X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תקופת החגים מאופיינת בהעצמת תחושת הבדידות בקרב קשישים על ההבדל בין תחושת לבדות לבדידות ומה ניתן לעשות על-מנת למנוע תחושת בדידות בחגים
▪  ▪  ▪
אל תתנו להם להרגיש לבד [צילום: AP]

מחקר שנערך בנושא תחושת בדידות בקרב קשישים ותוצאותיו פורסמו במאי 2015 במגזין Gerontology and Geriatric Medicine, מגלה כי 28% מהקשישים סובלים מבדידות קשה ו-27% מבדידות המוגדרת כ"מתונה".
המחקר נערך בארה"ב בקרב כ-4,000 זקנים אשר דיווחו על בעיות בריאות שונות, רובם מעל גיל 75 עם הכנסות מעל הממוצע אשר השתתפו בתוכנית ניהול הבריאות המותאמת לגיל. רוב הנבדקים סבלו מבעיות הליכה או שיווי משקל ושליש מהם נפלו בשנה שקדמה למחקר. בין המשתתפים נמדדו שיעור הבדידות ומידת שביעות הרצון מאיכות החיים.
במחקר נמצא, כי בריאות גופנית ומנטלית כחלק מאיכות החיים של הנבדקים נפגעו משמעותית כתוצאה מבדידות. נמצא, כי הבדידות השפיעה לא רק על שביעות הרצון מהחיים, אלא גם על שביעות הרצון מהשירותים הרפואיים אותם קיבלו.

ההבדל בין לבד לבדידות

רמת האינטראקציה בין הזקן לסביבתו הולכת ופוחתת עם השנים ויחד עם השינוי במבנה המשפחה והיעדר השבטיות שאפיינה אותה בעבר. בני המשפחה עסוקים בענייני היום יום וטרודים בפרנסה וסיוע לדור הצעיר, כך שהזקנים לא תמיד מקבלים תשומת לב מספקת.
בישראל של היום יש גם זקנים סיעודיים רבים, המרותקים לבית, אשר כמעט ואינם יוצאים מהבית וחלקם מבלה 24 שעות עם מטפל זר אשר לעיתים אין יכולת לתקשר עימו מעבר לשיח בסיסי סביב המטלות הטיפוליות. גם אצל זקנים שאינם מוגבלים, שלהם מסגרת חברתית המעניקה פעילות ותמיכה, יש קושי בגיל המבוגר ליצור קשר קבוע ומתמשך האחד עם השני, מעבר לפעילות. כך שלעיתים עשוי גם הזקן הפעיל לכאורה לחוות בדידות חברתית, למרות היותו במסגרת.
יש להבדיל בין להיות לבד לבין הרגשת בדידות. "להיות לבד" משמעו שאין סביבך אנשים. לעומת זאת, להיות בודד זו הרגשה פנימית, אישית, שעשויה להיות קשורה לסביבה החיצונית, אך לא בהכרח. יש זקנים הנמצאים בחברה, ובכל זאת מרגישים בודדים מאוד. הסיטואציה ההפוכה היא נדירה יותר, אך גם היא קיימת, של זקנים שחיים בגפם, אולם אינם חשים בדידות.
בדידות היא הרגשה סובייקטיבית, אבל היא בהחלט תלויה בסביבה. היא אינה תלויה במספר האנשים שבחברתם נמצאים, אלא לאיכות הקשרים ביניהם. אנשים החשים בדידות מדווחים על תחושה כי אין להם נפש קרובה ואינטימית שבה הם יכולים לתת אמון. כאשר יש מישהו קרוב, הרי שגם אם הוא לא קרוב פיזית, הזקן מרגיש ביטחון, אהוב ורוצה בטובתו.

מי מדווח יותר על בדידות קשה?

