X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
עטיפות לספרים הן מלאכה או אמנות בפני עצמה, הכל לפי רמת הביצוע או התכוונות הגרפיקאים ועל-פי התוצאה, תלוי בעומק ההתייחסות למלל שבספר הן יפות פחות ויפות יותר, מבטאות פחות ומבטאות יותר, חלקן באות להביע וחלקן מסתפקות ביכולתן לשווק, ויש כאלו שנעשו באהבה כמו שיש אשר נעשו כדי לצאת ידי חובת המוציאים לאור
▪  ▪  ▪
ציור מרומז [צילום: נורית צדרבוים]

מן הידועות הוא ומן המוחשיות בבואנו לבחור ספר, כי דבר ראשון מושך את עינינו לספר כלשהו זה מה שיכולה לעורר בנו עטיפתו, ומיד אוסיף לבל אחטא ואומר: גם בכותרתו יש היכולת להדהד דברים לתודעתנו. ומבלי להישמע מוגזם אומר עוד, כי כשכבר לקחנו את הספר לידינו הרי שסוג הדפוס והנייר משפיעים עלינו גם הם. עימוד נעים לעיניים מקָרב. איני יכול לומר בוודאות מה משפיע ומה מניע יותר מכול את דחף ההחלטה שלנו, אך אם נשקול זאת לגבי ספר של סופר שאנו מעריצים, הרי לא יהיה חשוב לנו איך תיראה העטיפה - חשוב יהיה לנו, מתוך קריאתנו הנלהבת ביצירתו בעבר, שהחיבור שבידינו הוא שלו. או שלה כמובן.
בארצות הברית מקובל ששמם של סופרים רבי-מכר יהיה גדול בהרבה מכותרת הספר, והוא מהווה למעשה את הגרפיקה עצמה או את רובה, כמו את ההזמנה שבכך לקרוא. דהיינו לרכוש את הספר שבידך. הלא, לחישובם, קונים המעריצים את הסופר או הסופרת ירכשו בלא הבדל עקרוני מה כתוב בתוך הספר, מתוך ביטחונם כי צפוי להם עניין ומתוך הערצתם למחבר או למחברת. הם אוהבים את כתיבתו או כתיבתה ואפשר לומר, מכורים לה. זה אינו עורבא פורח, כי יש בזה אמת לא מועטה. זו עובדה קיימת ודרך שיווק מוּכֶּרת ומוּכַחת שקונה לעצמה באותם מקרים את ההצדקה.
בארץ מוּכַּר לי במובהק סופר אחד שעטיפות ספריו מבליטות את שמו לא במעט מעל כותרתו של הספר. ברור שזאת למידה של הדרך האמריקנית והוא אכן רב-מכר. אלא שההצלחה חייבת במקרה זה להתחיל לפני השינוי בגודלו של שם המחבר. בקצב גדילת ההצלחה, אני מניח, כך גדלות האותיות הרלוונטיות לַמקרה על העטיפה. בארץ, להוציא מקרה כנראה יחיד זה, כפי שמוכר לי, יש בדרך כלל נטייה הפוכה: להצניע את שם הסופר או הסופרת, המשורר או המשוררת, כאילו הם מועסקים בחסד. זה אינו בכוונת מכוון, אך אולי זה עניין של התייחסות. הם כאילו תופעת לוואי של הספר, אני אומר בגסות ולא בכדִי, וחבל. תופעה זו לא מסייעת הרבה לזכור את שם המחברים של הספרים שקראנו כי למעשה לא הובאו אלה לתשומת לבנו, אלא אם כן התעניינו בכך במיוחד.
