X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מורן ברדע ודיוויד לוינסקי [צילום: יח"צ]
הבנאליות של הרוע
ביקורת על הצגת לחץ פיסי מתון בתאטרון תמונע הרוע והאלימות ימיהם כימי האדם, מאז קין המחזה The conduct of life שכתבה מריה לואיז פורנז הקובנית-אמריקנית ב-1979 וזכה בפרס Obie, שביים אלירן כספי בתאטרון תמונע, רלוונטי יותר מתמיד

באווירה מהודקת שלוכדת את הקהל לתוך מערבולת היצרים והדרמה עמוסת האלימות - מילולית ופיסית, פורשת ההצגה עלילה רווית מתח על קצין בצבא במדינה בה שולטת חונטה צבאית.
הקצין, אורלנדו (דיוויד לוינסקי, הבחירה האולטימטיבית לתפקיד כה מורכב ודורשני עם נסיון בתפקידי רוצח כמו ב"בודדה באפלה" או כפרופ' שהתעלל בילדה ב"הציפור השחורה", חי עם אישה שאינו אוהב ובה הוא מתעלל מילולית, (מורן ברדע שמפליאה ביכולתה להדגים בצורה מרגשת את רגשותיה המאופקים עד שהם מתפרצים כשהוא מביא אותה אל הקצה), עם משרתת דעתנית, אך מושפלת גם היא על ידיו, כשבמרתף ביתו הוא כלא נערה צעירה שמצא ברחוב.
על היותו אלים ומתעלל בעצירים שהוא חוקר, אנו למדים מחברו, קצין זוטר המגיע לביתו כדי לזמנו לחקירה על מעלליו בצבא. בויכוח ביניהם מסתברת שיטתו של אורלנדו להגיע לתוצאות תוך שימוש באלימות עד גרימת מוות לנחקר, כשהסברו את סיבת האירועים מכשיר את מעשיו. מה שקרוי אצלנו "לחץ פיזי מתון". גם ממשרתת הבית, אולימפיה (טל מיכלוביץ' השנונה והשפויה) הוא לא חוסך את שבט לשונו.
אך דווקא בסצינות ההתעללות בילדה-נערה שכלא בביתו, כשהוא מרעיב אותה ומתעלל בה מינית, נחשפת מורכבות אופיו, ולמעשה, מתגלית העובדה שבכל אדם יש גם מהרוע וגם מהטוב. במיוחד ברגעי האקטים המיניים, כשתחילה הוא עוגב, מלטף, נוגע בכל מקום בעדינות וברוך, ולפתע, כמו רעם ביום בהיר, חודר בכוח ובגסות למקומות הכי עדינים ורגישים. ובאחת, הוא חוזר להיות ד"ר ג'קיל, מתוודה על אהבתו אליה, ובכך מטלטל את תחושותיה ורגשותיה וכותש אותם לעפר.
דיוויד לוינסקי עומד במשימה המורכבת הדורשת תעצומות נפש ענקיות, ויכולת מדהימה לעבור ממצב חיובי לשלילי תוך שניה. יש משהו ראשוני, קמאי, ברשע שהוא מפגין ועם זאת, יכולת החצנת רגשות אהבה כנים עדינים שיכולים לרכך כמעט כל אחת. אך לא את אישתו למודת הסבל. היא כבר שתתה את הכוס עד תומה, ומחליטה לעזבו לתמיד. זה גורם לו אושר. כעת יוכל לחיות באופן חופשי עם אהובת ליבו, שאולי קיימת פיסית, אך אותה פורר כבר נפשית זה מכבר. אך המחזאית זוכת פרסי תיאטרון למכביר, יודעת להנחית עלינו את ההפתעה המסיימת את הדרמה, בקרשצ'נדו ענק.
דניאל גרטמן כ-ננה, הנערה-הילדה, מעצימה את תחושות הקהל ולו רק בעושר הבעותיה, מעבר למילותיה המגלות בקיצור מה עבר עליה עד הלום. הבעות אלה קשה לשכוח גם זמן רב לאחר ההצגה.
