מערכות כרטוס ב-860,000 דולר
|
|
במסמך שהוגש נכתב כי עלות ההתקנה של מערכות כרטוס נאמדת בכ-860 אלף דולר. משרד התחבורה ביקש מהאוצר השתתפות של כ-50% מהעלות. בדצמבר 2014 הוחלט ברשות הארצית לתחבורה ציבורית כי החלטה בנושא תתקבל עד מרס 2015, אך עד עכשיו לא התקבלה החלטה. מנכ"ל ארגון מוניות השירות, בן בדרי, אמר כי אם מוניות השירות לא ייכנסו לרב-קו הן לא ישרדו. משרד האוצר אינו שש לממן את הטכנולוגיה האמורה או לסבסד את ההנחות במוניות ומשרד התחבורה אינו שש לתמוך בשילוביות בין מוניות שירות לאוטובוסים ומבקש להנהיג חוזה נפרד למוניות. גם במשרד התחבורה סבורים כי סובסידיה תפגע ביכולת לפעול ולתפקד כשוק חופשי. מנהל אגף תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר: "ברגע שאתה בונה את הענף לפי קילומטר נסיעה, אתה מאבד את האינטרס למשוך נוסעים, אך במסגרת ההמלצות נשאיר פתח בעניין הזה לגבי ההמשך. נכין הליכים תחרותיים של ההתמודדות על הפעלת הקווים. משרד המשפטים הנחה שהתהליך יהיה תחרותי. יו"ר ארגון נהגי ובעלי המוניות, פריד אברהם, אמר כי במשרד התחבורה עמימות היא שם המשחק. "יש תקציב של 4.5 מיליארד שקל לסובסידיה לתחבורה ציבורית ועוד 1.7 מיליארד שקל לשיפורים לתחבורה ציבורית, אז לא יקרה כלום אם 50 מיליון שקל ילכו למוניות השירות", אמר.
|
הוועדה של משרד התחבורה אינה שקופה
|
|
גנון מסר פרטים על אופי הרפורמה הצפויה. הוא הסביר כי משרד התחבורה מסתכל מנקודת המבט של הנוסע ולא של ענף המוניות, והסביר כי הרעיון מאחוריה הוא שהפעילות תהייה רווחית ולא הפסדית כמו היום. בחזונו הוא צופה רמת שירות גבוהה ואמינה וכן צוות עובדים שיתן מענה לפניות ציבור ולמציאות התפעולית. ביו היתר הוא סבור כי יש לשדרג את הענף באמצעות הטכנולוגיות הידועות בתחבורה הציבורית, בהן מערכת לניהול צי, נווטן (GPS) שיראה את מיקום המוניות, בקרה ואופי שירות ברמת דיווח, בק-אופיס שילווה את המסלקה, זמינות השירות, כמות המוניות וגודל התאגיד שיהיו כלכליים. עוד הוסיף כי התפישה התפעולית נמצאת בשלבים סופיים של קביעה איך ייראו הקווים - עדיין לא ברמת תכנון אלא ברמת אפיון הפרמטרים: באיזה מפלסים יתאים יותר - באילו מקומות יהיו לו יתרונות ובאילו מקומות לא. הוא סיפר כי בוצע סקר רוחבי במסגרתו קיבל משרד התחבורה את עמדת הציבור בעניין. מרכז המחקר של הכנסת ביקש את הסקר ולא קיבל, וועדת המשנה דרשה להעביר אותו אליה בתוך שבוע. ראש אגף מוניות והיסעים במשרד התחבורה נזרי העריך כי הרפורמה תהיה טובה. "חלק מהמסקנות שלנו זה לאפשר גמישות, כדי לפתוח קווים חדשים ולהאריך קווים בהתאם להקמת שכונות חדשות והרחבת קיימות", אמר. הוא הזכיר שהקווים שישנם היום נקבעו בהסכמה בעבר, אך "בדיעבד התברר שאין גמישות. בחוק הבא תתאפשר גמישות מכסה ומסלולים". מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי צריך להבין את צורכי הציבור ולספק אותם. לדבריו, מה שמשרד התחבורה צריך לשאול זה איך להעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית ומוניות השירות, ולא לעשות סקר בקרב המשתמשים כיום במוניות השירות. "התקציב צריך לשרת אנשים ולא להפך, וכדי שהשירות יהיה משלים צריך סבסוד. עבודה מטה כזאת לא נעשתה. עם המשאבים הקיימים לא נצליח לעשות רפורמה וחבל על הדיבורים של כולם. מנכ"ל תחבורה בדרך שלנו, איתי חיים, הציע להפחית מתשלום רישיון מוניות השירות ואמר כי משרד התחבורה מנהל מדיניות של הפרד ומשול ולא