ח"כ
סתיו שפיר (
המחנה הציוני) מחתה על האופן בו הוגש לחברי הכנסת פירוט התקציב, ללא מדדים, ללא הסברים על שיטת החישוב, ללא תחזיות, ללא הסברים על מה התבססו תחזיות קודמות של המשרד שלא התממשו וגרמו לעצירת פרויקטים. היא דרשה פירוט והבהרות לגבי המספרים בתקציב, בין היתר לגבי הסבסוד השונה של אשכולות ההפעלה באזורים שונים בארץ וכן הסברים לגבי הסיבות לתיעדוף פרויקטים מסוימים על-פני אחרים. היו"ר גפני דרש למסור לשפיר את כל המסמכים אותם היא דורשת אחרי הדיון: "אם אתם רוצים שנאשר את תקציב
משרד התחבורה בוועדה אנו דורשים לקבל פירוט מלא בכתב של כל הסעיפים התקציביים, כולל לוחות זמנים מיועדים לביצוע של פרויקטים". כמו-כן מחה גפני על כך שבמשך שנים מתקבלות אצלו ואצל ח"כים נוספים תלונות שאינן מטופלות ע"י המשרד.
ח"כ
דב חנין (
חד"ש): "אי-אפשר להציע ברצינות לעצור את פרויקט הרכבת הקלה, אלא יש לקדם אותה ולהשלים במהירות. הרוב משתמשים באוטובוסים אבל ההשקעה בהם קטנה - רק 2% מהתקציב הכולל של התחבורה הציבורית. יש להכליל תקציב לתחנות שיהיו מוצללות ומוגנות מגשם, אוטובוסים מודרניים, חיבוריות ושילוביות בין אמצעי תחבורה והמשך רציונליזציה של קווי אוטובוס. למה למשל אוטובוס מעפולה לתל אביב לא נוסע דרך כביש 6?"
ח"כ
תמר זנדברג (מר"צ): "ההתפלגות בין התחבורה הציבורית לפרטית: 60:40 אחוזים, הפוך מהנדרש. נדרשים יותר נת"צים וגם בכביש 1 המורחב. למה התקציב לנת"צים נכלל בפרק התחבורה הציבורית ולא בפרק הכבישים? מחיר האוטובוסים יחסית לעולם נמוך במיוחד בעירוני, אך השירות, התזמון והצפיפות גרועים. שבילי האופניים נמצאים בתוכנית העבודה אך לא בתקציב התחבורה".
ח"כ
מיקי לוי (יש עתיד): "תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הולך ונשחק ואנחנו על 382 הרוגים ונעבור עוד את קו ה-400 (השר השיב לו שיפעל שתקציב הבטיחות בדרכים לא ייפגע). לגבי יוקר המחיה, רשות שדות התעופה תורמת ליוקר המחיה ועושקת את האזרחים. אזרחים שנוסעים לחו"ל פעם בשנתיים לא צריכים לשלם 18 ש"ח לכוס קפה או 12 ש"ח לבקבוק מים קטן". לוי קרא לשר כ"ץ לפעול בעניין להוזלה משמעותית של מוצרים נבחרים ופופולריים ביותר בקרב הנוסעים.
ח"כ
רחל עזריה (כולנו): "תכנון הרכבות לקוי בשילוב עם התחבורה הפרטית והציבורית בתוככי הערים. גם משלמים כסף על חניון, גם מבזבזים זמן על הגעה לחניון ומציאת מקום חנייה וגם משלמים בסוף על הרכבת. אם נדרשים לאוטו כדי להגיע לרכבת אז לא מייתרים את השימוש ברכב". עזריה התייחסה לבעיית התחבורה בירושלים: "הנחת העבודה מלפני 50 שנה, שכולם מנסים להגיע למרכז העיר - תפישת ה'כוכב'. אין תחבורה ציבורית בין שכונות. יש לתכנן מחדש את התחבורה הציבורית בערים ולהוסיף אוטובוסים ותזמון. יש לקבוע קריטריונים לתחנות אוטובוסים שתהיינה נוחות עם שירותים נלווים".
ח"כ
בצלאל סמוטריץ' (
הבית היהודי): "כבישים ביו"ש - האוכלוסייה בעשור האחרון גדלה ב-300%, הערבית ב-180%, הנסועה ב-172% וברכב 172%. סה"כ עלייה של 800%, אך שום כביש חדש או הוספת מסלולים, בניגוד למקומות אחרים וזה עולה בחיי אדם". סמוטריץ' ביקש ממנכ"ל המשרד לדעת "איפה עומדת הפרדת הנסיעה ביו"ש בין ישראלים לפלשתינים?, ויחד עם ח"כ
רועי פולקמן (כולנו) דרש את הקמתן של ארבע הרשויות המטרופוליניות לתחבורה ציבורית, כפי שתבע מזמן
מבקר המדינה".
ח"כ
חיים ילין (יש עתיד) אמר כי יש לקרב את הפריפריה למרכז ואמר כי ביקר בארה"ב. "צריך תחבורה ציבורית 24 שעות ביממה, בלי שבת. אני מת לנסוע משדרות לירושלים ולהשאיר את הרכב מאחור. אבל אין שאטלים לרכבת. אם התחבורה הציבורית בפריפריה תהיה זולה, זמינה ואמינה יתחילו לעלות עליה.
ח"כ מנחם
אליעזר מוזס (
יהדות התורה) אמר כי למרות הבטחה שניתנה לו לפני שנה וחצי טרם נפתח מעבר לכביש מצומת גהה לבית החולים מעייני הישועה. הוא דרש תקצוב של עוד סככות שיגנו על נוסעים מפגעי מזג האוויר וקרא לבטל את הפקודה המנדטורית ומחייבת נסיעה במסלול ארוך גם כאשר האוטובוס מלא עד אפס מקום.
ח"כ
נורית קורן: "למה שחיילים לא יוכלו לנסוע ברכבת ישראל בראשון בבוקר? השאטלים בתל אביב שיוצאים מהחניונים נגישים לבעלי מוגבלויות רק פעם בשעה בשעות השיא ואחר כך צריך להתקשר כדי לקבל רכב נגיש. יש תקנים לא מאוישים לבוחני נהיגה". קורן גם התייחסה לסוגיות לא תקציביות.