כאשר הסופר לא כל כך מוכר יש חשיבות יותר גדולה לגרפיקה של העטיפה ולמה שהיא משדרת. אני סבור שלא רבים מדי הספרים שעטיפתם משדרת בנאמנות או נכון יותר לומר בנכונות את תוכנם. המטרה, שאכן מובנת מבחינת המוציאים לאור, היא יכולת השיווק שלהן. ידוע לי שפעמים רבות ואולי אפילו ברוב המקרים, מי שמעצב את העטיפה לא קרא את הספר ולו חלקית בשלב שלפני הדפסתו, ודי לו באלו מילים של המוציאים לאור שמכוונות אותו. עם זאת, זאת למדתי: דווקא כאשר המאמץ הוא לכיוון התוכן, העטיפה עשויה לא פעם להיות פחות אטרקטיבית, אם כי יותר אמנותית. לעתים עשויה זו בגרפיקה או ציור מרומזים, אם עשירי צבע ואם סגפניים, והם נעשים בהצלחה גדולה יותר או קטנה יותר אך בתחושה שהקווים הם בנפש הסיפור ונובעים ממנו.
אני מוצא לנכון להוסיף כאן כי לדעתי עיקר ההשפעה היא בספרי סיפורת, וזו פוחתת בספרי שירה שמטבעם נוטים יותר להצטנע, ויש איזו תחושה שעליהם להיות יותר סימבוליים. כך לתחושתי גם ההתייחסות ההכרתית היא שְיָאֶה להם כך. ספרי עיון נופלים, לראוּת עיניי, בקטגוריה מעט אחרת, אם כי מושתתת על אותם היסודות שהופכים כאן להיות מקצועיים במקום הגותיים, ותפקידם לעורר את הנושא העיוני, לא את הרגשי.

תופעה תרבותית
טקסטים משוחחים ביניהם באופן על-זמני, רב-תרבותי, בין-תחומי רב-כיווני, ובלתי תלוי
▪  ▪  ▪

עטיפה נכונה של ספר יכולה להצביע במקרים הנכונים על סוגתו, או גם על תת-סוגה שבה כתוב, או לפחות ללכוד את תשומת לבנו. וכאן אוסיף כי איני מכיר ספרים דרמטיים או טרגיים בתוך עטיפה ורודה, וספר מתח בדרך כלל יהיה עטוף בגרפיקה אפלה במידה כלשהי. והלא מן הידועות היא שהגוונים בפני עצמם משפיעים על מוחנו, וכי גוונים שונים משפיעים בצורה שונה ואלה מעוררים בנו תחושות מוגדרות למדי. וכאן אני חייב להודות, לצד העניין: הריבוי הגדול של כותרים אינו מקל על עבודת העיטוף החיצוני של ספרים, כושר ההמצאה נסחט ונדחק, ואולי טבעי שלפחות בחלק מן העבודות באה זילות ובא ביצוע שנעשה כלאחר יד.
והנה, בעודי מהרהר בכל אלה ומנסה לבטא את דבריי על הנייר, "נתקלתי" ברשימה של ד"ר נורית צדרבוים - אמנית ומשוררת, חוקרת רב-תחומית, אוצרת תערוכות חיות או וירטואליות, מרצה ובעלת סטודיו ליצירה ולמחקר - על הנושא. אני לוקח אפוא בכובד ראש הראוי ומביא לכאן את הרשימה המקוצרת, או את חלקה של הרשימה המלאה, שנכתבה על ידה לאחר שפנה אליה משורר מסוים וביקש כי ציור משלה יעטר את עטיפת ספר שיריו. כאשר ראה הספר אור ונפל לידיי, מיד תפסה את עיניי רוחו של הציור שתאמה להפליא לרוח הספר, ויצרה איזה שיח פנימי עם תוכנו. זה הביא אותי, מתוך הערכה, לציין עובדה זאת לאחר כבוד ברשימה שהעליתי באתר זה על אותו ספר שירים.
הנה הם הדברים, כפי שד"ר נורית צדרבוים רשמה אותם:
"הילכו שניים יחדיו בלתי עם נועדו" ( עמוס ג', 3). "בהצעה הראשונה שהגשתי לעבודת הדוקטור, ביקשתי לבדוק את הקשר בין ציורים שנבחרים לככב על כריכות ספרים, ובין תוכן הספר פנימה. התמקדתי במיוחד בספרות ושירה, ובציורים שנבחרו משל ציירים חשובים, אשר מצאו את מקומם בפנתיאון התרבות והאמנות. עניין אותי לבחון את התופעה התרבותית אשר נקראת 'טקסטים משוחחים' (אינטרטקסטואליות). תופעה זו, לדעת חוקרים, מתקיימת ממילא בין אם הקורא הפרשן יזהה ויחשוף את השיח ובין אם לא. זו תופעה תרבותית חובקת זמן, נושא ומדיום - טקסטים משוחחים ביניהם באופן על-זמני, רב-תרבותי, בין-תחומי רב-כיווני, ובלתי תלוי. יש חוקרים שאף מצביעים על תת מודע קולקטיבי המתקיים בין ובתוך טקסטים. בסופו של יום, עבודת המחקר שלי לא עסקה בשאלה זו, אך היא ממשיכה להעסיק אותי לעתים ביודעין ולרוב שלא ביודעין.