דמות נוספת בהצגה, אלחו, חברו של אורלנדו, שבא לזמנו לחקירה, מרשימה מאוד הודות למשחקו ולהבעותיו של איציק מנשהרוב יפה התואר, שפניו ונוכחותו מדברים יותר מ-1,000 מילה. אלירן כספי תזמר את חמשת השחקנים לכדי סימפוניה, כשכל אחד מהם נותן את קטע הסולו שלו בהתאמה מופלאה בין כולם, וסך-כל המחזה כובש ומהפנט את הקהל; וגורם לחשוב, שבכל אחד טמון הזרע של הרוע, ובמצבים מסוימים, ועם השכנוע המתאים, כל אחד נענה לקריאת ההרג והאלימות, עד שבסוף אחרי הכל, כולם טוענים שרק מילאו פקודה. אך לא היא. הם פשוט נתנו לרוע מבפנים לפרוח ולשגשג.
סצינת הפתיחה, בה אורלנדו מציג את השקפת עולמו תוך כדי תרגיל דריסת רגלים בהחלפות על ספסל, שבהמשך יהיה אביזר הבמה של המרתף / הכלא של ננה - מסמלת את דריסתו האגרסיבית את גופה ונפשה של הנערה. אלמנט אלגורי שההמשך הוא ההקש שלו.
הצגה מאוד ייחודית, בתרגומה של טלי יצחקי, עם עיצוב התלבושות המשמעותיות של מאיה בר-ניב, ושחרף מיעוט אביזרי הבימה יחד עם התאורה (המכווננת נפלא ומעבירה אותנו ממיקום למיקום אחר הודות לתנועתה) של נדב ברנע, שגם יצר את המוזיקה, כל אלה מתאחדים לכדי יצירה שאסור להחמיץ. אולי מישהו יסיק מסקנות? אולי משהו ישתנה?
לשחקנים המצוינים וליוצרים בראשם הבמאי - שאפו על האומץ להעלות הצגה כה נוקבת. פרינג' במיטבו.

דיוויד לוינסקי ודניאל גרטמן [צילום: יח"צ]
תאריך:  26/08/2015   |   עודכן:  26/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבנאליות של הרוע
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תיקון טעותי: אין זה ת' תא אלא
alice  |  26/08/15 10:24
2
שאלה
מגיב ותיק  |  26/08/15 13:55
3
איפה אתה חי, בבועה?
Alice  |  28/08/15 10:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלה לוי-וינריב, גור מגידו
מרפורמת "המעקב הבנקאי", דרך הגדרת עבירות מס כעבירות הלבנת הון ועד חובת דיווח על קבלת חוות-דעת מקצועית    מומחי מס יוצאים למתקפה על רשות המיסים בעקבות התיקונים: "היא דורסת את הנישומים הקטנים"
דבורה ישראלי
ילקוט עם גלגלים או בלי? חוזרים לבית-הספר עם יותר תלונות ילדים על כאבי גב    לפי מחקרים אחרונים, ילדים מבלים כ-10 שעות בממוצע בישיבה מול המחשב או מסך הטלוויזיה, מה שיכול לגרום לפגיעות מצטברות בגידים ובגפיים
יוני בן-מנחם
מהלכיו האחרונים של יו"ר הרש"פ עשויים להצביע דווקא על הישארותו בתפקיד ולא על התפטרותו בקרוב. עבאס פועל בין היתר ממניעים אישיים כדי להבטיח את עתידו, עתיד בניו והשמירה על העסקים המשפחתיים
עופר וולפסון
אודי אלוני: "הפעם אין לאן לברוח. פעם כשמחירי המניות נפלו היו אלטרנטיבות ראויות. כיום האלטרנטיבה לא אטרקטיבית"    על הנגידות בישראל ובארה"ב: "המשקיעים מעמידים אותן בפני 'מבחן אומץ'"
ד"ר אלידה מגור
כאשר את מקום ההתרגשות אצל הילד תופסות תחושת חרדה ומצוקה רגשית, חשוב לזכור שבמרבית המקרים של חרדת בית-הספר, הבעיה מגיעה לפתרון תוך פרק זמן קצר ובדרך-כלל לא חוזרת על עצמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il