נשים זקנות מדווחות יותר מגברים, זקנים הסובלים מדיכאון, זקנים החווים ירידה בראייה / שמיעה, בעיות הליכה ובעיות ביציבה שיווי משקל, זקנים שבריאותם ירודה ואוכלוסייה עירונית. משתתפים בתוכניות ביטוח יקרות (דבר המעיד על רמת הכנסה גבוהה יותר) דיווחו פחות על בדידות. ירידה בראייה, שמיעה וביכולת הניידות (אשר לעיתים קרובות משפיעים על יכולת הנהיגה), פוגעים באינטראקציות החברתיות.
בעוד שלמצבים כרוניים אחרים הנפוצים בזקנים יש פתרונות רפואיים, קשה לאפיין ולאבחן בדידות ולספק לה פתרונות. עם הבדידות עולה שיעור הדיכאון אשר מטופל באמצעים בדרך-כלל תרופתיים. הבדידות כתופעה לא מקבלת תשומת לב מעטה ממומחים בתחום הרפואי והנפשי. מפתיע לגלות עד כמה חסרה הרפואה והקהילה בכלים למניעת בדידות בפרט אצל זקנים בסיכון גבוה. בהתחשב בפוטנציאל לשפר את שביעות הרצון אצל זקנים הסובלים מבדידות, איתור זקנים בודדים ועיצוב פתרונות כתמיכה נפשית, לימוד אסטרטגיות התמודדות ותרפיות שונות, הכרחיים ליישום.

החגים מעצימים את תחושת הבדידות

בחגים, כאשר כל עם ישראל מתקבץ במשפחתיות סביב שולחן החג, לעיתים קיים קונפליקט בין כמות האנשים המקיפים את הזקן לבין מידת הקרבה שהוא חש כלפיהם ואז מתעוררת תחושת בדידות.
אז מה ניתן לעשות בכדי לא לגרום לזקנים שביננו להרגיש בודדים דווקא בתקופה זו של השנה? להזמין אותם להתארח, להתעקש שיענו להזמנה ולא יישארו בגפם בערב החג. דאגו לזקנים להגעה נוחה למקום האירוע, הושיבו אותם בשולחן ליד מישהו שנעים להם במחיצתו ושיש לו סבלנות. הימנעו מנושאי שיחה שגורמים אי-נוחות והעלו נושאים שעליהם ירגישו בנוח לשוחח.
זה הזמן לזיכרונות משפחתיים והיסטוריה מרתקת. כדאי לתכנן את חופשות החגים באופן כזה, שישלב אירועים חברתיים או משפחתיים במינון סביר ולא להיסחף למרתון של אירוח וטלטול הזקן ממקום למקום, או לחלופין לוותר על יציאה מהבית לכל אורך החג.
האיזון הוא חשוב. אם בני המשפחה נוסעים לחופשה, ראוי לחלק את זמן הנסיעה ביניהם, כך שיהיה קרוב משפחה פעיל שדואג לזקן בכל עת.
החגים הם זמן להתקרבות ותיקון. רבים מאיתנו לומדים את הזקנים בקרבנו מחדש בתקופה זו, שמחים לקרבתם, אך גם למדים על השינויים הפיזיולוגיים והמנטליים שהזמן והבדידות מחוללים בהם.

הכותב הוא מומחה בגריאטריה ופסיכו-גריאטר, המנהל הרפואי של מרכז בשיבה בריאה המציע מגוון שירותים רפואיים ופרה-רפואיים למבוגרים
תאריך:  10/09/2015   |   עודכן:  10/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
גלית יצחק-אוגנוב
הסדרה כוללת שלושה תרכיזים: תרכיז רימונים, תרכיז רימונים ותפוחים ותרכיז רימונים ותמרים    מחיר: כ-26-22 שקלים
ליאור רוטנברג, קרן לוי
מה באמת גורם להיעלמות הדבורים, שבזכותן אנו זוכים לאכול תפוח בדבש בראש השנה?
הרצל ובלפור חקק
שבים במנהרת הזמן לימים של זהב    אילו היינו מחנכים את הילדים שלנו על הרוח הזאת, על הצבעים הפשוטים האלה, אולי היינו נראים אחרת? הגיע הזמן לשוב לימי התום, למען עצמו, למען ילדינו
איתן קלינסקי
אל מול פני ה"טוב" כתכלית לכל העולה מספר בראשית, אנחנו בונים מיתוס, שבו במקום לקדש את הטוב ואת החיים אנחנו מקדשים את הפחד, המוות ואת השכול. החלטנו לאמץ את הניגוד האפל לטוב, החלטנו לאמץ חושך ולא אור
מירב ארד
מאז ראש השנה אשתקד גדלה אוכלוסיית ישראל בכ-158 אלף נפש - גידול של 1.9%
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il