"ברשימה זו ברצוני להצביע על שני מישורים. המישור האחד, הקצר יותר שהוא גם בבחינת הפשט. זה הרגע אשר בו פונה אלי המשורר ושואל אם יש לי עבודה באמתחת ציוריי שיוכל להתאים לספרו החדש. התהליך הפשוט וההגיוני היה כשהמשורר קרא בפני כמה משיריו, לאחר מכן הניח את אצבעו על משפט אשר עתיד להיות שם הספר. סרקתי במוחי את עשרות ציוריי והציור הראשון שעלה בדעתי, מיד כששמעתי את שם הספר, היה אחד מתוך תערוכת היחיד 'כן, לא, שחור, לבן' ואשר צויר לפני כעשרים שנה. את שמו המקורי של ציור זה אציג בשלב מאוחר יותר.
"ברוח ציורית ורומנטית אפשר לומר שהציור חיכה במאגר התרבותי הרוחש ובוחש לרגע שבו הוא ייבחר כדי לתמוך בספר השירה, כמעט בבחינת 'לעת בלותו הייתה לו עדנה'. במילים אחרות, הציור חיכה לספר שהיה צריך להגיע (או שמא להפך). מתוך אותה בחירה ספונטנית אשר רק ציפתה לאצבע המורה והבוחרת, מצאנו יחד שהציור מתכתב היטב עם שם הספר. נראה שהסבר או הרחבה יהא כאן מיותר משום שהדיאלוג בין החזותי למילולי, שם, מדבר את עצמו.

מילים כתובות
האם הציור שנבחר לשמש מעין מבואה למילות השיר שבספר אכן נושא עמו משהו מתוך הדברים הנאמרים שם
▪  ▪  ▪

"המישור האחר נוגע באותה שאלה עתיקה ומטרידה, אותה אבקש לשאול הפעם ביתר הדגש. האם יש קשר עמוק ורחב יותר בין תוכן הדברים בגופו של הספר, ובין הציור שמתנוסס בפתחו? האם אכן מתקיים כאן שיח בין הכתובים (ולצורך העניין אני מגדירה את הציור כ'טקסט חזותי')? האם הציור הנבחר הוא יותר מאשר דיאלוג עם שם הספר? האם הוא מכיל, או מוביל, אל כמה מן התכנים אשר בתוכו? במילים אחרות אומר, הריני מתבססת על הנחת יסוד האומרת שהתופעה קיימת, אני מניחה זאת כהשערה לגבי ספר זה ויוצאת "אל השדה" במטרה לאמת או להפריך הנחה זאת, מסע מרתק בפני עצמו.
"באשר לשאלתי בראשית דבריי כאן. האם הציור שנבחר לשמש מעין מבואה למילות השיר שבספר אכן נושא עמו משהו מתוך הדברים הנאמרים שם? האם יש בכוחו להרחיב את המשמעות הנגזרת מהמילים הכתובות? האם מתקיים כאן סוג של שיח בין פנים וחוץ? ובין מה שנראה ובין מה שניתן להבין מתוך הנראה והנאמר והחיבור ביניהם?
"זאת גישה פרשנית המתבססת על תפיסת עולם האומרת, כפי שציינתי בראש דבריי, שטקסטים בעולם ובתרבות משוחחים ביניהם סוג של שיח שממען את עצמו אל הפרשן אשר מסוגל לראות את הדברים וליצור את הקשרם. אומברטו אקו מתאר זאת כסוג של חיזור אשר בו הטקסט מחזר אחר הפרשן היצירתי.