משתף את הציבור. היו"ר חנין מתח ביקורת על משרד התחבורה ואמר כי לא העביר לוועדה מספיק מידע, וגם הציבור לא יודע מה קורה לקראת הרפורמה. גנון טען כי הוועדה נפגשה מספר פעמים עם נציגי הענף, אולם נציגי מוניות השירות טענו כי הייתה פגישה אחת בסך-הכל. נזרי אמר כי כל הדברים שעלו בישיבה נידונים על שולחן הוועדה העוסקת ברפורמה וציין כי המשרד ביקש מארגוני המוניות לקבוע נציגים רשמיים שייצגו אותם. הוא טען כי הוועדה שקופה, אך היו"ר חנין העיר כי "זה הכי רחוק משקיפות. אם אני כיו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית לא יודע כמעט כלום על הוועדה הזו אז המילה שקיפות לא מתאימה". גנון התחייב לשתף את ציבור ואמר כי אולי ייצא קול קורא להציע רעיונות. הוא הביע חשש מפני התמשכות ההליך החקיקתי, וחנין הבטיח לו "אצלנו זה יהיה קצר ונעבוד גם בלילה". הוא סיכם ואמר כי הוא מברך על הרצון לעשות תהליך שקוף, אך כרגע אין שקיפות. הוא המליץ לוועדה שדנה ברפורמה לנהל שולחן עגול עם כל הגורמים בתחום, כדי שהתהליך יהיה שקוף לספקי השירות, לרשויות המקומיות ולציבור הרחב, שוודאי יש להם הרבה מה לתרום ולהעיר וברשותם הרבה חומרים שעשויים להועיל ולתרום.
|
יו"ר הוועדה ביקש לדעת האם השירות יהיה משלים או מתחרה בתחבורה הציבורית הכבדה, וגנון השיב כי גם וגם - במקומות מסוימים השירות יהיה יותר דומיננטי כמו ליד רכבת ובמקומות אחרים בהם מעט נוסעים יהיה משלים. חנין הגיב ואמר כי אם מדובר בשירות משלים אזי הוא חייב סבסוד. "אם השיקול יהיה רווחי אז לא יהיו מוניות שירות בפריפריה ובקיבוצים ומושבים מרוחקים בגליל המערבי. למשרד קוראים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אבל אם הרווחים יהיו מעל הכל אז לא יהיו מוניות שירות ויהיו תאונות דרכים", אמר. נציגי משרד התחבורה אמרו כי זה לא יהווה בעיה משום שמוניות יזכו באשכולות רווחיים שבהם יהיו גם קווים לא-רווחיים אתם יידרשו להפעיל. לדבריהם, בחנו את המודל הכלכלי ואת פוטנציאל רווחיות ההכנסה, ולפי זה קבעו את אופי הרפורמה.
|
נהגי המוניות דורשים הגדלת מספר המושבים במונית מ-10 ל-13. שלמה בורה מהנהלת ארגון מוניות השירות אמר: יש 110 מוניות בתל אביב, ובין 07:30 ל-09:30 זה ייתן תוספת של אלף נוסעים, זה האופטלגין שלנו. יו"ר ארגון מוניות השירות, שמעון דהרי, אמר כי אין שום סיכום עם משרד התחבורה בעניין ואמר כי זה לא יעלה למדינה כסף וכל מה שצריך זה שינוי תקנה. הוא הוסיף כי רכבים דומים בהסעות מורשים להסיע 14 נוסעים. יוסי נזרי אישר כי עד לפני שנה משרד התחבורה התנגד באופן מוחלט להגדלת מספר המושבים ל-13, אך היום "הכל מונח על השולחן". חנין הוסיף וקרא למשרד התחבורה לא להמתין לרפורמה הגדולה ולבצע כבר עכשיו שינויים קטנים שניתן לעשות, כמו הוספת שלושה מקומות ישיבה והוספת קווים ליפו או לבתי חולים. "הייתה התייחסות לענף כאל בן חורג וזה חייב להסתיים, זה חלק משלים וחיוני למערך התחבורה הציבורית בשכונות וישובים שאוטובוס לא יכול להגיע אליהם ובסופי שבוע – וכדי שזה יקרה צריך סבסוד", אמר ח"כ חנין. הוא אף קרא לשלב את מוניות השירות בכרטיס החכם, יחד עם שאר אמצעי התחבורה הציבורית. כמו-כן פנה ח"כ חנין לנציגי בעלי מוניות השירות ואמר להם כי "אם תהיו נחמדים לא בטוח שהדברים יזוזו – קולו של הציבור צריך להישמע הרבה יותר חזק בשלטים על המוניות ובכל מה שאפשר". הוא הדגיש כי על המחאה להיות לגיטימית באופן שאינו מפר את החוק.
