בימים אלה מוצגת הביאנלה הבינלאומית השישית של בייג'ין, והיא נחשבת לפלטפורמה הגדולה ביותר בסוגה בעולם. יחד עם עוד שישה אמנים ישראלים חשתי גאווה לאומית לייצג את ישראל בביאנלה מרשימה זו.
אמנים מכל העולם הוזמנו על-ידי המוזאון הלאומי של סין ליצור ולהציג יצירות אמנות עבור הביאנלה הבינלאומית השישית של בייג'ין בנושא "זיכרון וחלום":
Memories convey our feelings for the past. Dreams constitute our longings for the future.
זכרונות מעבירים את רגשותינו מהעבר. חלומות מבטאים את כמיהתנו לעתיד.
גאווה מהולה בספקנות מה, חשתי בשעה שניגשו אלי אמנים החיים בסין ומציגים בביאנלה וביקשו שאקשור להם קשרים במדינת ישראל.
-למה כדאי לכם להציג דווקא בישראל? סין הרי הרבה יותר גדולה...
- אתם מעצמה בינלאומית, you are a powerful nation
אכן, מחמאה ראויה, אבל לא ברור באיזה קנה מידה הם שופטים אותנו. מאידך-גיסא, אולי כדאי לתת את הדעת שבחלק מהעולם יש עלינו דעה חיובית, במיוחד בימים סוערים אלו. ואמנם, יש כאן הזדמנות מצוינת ליצור קשרים עם אמנים מכל העולם וראוי היה שמשרד התרבות שלנו יקדיש לכך תשומת לב ויפרסם את הביאנלה בתקשורת.
אירוח מלכותי יותר מ-6,000 אמנים מ-106 מדינות הגישו יותר מ-18,000 יצירות. לאחר סלקציה קפדנית נבחרו 605 ואמנים מ-96 מדינות להציג בביאנלה: מסין, מטאיואן, מטיבט, ממונגוליה, מאזרבידזאן, ממצרים, מטהרן ועד אקוודור, פרו, ארה"ב, צרפת וישראל ביניהן.
זוהי הביאנלה הגדולה ביותר שנערכה עד כה בבייג'ין והיא נחשבת לפלטפורמה הגדולה ביותר בעולם בסוגה.
יותר ממאתיים אמנים מכל העולם הגיעו לכנס הפתיחה ולסימפוזיון שנערך יום שלם. בארבעת ימי האירוע זכו האמנים לאירוח מלכותי באחד המלונות המפוארים ביותר בעיר ולסיורים בחומה הסינית, בעיר האסורה ובמוזאון הלאומי של סין.
יחד עם 6 אמנים נוספים נבחרתי לייצג את ישראל. הצילום שלי שנבחר לביאנלה, "תפילה על גדות הגנגס", מתאר נזירים צעירים לבושים כולם בכתום, בטקס תפילה מיסטי בערב, על גדות נהר הגנגס בהודו, נושא המשתלב עם מוטיב התערוכה: חלום וכמיהה לעולם טוב יותר.
המוצגים עמדו ברמה אמנותית גבוהה - מציור פיגורטיבי ועד אבסטרקט, מיצגים ועבודת קרמיקה ופיסול. בסין כמו בסין- הגודל קובע: היו תמונות שהשתרעו על קיר שלם ויצרו נוכחות מדהימה. אני התרשמתי במיוחד מהעבודות שנעשו בטכניקות המסורתיות והראו את השליטה של האמן באמנות הקלסית, ברישום מדויק, ריאליזם יחד עם מעוף, כמו עבודה של אמן טיבטי צעיר, עבודות בסגנון סיני מסורתי של אמנים סינים ששבו את ליבי בפשטותם ובעוצמתם כאחד. העבודה של אמנית מאירן שהדגישה את האורנמנטליזם הפרסי, ואמנית ישראלית שהיטיבה לצייר את ירושלים.
רוח אמנותית בין המציגים התפלאתי למצוא ציור בשם "קבלה". מסתבר שהאמנית לילה ר. זולזד מאזרביזאן מקדישה את עבודת המאסטר שלה לאמנות סופית, והיא מוצאת קווים משותפים בינה ובין תורת הקבלה. כן, כדאי להגיע עד בייג'ין כדי לראות זאת.
בסימפוזיון ניתנה למספר אמנים הזדמנות לתאר את הישגיהם, ביניהם אמנית מצרית ששמחה לפגוש אותנו, ואמן משלנו - גרי שטרן, שציור שלו t&Poin Line מתכתב אצלי דווקא עם המנורה וקניה.
המארגנים רכשו עבודות נבחרות עבור המוזאון, ביניהן "ראש סוס", יצירת פיסול קרמי של האמן הבנגלדשי, רזה רחמן, העושה את הדוקטורט שלו בסין.
במסגרת הביאנלה נערכו גם תערוכות מיוחדות עבור מדינות מסוימות, וכאן אפשר להציע למשרד התרבות הישראלי לפעול בכיוון זה.
יחד עם האווירה החברתית הטובה והרוח האמנותית ששרתה בביאנלה השתרבבה גם תקרית דיפלומטית בין נציגויות אזרבידזאן וארמניה. זו האחרונה הציגה תמונות מחבל ארץ שהיא טוענת לבעלות עליו, בניגוד לעמדת אזרבידזאן. לאחר התערבות השגרירויות משני הצדדים הושגה פשרה. מה שמוכיח כי גם באמנות יש פוליטיקה.