"במאמר קצר זה, הבאתי מקצת ומעט מהדברים כדי להדגים את ההיתכנות של קריאה פרשנית, ובעיקר מתוך הסקרנות החקרנית שלי אשר ביקשה לבדוק, בדיעבד, את התופעה של 'טקסטים משוחחים' אשר עליהם אמרתי לא אחת שהם גם מסוככים".
לבושו של אדם יכול להצביע על אופיו, על רמת תשומת הלב שהוא מעורר, אף את העוררות שהוא יוצר באחר שרואה אותו. האם לא טבעי הוא שגבר הרואה אישה יתרשם לטובה מיופייה, מן האסתטיות שלה, מריחה הטוב, אפילו משמה אם הוא נעים ומצלצל? ולהפך? או האם האישה, לא טבעי לה להתרשם לטובה מגבר נאה, אפילו מטופח ולבוש היטב, אולי גם מבושם? ולהפך? האם רק על בני אדם חלים כללים אלה? הלא גם על חיות? הלא גם על צומח? הלא גם על דומם? הלא גם על סוגים של אוכל? - נראה לי בוודאות שכן. וזאת עוד לפני שהכרנו מקרוב את תוכנם של הדברים. כנראה שעל כל גוף, בכל מצב צבירה, עושה ההתרשמות הטובה הראשונית את שלה.
ובנפרד מזאת ועם כל זאת, איני בא לדבר על העטיפה האחורית של ספרים, אותה אני מבדיל מן העטיפה הקדמית. העטיפה האחורית, דהיינו מה שכתוב בה, בא להשפיע ולכבוש את הלב במילים מחושבות ומכוונות, ולא תמיד בַּרן של אלו במדויק כתוכן. על כך אפשר לדבר בנפרד, גם כבר דיברו. העטיפה הקדמית לעומת זאת, אם נעשתה בשום לב, נתונה להתרשמותו הכמעט בלעדית והכמעט מידית של מי שאוחז את הספר בידו. וככל הנראה במידה לא מועטה.

המאמר השלם של ד"ר נורית צדרבוים, תחת הכותרת "דף אל דף יביע אומר" נתון לקריאה באתר "בכיוון הרוח" [קישור] וחלק זה ממנו הובא על-ידי באדיבותה.
תאריך:  06/12/2015   |   עודכן:  12/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
החקירה בפרשת מעונות ראש הממשלה מגיעה לנקודת רתיחה    היועמ"ש והפרקליטות קיימו כמה התייעצויות בבקשת צוות החקירה המשטרתי לחקור את שרה נתניהו באזהרה    השאלה מי ישלוט באגף החקירות - נתניהו או המפכ"ל רוני אלשיך, הפכה קריטית לשאלת המשך כהונת נתניהו כראש הממשלה
אלעזר לוין
בעליה של חברת 'באמונה', שהעדיפה כביכול מכירת דירות ל"זכאים", מגולל בראיון ל-News1 את סיפור המכרז    הרכישה - בעבור קבוצת רוכשים    "אבי רכש את המגרש, בנאמנות"    רק 74,000 שקל לקרקע לדירה    יש גם התנדבות
איתמר לוין
"הפורום לחזנות" מבקש לשבור את הסטיגמות לגבי החזנות, ואם יצליח - יביא אותה גם לקהלים צעירים וחילוניים. מופע ההשקה השבוע היה הצעד הראשון בדרך החשובה והנכונה של אודי אולמן, איתן סובול וחבריהם
איתמר לוין
התנועה לאיכות השלטון ביקשה להצטרף כידיד בית המשפט לדיון פלילי בעניינה של עובדת לשעבר בעיריית אשדוד. ביהמ"ש זרק אותה מכל המדרגות והבהיר: את האינטרס הציבורי מייצגת הפרקליטות
איציק וולף
סגן ראש עיריית נשר בנה 60 מ"ר ללא אישור וניסה לקבל הכשר בדיעבד לבנייה    עורך דינו מונה ליועץ מיוחד למהנדס העיר לענייני פינוי-בינוי    החלקות שברשותו הוחרגו מתוכנית הפינוי-בינוי הגדולה שמקדמת העירייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il