|
נושא נוסף שעלה הוא פעילות מוניות השירות בשבת. משרד התחבורה תומך בהפעלת מוניות שירות בשבת. לדברי דרור גנון, אופי פעילות השירות לא יוגבל מבחינת ימים. נזרי הסביר כי לא ניתן לתת קו מוניות שיפעל רק בשבת כי לא יהיה רווחי ועליו לפעול כל השבוע. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי פנתה למשרד התחבורה בינואר 2014 בבקשה לספק תחבורה ציבורית בשבת לבתי חולים וליפו, והתשובות שקיבלה הן שאוטוטו תהיה רפורמה במוניות שירות. לדבריה, הבטיח לה ראש הרשות לתחבורה ציבורית מאיר חן שתקבל תשובה עד יוני 2015. "התשובה שאני מקבלת על כך שיושבים על המדוכה מבעירה אצלי את המדורה. יו"ר הוועדה התערב והדגיש שמדובר בעבריינות ממשלתית. "משרד התחבורה מאשר קווים שבא לו לאשר, אני מתחננת שנתיים לקו לבית חולים ומפעיל מקבל קו בלי התייעצות עם הרשות המקומית. זה לא תקין, הדרך שבה מקבלים קווים עובדת על קשרים אישיים", אמרה. היא הוסיפה כי אפשר שמוניות השירות יפעילו קווים בלילה ובסופי שבוע, ובשעות הבוקר יבצעו הסעים. היא מחתה על כך שחברה אינה יכולה לנייד מוניות מקו לקו. ח"כ חנין אמר כי על משרד התחבורה לאפשר ניוד מוניות מקו לקו. מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, שוקי שדה, התנגד להצעה שמוניות השירות יכנסו לתחום ההסעות ואמר: "אם התחומים מתערבבים אז שיתנו לנו לעשות קווי שירות". בורה התרעם על דברי להבי: "מונית שירות עולה 277 אלף שקל. לא נהיה גוי של שבת בגלל שדן לא מוכן שנפעיל קו ונתחרה בו. מאז שיצא הרב-קו זה לא יכול להיות תחרות. נוסעים איתנו מכוח ההרגל". חנין דרש ממשרד התחבורה להציג לוועדה את התייחסותו למתן תחבורה ציבורית בשבת בבתי החולים בכל הארץ ולא רק ביפו ובבת ים. להבי גם מנתה את הנימוקים שניתנו לה ביולי 2013 על-ידי ארגוני מוניות השירות לביטול קו ביפו - נהגים הותקפו פיזית ומילולית, עולים הרבה נרקומנים. והקו לא רווחי. היא ציינה שגם ברמת אביב שירות ירודה. עוד הוסיפה מחזיקת תיק התחבורה בעירייה כי אינה מעוניינת בקרבות-רחוב בין מוניות שירות לאוטובוסים כפי שיש ברחובות ההגנה ואלנבי, ואמרה שיש לקיים חלוקת עבודה שתאפשר להתפרנס ממוניות היסעים. נציג המוניות קרא לעברה: "את אשמה, כי את לא מאפשרת להציב עמוד". בסיום דבריה, קראה להבי להקמת מוניות שיתופיות שיעבוד לפי קריאת לקוחות וחיוב בהקצאת מוניות שירות לנכים ולא רק מוניות היסעים.
|
|