה האפשרות לבחור את סוג הגינון סביב קבר יקירה.
בית העלמין בשפיים הוא בהגדרה בית עלמין אזרחי שלא מנוהל על-ידי הרבנות. רוב הקבורים בו הם אנשים לא ידועים לציבור הרחב. חלקם הגדול הם חברי קיבוץ שפיים וותיקי ישובים אחרים באזור השרון שנפטרו לפני עשרות שנים. בעשור האחרון ואף עוד לפני כן איפשר קיבוץ שפיים המנהל ומתחזק את בית העלמין - קבורה גם של אנשים שאינם חברי הקיבוץ. וגבה עבור כך ככל הנראה סכומים לא מבוטלים. חני האחראית על בית העלמין אומרת בשיחה טלפונית איתי כי בית העלמין שפיים לא מתעסק יותר עם נושא קבורת אנשים מחוץ לקיבוץ,"הפסקנו עם העניין" היא אומרת. לפני כן שאלתי את אחד מחברי קיבוץ שפיים, על בית העלמין כמו כמה קברים יש בבית הקברות. ומה המדיניות גבי קבורת אנשים שאינם חברי הקיבוץ. הוא הפנה אותי להנהלת ודוברות הקיבוץ. וזאת לדעת, בקיבוצים באופן כללי לא תמיד ששים לדבר על בתי העלמין שבאחריותם שמהווים ענף כלכלי, יש לא מעט בעיות וחיכוכים עם משרד הדתות ורשות מקרקעי ישראל וגם ויכוחים בן החברים עצמם לגבי מי זכאי להיקבר מי לא זכאי. זהו סיפור בפני עצמו שלא אכנס אליו בכתבה זו.
תולדות בית העלמין
בית הקברות בשפיים קיים קרוב ל-80 שנה. הוא נפתח בספטמבר 1938. הנקברים הראשונים היו ארבעת הנוטרים חברי קיבוץ שפיים שנהרגו ב-18 בספטמבר 1938 במהלך אירועי המרד הערבי הגדול (1936-1939) כאשר הרכב בו נסעו עלה על מוקש ליד הקיבוץ. הארבעה: דב בורקהגולדין, צבי יוחה, מכס סיפרהלד, חובב מוגילוביץ, קבורים בקבר משותף בבית העלמין בשפיים. קברם היה כאמור הראשון שנכרה במקום זה.
אישים ידועים הקבורים בבית העלמין
בין הדמויות הידועות והמוכרות הקבורים בבית העלמין בשפיים - שחקנית התיאטרון המיתולוגית חנה מרון (1923-2014) שנקברה לצד בעלה האדריכל יעקב רכטר חתן פרס ישראל. קברותיהם של השניים נמצאים כמעט בקצה הצפוני של בית העלמין.
במרכז בית העלמין קיברו של האלוף אברהם "ברן" אדן, (2012-1926) מניף "דגל הדיו" באום אל רשרש במלחמת העצמאות, שבין תפקידיו היה מפקד גייסות השריון, מפקד פיקוד הדרום ונספח צה"ל בארצות הברית. לאחר שהשתחרר מצה"ל היה מבקר המשטרה. לצד קבר אדן קבורה של מרים רעייתו. סמוך לקברו של אדן קבר של איש צבא בכיר נוסף: תא"ל אורי בן ארי (2009-1925) מפקד גייסות השריון ובמלחמת ששת הימים היה מפקד חטיבת השריון "הראל" שהשתתפה בקרבות על ירושלים ובהמשך כיהן בתפקיד קונסול ישראל בניו- יורק.
סמוך לקברותיהם של אדן ובן ארי שוכן קיברה של המדענית רננה לשם בן-גוריון, (2008--1925) בתם הצעירה של ראש הממשלה הראשון של ישראל דוד בן-גוריון ורעייתו פולה. רננה הייתה מדענית בתחום המיקרוביולוגיה וממייסדות המכון הביולוגי בנס ציונה. היא נפטרה בגיל 83 ממחלת האלצהיימר על מצבתה נחרטו המילים "מדענית בשירותה עם".
ידוענים נוספים הקבורים בבית העלמין בשפיים: המוזיקולוגית מיכל זמורה כהן (2015-1926), שהייתה מנהלת האקדמיה למוזיקה בירושלים ומנהלת חטיבת המוזיקה של "קול ישראל", רעייתו של השופט חיים כהן.
אל"ם אברהם חידו (1985-1944) שהיה בן שאר תפקידיו, סמח"ט גולני, מפקד עוצבה, וחונך ראשי מטעם צה"ל לצבא דרום לבנון שנהרג בקרב באזור גשר ערב-סלים במלחמת לבנון בשנת 1985 והוא בן 40. רעייתו תמר שהייתה פקידה שלו בגולני היא בת קיבוץ שפיים.
בין הקבורים בבית העלמין בשפיים פרופ' גדעון דורון, שהיה פרופ' בחוג למדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב, המשפטן עו"ד מיכה ויתקון, ואל"ם נאווה פלס (ליפשיץ) (2002-1942) בת קיבוץ גן שמואל שהייתה מפקדת בסיס הדרכה לנשים - בה"ד 12 ובעברה הייתה כדורסלנית ששיחקה בליגה לנשים בכדורסל. היא נפטרה ב-2002 ממחלת הסרטן. אחותה היא רונית (גיל) שרף, אף היא כדורסלנית.

קברם של האלוף אברהם אדן ברן ורעייתו מרים [צילום: אלי אלון]
תאריך:  20/08/2015   |   עודכן:  20/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של מקום - בית העלמין שפיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיה פלח
מתי בפעם האחרונה ראיתם זאב מחייך או צבוע מתגלגל כשטיילתם ביערות ארצנו? מצלמות החישה מרחוק של המארג הצליחו לתעד את היונקים האלה ואחרים ביער הנטוע ובחורש הים-תיכוני
אמילי לנדאו, שמעון שטיין
על ראש הממשלה לנסות ולמתן כמה מהשלכותיו הגרועות של הסכם זה    במובן זה, נתניהו אינו עוזר לעצמו או לישראל כשהוא ממשיך להתערב בתהליך הפרלמנטרי שמתרחש בימים אלה בקונגרס האמריקני, דבר שמחריף את היחסים מול הממשל
אבישי בן-משה
חושבים שתחום הסייבר ימשיך לספק תשואה עודפת? הנה הדרך הנוחה להיחשף לתחום
עמי דור-און
בניגוד למערכת היחסים העכורה השוררת כיום בין הנשיא אובמה לבין רה"מ נתניהו התקיימה פעם "כימיה" מן הסוג החיובי בין רה"מ ישראל לוי אשכול ונשיא ארה"ב לינדון ג'ונסון. "כימיה" זו הייתה אחד היסודות המוצקים במערכת היחסים הטובה, שהחלה להתפתח בימי כהונתם בין המדינות
עליס בליטנטל
הקלות כיום בה גבר מוצא אישה ולהפך, היא תרבות הבארים. סקס, סמים קלים וגישה ישירה וקלה, הביאו להרבה מקרי נישואים אך גם לגירושים. מחזהו של ג'והן פטריק שנלי שבמקור נקרא "דני והים הכחול" מקבל שדרוג בהפקת תיאטרון "תא" (באולם ת' יפו) ובבימויו של אלחנן שפירא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il